handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på domarna i HD?


Nitrometan
2006-03-07, 13:23
Exakt vad är det för del av hjärnan de saknar?
Eller lever de i sin egen lilla verklighet?

Två fall av sex med minderåriga friades i HD (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=526985&previousRenderType=6)

Vi har fått en ny lag i Sverige - vars syfte var att sex med minderåriga skulle dömas hårdare.

Men...

Grahn
2006-03-07, 13:26
Tja det är ju lite lurigt med en lag som säger att folk under 15år inte kan samtycka till sex när de bevisligen gör just detta.

Angående domarna är det nog svårt att få hela bilden ur artikeln.

Nitrometan
2006-03-07, 13:40
Tja det är ju lite lurigt med en lag som säger att folk under 15år inte kan samtycka till sex när de bevisligen gör just detta.
Jo, det händer säkert. Men enligt svensk lag får man inte ha sex innan 15 års ålder. Och har du tänkt ha sex med någon över 18 år ska även du vara över 18.

Det är helt enkelt olagligt.

Angående domarna är det nog svårt att få hela bilden ur artikeln.
Jo. Jag tänkte på att det finns många fall. Rattfyllon som kör ihjäl folk med minimala straff etc.

Grahn
2006-03-07, 13:43
Jo, det händer säkert. Men enligt svensk lag får man inte ha sex innan 15 års ålder. Och har du tänkt ha sex med någon över 18 år ska även du vara över 18.

Det är helt enkelt olagligt.

Jag vet, frågan är hur det är det. Ta tex våran justitsieminister, han stiftar ju lagar som säger en sak och sedan säger han att de ska användas på ett annat. *screwy*

Jo. Jag tänkte på att det finns många fall. Rattfyllon som kör ihjäl folk med minimala straff etc.

Jo likt dig undrar även jag hur det är ställt i våra domstolar.

Jompi
2006-03-07, 13:45
Dom friades väl inte, friades väl bara från VÅLDTÄKT?

thezet
2006-03-07, 13:52
Varför inte kritisera domstolens argumentation i sak?

Dom 1 (http://hogstadomstolen.se/2006/2006-03-07%20B%203998-05%20dom.pdf)
Dom 2 (http://hogstadomstolen.se/2006/2006-03-07%20B%204914-05%20dom.pdf)

Nitrometan
2006-03-07, 13:59
Dom friades väl inte, friades väl bara från VÅLDTÄKT?
Ja. Samtidigt som den nya lagen säger att det alltid ska räknas som våldtäkt att ha sex med barn under 15.

Grahn
2006-03-07, 13:59
Ja. Samtidigt som den nya lagen säger att det alltid ska räknas som våldtäkt att ha sex med barn under 15.

Läs thezet's länkar, de skriver precis om tolkningen av den lagen.

JAM
2006-03-07, 14:14
Men enligt svensk lag får man inte ha sex innan 15 års ålder. Och har du tänkt ha sex med någon över 18 år ska även du vara över 18.

Det är helt enkelt olagligt.Det är allt annat än just enkelt. Jag rekommenderar:Dom 1 (http://hogstadomstolen.se/2006/2006-03-07%20B%203998-05%20dom.pdf)
Dom 2 (http://hogstadomstolen.se/2006/2006-03-07%20B%204914-05%20dom.pdf)

Nitrometan
2006-03-07, 14:15
Jag vet. Men jag kommer ihåg justitieministerns uttalanden om att det skulle vara så ovanligt särskilt svårt att hitta några undantag... Nu verkar det ju inte vara så svårt att tolka lagen så att de hittar undantag?

Detta blir ju praxis inför framtida fall.

Den nya lagen känns ju rätt meningslös då.

Papi
2006-03-07, 14:21
Saxat ur den första pdf-filen:

"Av utredningen i målet framgår, med de reservationer som kan följa av målsägandens ålder och mognad, att samlaget varit helt frivilligt från målsägandens sida och att det präglats av ömsesidighet. Målsäganden och NA har bägge förklarat att de blivit kära i varandra, och den sexuella samvaron har planerats av dem bägge i samråd. Målsäganden hade också vid samvaron
uppnått en sådan ålder att denna i sig inte kan anses utgöra något hinder mot
att beakta frivilligheten. Det har inte heller framkommit något om målsägandens mognad eller omständigheterna i övrigt vid gärningen som ger anledning att bortse från frivilligheten. Det får under sådana förhållanden anses stå klart att gärningen inte kan betraktas som ett så allvarligt slag som avsetts falla under bestämmelsen om våldtäkt mot barn och som skall bestraffas med minst två års fängelse. NA skall därför dömas för sexuellt utnyttjande av barn."

Nitrometan
2006-03-07, 14:34
Och det var precis såna undantag som Bodström lovade att de inte skulle göra. *screwy*

hangatyr
2006-03-07, 14:39
om två 14-åringar har sex, blir båda omhändertagna av socialtjänsten då elelr vad?

Linnda
2006-03-07, 14:39
Det går ju att debattera för båda sidor när det gäller ett samlag mellan två personer, där den ena är minderårig men ändå samtyckt till det.

1. Hon/han kan ju vara väldigt mogen och verkligen velat detta och den äldre parten kanske verkligen menar allvar och älskar den minderåriga.

2. Eller så kan den äldre vara en person som den yngre ser upp till och den yngre kanske är väldigt naiv och lättpåverkad(oavsett ålder) eller befinner sig i en sårbar situation som den äldre utnyttjar.

I först scenariot är det ju olyckligt om det gått till domstol, och även att de träffat varann då den ena är för ung.

I det andra scenariot tycker jag att det är klockren våldtäkt.

Sammanfattningsvis så tycker jag ändå att en sådan lag måste finnas, eftersom det ändå är barn vi pratar om, och vi måste anta att man inte är helt vuxen och myndig vid 15 års ålder och då måste vi vuxna, och våran lagstiftning ta vårt ansvar och skydda dessa tills de blivit myndiga.

Papi
2006-03-07, 14:46
Såna här saker är alltid jävligt kluriga, det är ju så olika från fall till fall.
Visst är det ett svinaktigt och omoraliskt beteende av en 25-åring att ha sex med en 13-åring! *screwy*
Men våldtäkt? Hon var ju med på det. Hon var kär i honom och ville ha sex med honom. Han har ju inte tvingat till sig sex med våld.
Sexuellt utnyttjande av barn verkar vara en vettig dom, för det är ju precis det som det handlar om. Böterna på 50 000 kr kvarstår ju också.
Kan de inte döma till fängelse för det? Jag är osäker. I alla fall borde de kunna det.

Grahn
2006-03-07, 14:49
Och det var precis såna undantag som Bodström lovade att de inte skulle göra. *screwy*

Han är, märklig.

aitamaa
2006-03-07, 14:49
Det går ju bara inte att dömma någon för våldtäkt om dom inte våldtagit någon. Så jag tycker hd gjorde helt rätt..

Och nej, jag har ingen minderårig tjej :D