handdator

Visa fullständig version : Har du gjort lumpen?


Gripparn
2006-03-07, 17:17
Om du har det. Vad har varit positivt/negativt med lumpen?

Ska själv in som underhållare i Enköping till sommaren (om mina benhinnebesvär vill ge sig *grr27* ) och det skulle vara kul och höra era åsikter.

Slartibartfast
2006-03-07, 17:18
Jag var där en stund. Sög rejält. Man måste stiga upp tdigt, sova i skogen och så ropar folk åt en.

J.Saarela
2006-03-07, 17:19
Nej jag ljög och kom undan,nu blir man dissad av alla rejäla gubbar på kollo snart lol.

Gripparn
2006-03-07, 17:19
Fan va fränt, det funkade.

Tricklev
2006-03-07, 17:21
Jag har inte och ska inte helelr göra den.

Prankie
2006-03-07, 17:21
Jag skulle, men pga nerskärningar fick jag välja mellan göra det ett år senare eller hamna på reserv. Valde det andra och träna i kina just nu.

Noodles
2006-03-07, 17:21
Ja. Gjorde vapenfri tjänst på Räddningsverket. Lärde mig mycket intressant. Var extremt negativ innan men efteråt kände jag att det gav mig massor. Hade tur med lärare och kamrater. En kompis som gjorde motsvarande tjänst på annan ort hade det betydligt sämre än jag.

Gripparn
2006-03-07, 17:21
Nej jag ljög och kom undan,nu blir man dissad av alla rejäla gubbar på kollo snart lol.

Haha :D . Ja jag är inte heller säker på att jag egentligen vill göra lumpen. Säkert givande men det är ingen jag känner som har sagt något positivt om det.

Bönne
2006-03-07, 17:21
Fan va fränt, det funkade.Förutom att man kan rösta båda "ja" och "nej"...


Har inte gjort lumpen, men har blivit placerad, så kanske rycker in om några månader, fortfarande osäker på ifall jag ska göra den eller inte.

Slayerized
2006-03-07, 17:22
Nej. Jag har inte ens mönstrat.

Dumleman
2006-03-07, 17:23
Har du sömnsvårigheter så lär de försvinna :).

Trident
2006-03-07, 17:23
Japp, en jobbig upplevelse..Men kamratskapet var helt priceless.

Katabolt var det iallafall..


Kör lite frivilligt nu efteråt med gänget emellanåt. :D

Gripparn
2006-03-07, 17:23
Förutom att man kan rösta båda "ja" och "nej"...


Men va fan! Nu fårstår jag vad det betydde med "multipli answer" eller vad det stod. :em: Förlåt men jag är kass på engelska.

Trance
2006-03-07, 17:23
Tyckte det var rätt skoj faktiskt. Skönt att komma bort lite och göra annat samt man har något att snacka om med manliga äldre släktingar.

Larsson
2006-03-07, 17:24
Skulle ha gjort den men blev förflyttad och det godkände jag inte så då blev det utbildningsreserven.

King Grub
2006-03-07, 17:24
Nej, jag hade bättre saker för mig.

chidde
2006-03-07, 17:25
nej, de placerade mig i utbildningsreserven för att jag fick en 2a i styrketestet :em:

Gripparn
2006-03-07, 17:27
Japp, en jobbig upplevelse..Men kamratskapet var helt priceless.

Katabolt var det iallafall..


Kör lite frivilligt nu efteråt med gänget emellanåt. :D

Kan tänka mig att det inte var helt optimala förhållanden för att bygga i lumpen. Var det inte du som hade tappat ganska rejält i vikt under lumpentiden?

Wikner
2006-03-07, 17:28
Japp jag gjorde lumpen. I5 Lättaskytte, någon slags utvecklingspluton. Vi sysslade med de flesta vapen, även så hade vi AK5 CF och testade och utvärderade den. Massa strid i bebyggelse mm.

Mina intryck var inge vidare från början, allt nytt, de kör också stenhårt med en. Man är förvirrad mest hela tiden och all grundläggande träning av allt möjligt. Sedan när vi började med riktiga övningar och krigssituationer så var de rätt intressant och roligt.
Sedan får man ju vänner för livet, sånna som man aldrig får på nått annat ställe eller sätt. Att bo och leva med varandra nästan ett år.

Som jag ser det nu efteråt så väger de positiva sakerna mycket tyngre än de negativa.

Bönne
2006-03-07, 17:28
Har du sömnsvårigheter så lär de försvinna :).Om du skrev det till mig, vem är du?

Nej, jag hade bättre saker för mig.Just på grund av denna anledningen jag funderar på att göra det, vill vänta åtminstonde ett år med att plugga vidare och inte tänd nog att sticka utomlands direkt efter heller :)

Bönne
2006-03-07, 17:29
nej, de placerade mig i utbildningsreserven för att jag fick en 2a i styrketestet :em:Stor chans :D

Johan86
2006-03-07, 17:29
förhoppningsvis får man rycka in 2007 när studierna är klara:thumbup:

Gurk-Burk
2006-03-07, 17:31
Nope det har jag inte, som det ser ut nu rycker jag iofs in i slutet av juli 2006. Ing2 Eksjö som gäller för min del.

Daniel_S
2006-03-07, 17:39
Japp, Kustjägare. Då var det lite halvsugande, nu är jag glad att jag gjorde det. Man lär sig mycket, men det har inte nödvändigtvis med krigföring att göra.

aitamaa
2006-03-07, 17:45
Nix klara mig undan hade sovit 30minuter på 26timmar när jag kom till psykologen efter ett bra tag av svammel fram å tillbaka blev jag duktigt frustrerad å fräste till att jag hellre tar 2månader på kåken för pliktvägran än blir hönsad med över ett halvår.
Och då slapp jag :cool:

sunkan
2006-03-07, 17:45
Har du sömnsvårigheter så lär de försvinna :).
I sömnsvårighet räknas det in då om nån somnar såfort man intar ryggläga? :D

Snake
2006-03-07, 17:47
En av de bästa grejerna jag gjort i mitt liv. Ångrar inte en sekund.

Jag var brobyggare i Boden 10 månader, visst var det jobbigt vissa gånger, men nu när man ser tillbaka på det så är det bara fina minnen. Sammanhållningen var grym, lärde känna mycket bra folk.

Men det är som med allt annat, har man inte gjort lumpen då är det svårt att sätta sig in i det. Jag har full förståelse för dom som inte vill utan vill göra något annat istället men kom då inte och säg att lumpen är kass "ffs lol omg!!11".

chidde
2006-03-07, 17:50
Stor chans :D

det é sant, jag föreslog en tjänst som bevakningssoldat eller närskyddsman
men han som skrev in folk tyckte inte att jag var lämplig pga styrketestet

Grahn
2006-03-07, 17:51
I sömnsvårighet räknas det in då om nån somnar såfort man intar ryggläga? :D

Vad har din flickvän med lumpen att göra? *screwy* :D

sunkan
2006-03-07, 17:53
Vad har din flickvän med lumpen att göra? *screwy* :D

god one, men nu är det så såfort JAG lägger mig ner så somnar jag :D

Grahn
2006-03-07, 17:53
god one, men nu är det så såfort JAG lägger mig ner så somnar jag :D

:D

Fartman
2006-03-07, 18:06
god one, men nu är det så såfort JAG lägger mig ner så somnar jag :D
Spelar ingen roll, efter nån månad in i GSUn så är alla så ;)

Gripparn
2006-03-07, 18:06
Hehe. Ni är för roliga :thumbup:

Duktig som man är försöker jag bygga lite kondis i form av löpning och cykling. Tyvärr så får jag skapligt ont i benhinnorna på insidan skenbenen. Om jag har för ont för att göra lumpen nu till sommaren. Tror ni att man får det hela uppsjkutet eller får man inte göra lumpen överhuvudtaget då? Någon som vet?

Fartman
2006-03-07, 18:07
Jepp, det var skitkul. Livet i grönt var rätt sjyst för det mesta, riktigt bra polare fick man också.

larre
2006-03-07, 18:07
Nej, det var inget som lockade mig, jag hade annat som jag ville göra.

Var så jävla nära att torska, satt med han som skulle ge mig en tjänst i 2 timmar och förklarade att jag verkligen inte vill detta, jag får ont i magen bara av tanken att göra lumpen.
Till slut blev han asless och "jaha men skit i det då, jag ger dig din frisedel".
Jag bugade och skakade hans hand och försäkrade honom att jag evigt kommer vara tacksam.

sunkan
2006-03-07, 18:07
Spelar ingen roll, efter nån månad in i GSUn så är alla så ;)

Då har jag ju bara ett försprång på alla, vilken tur :D

Grahn
2006-03-07, 18:07
Spelar ingen roll, efter nån månad in i GSUn så är alla så ;)

Behövde du ligga? Stående, sittande, fallande....

Fartman
2006-03-07, 18:08
Hehe. Ni är för roliga :thumbup:

Duktig som man är försöker jag bygga lite kondis i form av löpning och cykling. Tyvärr så får jag skapligt ont i benhinnorna på insidan skenbenen. Om jag har för ont för att göra lumpen nu till sommaren. Tror ni att man får det hela uppsjkutet eller får man inte göra lumpen överhuvudtaget då? Någon som vet?
tror det kan vara svårt, läste en artikel i lokaltidningen(nsd) idag. Då hade en reporter följt med en mönstringsbuss från norrbotten, bara 3 av 44st blev placerade öht!!

Fartman
2006-03-07, 18:10
Behövde du ligga? Stående, sittande, fallande....
Gående... :D

I slutet av min tid i lumpen så somnade jag nästan direkt när jag drog upp tomgången på vagnen, det var som en signal till kroppen att nu blir det sova.
(vi brukade köra tomgången på höga varv för att få värme i vår ryssvagn)

Gripparn
2006-03-07, 18:11
tror det kan vara svårt, läste en artikel i lokaltidningen(nsd) idag. Då hade en reporter följt med en mönstringsbuss från norrbotten, bara 3 av 44st blev placerade öht!!

Ja det är inte många nu för tiden. Men jag är redan placerad och ska egentligen rycka in sista juli.

Bigsize
2006-03-07, 18:14
Fick inte :cryout: , å andra sidan så är det inte så konstigt när man har -5 på varje öga...
Hade så gärna velat göra lumpen !

Fartman
2006-03-07, 18:20
Ja det är inte många nu för tiden. Men jag är redan placerad och ska egentligen rycka in sista juli.
Grattis :thumbup:

Gripparn
2006-03-07, 18:26
Grattis :thumbup:

Hmm. Mitt inlägg kunde nog uppfattas lite skrytigt såg jag nu. Inte min mening. :)

Men det jag menade var att om man redan är placerad och får ont så att man för tillfället inte kan rycka in. Har man då chans att få det hela uppskjutet ett år eller tar dom in någon annan som inte är lika klent byggd?

MasterChief
2006-03-07, 18:30
Hmm. Mitt inlägg kunde nog uppfattas lite skrytigt såg jag nu. Inte min mening. :)

Men det jag menade var att om man redan är placerad och får ont så att man för tillfället inte kan rycka in. Har man då chans att få det hela uppskjutet ett år eller tar dom in någon annan som inte är lika klent byggd?

Skäms inte. Riktiga män gör lumpen. Riktiga män pratar alltid om lumpen på tjejens födelsekalas. Riktiga män ser det som en milstolpe i sitt liv. Riktiga män vet vad BRAK är!

m1kael
2006-03-07, 18:32
Jag gjorde 2 gröna månader i Halmstad och det grymt kul, men sen när man helt plötsligt skulle bli omplacerad och bli grå arbetskraft ruttnade jag ordentligt så jag lurade till mig en frisedel och fick åka hem.

Jag säger bara ruska lång och ruska kort....sicket skämt :laugh:

Fartman
2006-03-07, 18:34
Skäms inte. Riktiga män gör lumpen. Riktiga män pratar alltid om lumpen på tjejens födelsekalas. Riktiga män ser det som en milstolpe i sitt liv. Riktiga män vet vad BRAK är!
Och kom ihåg, en förfest är ingen riktig förfest utan lite lumpensnack. Har man då inte lumpat så är det inte kul när snacket drar igång. ;)

Kebab-Arne
2006-03-07, 18:41
Inte än. Ska vara underhållssoldat i T2 skövde, rycker in nu i sommar.

tuben
2006-03-07, 18:42
Jupp jag tjänstgjorde som Robotsoldat, ångrar inte det minsta att jag gjorde lumpen heller.
Visst det hade sina jobbiga stunder men annars var det skitkul.

sgtbarnes
2006-03-07, 18:45
jag gjorde lumpen i 13-14 månader som amfibieplutonsbefäl-sjv nere på amf 4 i gbg.
i början var det värst med den miltära omställningen, befälen skrek på en, retades med en, drev en till gränsen rent fysiskt, men samtidigt fick jag lite annat tankesätt på saker och ting, "lös problemet" var ett vanligt mantra som befäl inpräntade i våra huvuden, och faktiskt så gick det mesta att lösa fast man inte trodde det etc.. fick mer positiv syn på vad jag klarar att göra

sen var alla upplevelser och kamratskapen :thumbup:

råder alla som vill att göra lumpen, ni kommer inte ångra er!!

sgtbarnes
2006-03-07, 18:45
Jupp jag tjänstgjorde som Robotsoldat, ångrar inte det minsta att jag gjorde lumpen heller.
Visst det hade sina jobbiga stunder men annars var det skitkul.

amf-robot???

tuben
2006-03-07, 18:47
amf-robot???


nä men samma sorts robot dock, för det är väl rb56 dom kör med i amf?
Vi åkte i bandvagn tillsammans med ett 90-kompani

sgtbarnes
2006-03-07, 18:49
nä men samma sorts robot dock, för det är väl rb56 dom kör med i amf?
Vi åkte i bandvagn tillsammans med ett 90-kompani

kan inget om robotar, men dom använde iaf rb17 hellfire..

rb 56 är väl för tung för att kånka runt på va?

tuben
2006-03-07, 18:51
kan inget om robotar, men dom använde iaf rb17 hellfire..

rb 56 är väl för tung för att kånka runt på va?

Nä vi fick släpa på dom en del, jag var robotladdare så 2 tuber ala 20kg styck fick man springa med.
Hade dom vart mindre hade det inte vart nå problem men dom var så långa och fastnade i allt fanstyg :furious:

Froddan
2006-03-07, 18:51
Japp, Kustjägare. Då var det lite halvsugande, nu är jag glad att jag gjorde det. Man lär sig mycket, men det har inte nödvändigtvis med krigföring att göra.I Finland eller Sverige?

sgtbarnes
2006-03-07, 18:55
Nä vi fick släpa på dom en del, jag var robotladdare så 2 tuber ala 20kg styck fick man springa med.
Hade dom vart mindre hade det inte vart nå problem men dom var så långa och fastnade i allt fanstyg :furious:

fy fan, hatar sånt.. man köttar och köttar med bår tex. så skriker befälen bara på en.. men det är kul efteråt

robot är rätt otacksamt på det viset va? upp med allt, omgruppera, ner med allt...

vi hade en rätt stor och tung förbandsplats som skulle upp 1 km upp på land som max, på skärgårdsöar, fy fan säger ja

lådor och prylar, inget går att bära på ryggen eller på nåt smidiigt sätt allt i händer och så vapnet som slår på knäna hua..


fasts värst hade nog amf-samband, dom skulle upp med all utr på högsta toppen på varje ö----- fy fan.........

Pingu
2006-03-07, 18:55
Nej pga hockeyn

Kebab-Arne
2006-03-07, 19:11
Seriös fråga.

Vad händer om ett befäl säger åt dig att göra nåt och du svarar med: "sug k*k gubbjävel"?

Timmi
2006-03-07, 19:16
Seriös fråga.

Vad händer om ett befäl säger åt dig att göra nåt och du svarar med: "sug k*k gubbjävel"?


Nått i stil med ordervägran om du inte gör som du blir tillsagd iaf, möjligvis avdrag på dagsersättningen, sen så lär du inte bli allt för omtyckt om det händer så ofta ;)

/Tim, som inte gjort lumpen eller mönstrat.

muddler
2006-03-07, 19:18
klart man gjort lumpen! en upplevelse utöver det vanliga! var bevakningssoldat stationerad på F17 och F17H

Nitrometan
2006-03-07, 19:19
Japp. I flottan.

Ett bra minne. En bra erfarenhet.

Gripparn
2006-03-07, 19:45
Nu börjar jag bli riktigt sugen på och göra lumpen. Verkar vara mycket positivt.

Versus
2006-03-07, 19:47
n0pe jag slapp, tror ändå inte de ville ha mig. Ska ändå göra andra saker efter gymnasiet.

Bönne
2006-03-07, 19:59
När man talar om trollen, gick och öppna dagens post idag och har fått uppgifter från pliktverket om hur jag ska ta mig dit och vad som gäller, alltså inte till mönsteringen, utan till utbildningen :)

Kebab-Arne
2006-03-07, 20:01
När man talar om trollen, gick och öppna dagens post idag och har fått uppgifter från pliktverket om hur jag ska ta mig dit och vad som gäller, alltså inte till mönsteringen, utan till utbildningen :)

Satt just och funderade när du skulle få dina papper.
Vart ska du vara då?

Timmi: Jo, det stämmer nog. Har ifs läst nåt sånt nånstans, tänkte mer om befälen har en liten icke formell bestraffning för sånt beteende.

Allan
2006-03-07, 20:01
Jag var brobyggare i Boden 10 månader.


Fatta bärspak!!!


FJS 1981-1982. Fick några vänner för resten av livet


allan

Gripparn
2006-03-07, 20:26
Hur var det med ledigheten under lumpentiden? Helgerna var ni väl oftast lediga på eller?

Baan
2006-03-07, 20:28
nsky 03/04 p4 var rätt rolli.

Bönne
2006-03-07, 20:30
Satt just och funderade när du skulle få dina papper.
Vart ska du vara då? *grr*

Ninjasmurf
2006-03-07, 20:31
Nix, min tjänst sparades in, var inte så intresserad heller...

Kebab-Arne
2006-03-07, 20:39
*grr*

:D *kissass*

jakke
2006-03-07, 20:40
15mån KB/systemtekniker på ett haubitskompani!

Bönne
2006-03-07, 20:43
:D *kissass*Ska vara på P7 (Södra Sandby) Skyttegruppbefäl Stridsfordon 90 http://www.2404.org/forums/images/smilies/shoot.gif

Kebab-Arne
2006-03-07, 20:54
Ska vara på P7 (Södra Sandby) Skyttegruppbefäl Stridsfordon 90 http://www.2404.org/forums/images/smilies/shoot.gif

Okidoki.

Gurk-Burk
2006-03-07, 20:55
Ska vara på P7 (Södra Sandby) Skyttegruppbefäl Stridsfordon 90 http://www.2404.org/forums/images/smilies/shoot.gif

Har en hel del polare som också fick sina brev idag, en del med samma befattning som du har.

ugglan
2006-03-07, 21:00
jag hade ett osunt leverne, så min kropp mådde inte så bra. Jag fick inte fast jag ville :(

The_RobRoy
2006-03-07, 21:08
KSP58 skytt på 9040 kompani, börjar fundera på om jag fått mina dåliga knän från den tiden..

tuben
2006-03-07, 21:24
fy fan, hatar sånt.. man köttar och köttar med bår tex. så skriker befälen bara på en.. men det är kul efteråt

robot är rätt otacksamt på det viset va? upp med allt, omgruppera, ner med allt...

vi hade en rätt stor och tung förbandsplats som skulle upp 1 km upp på land som max, på skärgårdsöar, fy fan säger ja

lådor och prylar, inget går att bära på ryggen eller på nåt smidiigt sätt allt i händer och så vapnet som slår på knäna hua..


fasts värst hade nog amf-samband, dom skulle upp med all utr på högsta toppen på varje ö----- fy fan.........

Jo det vart en hel del omgrupperande ibland och visst det var riktigt jobbigt men det var då det var kul när det var som mest röj. Som på slutövingen satt vi 4h vid en plats och jag låg och sov bredvid :D
Hade övningar ibland som gick ut på att bara omgruppera och springa till fots runt runt en dunge, det var riktigt jävla hemskt.
Man uppskattade dock mest när det var en del röj och vår grupp lyckades ta ut många vagnar.

Lasse Kongo
2006-03-07, 21:39
Om jag skulle berätta min militära utbildning/bakgrund, då skulle jag vara tvungen att döda er alla.

Så om jag har gjort lumpen eller ej bör ni kunna räkna ut ;)

Trident
2006-03-07, 21:44
Kan tänka mig att det inte var helt optimala förhållanden för att bygga i lumpen. Var det inte du som hade tappat ganska rejält i vikt under lumpentiden?

Jo för fan. Byggde rätt bra innan inrycket.

Men muskler spelar egentligen ingen roll alls. Det är viljan och motivationen som styr hur du fungerar som soldat. Gick nog ned ca 7 kg de första 2-3 veckorna när vi började med fältlivet. Sen gick man väl upp i perioder på korta lov, men när man ligger och fryser i en o-plats och äter kall frystorkad mat och minimalt med sammanhängande sömn i en vecka, växer man inte särskilt mycket *grr*

Men extra skönt nu i efterhand att träffa lumparpolare, och höra att man växt till sig +10 kg typ. *flex*

Fredrik S
2006-03-07, 21:48
11 månader, Hangarsopare F10 Ängelholm

polaren
2006-03-07, 21:53
Dålig på att hålla dygnsrytmen så jag fick frisedel. Andra som var ute efter frisedel drog riktiga rövarhistorier om att dom var alkoholister etc, men det verkar inte behövas i dagsläget :)

muddler
2006-03-08, 00:37
Dålig på att hålla dygnsrytmen så jag fick frisedel.


hahah är det sant?? räckte det??? försov du dig varje dag och så eller?? :D

IfK
2006-03-08, 01:02
På vilket sätt är det en bra erfarenhet, Nitrometan?

Jag har blivit inkallad, vet emellertid inte om jag är sugen på det.

Bönne
2006-03-08, 01:06
det é sant, jag föreslog en tjänst som bevakningssoldat eller närskyddsman
men han som skrev in folk tyckte inte att jag var lämplig pga styrketestetDu sliter ju nästan tre gånger din kroppsvikt i mark?

kim
2006-03-08, 01:25
Nej har inte gjort lumpen, jag behövde inte ens mönstra :D

Jense
2006-03-08, 06:37
Nej jag ljög och kom undan,nu blir man dissad av alla rejäla gubbar på kollo snart lol.
hahahaha ja, för man blir ingen man förens man har sovit med 20 anra män i en barack och skjutit med vapen!

jag har gjort båda sakerna! det va därför jag inte fick göra lumpen

pabb
2006-03-08, 07:51
Nej, dom gillade inte min BMI på 30+ :thumbup:

Sheogorath
2006-03-08, 07:53
Jepp. STF Chef Reparationspluton. Förde befäl tillsammans med en kapten och hade 33 man under mig. Sög hästpung. Grundutbildningen med skjutövningar, handgranatskastning och annat sånt var fett. Men att ha övningsserie mitt i vintern med en jävla idiot som medarbetare (kaptenen) sög både pung och hästdase.

grisbil3n
2006-03-08, 07:55
Nix, jag hade inget lust så jag fuckade upp inskrivningsprovet (heter de så?) med vilje.

tenchi
2006-03-08, 08:08
Nej, jag ville inte så jag skyllde på det mesta. Sen visade det sig att min syn var för kass så jag slapp ändå. Såå...

raZmus
2006-03-08, 08:14
Nej, ingen lump för mig inte.

Melker
2006-03-08, 08:24
Om du har det. Vad har varit positivt/negativt med lumpen?


Jag gjorde 15 mån i Norrtälje som Stridsledare, KB-tjänst med kadettutb.

Jag vantrivdes till en början och ville bara skita i allt. Det var otroligt tufft de första 2-3 månaderna och många sållades bort. Efter ett par månader ändrades allt och jag till och med tyckte om tillvaron.
Jag ångrar inte att jag genomgick detta då jag växte mycket som person med de hårda prövningar man utsattes för.

Jag är av den åsikten att väljer man att göra lumpen så ska man försöka få en tjänst som befälselev eller liknande. Det ger en mest och man kan ha nytta av det senare bla i arbetslivet. En "vanlig" tjänst känns som slöseri med tid även om det säkert kan ge en del roliga minnen.

Melker
2006-03-08, 08:33
Seriös fråga.

Vad händer om ett befäl säger åt dig att göra nåt och du svarar med: "sug k*k gubbjävel"?

Du anar inte vad befäl kan hitta på för kul ;)

Kvällar och helger, när dina polare är lediga eller hemma, så är du fullt upptagen med "skitjobb".
Du kan säkert gissa vem som jämt får tömma bajamajan ute i fält? :naughty:

Gripparn
2006-03-08, 09:34
Verkar vara GSU:n som är jobbigast om jag fattat er rätt. Jag borde ju bli fint deffad i alla fall. :)

AngelLove
2006-03-08, 09:34
Japp, 11mån på nu nerlagda F5 Ljungbyhed som Hundförare, tror det var 95...

Tiden i lumpen var helt underbar men sedan hade jag nog lumpens mest goa placering. HAde nämligen hand om hangarhundarna och vi 6-8 värnpliktiga var de enda som kunde gå in till dessa hundar. Det innebar att befälen sa, vi har vårt hus här, ni har hundgården där. Ju mindre vi ser er desta bättre sköter ni er. Så vi hade väldigt mycket FRIHET UNDER ANSVAR.

Dagarna var fram till lunch att vi tog hand om hundarna. Motionerade dem och så, efter lunch kunde vi i princip göra vad vi ville sålänge vi var kontaktbara på radion. Vi kunde dra nerom badet och sola/bada, vi kunde åka ut i skogen med hundarna, man kunde kela med hundarna, träna på gym/sport.. Ja egentligen vad fasen man nu ville just då.

Gillar sådana här trådar, för det ger mig en chans att än en gång ge en tanke till hundhimmlen och säga hej till Capi, Arrack, King, Hermes, Sting, Mentor, Ajax och Dino... Ni var bara bäst !!

hejhopp
2006-03-08, 09:39
Sprang runt med en ksp58 hela lumpartiden. Kan inte rekommendera lumpen för någon, troligtvis det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv. Massa nazistbefäl som står och skriker åt en och försöker vara tuffa.

Trident
2006-03-08, 10:37
Va? Finns ju inget roligare än att springa med gamla, fina 58:an.. :MrT:

The_RobRoy
2006-03-08, 10:39
Va? Finns ju inget roligare än att springa med gamla, fina 58:an.. :MrT:

I början ja, sen när man ska bära tältmateriell och samtidigt bära på den, då började iallafall jag lessna

Gripparn
2006-03-08, 14:35
Japp, 11mån på nu nerlagda F5 Ljungbyhed som Hundförare, tror det var 95...

Tiden i lumpen var helt underbar men sedan hade jag nog lumpens mest goa placering. HAde nämligen hand om hangarhundarna och vi 6-8 värnpliktiga var de enda som kunde gå in till dessa hundar. Det innebar att befälen sa, vi har vårt hus här, ni har hundgården där. Ju mindre vi ser er desta bättre sköter ni er. Så vi hade väldigt mycket FRIHET UNDER ANSVAR.

Dagarna var fram till lunch att vi tog hand om hundarna. Motionerade dem och så, efter lunch kunde vi i princip göra vad vi ville sålänge vi var kontaktbara på radion. Vi kunde dra nerom badet och sola/bada, vi kunde åka ut i skogen med hundarna, man kunde kela med hundarna, träna på gym/sport.. Ja egentligen vad fasen man nu ville just då.

Gillar sådana här trådar, för det ger mig en chans att än en gång ge en tanke till hundhimmlen och säga hej till Capi, Arrack, King, Hermes, Sting, Mentor, Ajax och Dino... Ni var bara bäst !!

Lät som en perfekt utbildning för mig. Hoppas jag också får ta mycket eget ansvar när jag far fram på vägarna i min lastbil.

hangatyr
2006-03-08, 14:51
det var kul att spränga saker i luften och skjuta sönder grejer. det var hemskt med en massa idioter som gapada och skrek, men jag skulel rekommendera lumpen trots mongona man utsätts för.

polaren
2006-03-09, 00:10
hahah är det sant?? räckte det??? försov du dig varje dag och så eller?? :D

Jag hade inte ryckt in, det var på mönstringen :) (tänkte att du fråga om jag försov mig varje dag). Och det räckte alldeles utmärkt! (Skitnöjd :D). Hon tyckte inte att jag skulle få va med och tälta i skogen om jag inte kan hålla dygnsrytmen, för det kunde leda till psykisk skada eller nåt, minns inte riktigt ;)

Bolio
2006-03-09, 00:31
Nej, jag har attitydsproblem och vägrar ta emot order av någon jävla idiot till befäl. Dessutom vågar jag inte duscha kollektivt, för då kanske min penis råkar nudda vid någons fötter. Det är pinsamt ju.

Metal_boy_
2006-03-09, 00:50
Nej, jag har attitydsproblem och vägrar ta emot order av någon jävla idiot till befäl. Dessutom vågar jag inte duscha kollektivt, för då kanske min penis råkar nudda vid någons fötter. Det är pinsamt ju.


:laugh: Vi lider av samma komplex du och jag.

muddler
2006-03-09, 10:56
Jag hade inte ryckt in, det var på mönstringen :) (tänkte att du fråga om jag försov mig varje dag). Och det räckte alldeles utmärkt! (Skitnöjd :D). Hon tyckte inte att jag skulle få va med och tälta i skogen om jag inte kan hålla dygnsrytmen, för det kunde leda till psykisk skada eller nåt, minns inte riktigt ;)

hehe phett det var den skönaste anledning nån fått frisedel på som jag hört, fast jag tycker nog tanten var lite väl snäll mot dig ja ;)

Zafer
2006-03-09, 11:15
Nej, jag har attitydsproblem och vägrar ta emot order av någon jävla idiot till befäl. Dessutom vågar jag inte duscha kollektivt, för då kanske min penis råkar nudda vid någons fötter. Det är pinsamt ju.

Inte ska du skämmas över din lilla penis och hårbeklädda kurdröv =)

J.Saarela
2006-03-09, 11:29
Nej, jag har attitydsproblem och vägrar ta emot order av någon jävla idiot till befäl. Dessutom vågar jag inte duscha kollektivt, för då kanske min penis råkar nudda vid någons fötter. Det är pinsamt ju.



hahaha sååå sjuk

dice
2006-03-09, 12:03
Bev.sold F7, var en bra tid.

datorjaevel
2006-03-09, 12:04
Nej jag ljög och kom undan,nu blir man dissad av alla rejäla gubbar på kollo snart lol.

jag ljög och kom undan ja me

Nidning
2006-03-09, 12:11
Lumpen är avklarad.
Det var as jobbigt att ligga inne hatade verkligen skiten när jag log inne då räknade jag bara dagar hela tiden och ville mucka, men nu när man har gjort skiten och har det bakom sig så önskar man att man fick gå på rep vecka men det lär ju inte hända eftersom Pärson o co skär ner på försvarsmaktens resurser. *grr*

Jesper
2006-03-09, 12:14
Om du har det. Vad har varit positivt/negativt med lumpen?

Ska själv in som underhållare i Enköping till sommaren (om mina benhinnebesvär vill ge sig *grr27* ) och det skulle vara kul och höra era åsikter.

jag var underhållare där i en vecka sen sket ja it o snackade mej ur. :P

hangatyr
2006-03-09, 12:17
Nej, jag har attitydsproblem och vägrar ta emot order av någon jävla idiot till befäl. Dessutom vågar jag inte duscha kollektivt, för då kanske min penis råkar nudda vid någons fötter. Det är pinsamt ju.


varför ska du krypa omkring på golvet när ni duschar? :D

Jesper
2006-03-09, 12:19
Sedan får man ju vänner för livet, sånna som man aldrig får på nått annat ställe eller sätt. Att bo och leva med varandra nästan ett år.


skitsnack inte en enda som jag pratat med umgås med sina gamla lumparpolare. Det där är vanligaste klyschan enligt mig.

Nidning
2006-03-09, 12:24
skitsnack inte en enda som jag pratat med umgås med sina gamla lumparpolare. Det där är vanligaste klyschan enligt mig.

vad vet du om det?? du hoppade ju av innan du avklarat skiten, alla jag känner har kontakt med sina gamla lumpar polare.

Jesper
2006-03-09, 12:25
Pallar inte heller vrålande idioter som tror dom är tuffa. Blir bara förbannad och missköter mig ännu mer. Speciellt när dom är som vilka nördar som helst utan sina stjärnor och baskrar.

Jesper
2006-03-09, 12:27
vad vet du om det?? du hoppade ju av innan du avklarat skiten, alla jag känner har kontakt med sina gamla lumpar polare.

En vän för livet är för mig inte någon man kanske hörs med nån gång i halvåret. Det är sånna man är uppväxt med som man umgås med som är riktiga vänner. Efter lumpen kanske man hörs då och då men VISST att man gör det efter 10,20 år.

Nidning
2006-03-09, 12:44
En vän för livet är för mig inte någon man kanske hörs med nån gång i halvåret. Det är sånna man är uppväxt med som man umgås med som är riktiga vänner. Efter lumpen kanske man hörs då och då men VISST att man gör det efter 10,20 år.

ok om du tänker så.
Problemet med varför man inte träffas oftare med sina lupar poalre är att de oftast bor på andra orter, det kan tex vara svårt att hänga dagligen med en polare som bor i stockholm om man själv bor i malmö.

Jesper
2006-03-09, 12:46
ok om du tänker så.
Problemet med varför man inte träffas oftare med sina lupar poalre är att de oftast bor på andra orter, det kan tex vara svårt att hänga dagligen med en polare som bor i stockholm om man själv bor i malmö.

Ja det är ju just därför de aldrig blir några "vänner för livet" enligt mig. Man ses för sällan och det mer o mer sällan hela tiden till slut inte alls...

Nidning
2006-03-09, 12:49
Ja det är ju just därför de aldrig blir några "vänner för livet" enligt mig. Man ses för sällan och det mer o mer sällan hela tiden till slut inte alls...

nåja jag hajjar vad du menar, men jag har en lumpar polare som bor i samma ort som jag o jag har bra kontakt me honom vi brukar hänga ganska regelbundet så det kvalificerar väl sig som polare för livet?

Jesper
2006-03-09, 13:05
nåja jag hajjar vad du menar, men jag har en lumpar polare som bor i samma ort som jag o jag har bra kontakt me honom vi brukar hänga ganska regelbundet så det kvalificerar väl sig som polare för livet?

Jo men alla snackar om lumpen och polarna man får. Polare kan du ju få vart som. Om du istället skippar lumpen och börjar jobba istället. Större chans få polare för livet via jobb eftersom man troligen bor i samma ort då. På folk låter det som att lumpen är det enda stället man kan skaffa riktiga vänner på.

Nidning
2006-03-09, 13:34
Jo men alla snackar om lumpen och polarna man får. Polare kan du ju få vart som. Om du istället skippar lumpen och börjar jobba istället. Större chans få polare för livet via jobb eftersom man troligen bor i samma ort då. På folk låter det som att lumpen är det enda stället man kan skaffa riktiga vänner på.

men du får inte samma bnand till jobbar kompisar som du får till lumpar polare, när du varit ute i fält o haft det nmisarabelt med lumparpolarna växer det fram en band som du inte får på arbetsplatsen.
Grejjen är den att man lever mycket tajtare med polarna i lumpen än vad du gör i det civila.
Det blir aldrig samma sak i civila livet som det blir i det gröna.

hangatyr
2006-03-09, 13:36
men du får inte samma bnand till jobbar kompisar som du får till lumpar polare, när du varit ute i fält o haft det nmisarabelt med lumparpolarna växer det fram en band som du inte får på arbetsplatsen.
Grejjen är den att man lever mycket tajtare med polarna i lumpen än vad du gör i det civila.
Det blir aldrig samma sak i civila livet som det blir i det gröna.


men gudars villket skitsnack.

miserabelt? gjorde du lumpen i tjetjenien eller?

Nidning
2006-03-09, 13:39
men gudars villket skitsnack.

miserabelt? gjorde du lumpen i tjetjenien eller?

vem fan är du att säga vad jag upplever som miserabelt??
fält var rena skiten det var MISERABELT kanske skogsälskade träd juckare som du gillar att vara ute i skogen 24/7 365 om året, men jag gillade det inte.

*slap*

hangatyr
2006-03-09, 13:42
vem fan är du att säga vad jag upplever som miserabelt??
fält var rena skiten det var MISERABELT kanske skogsälskade träd juckare som du gillar att vara ute i skogen 24/7 365 om året, men jag gillade det inte.

*slap*

nej jag tycker skogen är bäst på tv, men det innebär ju inte att lumpen rä så jävl hääääämsk att man måste bonda med lumparpolarna så till den milda grad att "Det blir aldrig samma sak i civila livet som det blir i det gröna"...

att bo i tält och leka krig är väl inte så jävla farligt?

Nidning
2006-03-09, 13:45
nej jag tycker skogen är bäst på tv, men det innebär ju inte att lumpen rä så jävl hääääämsk att man måste bonda med lumparpolarna så till den milda grad att "Det blir aldrig samma sak i civila livet som det blir i det gröna"...

att bo i tält och leka krig är väl inte så jävla farligt?

Du kan aldrig säga hur andra upplever saker, jag gillade inte att ligga inne men jag fick polare som jag inte skulle fått i det civila livet och det blir inte samma bond i civila livet som i det gröna.
Inte sagt att jag inte har goda civila polare för det har jag men i det gröna fick man polare för livet.

Det handlar dessutom inte om att leka krig i skogen som det låter från dig har du antagligen aldrig gjort lumpen eller så var du en malaj eller nåt.

hangatyr
2006-03-09, 13:47
Det handlar dessutom inte om att leka krig i skogen som det låter från dig har du antagligen aldrig gjort lumpen eller så var du en malaj eller nåt.

gör det itne? Lustigt, det måste ha ändrat sig sedan min tid i det militära. jag har bestämt för mig att vi lekte krig. sprang runt i skogen och sköt med låtsaskulor på låtsasfiender.

Nidning
2006-03-09, 13:49
gör det itne? Lustigt, det måste ha ändrat sig sedan min tid i det militära. jag har bestämt för mig att vi lekte krig. sprang runt i skogen och sköt med låtsaskulor på låtsasfiender.

ok då var det så som du upplevde det, jag gjorde det inte.
Det enda jag egentligen menar är att du inte kan veta hur andra upplever det alla är inte likadana.
Otur för dig om du inte fick goda polare i det gröna, tur för mig som fick det, tur?? för dig som upplevde att lumpen inte var så farlig, otur för mig som gjorde det.
Men i efterhand så uppskattar jag det gröna.

hangatyr
2006-03-09, 13:51
tja, lumpen var i efterhand rätt så kul, det håller jag med om.