handdator

Visa fullständig version : grop i bröstet


fralle
2006-03-07, 20:19
Jag har en grop i bröstet och jag stör mig väldigt mycket på den :( , någon idée på om det kan vara farligt och om det går att träna bort den? eller om man måste operera eller något, för då orkar jag nog inte bry mig :)

MVH / Jonte

Nobeliten
2006-03-07, 20:20
Jag har en grop i bröstet och jag stör mig väldigt mycket på den :( , någon idée på om det kan vara farligt och om det går att träna bort den? eller om man måste operera eller något, för då orkar jag nog inte bry mig :)

MVH / Jonte


Grop?
Beskriv den lite mer nogrannare(var,djup osv), sök upp en läkare det skulle jag föreslå om det är en "grop".

sunkan
2006-03-07, 20:24
Trattbröst (Pectus excavatum) är en medfödd skelettsjukdom där bröstbenet är intryckt i en konkav skepnad. Sjukdomen är ungefär lika vanlig som kölbröst, där bröstbenet buktar utåt och bildar en "köl", och drabbar 1-8 personer av tusen.


Såg ett program om det för några år sedan

edit: men infon kommer från det stora vida internet

fralle
2006-03-07, 20:28
Trattbröst (Pectus excavatum) är en medfödd skelettsjukdom där bröstbenet är intryckt i en konkav skepnad. Sjukdomen är ungefär lika vanlig som kölbröst, där bröstbenet buktar utåt och bildar en "köl", och drabbar 1-8 personer av tusen.


Såg ett program om det för några år sedan

edit: men infon kommer från det stora vida internet

Googlade på konkav skepnad och hittade därifrån du pejstat.

Längst ner står det:
Trattbröst blir inte bättre med åren, så om man vill går det att få det opererat med en mindre, billig operation där 97% av patienterna säger att följderna är mycket bra.


Det där gjorde mig riktigt glad, men är inte så bra på svenska säger dom att operationen är mindre billig eller är Operationen mindre och summan: billig?

vore hur glad som helst om det gick att få bort


MVH / Jonte

keffat_liv
2006-03-07, 20:30
kopiera det engelska.

fralle
2006-03-07, 20:33
Grop?
Beskriv den lite mer nogrannare(var,djup osv), sök upp en läkare det skulle jag föreslå om det är en "grop".

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/trattbrost.jpg


Så ser den ut, 2-3 CM djup på sin höjd.


MVH / Jonte

Strongman
2006-03-07, 20:35
ingen som har bilder på hur trattbröst ser ut? försökte googla men hittade inget

sunkan
2006-03-07, 20:36
ingen som har bilder på hur trattbröst ser ut? försökte googla men hittade inget

http://images.google.se/images?q=Pectus%20excavatum&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N&tab=wi

Dock bara en massa extremfall vad jag kunde se

fralle
2006-03-07, 20:43
Här (http://www.pediatricsurgeons.com/pectus.html) hittade jag ett bra exempel, jag skulle nog säga att den där bröstkorgen var lik min, men min är nog lite mindre, inte så bra vinkel tagen.

fralle
2006-03-07, 21:02
kopiera det engelska.

Det var skrivet på svenska på wikipedia.

Jag fick nyss veta att jag varit hos en doktor och kollat att den inte växer innåt och kan påverka lungor eller hjärta av min morsa, detta gjordes för flera år sen så jag minns inget...funderar dock på att operera mig endå, jag är 15 år.

Trident
2006-03-07, 21:16
Jag skulle utan tvekan operera mig om det såg ut sådär. Såvida det inte finns några risker och efterföljder av en operation isåfall.

Berätta hur det fortgår!

Jtor
2006-03-07, 22:04
Jag skulle utan tvekan operera mig om det såg ut sådär. Såvida det inte finns några risker och efterföljder av en operation isåfall.

Berätta hur det fortgår!

Alla operationer medför Alltid risker

fralle
2006-03-07, 22:37
Jag skulle utan tvekan operera mig om det såg ut sådär. Såvida det inte finns några risker och efterföljder av en operation isåfall.

Berätta hur det fortgår!

Har läst vidare nu och det finns tydligen 3 metoder. En att fylla ut med ett implantat, detta är den "sämsta" metoden och lossnar så det kommer behövas bytas efter några år vilket inte känns så roligt.

Sen finns det metoden att göra två snitt i sidorna och ett under ena snittet, där stoppar dom in en kamera och i det andra hålet för dom in en metallskena som sitter där och böjer kroppen rätt. Definitivt den jobbigaste behandlingen läste om folk som haft problem med smärtor (även dom med implantat) och inte kunnat sova på sidan osv, inte kunna böja sig på månader efter. Efter några år tar man ut den och då ska det vara fixat. Detta är den populäraste metoden och den jag är mest intresserad av, finns en klinik i Lund som är den bästa i sverige men det kostar tydligen riktigt mycket att fixa detta, läste att ett ställe kostade det 40k på. Sen finns det utomlands också, och där är dom äverlägsna svenskarna i tekniken, dom är långt före oss kan man säga, men vill helst inte åka till Tyskland eller spanien, med tanke på hur många gånger man lär behöva åka osv för att kolla till den lite då och då.

Det finns en till teknik som handlar om en yttre ram man har runt kroppen, den är inte alls uppmärksammad och verkar ok, men vill helst inte gå runt i ett säle bara för att det utesluter operation.

Tydligen har många kontaktat deras Husläkare och fått en remiss och därefter fått operationen gratis ( den med skena) medans andra har blivit utskrattade av sina doktorer som sagt: det där är väl inget att vara ledsen över.
Hur nu fan dom kan uttala sig om det..

Kommer antagligen kontakta en läkare och prata om att fixa med en sån där bjälke. Dock säger lundklinikenshemsida att det är över 2 års väntetid vilket jag inte pallar, eller får se. Dock ska jag kolla med två andra sjukhus som tydligen gör detta också... Sen gäller det bara att få en remiss. Kommer bli riktigt arg om dom spottar mig i ansiktet....


Intressanta länkar:
Lillo Gil (http://www.lillo-gil.se/)
ställningsmetoden (http://www.orthopectus.com.br/fmethod.htm)
Passagen Diskussion (http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=13&conference=500000000000063&posting=19500000002232105)
Pectusinfo (http://www.pectusinfo.com/main.htm)

Strongman
2006-03-07, 23:01
Har läst vidare nu och det finns tydligen 3 metoder. En att fylla ut med ett implantat, detta är den "sämsta" metoden och lossnar så det kommer behövas bytas efter några år vilket inte känns så roligt.

Sen finns det metoden att göra två snitt i sidorna och ett under ena snittet, där stoppar dom in en kamera och i det andra hålet för dom in en metallskena som sitter där och böjer kroppen rätt. Definitivt den jobbigaste behandlingen läste om folk som haft problem med smärtor (även dom med implantat) och inte kunnat sova på sidan osv, inte kunna böja sig på månader efter. Efter några år tar man ut den och då ska det vara fixat. Detta är den populäraste metoden och den jag är mest intresserad av, finns en klinik i Lund som är den bästa i sverige men det kostar tydligen riktigt mycket att fixa detta, läste att ett ställe kostade det 40k på. Sen finns det utomlands också, och där är dom äverlägsna svenskarna i tekniken, dom är långt före oss kan man säga, men vill helst inte åka till Tyskland eller spanien, med tanke på hur många gånger man lär behöva åka osv för att kolla till den lite då och då.

Det finns en till teknik som handlar om en yttre ram man har runt kroppen, den är inte alls uppmärksammad och verkar ok, men vill helst inte gå runt i ett säle bara för att det utesluter operation.

Tydligen har många kontaktat deras Husläkare och fått en remiss och därefter fått operationen gratis ( den med skena) medans andra har blivit utskrattade av sina doktorer som sagt: det där är väl inget att vara ledsen över.
Hur nu fan dom kan uttala sig om det..

Kommer antagligen kontakta en läkare och prata om att fixa med en sån där bjälke. Dock säger lundklinikenshemsida att det är över 2 års väntetid vilket jag inte pallar, eller får se. Dock ska jag kolla med två andra sjukhus som tydligen gör detta också... Sen gäller det bara att få en remiss. Kommer bli riktigt arg om dom spottar mig i ansiktet....


Intressanta länkar:
Lillo Gil (http://www.lillo-gil.se/)
ställningsmetoden (http://www.orthopectus.com.br/fmethod.htm)
Passagen Diskussion (http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=13&conference=500000000000063&posting=19500000002232105)
Pectusinfo (http://www.pectusinfo.com/main.htm)


hoppas du fattade från början att det inte är att åka till något drop-in sjukhus, ge snubben i kassan en 500lapp, 2 timmar senare vara klar.

brukar nästan aldrig gå bra med sån skit ju

robert86
2006-03-07, 23:17
Ta det försiktigt grabben. Hellre vänta 1 år och få det ordentligt fixat av någon expert än springa nu genast hos någon hobby-läkare.

Miiix
2006-03-07, 23:44
Jag har också trattbröst. Var på undersökning hos en läkare som nu skickat remiss till nåt sjukhus. Förhoppningsvis får jag en operation!
Jag har ganska djupt, ungefär som bilden nån länkade till.

Batman
2006-03-08, 00:24
Här (http://www.pediatricsurgeons.com/pectus.html) hittade jag ett bra exempel, jag skulle nog säga att den där bröstkorgen var lik min, men min är nog lite mindre, inte så bra vinkel tagen.
Ahh, jag såg en nisse på mitt gym häromdagen som hade ett sådant bröst, tyckte det var lite konstig men antog att det var för hans mage var stor.

Ser verkligen inte bra ut, ur en estetisk synvinkel.

Tjabo
2006-03-08, 09:11
Vänta tills du växt färdigt och se hur det utvecklas? Hade en polare när jag var i 16 -års åldern som hade "djupt" bröstben, men som har rättat till sig sen han växt/tränat och blivit karl vettu..
Han såg iofs inte ut som extrembilderna innan...

fralle
2006-03-08, 09:50
Jag har också trattbröst. Var på undersökning hos en läkare som nu skickat remiss till nåt sjukhus. Förhoppningsvis får jag en operation!
Jag har ganska djupt, ungefär som bilden nån länkade till.

Skönt att höra att man inte är helt ensam :)

Vänta tills du växt färdigt och se hur det utvecklas? Hade en polare när jag var i 16 -års åldern som hade "djupt" bröstben, men som har rättat till sig sen han växt/tränat och blivit karl vettu..
Han såg iofs inte ut som extrembilderna innan...

Fast vad jag har läst blir det inte bättre med åren, men kommer självklart prata med folk innan jag gör någon operation. Fan sån otur, på 1000 pers får ca 1-8 det i sverige, och så blir jag en av dom :P

fralle
2006-03-08, 09:55
Jag har också trattbröst. Var på undersökning hos en läkare som nu skickat remiss till nåt sjukhus. Förhoppningsvis får jag en operation!
Jag har ganska djupt, ungefär som bilden nån länkade till.

Glömde att fråga i förra, vilken sorts operation kommer du genomgå?


mvh / Jonte

Samboy
2006-03-08, 11:01
Skönt att höra att man inte är helt ensam :)



Fast vad jag har läst blir det inte bättre med åren, men kommer självklart prata med folk innan jag gör någon operation. Fan sån otur, på 1000 pers får ca 1-8 det i sverige, och så blir jag en av dom :P

känn dig Uniks då! *rolleyes*

Osten80
2006-03-08, 11:53
känn dig Uniks då! *rolleyes*

Siffrorna i Sverige ser ungefär likadana ut för folk som föds med hål i huvudet, så du har också något "speciellt" att vara stolt över.

jimbodiny
2006-03-08, 15:16
Jag har också trattbröst, visst stör jag mig på det men försöker att ignorerar det och äta mycket och träna. Var hos en läkare för ett tag sedan där jag tog upp detta, hon rekommenderade mig att inte ta en operation, pga. vilka risker som kan komma, alltså alla operationer kan ju gå snett.

Vet inte om du har så att dina revben sticker ut, dvs. att de inte är raka som på personer som inte har trattbröst. Vill du verkligen göra en operation ska du ju självklart göra det, annars tycker jag att du ska ignorera det och äta mycket och fortsätta att träna. Strunta i om folk tycker att det ser konstigt ut. :cool:

Miiix
2006-03-08, 15:41
Glömde att fråga i förra, vilken sorts operation kommer du genomgå?


mvh / Jonte

Om jag nu får en operation, ska jag diskutera det med en läkare. Personligen vill jag ha den mer "avancerade" varieten utan implantat så det blir gjort ordentligt.

fralle
2006-03-08, 23:14
Jag har också trattbröst, visst stör jag mig på det men försöker att ignorerar det och äta mycket och träna. Var hos en läkare för ett tag sedan där jag tog upp detta, hon rekommenderade mig att inte ta en operation, pga. vilka risker som kan komma, alltså alla operationer kan ju gå snett.

Vet inte om du har så att dina revben sticker ut, dvs. att de inte är raka som på personer som inte har trattbröst. Vill du verkligen göra en operation ska du ju självklart göra det, annars tycker jag att du ska ignorera det och äta mycket och fortsätta att träna. Strunta i om folk tycker att det ser konstigt ut. :cool:

Hehe mjo det är så jag har, fast när jag spänner min mage ser det ut som jag har 6pack fast det är revbenen, alltid något bra :cool:
Visste faktiskt inte det berodde på det, men nu när du säger det är det ju ganska självklart.

Om jag nu får en operation, ska jag diskutera det med en läkare. Personligen vill jag ha den mer "avancerade" varieten utan implantat så det blir gjort ordentligt.

Ok så resonerar jag också, vilken klinik ska du isf göra det på? eller det kanske ej är bestämt

MVH / Jonte

Miiix
2006-03-09, 07:33
Hehe mjo det är så jag har, fast när jag spänner min mage ser det ut som jag har 6pack fast det är revbenen, alltid något bra :cool:
Visste faktiskt inte det berodde på det, men nu när du säger det är det ju ganska självklart.



Ok så resonerar jag också, vilken klinik ska du isf göra det på? eller det kanske ej är bestämt

MVH / Jonte

Har ingen aning faktiskt.
Undrar hur länge man måste ta en paus från träningen efter operationen :furious:

fralle
2006-03-09, 15:36
Har ingen aning faktiskt.
Undrar hur länge man måste ta en paus från träningen efter operationen :furious:


Mm, det väger ju också in lite, hoppas det inte är allt för lång tid och hoppas man kan köra på normalt osv, kan tänka mig att man kanske inte får köra bänk press eller nåt liknande lite längre :\

jimbodiny
2006-03-09, 15:51
Någon annan sade att det kunde vara upp till 6 månader innan man fick börja träna, det är ju en ganska stor operation..

mikkael
2007-02-20, 22:25
Förvärras trattbröst genom åren?

Brassarn
2007-02-20, 22:38
Är det verkligen så ovanligt? :confused:
Två stycken av mina kompisar har trattbröst och båda dom går i samma klass som mig, en klass på 8 pers.

cozemo
2007-02-20, 22:44
kanske är lite offtopic men angående operation, går det att flytta på muskelfästen genom operation ?

bulk fiction
2007-02-20, 22:52
kanske är lite offtopic men angående operation, går det att flytta på muskelfästen genom operation ?

Jag är inte helt säker på saken men jag vill minnas att dom gjorde det åtminstone på ett experimentstadie i Sovjet på den gamla goda tiden, i syfte att förbättra styrkan hos atleter. Huruvida det var lyckosamt vet jag inte, om det nu skedde, kanske bara var rykten.

zeven
2007-02-21, 02:12
Tror jag har samma skit, fast i mindre skala. Kan posta bild imorrn.

Larsen
2007-02-21, 12:55
En kompis till mig hade sådandär "grop" och har nu opererat sig, nu syns det knappt. Han är skitglad :)

Taragon
2007-02-21, 15:54
Jag har det också :) fasst tänker inte operera mej eller skit för jag bryr mej inte så mycket :P

funderade på det i när jag var 15-16 års åldern men tänkte att folk får ta mej som jag är å duger inte det då kan dom vara kompis med nån annan :)

olsson15
2007-02-21, 15:59
Föds man med dedär eller kan det komma med åren också?

Taragon
2007-02-21, 16:05
Föds man med dedär eller kan det komma med åren också?

Tror du endast kan födas med det..
Det gjorde jag allafall

FreCKo
2007-02-21, 18:00
Inte för att vara taskig men GOD DAMN! Det där var något nytt!

regus
2007-02-21, 19:57
Tror du endast kan födas med det..
Det gjorde jag allafall

Man kan utveckla också har jag hört (se läst på internet), dock väldigt ovanligt.

regus
2007-02-21, 20:00
Har ingen aning faktiskt.
Undrar hur länge man måste ta en paus från träningen efter operationen :furious:

Du blir sängliggande i några veckor, sen kan du börja röra på dig (typ promenera) efter några månader kan du springa och röra på sig ganska friskt.
Tung styrketräning ska man vänta en bra stund, minst 6 månader gärna mer.
Om jag minns rätt

MEDiAHORAN
2007-02-21, 20:03
Man kan utveckla också har jag hört (se läst på internet), dock väldigt ovanligt.Nja tror faktiskt det är en myt, det blir väldigt tydligt i puberteten dock. Jag har själv trattbröst och har varit hos tre olika läkare. Skall göra tester imorgon, får väl se hur det går. Vill göra operationen i Tyskland.

Själva djupet lär inte förvärras särskilt mycket efter 17- 18 års-åldern men har du såpass allvarlig P.E. så det flyttar på hjärtat och organ så kan det bli komplikationer senare i livet.

Kson
2007-02-21, 20:31
En kompis till mig hade sådandär "grop" och har nu opererat sig, nu syns det knappt. Han är skitglad :)

Precis samma här! Min kompis gjorde operationen för en vecka sedan! Nöjd som få! *flex*

Totte på slottet
2007-02-24, 00:34
Jag har också en lindrig form av trattbröst. Har en klasskompis som har det också och känner 3-4 andra som också har det. Inte så ovanligt alltså. Själv har jag en lindrig form som bara ses tydligt från vissa vinklar. Stör du dig mycket på det så är det värt en operation!

Durre
2007-02-24, 01:37
Jag har lite grann inåt, det syns knappt inte och så tycker jag det syns mindre nu når jag tränat lite grann. Kan skicka eller lägga upp bild om jag hittar länken.

Durre
2007-02-24, 01:41
[img=http://img265.imageshack.us/img265/7629/fdwk3.th.jpg] (http://img265.imageshack.us/my.php?image=fdwk3.jpg)

Här, var i en annan tråd nyss men iaf så ser du att jag har lite grann, men tyckte det blev bättre med träning...

Och det verkar vara ganska vanligt att ha de faktiskt nu när jag ser alla skriva det, känner 1 kompis som har det så det är nog inte så ovanligt men det beror ju på somsagt hur djupt det är.

Raggis
2007-02-24, 01:44
[img=http://img265.imageshack.us/img265/7629/fdwk3.th.jpg] (http://img265.imageshack.us/my.php?image=fdwk3.jpg)

Här, var i en annan tråd nyss men iaf så ser du att jag har lite grann, men tyckte det blev bättre med träning...

Och det verkar vara ganska vanligt att ha de faktiskt nu när jag ser alla skriva det, känner 1 kompis som har det så det är nog inte så ovanligt men det beror ju på somsagt hur djupt det är.

Det ser skitbra ut :) Du ska inte vara orolig för det där.

Durre
2007-02-24, 15:06
Det ser skitbra ut :) Du ska inte vara orolig för det där.

Tack, det värmed faktiskt :)

hertzman
2007-02-24, 18:19
En liten grop är väl inget att bry sig om. Blev både förvånad och glad när jag såg den här tråden. Har en "grop" själv, ingen stor men märkbar. Att hålla på och bry sig om operation tycker jag låter lite drastiskt. Roligt nog så är det ingen läkare som kommenterat den, bara flickvänner... Vem bryr sig? Kan förstå om den är så stor att det ser bissart ut eller om det påverkar din hälsa. Men en lite grop, hey man det gör bara en lite mer speciell och utvalt än innan! :hbang:

Den på bilden innan var inte ens märkbar tycker jag... Min är lite större och rundare. Bra till mycket! Du kan ligga och dricka din öl/proteindrink/gainer och sedan mycket praktiskt ställa den i din grop. Perfekt!

Sammanfattning. Bry dig inte så mycket om att vara "normal"... :smash:

Durre
2007-02-24, 19:54
:laugh: haha hert den var bra, ställa protdrinken.

hertzman
2007-02-24, 20:24
Sant ju. Första inlägget...

-squat-
2007-02-24, 22:10
[img=http://img265.imageshack.us/img265/7629/fdwk3.th.jpg] (http://img265.imageshack.us/my.php?image=fdwk3.jpg)

Här, var i en annan tråd nyss men iaf så ser du att jag har lite grann, men tyckte det blev bättre med träning...

Och det verkar vara ganska vanligt att ha de faktiskt nu när jag ser alla skriva det, känner 1 kompis som har det så det är nog inte så ovanligt men det beror ju på somsagt hur djupt det är.

Det är inte så att du har spelat hockey?

Durre
2007-02-25, 00:56
Det är inte så att du har spelat hockey?

Erm hockey? Ne men vadåda?

Diegoman
2007-02-26, 23:21
Jag har funderat på att genomgå en operation, dock kvarstår en del spörsmål.

1. Hur lång tid tar det innan man kan börja träna igen?
2. Kan man bygga på brösten efter eventuell operation eller sitter "metallplattan" i vägen?
3. Om jag har förstått det rätt så tas "metallplattan" ut efter 2-3 år, stämmer det?

Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor.
Tack på förhand!

MEDiAHORAN
2007-02-26, 23:33
Jag har funderat på att genomgå en operation, dock kvarstår en del spörsmål.

1. Hur lång tid tar det innan man kan börja träna igen?
2. Kan man bygga på brösten efter eventuell operation eller sitter "metallplattan" i vägen?
3. Om jag har förstått det rätt så tas "metallplattan" ut efter 2-3 år, stämmer det?

Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor.
Tack på förhand!För det första är det ingen plata, det var en gammal konstigt operation. 3 månader brukar man säga att man kan lira hockey sedan vet jag inte hur hårt hockey är. Jag hade nog inte kört bänk efter operation men däremot hantelpressar.

3. Stämmer!


Jag vill fixa mitt P.E. p.g.a. utseendet men jag har tagit tre olika EKG i mitt liv vid tre olika tillfällen och träffat tre olika thoraxkirurger. Mina EKG är inte bra, så det kan vara P.E. som spökar inte säkert dock.

Här är en ca 1 år gammal bild av min PE http://img46.imageshack.us/my.php?image=dent8ac.jpg

Detta tyckte läkarna var helt normalt och såg inte alls konstigt ut...

Diegoman
2007-02-26, 23:56
Oj, jag ser på din bild att jag klagar över ingenting.
Dock syns mina revben väldigt tydligt och jag är mycket mager.
Jag har dock precis börjat träna och gå upp i vikt.
Kommer revbenen synas mindre tydligt om jag går upp i vikt?

mathor
2007-02-27, 00:26
Kommer revbenen synas mindre tydligt om jag går upp i vikt?

Vad tror du själv? Om du tog dig tid att tänka över den där frågan ett par sekunder hade du förhoppningsvis inte behövt ställa den.

MEDiAHORAN
2007-02-27, 10:07
Vad tror du själv? Om du tog dig tid att tänka över den där frågan ett par sekunder hade du förhoppningsvis inte behövt ställa den.Nja vet inte själv om du har P.E. men jag har t.ex. "flared ribs" dvs. att de kommer synas även om jag går upp väldigt mycket i vikt. De skjuter alltså utåt, framåt alltså. Inte särskilt roligt ur estetiskt synvinkel. http://img327.imageshack.us/img327/8457/ctscan011ej.jpg som du ser där så skjuter de utåt, framåt. Går väl kanske att fixa detta med ett konstant tryck men vågar mig inte på något sådant.

-Niklas-
2007-02-27, 13:13
Jag har en liten grop, dock inget som stör mig. Därimot sticker mina revben ut en hel del vilket ser ganska dumt ut om jag går ner på för låg fettprocent så kan aldrig vara speciellt rippad. :(

Diegoman
2007-02-27, 15:02
Nja vet inte själv om du har P.E. men jag har t.ex. "flared ribs" dvs. att de kommer synas även om jag går upp väldigt mycket i vikt. De skjuter alltså utåt, framåt alltså. Inte särskilt roligt ur estetiskt synvinkel. http://img327.imageshack.us/img327/8457/ctscan011ej.jpg som du ser där så skjuter de utåt, framåt. Går väl kanske att fixa detta med ett konstant tryck men vågar mig inte på något sådant.

Ja, jag tror jag har "flared ribs" eller något sådant. Det var det jag menade, "kommer de sticka ut även om jag lägger på mig en massa vikt?"
Dåligt forumlerad fråga innan.

Daedricdevil
2008-04-09, 04:23
http://images.google.se/images?q=Pectus%20excavatum&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N&tab=wi

Dock bara en massa extremfall vad jag kunde se


Tjenare, jag har också trattbröstkorg, insjynken osv, är 24 år, har sökt operation i 6 år nu.. enligt en ny EU lag så har man rätt till sjukersättning, men då jag har försökt få det pga mina extrema smärtor som förhindrar mig från att jobba så har läkarna i princip skrattat mig i ansiktet, gick till en psykolog för den psykologiska biten ang ämnet och han upprepade sig då aom "kan du jobba" 5-6 gånger då jag polisanmälde honom.

jag tänker nu göra allt för att de ska sluta trycka ner oss med trattbröstkorg!
de skrattar i princip bara åt oss och försöker sätta oss på jobb som vi inte skulle klara av, min lungkapacitet är nu på ca 25-40% mindre än en normal man, blir riktigt förbannad när de ska jävlas och skiter i oss, så nu är det lagen jag kommer gå igenom samt media och liknande!

hela min högra sida är intryckt och har kraftiga smärtor även på vänster sida nu.

om nån vill vara med mig i min kampanj mot de som hycklar en så kontakta mig på Gn3gor@hotmail.com !
:furious:

DanijelSRB
2010-05-04, 22:00
Hej, vet att det är en gammal tråd, så kunde inte se på bilderna som föregående hade postat på sig själva. Slänger upp en på mig. Ere extremt eller diskret?

http://img85.imageshack.us/img85/7333/35976316.jpg

Dakke
2010-05-04, 22:17
Det var en väldigt dålig bild för att kunna bedöma!

DanijelSRB
2010-05-04, 22:19
Det var en väldigt dålig bild för att kunna bedöma!

Vilken vinkel ska du ha ifrån?

Simon
2010-05-04, 22:21
Vilken vinkel ska du ha ifrån?

Prova snett framifrån med armarna avslappnade längs sidan

DanijelSRB
2010-05-04, 22:26
hoppas den här duger...

http://img189.imageshack.us/img189/1461/13414774.jpg

HyunJin
2010-05-04, 22:28
Sämsta bilden men det syns ju att bröstet "går in"...

Inte mycket dock...

DanijelSRB
2010-05-04, 22:31
Sämsta bilden men det syns ju att bröstet "går in"...

Inte mycket dock...

Blir det bättre, eller a "finare" om man piffar till sig lite bröstmuskler med åren?

chrilledude
2010-05-04, 22:51
Blir det bättre, eller a "finare" om man piffar till sig lite bröstmuskler med åren?

Tror gropen faktiskt kommer se djupare åt då, men vad vet jag.

Tänk dig två berg och en sjö emellan, sjön ser drupare ut med större berg! (Eller nåt)

Tycker dock inte att det syns alls nu faktiskt. :)

DanijelSRB
2010-05-04, 22:57
Tror gropen faktiskt kommer se djupare åt då, men vad vet jag.

Tänk dig två berg och en sjö emellan, sjön ser drupare ut med större berg! (Eller nåt)

Tycker dock inte att det syns alls nu faktiskt. :)

Hehehe, tack för svar! Den kanske blir djupare, men det kanske kommer se bättre ut på nåt sätt? Svårt o säga egentligen, inget o deppa över bara å köra på ;D

joasimo
2010-05-04, 23:15
Jag tycker inte det märks så tydligt, lite mer massa tror jag det kan bli bättre! :)

crillepersson
2010-05-05, 08:44
Jag har oxå en grop i bröstet, gilla inte alls det förr men nu bryr jag inte mig så mycket

AronP
2010-05-05, 09:08
Det är där är inte mkt till grop och det kommer definitivt se bättre ut med mer massa.

harryss0n
2010-05-05, 14:31
Även jag hade en grop i bröstet när jag började träna som jag störde mig på riktigt mycket. Men nu syns den knappt längre då jag biffat till mig!

svennebanan
2010-05-05, 14:32
Det där syns ju knappt.

DanijelSRB
2010-05-05, 15:37
Tack alla det hjälpte iaf, slipper man tänka på det. nae nu blir det gym :)

fralle
2011-08-03, 17:08
Tjena igen, liten update.

Har inte opererat än, men är nu mer bestämd än någonsin. Är så jävla trött på att sitta och svettas i t-shirt på badstranden, Självförtroende har jag, men begränsat just pga denna missbildning. Kan man leva med det och inte stör sig på det så är det skitgrymt, men jag kan inte.

Ville bara meddela om någon här sitter och vill operera men är lika slöa som jag så läste jag på ett PE forum att man pratar om att dra in korrigering av bröstinsjuknad. Så vill man är det nog dags att agera!

Finns mer att läsa här
http://pectus.forumportal.se/snart-bortprioriterade-av-regeringen-t253.html

Mycket bra forum på svenska angående Operation för pectus excavatum och även pectus carinatum (utbuktande bröstkorg)

mvh

Ondskapelsen
2011-08-03, 18:55
Tjena igen, liten update.

Har inte opererat än, men är nu mer bestämd än någonsin. Är så jävla trött på att sitta och svettas i t-shirt på badstranden, Självförtroende har jag, men begränsat just pga denna missbildning. Kan man leva med det och inte stör sig på det så är det skitgrymt, men jag kan inte.

Ville bara meddela om någon här sitter och vill operera men är lika slöa som jag så läste jag på ett PE forum att man pratar om att dra in korrigering av bröstinsjuknad. Så vill man är det nog dags att agera!

Finns mer att läsa här
http://pectus.forumportal.se/snart-bortprioriterade-av-regeringen-t253.html

Mycket bra forum på svenska angående Operation för pectus excavatum och även pectus carinatum (utbuktande bröstkorg)

mvh

Kolo believes in you!

loadout
2011-08-03, 19:17
Jag har själv ett konstigt bröst, men har dock att det är en knöl utåt istället, kanske 1-2 cm. Var nyligen hos doktorn och kollade vad man kunde göra för att "jämna" ut den, antingen var det att operera bort brosket som bildar knölen eller att träna upp brösten så jämnas det ut.

Skulle man operera så fick man inte anstränga överkroppen på ungefär 6-8 månader (*grr*) och ha nått korsett liknande "bandage" över bröstet under den tiden så det inte ska växa ut igen eller nått sånt.

Själv valde jag att inte operera och istället bara träna på brösten :)

Ponitus
2011-08-03, 19:21
Jag har själv ett konstigt bröst, men har dock att det är en knöl utåt istället, kanske 1-2 cm. Var nyligen hos doktorn och kollade vad man kunde göra för att "jämna" ut den, antingen var det att operera bort brosket som bildar knölen eller att träna upp brösten så jämnas det ut.

Skulle man operera så fick man inte anstränga överkroppen på ungefär 6-8 månader (*grr*) och ha nått korsett liknande "bandage" över bröstet under den tiden så det inte ska växa ut igen eller nått sånt.

Själv valde jag att inte operera och istället bara träna på brösten :)

En bra anledning då om du vill discobygga ;)

Mjölkprotein
2011-08-03, 20:22
Trattbröst (Pectus excavatum) är en medfödd skelettsjukdom där bröstbenet är intryckt i en konkav skepnad. Sjukdomen är ungefär lika vanlig som kölbröst, där bröstbenet buktar utåt och bildar en "köl", och drabbar 1-8 personer av tusen.


Såg ett program om det för några år sedan

edit: men infon kommer från det stora vida internet

Shit vad unik jag känner mig... Har Pectus Carinatum/Kölbröst alltså..

Knäppt att tråden blivit så populär..

Funkar det för dom med PE att träna bort det eller måste ni operera?
Själv kommer jag undan kanske enkelt med att göra nåt kul, TRÄNA!! (för att inte skapa missförstånd, jag tränar inte för hypertrofi, inte bara för att få bort PC, utan för att det är kul och man blir stor och stark.)

lirberr
2011-08-03, 23:34
Fralle om du ser ut som killen på föregående sida....

Roggan76
2011-08-06, 13:57
>>Jag har en grop i bröstet och jag stör mig väldigt mycket på den

Jag har själv haft samma problem.
Opererade mig förra våren (feb 2010) med sk. Nuss operation.
Så fråga på om ni undrar något.

Bloggade om operationen när det väl begav sig:
http://rogeralsing.com/2010/02/25/chest-reconstructuion-nuss-procedure/

Nu har jag haft "pinnen" i 1.5 år och märker knappt av den.
Började gymma för två månader sedan o det funkar fint.
Kan ev. känna lite vid marklyft eller axelpressar.

Roggan76
2011-08-06, 14:03
Funkar det för dom med PE att träna bort det eller måste ni operera?


Går inte träna bort.
Det är ju en strukturell missbildning, krävs lite mer våld än så för att fixa det..

Mitt PE blev dessutom mycket värre med åren.

fralle
2012-04-10, 22:48
Opererade mig i februari iår. Operationen gick bra dock tabba dom sig med ett drenage dom tog ut för fort så ena lungsäcken blev nästan fylld av sårvätska.
Det blev en infektion så fick ligga 10 extra dagar på sjukan med lunginflammation, mindre roligt.
Nu snart 2 månader sen operationen känner jag mig nästan helt återställd fast jag går ju fortfarande på lite smärtstillande.
Men har börjat glömma bort att jag har en båge i bröstkorgen och imorgon börjar jag jobba:)

Blev jag nöjd? Både ja och nej.
har en mycket mindre grop nu men hade hoppats på bättre resultat.
Ångrar ingenting, nu är jag bara mer motiverad att träna min kropp så att det lilla som fortfarande syns, syns ännu mindre *flex*

Före operation 2007
http://img36.imageshack.us/img36/6482/preop.png

Efter operation 2012
http://img13.imageshack.us/img13/2328/postopx.png

stromming
2012-04-10, 23:39
Fralle: Najs! Med lite muskler på ska du se att det blir riktigt bra!

Manta
2012-04-11, 00:00
Det du har kvar kommer förmodligen inte att märkas ifall du börjar träna och lägger på dig lite muskler. Lycka till.