handdator

Visa fullständig version : Protein utan Aspartam


freda
2002-10-11, 22:20
Jag skulle vilja använda proteintillskott som inte använder Aspartam som sötningsmedel. Är det någon som vet om det finns något märke som kör utan?

Muskelsmurfen
2002-10-11, 23:17
Jag förstår och sympatiserar med motståndet mot aspartam men har tyvärr givit med mig. (Bombar numera min kropp med aspartam)
Vägra gärna aspartam på ideologiska grunder men du får nog svårt att hitta studier som visar på hälsorisker. Jag har inte hittat några men skulle bli positivt överasskad om du hittade några och publicerade dem. :)

Det blir nog ett begränsat urval av protein men borde gå att hitta utan allt för stora insatser.

Pez
2002-10-12, 00:06
Proteinpulver med "naturell" smak borde vara fria från sötningsmedel...eller?

/pez

freda
2002-10-12, 13:31
Jag tror att de kan vara det men det enda protein med naturell smak som jag har hittat var Vege Fuel. Sojaprotein vill jag gärna hålla mig ifrån! Appropå hälsoriskerna känns det lite som med mobiltelefoner, alla vet att de inte är hälsosamma men ingen bryr sig för att det skulle vara allt för krångligt att vara utan. Har förresten fått nys om att EAS Simply protein ska gå att få utan Aspartam, Kan ni tala om ifall det håller hyfsad kvalitet? Så länge det innehåller protein är jag nöjd, inte viktigt ifall det är isolat eller hydrolyserat ett vanligt koncentrat duger så länge renheten är hög.

Johan.S
2002-10-12, 15:32
Alla dalblads produkter är aspartam fria. Några andra exempel är prostar whey från ultimate nutrition, Proffesional whey från multipower sen finns det säkert några till som jag inte kan komma på.

GhostFace
2002-10-12, 16:36
Best Whey av Great Nutrition har inget aspartam i sina wheyburkar.

focus
2002-10-12, 18:06
Ett rent protein utan aspartam är svårt att hitta. Eiselts Protec Plus naturell är utan apsartam, likaså Hi-Whey naturell. Det finns dagens läge inga acceptabla sötningsmedel än aspartam, för så fort man använder sig av någon annan sockerart så blir det ju kolhydrater och vi talar inte längre om ett rent proteinpulver.

z_bumbi
2002-10-13, 19:44
freda: Whey 100, star nutrition, inget aspartam.
Finns antagligen en hög till...

Johan.S
2002-10-13, 21:06
Om du menar naturell så har du rätt men i dom smaksatta varianterna av Whey-100 är det aspartam.

Linnet
2002-10-13, 21:36
Dalblads produkter är väl inte Aspartam fria?

Johan.S
2002-10-13, 21:39
Jo nu är dom det. Har varit i kontakt med en återförsäljare och han sa att do har slutat ha aspartam i alla sina protein pulver.

z_bumbi
2002-10-13, 22:00
Killer: Står inget på min burk men den är ju sen i våras så det kan ju ha ändrats...

freda
2002-10-14, 08:36
Även de smaksatta? Låter nästan för bra för att vara sant, Dalblads är ett vanligt koncentrat eller?

freda
2002-10-14, 08:37
Bara så alla vet freda och Linnet är samma person, har bett att få freda borttaget men inget har hänt än.

Johan.S
2002-10-14, 11:11
Dalblads har några olika tex Whey Class + är ett koncentrat och Milk and Whey är kasein och whey och Iso Whey är ett isolerat Whey på 90 %

Johan.S
2002-10-14, 11:12
Dom skriver att Whey Class + är ett isolerat Whey men jag skulle gissa att med 80 % är nog det mesta koncentrat.

eiselt
2002-10-14, 11:19
Det finns några företag som kör med "Aspartamfria" produkter men använder då ulfam kalium eller cyklamat eller möjligen steviosid (som inte ens är godjkänt som sötningmedel i EU). Jag anser att Aspartam är bäst eftersom det är mest beprövat. Det används dagligen över hela världen i stora mängder. Det har varit skriverier om de andra ämnena också, men aspartam är ledande och har därför flest motståndare.

Jag har rykten om att man ska bli blind, att man kan bli kan bli en levande mumie..... jag det mesta. Ta det med en nypa salt och försök begränsa intaget om du kan! De halter som finns i Eiselts pulver är så pass låga så att man kan köra på ordentligtinnan man kommer upp i "RDI-värdet".

Mvh
Henrik

Linnet
2002-10-14, 16:56
Ok eiselts produkter har låga aspartamvärden och alla andra jättehöga eller?!:D De protein som är aspartamfria, de saknar helt sötningsmedel eller? Om det är någon som har provat naturellt proteinpulver hur smakar det?

eiselt
2002-10-14, 17:26
Linnet: Vet ej hur de andra har, bara att vi bra koll på vårt innehåll. Många amerikanska produkter ligger nog betydligt högre (med tanke på hur sliskiga vissa är). Dessutom använder vi Aspartam av högsta kvalitet så vi behöver mindre för maximal sötma.

De som är "aspartamfria" innehåller är fria från aspartam, men innehåller oftast annat syntetiskt sötningsmedel. De som är naturella/ neutrala saknar vanligen både smak- och sötningsmedel. Eiselt har provpåsar på Natuell Protec Plus. Smakar inte speciellt gott, men går ned. Du kan blanda i t ex juice eller i elmixer med lite annat så smakar det helt ok.

Mvh
Henrik

Linnet
2002-10-14, 18:28
Tack för svaret, var kan man få tag på provpåsar? Är mycket väl medveten om att du givetvis puffar för din produkt, menade inte att vara elak. Jag är bara lite trött på att inom kosttillskotts branschen finns det lika många marknadens bästa produkter som det finns tillverkare!:insane:

eiselt
2002-10-14, 18:40
Originally posted by Linnet
Tack för svaret, var kan man få tag på provpåsar? Är mycket väl medveten om att du givetvis puffar för din produkt, menade inte att vara elak. Jag är bara lite trött på att inom kosttillskotts branschen finns det lika många marknadens bästa produkter som det finns tillverkare!:insane:

SVAR: Ingen fara, och jag instämmer. Ordet "kvalitet" har i dag förlorat sin mening. Om du vill ha provpåse så kan du skicka namn + adress till oss på staff@eiselt.se. Ange att du vill ha prov på Protec Naturell.

Mvh
Henrik

freda
2002-10-14, 20:37
Kanon, nu är det bara att gå och vänta tills påsen dimper ner, är det så bra som många säger har ni en ny kund!

Fairing
2002-10-15, 06:18
Fairings Whey -hydro och Whey-Amino är helt fria från Aspartam och Complete Protein innehåller endast 0,2% Aspartam.

/Lasse

eiselt
2002-10-15, 08:52
Originally posted by Fairing
Fairings Whey -hydro och Whey-Amino är helt fria från Aspartam och Complete Protein innehåller endast 0,2% Aspartam.

/Lasse

Eiselts Kreatin och Glutamin är också aspartamfria, liväl som Fiskoljan. ;)

Fairing
2002-10-15, 09:42
Ok ... svara så här då...
Det är endast Complete Protein av Fairings produktsortiment som innehåller Aspartam och endast 0,2 %.Slå det din j-a Engelsman;)

eiselt
2002-10-15, 10:07
Såja... det lät bättre!

/ H

Linnet
2002-10-16, 18:43
Fairing har du någon provpåse att skicka mig av protein?

Fairing
2002-10-17, 06:12
Linnet!

Sist jag nämde något om gratis här på forumet så vart vi dränkta i mail på folk som ville ha gratis prover.

Jag skall ändå försöka att fixa ett prov åt dig för vi vill väl inte vara sämre än J.Henrik Eiselt.

Skicka mail till info@fairing.se

/Lasse :bpump:

Sverker
2002-10-17, 10:55
Vad är det negativa med aspartam :confused:

Jag har ett par gånger försvarat aspartam eftersom det är idag det bästa sötningsmedlet vi har med få nackdelar.
Det består av två aminosyror, fenylalanin och asparginsyra. På asparginsyran sitter metanol som givetvis frisätts när vi tar upp dessa aminosyror i tarmen.
Inom rimliga gränser är risken för metanolförgiftning minimal.

Hade jag tillverkat ett protein skulle jag säkert använda ett sötningsmedel för att ta bort den lilla naturliga variationen på smak som förekommer. Det blir lättare för tillverkaren och ärligare mot kunden när varje burk smakar samma.

Linnet
2002-10-17, 17:11
Funkade fint att dricka protec, blandade sig lätt(tvärtemot vad vissa säger) och det kändes riktigt hardcore att dricka det naturellt!:hbang: