handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig rätta till min kost


Xtreme
2006-03-07, 12:13
Har insett att jag borde göra något åt min kost. Sökt men inte hittat den informationen jag söker. Vad jag förstått så ska man äta 5-6 måltider om dagen. Frukosten skulle jag kunna göra mer bastant med havregrynsgröt + macka vilket jag äter ibland.

Ofast brukar det se ut så här:

Frukost, 07-08
Fil med flingor och en smörgås.
Ibland smörgåsar med ägg

Lunch, runt 12
Smörgåsar med pålägg

Middag, 16-17
Husmanskost. Ex:
Köttgryta och potatis
Pasta och köttfärssås
Lassange
Kyckling med ris
Olika sorters fisk med ris
+Sallad

Kvällsmat, 19-20
Någon/några frukter ex äpple, annans, apelsin
En tonfisk/makrillmacka eller en tallrik fil och müsli
Har jag tränat brukar det bli rester kvar sedan middagen.


Där jag äter lunch har jag inte tillgång till att laga eller värma mat. Tips på vad jag kan äta i stället för mackor eller duger det?

Sett att många äter frukt till mellanmål. Bra? Andra tips på mellanmål?

När jag (väl) äter så äter jag mycket

Tränar styrka 3 gånger i veckan och kondition en gång i veckan. 26 år, 187 cm, +-85kg

Trance
2006-03-07, 12:34
Pastasallad fungerar fint som kall mat.
Även kanske en proteindrink om du äter mackor som lunch då det kanske är svårt att få i sig några stora mängder protein. Men inget måste direkt.

Xtreme
2006-03-07, 14:21
Men inget måste direkt.
Så du tycker min kost är rätt ok mao?

sissa
2006-03-07, 14:41
Det beror väl på vad du har för smörgås och vad för pålägg. Fullkornsbröd med kött, keso, grönsaker etc borde va en vettig och bra lunch.

eandersson
2006-03-07, 15:06
Har för mig jag såg en liknande tråd. Har även för mig någon tyckte att det dröjer mycket mellan kvällsmat till frukost. Nu vet inte jag när du lägger dig men jag skulle vilja påstå att tiden mellan din kvällsmat och frukost är ganska lång.

Xtreme
2006-03-07, 17:00
Det beror väl på vad du har för smörgås och vad för pålägg. Fullkornsbröd med kött, keso, grönsaker etc borde va en vettig och bra lunch.

Försöker hålla mig till mörkt bröd. Ost, korv, rostbiff, kaviar och lax brukar det bli. Tycker inte om skinka.

Xtreme
2006-03-07, 17:03
Nu vet inte jag när du lägger dig men jag skulle vilja påstå att tiden mellan din kvällsmat och frukost är ganska lång.

Brukar lägga mig mellan 22.00-24.00.
Ska jag äta senare kvällsmat eller ytterliggare något annat efter min kvällsmat?

Fredrik_S
2006-03-07, 18:20
Glöm inte att det är bra om du får i dig absolut minst 500g grönsaker och frukt fördelat under dygnet. Inte bara grönsallad gurka tomat och majs.