handdator

Visa fullständig version : Vem är mest språkbegåvad?


Bolio
2006-03-07, 20:27
Jag röstar för Tolkia ALLA kategorier. Jag får seriöst stånd av att läsa det hon skriver. Bärs är bra på regler, men han har ingen språkkänsla. Hans språk är trist och dött; samma sak med skaparn, hasse36 och gänget. Korrekt men tråkigt språk. Tolkia skriver däremot profetiskt, retoriskt välsmyckat och riktigt snyggt.

Davil
2006-03-07, 20:28
mini

Kwon
2006-03-07, 20:29
Tolkia helt klart.

Baan
2006-03-07, 20:29
kan du inte ragga via pm? men jag håller med att hon skriver fint.

piranha/kwon skriver lite smågulligt.

Mr Top Dog
2006-03-07, 20:30
Bärs vinner ganska så enkelt. Men SKIT ner er, nu börjar en grym match.

MasterChief
2006-03-07, 20:36
Jag röstar för Tolkia ALLA kategorier. Jag får seriöst stånd av att läsa det hon skriver. Bärs är bra på regler, men han har ingen språkkänsla. Hans språk är trist och dött; samma sak med skaparn, hasse36 och gänget. Korrekt men tråkigt språk. Tolkia skriver däremot profetiskt, retoriskt välsmyckat och riktigt snyggt.


Mmm...bara hon "kunde" dra ner (som jag här påvisar med all önskvärd tydlighet) på "citationstecken" (synonym: hundöron) samt "parenteser" så vore det ännu "bättre" enligt min ödmjuka "åsikt".

Ninjasmurf
2006-03-07, 20:38
Krampus tycker jag, det är lite ung August Strindberg över hans historier

Slartibartfast
2006-03-07, 20:38
Tolkia skriver oerhört snyggt. Tyvärr så brukar jag somna halvvägs genom hennes romaner till inlägg. Det är inget personligt. Jag pallar bara inte att läsa lång text.

nemd
2006-03-07, 20:39
stahlberg har ett skönt spräk tycker me.

Jense
2006-03-07, 20:39
metal_Boy, han avänder gatans språk

keffat_liv
2006-03-07, 20:40
trodde tolkia var en kille :confused:

Bolio
2006-03-07, 20:41
Mmm...bara hon "kunde" dra ner (som jag här påvisar med all önskvärd tydlighet) på "citationstecken" (synonym: hundöron) samt "parenteser" så vore det ännu "bättre" enligt min ödmjuka "åsikt".

Nietzsche skriver som Tolkia. Goethe skriver som Tolkia. Tolkia skriver snyggt. Men ja, jag håller med dig. Lite borde hon dra ner på parenteserna, VERSALORDEN (nu hittade jag på ett ord, va?) och "citationstecknen". Det som irriterar mig mest med henne är att hon lägger in SÅDANA här ordmonster i sina meningar. Hon borde lära sig att använda bold och italic mer ifall hon nu vill betona något.

Jense
2006-03-07, 20:41
trodde tolkia var en kille :confused:


det är där våra vägar går skilda, ingen kan riktigt bevisa.

zanzi
2006-03-07, 20:42
Tolkia, Stahlberg och Lizard.

Trance
2006-03-07, 20:44
Stahlberg misshandlar ju det stackars språket.

Tolkia och Bärs är bäst anser jag.

Löjtnant Blank
2006-03-07, 20:46
mini, skaparn.

Metal_boy_
2006-03-07, 20:48
Löjtnant (pokerface i skriftligt format) Blank.

Kwon
2006-03-07, 20:49
Vill tillägga att vi aldrig sett Lt Blank upprörd eller exalterad här på Kolo.

Jwzrd tex får ju sina spel då och då, men inget sådant från Lt Blank.

Är han en robot? En bot? :D

Jense
2006-03-07, 20:49
Jag vill slå ett slag för Halldin. den absolut roligaste personen på kolozzeum någonsin.

Dumleman
2006-03-07, 20:49
Stahlberg har en överlägsen retorisk förmåga på det här forumet imho.

Halldin
2006-03-07, 20:52
Vill tillägga att vi aldrig sett Lt Blank upprörd eller exalterad här på Kolo.

Jwzrd tex får ju sina spel då och då, men inget sådant från Lt Blank.

Är han en robot? En bot? :D
Johodu, han blev arg på Action en gång. :)

Jag vill slå ett slag för Halldin. den absolut roligaste personen på kolozzeum någonsin.
Vad har jag gjort? :MrT:

Jense
2006-03-07, 20:52
Johodu, han blev arg på Action en gång. :)


Vad har jag gjort? :MrT:


du är min, nu.

petersson
2006-03-07, 20:54
Jag röstar för Tolkia ALLA kategorier. Jag får seriöst stånd av att läsa det hon skriver. Bärs är bra på regler, men han har ingen språkkänsla. Hans språk är trist och dött; samma sak med skaparn, hasse36 och gänget. Korrekt men tråkigt språk. Tolkia skriver däremot profetiskt, retoriskt välsmyckat och riktigt snyggt.

Du skriver bra för att vara från förorten.

Halldin
2006-03-07, 20:55
du är min, nu.
Förklara dig. :(

Kwon
2006-03-07, 20:56
Johodu, han blev arg på Action en gång. :)


Länk? :D

Halldin
2006-03-07, 20:57
Länk? :D
Tror dessvärre att det är borta, minns heller inte vilken forumdel det var. Men det slutade med att Lt. Blank tog ignore på Action, minns jag.

Kwon
2006-03-07, 20:58
Tror dessvärre det är borta, minns heller inte vilken forumdel det var. Men det slutade med att Lt. Blank tog ignore på Action, minns jag.

LOL! Minns du vad diskussionen handlade om? Doping? Natural-training? High Intensity Training? Laxrensning i Norge?

Jense
2006-03-07, 20:58
Tror dessvärre det är borta, minns heller inte vilken forumdel det var. Men det slutade med att Lt. Blank tog ignore på Action, minns jag.


jag minns lite från den där... va nog .. 1½ år sen, i allmänt. na ngt om utseende tro?

Trance
2006-03-07, 20:59
Du skriver bra för att vara från förorten.

Han är väldigt bra på att skriva vart han än skulle komma ifrån. Han blandar fin svenska med ord som knivknulla och liksom. Han gör det dock väldigt snyggt.

Jag är själv ingen språkbegåvning, aldrig varit min starka sida. Men jag kan uppskatta fint språk.

Dock borde man inte smickra bolio mer nu, snart tror han att han är Jesus version 2.

MasterChief
2006-03-07, 21:17
Nietzsche skriver som Tolkia. Goethe skriver som Tolkia. Tolkia skriver snyggt. Men ja, jag håller med dig. Lite borde hon dra ner på parenteserna, VERSALORDEN (nu hittade jag på ett ord, va?) och "citationstecknen". Det som irriterar mig mest med henne är att hon lägger in SÅDANA här ordmonster i sina meningar. Hon borde lära sig att använda bold och italic mer ifall hon nu vill betona något.

Hur jag KUNDE glömma VERSALERNA är helt obegripligt.

För övrigt gillar jag skaparn också. Sen vet jag att Yes skriver riktigt bra men han deltar inte riktigt i diskussionerna här. Fan vad jag smörar för honom numera, men han har startat en fanclub i mitt namn.

Mr Top Dog
2006-03-07, 21:21
Nietzsche skriver som Tolkia. Goethe skriver som Tolkia.

Kanske tvärtom? Tillbaka till framtiden.

Bolio
2006-03-07, 21:22
Kanske tvärtom? Tillbaka till framtiden.

Du är obegåvad.

Snake
2006-03-07, 21:24
Lizard :thumbup:

Mr Top Dog
2006-03-07, 21:25
Du är obegåvad.

You said it, Jesus! Ska genast lägga mig och läsa lite Goethe så han kan börja skriva som jag.

Perscitus
2006-03-07, 21:30
Tolka har ett fantastiskt språk, men hon har kommit av sig lite grann på slutet tycker jag. Eller har jag bara varit slarvig att läsa?

Det känns som när jag idag gick bredvid en sjö när solen lyste och snön glimmade, behagligt, att läsa Tolkias inlägg vad de än handlar om. Som att hon uppnår det där extra man själv tycker sig sakna. Vid formuleringar känns det som att det alltid kunde vara snitisigare, om man bara visste hur? Bara hennes användarnamn ligger behagligt i munnen.

Tolkia: Kanske en särdeles löjlig fråga men formulerar du dig så vackert när du talar också?

JaggedAxe
2006-03-07, 21:54
Lizard

Krampus
2006-03-07, 22:00
Bolio, tätt följd av Tolkia, men det finns flera som är bättre på att brodera och beskriva med språket.

MilkmaN
2006-03-07, 22:05
Tolkias språkliga förmåga är inget jag funderat närmre över, däremot så framför hon alltid sin åsikt klart, tydligt och på ett lättfattligt vis. Personligen anser jag mig ganska så språkbegåvad och kan lätt få orden att falla på rätt plats (det där lät å andra sidan riktigt dumt), men det är inget jag försöker framhäva på kolo.


För övrigt gillar jag Stahlbergs retorik, bolio krånglar till det för mkt, hasse är för torr, jwzrd för arg och alldeles för angelägen om att göra en poäng genom provokation och ordfällor för att kunna vara något extra.

apa_ola
2006-03-07, 22:14
Lizard! :thumbup: :thumbup:

Joppe
2006-03-07, 22:20
Med risk för att framstå som smörigare än jag egentligen vill så tar jag och nominerar Pez till denna exklusiva skara skönskrivare.

wintersnowdrift
2006-03-07, 22:58
Ganska många på Kolozzeum har ett bra och korrekt språkbruk. De flesta har redan nämnts i tråden; några jag tycker saknas är Nina Lätt (eller heter hon något annat nu?) och Allan.

Å andra sidan tycker jag att det är kul med användare som har ett mer personligt språk också, typ Kwon, cilia, piranha m.fl.

Dock vet jag inte om vi har några riktiga författarämnen här på Kolo, vars språk verkligen "lyfter"? Skulle vara kul att läsa något skönlitterärt av somliga användare. Kanske dags för en novelltävling?

//Kristin

Fartman
2006-03-07, 23:03
Stahlberg, han har gåvan att uttrycka sig i skrift.
Annars är Clas-H en man som är duktig på att skriva med ett stänk av humor.

Mago
2006-03-08, 00:01
Tolkia och Bärs är skrämmande. Ett förhållande med någon av dem skulle garanterat sluta med ett förtvinat självförtroende och slutligen självmord.

AFanatic
2006-03-08, 00:29
Lizard, gillar flytet som finns i hans texter.

Tolkia skulle jag kunnat skriva men hon faller lite på alla dessa (...) och "..." bla. Jag blir lite halvdyslektisk när jag läser vad hon skriver, men bara ibland.

Big_Vik
2006-03-08, 00:34
Jag vill också slå ett slag för Tolkia, otroligt duktig skribent, men hon har fel i exakt ALLT hon säger. :D Skaparn är väl den andre jag tänker på, lite synd bara att man behöver en massa ordböcker för att få grepp om vad han vill säga. ;) Och Bolioish såklart

Mago
2006-03-08, 01:35
Tolkia och Bärs är skrämmande. Ett förhållande med någon av dem skulle garanterat sluta med ett förtvinat självförtroende och slutligen självmord.

Skulle jag själv varit lite mer språkligt begåvad, så skulle jag säkert skrivit: "Ett förhållande med endera av dem.."

Big_Vik
2006-03-08, 01:36
Skulle jag själv varit lite mer språkligt begåvad, så skulle jag säkert skrivit: "Ett förhållande med endera av dem.."

Antagligen. och Gud bevare oss för det...:D

fat_joe
2006-03-08, 02:30
JWZRD , för jag oftast delar hans åsikter och han är bra på att framföra dom till skillnad från mig.

sgtbarnes
2006-03-08, 03:43
Krampus skriver bra, ofta kort och koncist.

tycker mindre om de som verkligen anstränger att skriva bra, om ni förstår..

Yes
2006-03-08, 04:13
Sen vet jag att Yes skriver riktigt bra men han deltar inte riktigt i diskussionerna här. Fan vad jag smörar för honom numera, men han har startat en fanclub i mitt namn.
Fan Chiefen, om du bara kunde se ut som Nina Lätt... :D

(För egen del tycker jag dock att mitt språk har blivit allt mer färglöst. Jag behöver verkligen ta mig tid att läsa en massa bra böcker och annat som utvecklar språket. Det var länge sedan jag tog mig tid till det.)

Dipshit
2006-03-08, 06:24
ööh? aldrig tänkt på det!
skulle nån kunna länka till ett bra inlägg av denna hära Tolkia?

Nina L
2006-03-08, 09:17
Ganska många på Kolozzeum har ett bra och korrekt språkbruk. De flesta har redan nämnts i tråden; några jag tycker saknas är Nina Lätt (eller heter hon något annat nu?) och Allan.

[...]

Dock vet jag inte om vi har några riktiga författarämnen här på Kolo, vars språk verkligen "lyfter"? Skulle vara kul att läsa något skönlitterärt av somliga användare. Kanske dags för en novelltävling?

//KristinTack, Kristin! Nina Lätt funkar utmärkt. Startar du en skönlitterär tråd kan jag bidra med ~2000 ord ur science fiction-romanen "Kalle och den flygande kon". :) Fast tävla vill jag inte.

skaparn
2006-03-08, 10:30
Kul att bli nämnd. Jag är, som bolio hann med att skriva redan i första inlägget, inte den som kan ge en text eget liv och sväva ut från skärmen in i läsarens själ. Har däremot utvecklat en ganska torr kanslisvenska som säkert skulle göra sig på en glömd byrå i statens tjänst. Kanske mitt framtida jobb blir att formulera lagtexter, där har jag nog en chans att få utlopp för allt uppdämt.

I övrigt har jag inga namn att lägga till. Blir lite förvånad över att så många skriver Tolkia dock. Visst skriver hon bra, men det jag gillar hos Tolika är inte språket i sig utan det pedagogiska sätt på vilket hon debatterar, med en alltid lika trevlig attityd hur många konstiga frågor Big_Vik än ställer. Fast det pedagogiska kanske ingår i definitionen av språkbegåvad?

Sett till text så håller jag Bärs som segrare.

JJ
2006-03-08, 10:35
Fast det pedagogiska kanske ingår i definitionen av språkbegåvad?

Det vet jag inte, men det är en mycket viktig egenskap tycker jag personligen. Jag är lite allergisk mot att krångla till saker i onödan.

Bite
2006-03-08, 10:43
Det vet jag inte, men det är en mycket viktig egenskap tycker jag personligen. Jag är lite allergisk mot att krångla till saker i onödan.
Jag är med dig, jag rankar förmågan att förmedla något på ett välformulerat, men ändå lättfattligt sätt, högre än fallenhet för närmast poetiska utläggningar.

Skaparn, din kanslisvenska får mig att känna trygghet och samhörighet :D

Big_Vik
2006-03-08, 12:09
Kul att bli nämnd. Jag är, som bolio hann med att skriva redan i första inlägget, inte den som kan ge en text eget liv och sväva ut från skärmen in i läsarens själ. Har däremot utvecklat en ganska torr kanslisvenska som säkert skulle göra sig på en glömd byrå i statens tjänst. Kanske mitt framtida jobb blir att formulera lagtexter, där har jag nog en chans att få utlopp för allt uppdämt.

I övrigt har jag inga namn att lägga till. Blir lite förvånad över att så många skriver Tolkia dock. Visst skriver hon bra, men det jag gillar hos Tolika är inte språket i sig utan det pedagogiska sätt på vilket hon debatterar, med en alltid lika trevlig attityd hur många konstiga frågor Big_Vik än ställer. Fast det pedagogiska kanske ingår i definitionen av språkbegåvad?

Sett till text så håller jag Bärs som segrare.

...Och där fick man igen så det sjöng om det. :D

Ok, jag erkänner, du har bäst språk Skapish. =)

stahlberg
2006-03-08, 12:57
Det är inte så lätt att bedöma hur språkligt begåvade människor är.

Här kan vi förstås tala enbart om språkbegåvning i egenskap av förmåga att uttrycka sig i skrift. Men i språklig kommunikation har vi alltid två parter : sändaren och mottagaren (mottagarna). Som mottagare tolkar vi andras språk utgående från VÅR EGEN språkliga begåvning/förmåga. Mottagaren utgår från vårt eget (aktiva resp. passiva) ordförråd, samt från den uttrycksstil som är naturlig just för honom.

Exempelvis har jag själv - vilket somliga också märkt - en god förmåga att uttrycka mig i skrift. Denna förmåga är delvis medfödd, delvis upptränad. Men många tycker att jag skriver mossigt, gammalmodigt och ointressant. Man kan inte säga att dessa kritiker har fel ; de utgår från sitt eget sätt att bruka språket, och det är väldigt långt - om man bortser från det som är direkt grammatiskt korrekt eller inkorrekt - en smaksak vad som är skickligt (eller oskickligt) formulerat. Det som jag tycker är skrivet med språklig finess kan andra tycka att är rena rama språkmossan, eller skrivet helt i nattmössan.

En annan sak är att det är ovanligt svårt att läsa långa skriverier i ett internetforum. Många hoppar över, eller skummar bara igenom, långa inlägg - för de är svårlästa. Därför kan de lätt förväxla språkbegåvning med förmåga att skriva kort och slagkraftigt.

I och för sig är det nästan ett villkor att slagkraftigt skrivet är kort skrivet. Vill man skriva mera ingående får man ge avkall på åtminstone en del av slagkraftigheten. Men de som är skickliga på att skriva kort och slagkraftigt blir också lätta att förstå : de kan ofta få fram mer med några få ord än vi romanskrivare (bildlikt talat) kan få fram med våra långa inlägg.

Åtminstone för mig är det inte särskilt viktigt att inläggen här är skrivna med stor språklig begåvning. Andra kvaliteter är viktiga : att ett inlägg handlar om ett intressant ämne, att det är roligt, att det på något sätt BERÖR mig. Därför kan jag inte heller nämna någon särskild enskild medlem som jag tycker är mer språkbegåvad än andra ; jag har helt enkelt inte tänkt i sådana banor, och språklig begåvning kan dessutom ta flera uttryck.

Trots detta anser jag ändå inte att denna text är helt off-topic.

Bolio
2006-03-08, 13:02
Få inte hybris nu stahlberg. Du är duktig, men chilla lite.

skaparn, Bärs skriver ju tråkigt. Jag talar inte om det bästa språket i något avseende (t.ex. att göra sig förstådd), utan den medlemmen med bäst/mest språkkänsla. Det är just den där känslan jag är ute efter...

hasse36
2006-03-08, 13:45
Jag gillar mini - hon broderar inte. Klart och koncist, språkligt korrekt. Påminner om någon jag känner... fast han är inte lika arg som mini...

Bolio
2006-03-08, 13:47
Jag gillar också mini, men vad är det för fel på att brodera? Strävar du baklänges Hassan?

Nina L
2006-03-08, 13:53
Många hoppar över, eller skummar bara igenom, långa inlägg - för de är svårlästa. Därför kan de lätt förväxla språkbegåvning med förmåga att skriva kort och slagkraftigt.Att säga mycket med få ord är enligt mig mycket bättre än att säga lite med många ord. Visst kan man få brodera ut, men då skall de ge något extra. (t ex förmedla en känsla)

skaparn
2006-03-08, 13:54
skaparn, Bärs skriver ju tråkigt. Jag talar inte om det bästa språket i något avseende (t.ex. att göra sig förstådd), utan den medlemmen med bäst/mest språkkänsla. Det är just den där känslan jag är ute efter...

Det kanske är din bedömning, men inte min. Jag vill alltid läsa mer av vad han skriver, till skillnad från en vid namn icke nämnd skribent (använder många versaler, inte Tolkia, skrev just i denna tråd, osv.) vars inlägg jag blir trött av redan efter inledningsraden.

Bolio
2006-03-08, 14:12
Det kanske är din bedömning, men inte min. Jag vill alltid läsa mer av vad han skriver, till skillnad från en vid namn icke nämnd skribent (använder många versaler, inte Tolkia, skrev just i denna tråd, osv.) vars inlägg jag blir trött av redan efter inledningsraden.

Men då pratar vi väl om innehåll och inte längre form?

skaparn
2006-03-08, 14:22
Men då pratar vi väl om innehåll och inte längre form?

Det har du nog rätt i och ger att Bärs råkar skriva intressanta saker oberoende av form.
Det exemplet jag gav på motsatsen har dock med form att göra. När första raden känns som en lång inandning för att hålla el ännu längre monolog så placerar jag det under form.

Bolio
2006-03-08, 14:33
Det har du nog rätt i och ger att Bärs råkar skriva intressanta saker oberoende av form.
Det exemplet jag gav på motsatsen har dock med form att göra. När första raden känns som en lång inandning för att hålla el ännu längre monolog så placerar jag det under form.

Mjo. Jag förstår. =)

stahlberg
2006-03-08, 17:22
Man kan inte få något man redan har. Tyvärr har jag redan en längre tid lidit av viss hybris - något som dock inte på minsta sätt har något med min medverkan här på kolo att göra.

Visst är det bra att kunna säga mycket med få ord. Detta förutsätter dock en viss intellektuell skärpa hos mottagaren, så att denne förstår vad sändaren menar. Vi som tycker om att skriva eller läsa för språkets egen skull, att njuta av ett väl formulerat språk, att se vilken språkdäkt en skribent klätt sina ord i, att använda språkliga nyanser och bilder, läser däremot gärna en aning längre inlägg - så länge dessa är skrivna med röd tråd, på ett förståeligt sätt. Detta fordrar också intellektuell skärpa, fastän av en lite annan typ.

Trance
2006-03-08, 17:40
Man kan inte få något man redan har. Tyvärr har jag redan en längre tid lidit av viss hybris - något som dock inte på minsta sätt har något med min medverkan här på kolo att göra.

Visst är det bra att kunna säga mycket med få ord. Detta förutsätter dock en viss intellektuell skärpa hos mottagaren, så att denne förstår vad sändaren menar. Vi som tycker om att skriva eller läsa för språkets egen skull, att njuta av ett väl formulerat språk, att se vilken språkdäkt en skribent klätt sina ord i, att använda språkliga nyanser och bilder, läser däremot gärna en aning längre inlägg - så länge dessa är skrivna med röd tråd, på ett förståeligt sätt. Detta fordrar också intellektuell skärpa, fastän av en lite annan typ.

Enligt mig så är du rätt kass på att skriva, tyvärr. Du försöker inte hitta det bästa ordet att beskriva en sak utan du försöker hitta så många ord som möjligt som ser häftiga ut. Du skriver som en diskobyggare tränar.

MilkmaN
2006-03-08, 20:02
Det var däremot en fruktansvärt usel jämförelse, dock lite smårolig. Två stycken på två dagar, nu :thumbup:

Lillgrabben
2006-03-08, 20:08
Enligt mig så är du rätt kass på att skriva, tyvärr. Du försöker inte hitta det bästa ordet att beskriva en sak utan du försöker hitta så många ord som möjligt som ser häftiga ut. Du skriver som en diskobyggare tränar.

Jag tycker Stahlberg skriver både väl & med ett ( oftast) roande innehåll i sina inlägg.

Själv är jag inget föredöme då jag ofta inte korr.läser mina egna inlägg utan bara trycker "reply". Många vet hur de egentligen borde uttrycka sig i skrift men slappar en smula, istället för att krysta till det hela med fräsiga ord & uttryck.

stahlberg
2006-03-08, 20:17
Där ser man. Trances åsikter stämmer överens med det som jag redan konstaterat : mottgaren tolkar sändarens budskap på basen av sin egen språkbehandling, och vad som är bra resp. dåligt skrivet är därför ganska långt en ren smaksak.

Trance har däremot helt fel när han tolkar mina avsikter (för mina egna avsikter känner naturligtvis jag - och inte Trance - till). Jag väljer inte mina ord för att de (enligt min åsikt) verkar "häftiga". Jag väljer ord som ingår i min vardagsvokabulär och som jag själv tycker är lämpliga för mitt budskap, för det jag försöker förmedla till mottagarna, läsarna.

Naturligtvis väljer jag textens nivå åtminstone delvis med tanke på i vilket sammanhang jag skriver, samt med tanke på vilka läsarna är. Här på kolozzeum är läsarna dock en så pass brokig skara att jag kan uttrycka mig på ett sätt som är naturligt för mig ; somliga läsare uppskattar det, andra - som Trance - gör det inte.

Till min tillfredsställelse uppskattade min modermålslärare, som dock var professor i svenska, mitt sätt att skriva redan på skoltiden, och jag fick alltid höga vitsord i modersmålet (oberoende det gällde uppsatsskrivning, grammatik, liitteratturkunskap eller något annat delområde). Jag har författat skrivelser i alla möjliga sammanhang. Exempelvis kommer mina tidningsartiklar (jag har skrivit ett rätt stort antal sådana) alltid in i tidningarna orefuserade, vilket tyder på att tidningarnas korrekturläsare inte delar Trances åsikter om att jag är "kass" på att skriva.

Jag medger dock gärna, att jag är mycket noggrannare när jag skriver tidningsartiklar än när jag skriver här, eeftersom jag anser att den språkliga nivån här på kolo är betydligt lägre än den språkliga nivån t.ex i en dagstidning. Dessutom är som bekant den språkliga utformningen i en tidningsartikel (oftast) lite speciell - och i varje fall betydligt annorlunda än inlägg här, vilka kan vara helt fritt formulerade.

Visst försöker jag hitta många ord - men inte för att de skulle vara häftiga, utan för att göra mitt budskap exaktare (för dem som orkar läsa det).

H.Emanuel
2006-03-08, 20:58
Min röst går till Helena B

H.Emanuel
2006-03-08, 20:59
Förresten så äger jag er alla när det gäller språkbegåvning.

reinholdsson
2006-03-08, 21:01
Tolkia, helt klart.

Griip
2006-03-08, 21:05
För fan bolio.. du är precis som aliquis fast med andra ämnen

Kwon
2006-03-08, 21:08
För fan bolio.. du är precis som aliquis fast med andra ämnen

Alla har ju "sina" ämnen :)

Griip
2006-03-08, 21:13
Alla har ju "sina" ämnen :)




Jo sant, bolios trådar är visserligen inte alls opopulära men ändå, nästan varenda en handlar om nåt seriöst som hade platsat bättre nån annanstans.

Bolio
2006-03-08, 21:14
För fan bolio.. du är precis som aliquis fast med andra ämnen

Jag är intelligent och intellektuellt begåvad så som väldigt många medlemmar här på forumet. Du är intellektuellt obegåvad och korkad. Det gör dig irriterad eftersom du blir rädd för smarta människor. Det är exakt samma fenomen som när ett gäng datornördar går in på ett gym: de blir rädda, känner mindervärdeskomplex och reagerar - så som alla ressentimentsmänniskor gör - med att uttrycka sin avsky för "de dumma grottmänniskorna som bara kan lyfta vikter".

Lägg ner avundsjukan och bitterheten Griip. Kom med i matchen och börja använd skallen du med. Om inte för din egen skull så åtminstone för din matsmältnings. Jag lovar att du känner dig mindre psykad av min intelligens då. Och rätt vad det är kanske du inser att du inte var så dum du heller. Eller så gör du det. I vilket fall som helst har du ju åtminstone försökt.

Allan
2006-03-08, 21:15
Förresten så äger jag er alla när det gäller språkbegåvning.

Använder man "äger" i egenskapen "jag är er överlägsen" har man liksom diskvalificerat sig själv från början... :D


allan

MilkmaN
2006-03-08, 21:17
Använder man "äger" i egenskapen "jag är er överlägsen" har man liksom diskvalificerat sig själv från början... :D


allan


Haha, sanna ord!

H.Emanuel
2006-03-08, 21:18
Använder man "äger" i egenskapen "jag är er överlägsen" har man liksom diskvalificerat sig själv från början... :D


allan
Det där med "Äger" tror jag att jag lärt mig här på Kolo :D

Griip
2006-03-08, 21:22
Jag är intelligent och intellektuellt begåvad så som väldigt många medlemmar här på forumet. Du är intellektuellt obegåvad och korkad. Det gör dig irriterad eftersom du blir rädd för smarta människor. Det är exakt samma fenomen som när ett gäng datornördar går in på ett gym: de blir rädda, känner mindervärdeskomplex och reagerar - så som alla ressentimentsmänniskor gör - med att uttrycka sin avsky för "de dumma grottmänniskorna som bara kan lyfta vikter".

Lägg ner avundsjukan och bitterheten Griip. Kom med i matchen och börja använd skallen du med. Om inte för din egen skull så åtminstone för din matsmältnings. Jag lovar att du känner dig mindre psykad av min intelligens då. Och rätt vad det är kanske du inser att du inte var så dum du heller. Eller så gör du det. I vilket fall som helst har du ju åtminstone försökt.


:laugh:

Blir förvånad varenda gång jag läser det du skriver, för jag tror aldrig jag ska hitta nån som är mer självgod och full av skit än vad jag är ;)

Stor skillnad på att vara intelligent och att framstå som det, jag ger absolut noll för att framstå som smart eller leka smart, mycket möjligt att du är smart, det tror jag faktiskt, men jag är ändå rätt övertygad om att du.. aodkadoakd, vafan håller jag på. *självpropp* orka diskutera en totalt ointressant sak med internetmänniskor, skärpning griip.


@Allan: Klockrent ;)

Griip
2006-03-08, 21:23
Det där med "Äger" tror jag att jag lärt mig här på Kolo :D


du är redan diskad hörru!

Bolio
2006-03-08, 21:25
men jag är ändå rätt övertygad om att du.. aodkadoakd, vafan håller jag på. *självpropp* orka diskutera en totalt ointressant sak med internetmänniskor, skärpning griip.

Jag tänker inte acceptera att någon hamnar i ett psykotiskt tillstånd i mina trådar! Det där får du syssla med i andra trådar Griip. Inga psykoser här.

Griip
2006-03-08, 21:28
Jag tänker inte acceptera att någon hamnar i ett psykotiskt tillstånd i mina trådar! Det där får du syssla med i andra trådar Griip. Inga psykoser här.


solly blz

stahlberg
2006-03-09, 09:44
För övrigt tycker jag att ordet språkbegåvad använts i fel sammanhang i denna tråd. Att kunna formulera sig bra i skrift på sitt eget modersmål är långtifrån det enda kriteriet för språkbegåvning.

Jag tycker språkbegåvning är en medfödd(?) känsla för att använda sitt eget språk, både i tal och i skrift, samt en talang för att lära sig - och få känsla för - också andra språk än sitt modersmål.

MilkmaN
2006-03-09, 09:48
För övrigt tycker jag att ordet språkbegåvad använts i fel sammanhang i denna tråd. Att kunna formulera sig bra i skrift på sitt eget modersmål är långtifrån det enda kriteriet för språkbegåvning.

Jag tycker språkbegåvning är en medfödd(?) känsla för att använda sitt eget språk, både i tal och i skrift, samt en talang för att lära sig - och få känsla för - också andra språk än sitt modersmål.

Det är ju väldigt svårt att bedömma över internet, därför så använder vi det vi har tillgång till, alltså det sätt som inläggen utformas på. Hur ska jag veta om du pratar 4 språk till, och hur ska du veta att jag har fruktansvärt lätt att lära mig språk? Den begåvningen kan man ju inte tala om här.

adde
2006-03-09, 09:49
Använder man "äger" i egenskapen "jag är er överlägsen" har man liksom diskvalificerat sig själv från början... :D


allan


Tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin?

Grahn
2006-03-09, 09:53
Det är ju väldigt svårt att bedömma över internet, därför så använder vi det vi har tillgång till, alltså det sätt som inläggen utformas på. Hur ska jag veta om du pratar 4 språk till, och hur ska du veta att jag har fruktansvärt lätt att lära mig språk? Den begåvningen kan man ju inte tala om här.

Men det hindrar ju inte att ordet språkbegåvad kanske inte var lämpligast, eller?

stahlberg
2006-03-09, 14:52
Det var et jag ville komma fram till : "språkbegåvad" var inte rätt ord. För språkbegåvning kan vi egentligen inte bedöma här. Vi kan bara bedöma - subjektivt - vem som skriver t.ex läsvärda, välformuelrade, intressanta, roliga inlägg.

Bolio
2006-03-09, 14:59
Språkbegåvning var ett alldeles utmärkt ord. Bättre ordval finns inte.

clash
2006-03-09, 15:27
fan jag trodde bärs var en brud och tolkia en kille .

jwzrd
2006-03-09, 15:28
fan jag trodde bärs var en brud och tolkia en kille .

Båda är killar, det är Trance som är brud.

Metal_boy_
2006-03-09, 15:29
Båda är killar, det är Trance som är brud.


Jo men det var ju inget som förvånade nån.

hultman
2006-10-02, 12:05
skaparn, Lizard, Bolio och Jwzrd (även fast det ibland smyger in ett par fel :D)

Bigsize
2006-10-02, 12:44
Lite äldre svenska är enbart vacker att lägga ögonen på.

Fjod0r
2006-10-02, 22:07
Krampus, den gången han körde över Jocke Bartoll. Jag tänker på det minst en gång om dagen.

Sebbe_H
2006-10-02, 22:09
Den där Sebbe_h är väldigt harmonisk i sitt språkbruk.

egge
2006-10-02, 23:01
Krampus är given etta.
Sen är alla diskussioner mellan Tolkia och Big_Vik intressanta.

Bolio
2006-10-02, 23:04
Att folk inte väljer endera Bärs, mini eller Tolkia tyder just på att folk saknar språkkunskaper själva. :)

Jense
2006-10-02, 23:09
tycker Bärs mini och tolia framför sina åsikter med högst marginell skillnad då budskapet nås bara efter ett par rader fritext. resterande brukar va faktainfliker och dådbeskrivningar vilket är viktigt för sammanhanget i diskussioner.

mini
2006-10-02, 23:10
Att folk inte väljer endera Bärs, mini eller Tolkia tyder just på att folk saknar språkkunskaper själva. :)
:love:
Jag väljer mellan skaparn, Bolio och Bärs. Alla skriver underbart, men jag lyckas sällan gå bortanför innehållet i Bärs' inlägg (vilket förmodligen är en komplimang), Bolio har svårt att tala till bönder på bönders vis, och skaparn kryssar stundtals mellan ekonomiska och politiska termer jag inte förstår. Så, jag får säga favoritkamrat Flygplan.

Bolio
2006-10-02, 23:14
Jag försöker ju just låta bli att tala till bönder. :)

mini
2006-10-02, 23:26
Jag försöker ju just låta bli att tala till bönder. :)
Ja, och det är ett val du kan göra. Problemet är att du tappar i runda slängar 96% av populationen på Kollo, någon procentenhet färre utanför (om man nu tycker det är ett problem. Kanske är det inte dåligt att vi skyddar den stora massan från Bolio?)

Bolio
2006-10-02, 23:27
Ja, och det är ett val du kan göra. Problemet är att du tappar i runda slängar 96% av populationen på Kollo, någon procentenhet färre utanför (om man nu tycker det är ett problem. Kanske är det inte dåligt att vi skyddar den stora massan från Bolio?)

A: Men om alla visste detta, så skulle det för de flesta vara skadligt. Du säger själv att dessa åsikter är farliga för dem som befinner sig i farozonen, och dock offentliggör du dem?

B: Jag skriver så att varken pöbeln eller populi eller någon annan sorts partier får lust att läsa mig. Följaktligen kommer dessa åsikter aldrig bli offentliga.

A: Men hur skriver du i så fall?

B: Varken nyttigt eller agenämnt - för nämnda tre.

Clyde
2006-10-02, 23:32
Dom som skriver bäst på detta forum och som verkligen vet vad dom talar om till skillnad från bärs, trance o co är:

Z_bumbi
Allan
Sverker
Stahlberg är en jävel på SL han med.

egge
2006-10-02, 23:47
Att folk inte väljer endera Bärs, mini eller Tolkia tyder just på att folk saknar språkkunskaper själva. :)

Meh, att jag saknar språkkunskaper kan jag hålla med om, men Krampus noveller och dikter är fan riktigt bra.