handdator

Visa fullständig version : Vad är ironi för er?


Dumleman
2006-03-08, 00:01
Ironi är ett mycket välanvänt begrepp men tyvärr även ett felaktigt använt begrepp, tycker jag, som kommer mista sin betydelse om det fortsätter. Här kommer därför vad som jag anser vara ironi men det är ju mycket möjligt att jag har fått begreppet ironi om bakfoten.

Ironi är när ett hållbart men irrelevant positivt laddat påstående blir negativt i det sammanhang det framförs.
Ett exempel: Du fråga din kompis som har varit på en dejt som gick helt åt skogen ”Hur gick dejten?” och hon svarar överdrivet positiv med nästan fanatisk röst ”jaaa det gick skitbra, ojojoj så bra det gick alltså…” så är det inte ironi utan bara simpelt ”tvärtomspråk”. Ironi har föga med blickar, kroppsspråk, uttal eller ens personlighet att göra. De har betydelse för humorn men inte för ironin. Hade din kompis istället svarat ”jodå han hade en fin slips!” så är det ett klockrent exempel på ironi imho :D.
Nåja jag gillar bara inte när man kallar något för ironi i tid och otid. Ironi är inte detsamma som humor.

Doctor Snuggles
2006-03-08, 00:09
Jag förstår inte frågan.

H.Emanuel
2006-03-08, 06:34
Förlöjligande under skenbart beröm

Grahn
2006-03-08, 06:38
Mjo betydelsen av ordet ironi har förändrats. Angående var denna tråd startade så tycker inte jag heller att något är bra ironi om folk tar en på allvar, då har man ju misslyckats.

Dipshit
2006-03-08, 06:43
jag har fått sluta med ironi, delar lägenhet med en japan..

Grahn
2006-03-08, 07:11
www.susning.nu om ironi

Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.

Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär.

I modern betydelse är ironi en beteckning på att man låtsas spela med i en viss åsikt som man tycker är löjlig, att man på ett överdrivet sätt använder manér som är betecknande för en annan person eller grupp, vars hållning i någon fråga eller liknande man inte delar.

Exempel:

- Jag kommer tillbaka om en kvart.
- Säkert!!!!!

- Här på Stureplan bara älskar vi politiska manifestationer från vänsterpartierna!

När BBS:er, E-post och chatter blev alltmer populära på Internet, hade man problem med att uttrycka ironi i skrift, och som lösning på problemet uppfanns smileyn.

Kommentar: smileyn är äldre än de där Internet-fenomenen och fanns tydligen redan på den analoga tiden. /Cyan

Icke sant. Smileyn uppfanns på usenet] och den första artikeln som nämner dem finns fortfarande i Googles arkiv...

wikipedia om ironi

Ironi säger skenbart en sak, men menar egentligen motsatsen. Ordet kommer från grekiskans είρωνεία (eironeia) som är en sammansättning av είρων (eiron): en som säger mindre än vad han menar, en hycklare, είρειν (eirein): att tala.

Exempel:

- Är du ledsen för att du kom sist i Vasaloppet?
- Nej, inte alls! Jag är jätteglad!

Att säga: - Vilket underbart väder! när det spöregnar.

Ironi definieras av Galenskaparna så här: "...överdriver alltså något som är negativt så att det blir så positivt så att det blir negativt."

Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Eftersom kroppspråk och tonläge är viktiga komponenter, så fungerar ironi dåligt i skriftlig form.

Grahn
2006-03-08, 07:12
Sarkasm (från grek. sarkasmos) är ett yttrande?, ett stickord eller en replik som innehåller skarpt ironiskt eller hånfull kritik, eller ett bitande skämt som inte är avsett att roa den som blir utsatt.

Satir: bitande hån, elak kvickhet, överlägset förlöjligande ofta riktat mot överheten.

bedlam
2006-03-08, 08:36
["Sweet Home Alabama" plays in background]
Garland Greene: Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash.

Dumleman
2006-03-08, 13:32
www.susning.nu om ironi

Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.

Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär.

I modern betydelse är ironi en beteckning på att man låtsas spela med i en viss åsikt som man tycker är löjlig, att man på ett överdrivet sätt använder manér som är betecknande för en annan person eller grupp, vars hållning i någon fråga eller liknande man inte delar.

Exempel:

- Jag kommer tillbaka om en kvart.
- Säkert!!!!!

- Här på Stureplan bara älskar vi politiska manifestationer från vänsterpartierna!

När BBS:er, E-post och chatter blev alltmer populära på Internet, hade man problem med att uttrycka ironi i skrift, och som lösning på problemet uppfanns smileyn.

Kommentar: smileyn är äldre än de där Internet-fenomenen och fanns tydligen redan på den analoga tiden. /Cyan

Icke sant. Smileyn uppfanns på usenet] och den första artikeln som nämner dem finns fortfarande i Googles arkiv...

wikipedia om ironi

Ironi säger skenbart en sak, men menar egentligen motsatsen. Ordet kommer från grekiskans είρωνεία (eironeia) som är en sammansättning av είρων (eiron): en som säger mindre än vad han menar, en hycklare, είρειν (eirein): att tala.

Exempel:

- Är du ledsen för att du kom sist i Vasaloppet?
- Nej, inte alls! Jag är jätteglad!

Att säga: - Vilket underbart väder! när det spöregnar.

Ironi definieras av Galenskaparna så här: "...överdriver alltså något som är negativt så att det blir så positivt så att det blir negativt."

Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Eftersom kroppspråk och tonläge är viktiga komponenter, så fungerar ironi dåligt i skriftlig form.
Ja där ser man då betyder ju ändå ironi "tvärtomspråk" :).

Grahn
2006-03-08, 13:34
Ja där ser man då betyder ju ändå ironi "tvärtomspråk" :).

Ja med vissa ytterligare kriterier.

Grahn
2006-03-08, 13:35
["Sweet Home Alabama" plays in background]
Garland Greene: Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash.

Livets ironi :)

JaggedAxe
2006-03-08, 13:36
["Sweet Home Alabama" plays in background]
Garland Greene: Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash.

Haha ja den är gjuten... stör mig alltid på personer som inte förstår den repliken :laugh:

Sheogorath
2006-03-08, 13:38
Tvärtomspråk OCH ditt exempel tycker jag ska klassas som "sarkasm". Ironi finns i en situation, till exempel om en ambulansförare skulle bli påkörd av en ambulans och dö. Det skulle vara ironiskt.

Linnda
2006-03-08, 14:23
Det är många som blandar ihop betydelserna av ironi och sarkasm, det stöter jag på hela tiden, men orkar inte rätta jämt, blir ju kallad messerschmitter då ;)

Lyssna på texten Alanis gjort, som heter "Ironic" ex.

"-An old man turned ninety-eight He won the lottery and died the next day"

eller

"-It's a free ride when you've already paid "

Jag brukar säga att man kan tänka "typiskt" då något är ironiskt(=typiskt)

Sarkasm är ju oftast när man tex. överdriver något åt det andra hållet. Ex. att man går in i ett mörkt rum och säger

"-Japp, här var det ljust"

Sheogorath
2006-03-08, 14:24
Det är många som blandar ihop betydelserna av ironi och sarkasm, det stöter jag på hela tiden, men orkar inte rätta jämt, blir ju kallad messerschmitter då ;)

Lyssna på texten Alanis gjort, som heter "Ironic" ex.

"-An old man turned ninety-eight He won the lottery and died the next day"

eller

"-It's a free ride when you've already paid "

Jag brukar säga att man kan tänka "typiskt" då något är ironiskt(=typiskt)

Sarkasm är ju oftast när man tex. överdriver något åt det andra hållet. Ex. att man går in i ett mörkt rum och säger

"-Japp, här var det ljust"

*nicker* Så ser jag också på saken, enligt det skrivna ovan.

Kwon
2006-03-08, 14:26
Det är många som blandar ihop betydelserna av ironi och sarkasm, det stöter jag på hela tiden, men orkar inte rätta jämt, blir ju kallad messerschmitter då ;)

Lyssna på texten Alanis gjort, som heter "Ironic" ex.

"-An old man turned ninety-eight He won the lottery and died the next day"

eller

"-It's a free ride when you've already paid "

Jag brukar säga att man kan tänka "typiskt" då något är ironiskt(=typiskt)

Sarkasm är ju oftast när man tex. överdriver något åt det andra hållet. Ex. att man går in i ett mörkt rum och säger

"-Japp, här var det ljust"


Mkt bra förklaring.

Grahn
2006-03-08, 14:28
Sarkasm är ju oftast när man tex. överdriver något åt det andra hållet. Ex. att man går in i ett mörkt rum och säger

"-Japp, här var det ljust"

Om du med den komentaren gör en person som var ansvarig för att tända lyset lite illa så blir det sarkasm. Om du bara säger det rent allmänt blir det ju ironi.

Typiskt grejen är ju mer att se ironin i livet i sig vilket kanske inte är detsamma som att använda sig av ironi.

Linnda
2006-03-08, 14:43
Om du med den komentaren gör en person som var ansvarig för att tända lyset lite illa så blir det sarkasm. Om du bara säger det rent allmänt blir det ju ironi.

Typiskt grejen är ju mer att se ironin i livet i sig vilket kanske inte är detsamma som att använda sig av ironi.


Hur är det ironiskt att säga att det är ljust i ett mörkt rum? :confused:
Man behöver absolut inte göra någon illa för att det ska vara sarkastiskt, vart har du fått det ifrån?

Grahn
2006-03-08, 14:45
Hur är det ironiskt att säga att det är ljust i ett mörkt rum? :confused:
Man behöver absolut inte göra någon illa för att det ska vara sarkastiskt, vart har du fått det ifrån?

På samma sätt som att säga att det är vackert väder i regn.

Sarkasm är bitsk, bitska komentarer används inte för att skapa välbefinnande.

Kika lite i en ordbok eller de stycken jag klistrade in tidigare i tråden så ser du.

Linnda
2006-03-08, 14:52
På samma sätt som att säga att det är vackert väder i regn.

Sarkasm är bitsk, bitska komentarer används inte för att skapa välbefinnande.

Kika lite i en ordbok eller de stycken jag klistrade in tidigare i tråden så ser du.


Ok, jag har ju inte pluggat sarkasm och ironi, men i dagliga livet så möter jag ofta sarkasm i skämt, som inte nödvändigtvis är elaka. Som tex. Chandler i den berömda serien "Vänner" som anses vara väldigt sarkastisk(flera ggr. nämnt i serien om inte annat), han är ju inte elak när han skämtar, utan är på ett roligt sätt, sarkastisk. Jag har aldrig hört att han förknippats som ironisk, iaf inte i samma usträckning....

Grahn
2006-03-08, 15:02
Ok, jag har ju inte pluggat sarkasm och ironi, men i dagliga livet så möter jag ofta sarkasm i skämt, som inte nödvändigtvis är elaka. Som tex. Chandler i den berömda serien "Vänner" som anses vara väldigt sarkastisk(flera ggr. nämnt i serien om inte annat), han är ju inte elak när han skämtar, utan är på ett roligt sätt, sarkastisk. Jag har aldrig hört att han förknippats som ironisk, iaf inte i samma usträckning....

Chandlers humor är väl inte direkt snäll? Han gör sig ju konstant lustig på andras bekostnad. Det hindrar ju inte att det är roligt.....skadeglädje och allt.

Just sarkasm och ironi är uttryck många har olika uppfattning om, min var mer lik det du beskrev innan vi debatterade ämnet här på kolo. :)

Linnda
2006-03-08, 15:07
Chandlers humor är väl inte direkt snäll? Han gör sig ju konstant lustig på andras bekostnad. Det hindrar ju inte att det är roligt.....skadeglädje och allt.

Just sarkasm och ironi är uttryck många har olika uppfattning om, min var mer lik det du beskrev innan vi debatterade ämnet här på kolo. :)


Hehe, iofs är han ju inte alltid snäll, men han är ofta sarkastisk på det viset som jag beskrev det först, som du ansåg vara ironiskt. Jag ska inte sätta mitt liv på att jag har rätt, men jag tror att det är så samhället i stort uppfattar sarkasm iaf. Jag kan inte se det som ironiskt när jag jämför med den ironi jag beskrev, som från Alanis text, det är två olika betydelser. Jag blandar kanske ihop ironi med att vara ironisk?

Grahn
2006-03-08, 15:09
Hehe, iofs är han ju inte alltid snäll, men han är ofta sarkastisk på det viset som jag beskrev det först, som du ansåg vara ironiskt. Jag ska inte sätta mitt liv på att jag har rätt, men jag tror att det är så samhället i stort uppfattar sarkasm iaf. Jag kan inte se det som ironiskt när jag jämför med den ironi jag beskrev, som från Alanis text, det är två olika betydelser. Jag blandar kanske ihop ironi med att vara ironisk?

Ja sarkasm är en bitsk form av ironi, Chandler använder givetvis båda och gränsen mellan dem är inte solklar.

Det du visade på med Alanis text kallar iaf jag livets ironi och jag håller med om att det är lite förvirrat. :)