handdator

Visa fullständig version : Plötslig magverk och rygg/njurvärk!


FeTTe
2006-03-07, 10:00
Hej! Jag har helt plötsligt börjat få extremt ont i magen nu till och från. Jag har även ont iu korsryggen/njurarna (vet inte riktigt var det gför ont, men onkring njurarna iaf) i stort sett helt tiden nu, har vart så den senaste veckan =(
Jag får verkarna bara sådär. Första gången (vad jag minna) jag fick verkarna var när jag möblerade om lite i rummet, men då trodde jag att det var pga att jag inte ätit något, så jag stoppade i mig lite mat och fortsatte..
Men sedan dess har det bara kommit oftare och oftare, ibland direkt efter en riktigt stor måltid! Jag är helt säker på att jag inte äter för lite nu, men gjorde dock det innan. Kan det bero på det? Är det ngnting ni uppfattrar som oklart, eller om ni undrar nått mer så är det bara att fråga. Jag är "noob" på kost/styrketräning osv. men jag ska svara så bra jag bara kan!
Tack på förhand!

King Grub
2006-03-07, 10:06
Uppsök läkare. I dag!

Decamber
2006-03-07, 10:15
Precis, uppsök läkare! Om du vägrar kan du ringa hälso- och sjukvårdsupplysningen så får du prata med en sjuksköterska och beskriva ditt problem, de kan även ge remiss till akuten om så behövs.

Decamber
2006-03-07, 10:20
Precis, uppsök läkare! Om du vägrar kan du ringa hälso- och sjukvårdsupplysningen så får du prata med en sjuksköterska och beskriva ditt problem, de kan även ge remiss till akuten om så behövs.

Var tvungen att kolla upp det jag skrev innan... Det verkar som att man blir kopplad till hälso- och sjukvårdsupplysningen på helger eller de tider vårdcentralen inte kan nås. Du bör alltså ringa VC istället och prata med din familjeläkare.
(Vi har andra rutiner i mitt yrke, därav missen...)

King Grub
2006-03-07, 10:44
Till akuten behöver man ingen remiss.

FeTTe
2006-03-07, 10:45
Det är redan ordnat ;P Ringde läkare vid 7tiden i morse. Dom skulle återkomma vid 11.20 tiden sa dom. :) Ja, jag får se vad läkarna säger.

Melker
2006-03-07, 10:52
Det är redan ordnat ;P Ringde läkare vid 7tiden i morse. Dom skulle återkomma vid 11.20 tiden sa dom. :) Ja, jag får se vad läkarna säger.


Bra där ! Det är förmodligen bara något skit efter dina markövningar. ;)

Men det är bra att kolla upp!

Decamber
2006-03-07, 12:02
Till akuten behöver man ingen remiss.

Är du säker på det? Här i Köping måste man ringa akuten innan man åker dit (om man inte ringt 112 och blir skickad med ambulans förstås). Jag vet även att i vissa fall har de blivit tjuriga om man inte haft remiss från familjeläkaren eller dylikt. Jag kan visserligen ha fått något om bakfoten, men den som berättat det för mig är sjuksköterska.

Honn
2006-03-07, 12:10
Akuten är till för de som inte har tid att vänta på en remiss, så det skulle vara konstigt om de krävde en. Här i Umeå är det bara att knalla in, givetvis förutsatt att du är drabbad av något som kräver vård nu och inte sen.

Bite
2006-03-07, 12:10
Är du säker på det? Här i Köping måste man ringa akuten innan man åker dit (om man inte ringt 112 och blir skickad med ambulans förstås). Jag vet även att i vissa fall har de blivit tjuriga om man inte haft remiss från familjeläkaren eller dylikt. Jag kan visserligen ha fått något om bakfoten, men den som berättat det för mig är sjuksköterska.
Det låter ju helt vansinnigt, vad ska man göra om man kapar av sig ett finger och inte har mobilen med?

Decamber
2006-03-07, 12:21
Det låter ju helt vansinnigt, vad ska man göra om man kapar av sig ett finger och inte har mobilen med?

Givetvis är det inte benhårt utan snarare än norm som håller på att vidareutvecklas. Men jag låter nog detta vara osagt tills jag kollat upp saken bättre.

tomccc
2006-03-07, 12:21
Jag har fått magvärk nu ett par ggr senaste tiden. Alla gångerna morgonen efter att jag har ätit en stor måltid innan jag gått och lagt mig, jag ska nog sluta med det. Det är mer eller mindre normalt antar jag?

Nitrometan
2006-03-07, 12:55
Är du säker på det? Här i Köping måste man ringa akuten innan man åker dit (om man inte ringt 112 och blir skickad med ambulans förstås). Jag vet även att i vissa fall har de blivit tjuriga om man inte haft remiss från familjeläkaren eller dylikt. Jag kan visserligen ha fått något om bakfoten, men den som berättat det för mig är sjuksköterska.
De har nåt liknande härnere. Det funkar dåligt.

Till akuten ska man ta sig med akuta åkommer som behöver åtgärdas omedelbart.

Jag var inne med en släkting som hade skadat sig förra året. Vi ringde innan. De gav oss en tid. Men de har så lite personal på kvällen så det sket sig. Givetvis ska de som arbetar på akuten göra prioriteringar och jag tror att de har så mycket erfarenhet att de gör rätt. Men varför ge oss en tid om de inte kunde ta hand om grabben förrän nästan tre timmar senare? Varför inte bara säga att vi ska komma in och så tar de oss så snart de kan?

Till trådstartaren med njurvärk: Sånt ska man ta på allvar! Iväg med dig till en undersökning! Läkare, vårdcentral, akuten, whatever! Stick! Nu!

FeTTe
2006-03-07, 13:23
Mjo, har fått tid nu klockan 2 :)
Får se vad dom säger. Kan skriva vad felet med mig är här och hur man ska åtgärda det sen om det är någon som är nyfiken? :)

Decamber
2006-03-07, 15:39
De har nåt liknande härnere. Det funkar dåligt.

Till akuten ska man ta sig med akuta åkommer som behöver åtgärdas omedelbart.

Jag var inne med en släkting som hade skadat sig förra året. Vi ringde innan. De gav oss en tid. Men de har så lite personal på kvällen så det sket sig. Givetvis ska de som arbetar på akuten göra prioriteringar och jag tror att de har så mycket erfarenhet att de gör rätt. Men varför ge oss en tid om de inte kunde ta hand om grabben förrän nästan tre timmar senare? Varför inte bara säga att vi ska komma in och så tar de oss så snart de kan?

Precis, nu har jag kollat upp det och det är likadant här. Man måste ringa och få tid och så ska man helst få remiss från familjeläkaren eller HSN.

FeTTe: Javisst, berätta hur det gick sen!

FeTTe
2006-03-07, 16:20
Då var man hemma igen =) Doktorn hade inte så mycket att säga. Ang. Magbesvären så sa han att jag skulle testa tabletter som heter Miniform i en vecka, och sen skulle jag komma tillbaka sa han. Ang. njur/ryggbesvären kunde han inte säga alls mycket, han trodde att det var nått vajsing med njurarna. Men eftersom jag totalvägrade ett blodprov i armvecket så kunde han inte göra så mycket mer åt det =/
Och ni som nu undrar och tänker för er själva "vilken kärring, det där gör ju inte alls ont"
så vill jag bara säga att det är inte smärtan jag är rädd för, utan det är just att dom ska pilla på mina ådror som gör mig svimmfördig! :S Hmm, det var nog allt tror jag. Skriv om ni undrar nått, har säkert missat nått :)

Osten80
2006-03-07, 16:23
Då var man hemma igen =) Doktorn hade inte så mycket att säga. Ang. Magbesvären så sa han att jag skulle testa tabletter som heter Miniform i en vecka, och sen skulle jag komma tillbaka sa han. Ang. njur/ryggbesvären kunde han inte säga alls mycket, han trodde att det var nått vajsing med njurarna. Men eftersom jag totalvägrade ett blodprov i armvecket så kunde han inte göra så mycket mer åt det =/
Och ni som nu undrar och tänker för er själva "vilken kärring, det där gör ju inte alls ont"
så vill jag bara säga att det är inte smärtan jag är rädd för, utan det är just att dom ska pilla på mina ådror som gör mig svimmfördig! :S Hmm, det var nog allt tror jag. Skriv om ni undrar nått, har säkert missat nått :)


Tycker du inte att det är bättre att kanske svimma än att riskera dina njurar?

FeTTe
2006-03-07, 17:08
Jo det kanske:P men jag har verkligen fobi för folk som ska pilla på mina ådror. Så jag väntar ett litet tag först, och sen om det inte blir bättre så bir det väll till att ta ett litet stick i armen.

Liten Men Fet
2006-03-07, 17:41
Jo det kanske:P men jag har verkligen fobi för folk som ska pilla på mina ådror. Så jag väntar ett litet tag först, och sen om det inte blir bättre så bir det väll till att ta ett litet stick i armen.

Du är inte klok, be dom söva dig först om det behövs. Se till och gå å få det där blodprovet, det kan ju vara fara för ditt liv i värsta fall.

Samboy
2006-03-07, 17:46
Mjo, har fått tid nu klockan 2 :)
Får se vad dom säger. Kan skriva vad felet med mig är här och hur man ska åtgärda det sen om det är någon som är nyfiken? :)

aa då jag är...har samma problem och haft det i 1-2 år nu :D orkar inte gå till läkaren... dör man så dör man.. men varje morgon jag vaknar får jag ont i njurarna...dvs inne i korsryggen...

Osten80
2006-03-07, 17:47
aa då jag är...har samma problem och haft det i 1-2 år nu :D orkar inte gå till läkaren... dör man så dör man.. men varje morgon jag vaknar får jag ont i njurarna...dvs inne i korsryggen...

Skojar du eller?

Samboy
2006-03-07, 17:54
Skojar du eller?


nope? ;)

keffat_liv
2006-03-07, 17:59
nope? ;)

Varför blir du inte kriminell? Fand u bryr dig ju inte om ditt liv. Hade jag haft den inställning hade jag tagit chansen och rånat en bank direkt. Har du tur blir du rik har du otur så dör du, men vad bryr du dig?

trobban
2006-03-07, 18:01
Hej,
jag ändrade min kost och åt mer kolhydrater för ett tag sedan ....4veckor sedan...och fick sjukt ont i magen efter måltider....detta hade jag i 2 veckor....smärtan beror på gaser som inte kommer ut....tjackade proviva och tar en slurk innan måltider med mer kolhydrater i...smärtorna försvann....Tips: fasa in ny kost och ta lite proviva.

Samboy
2006-03-07, 18:02
Varför blir du inte kriminell? Fand u bryr dig ju inte om ditt liv. Hade jag haft den inställning hade jag tagit chansen och rånat en bank direkt. Har du tur blir du rik har du otur så dör du, men vad bryr du dig?

hehe jo fan..vet faktiskt inte vad jag bryr mig om längre *rolleyes* skulle jag få livstids fängelse så skulle det inte skada mig iallafall ...så jag vet faktiskt inte vad jag bryr mig om :cheers:

dör jag så dör jag...lever jag så lever jag...får jag lunginflamation skiter jag i pensilin iallafall...låter kroppen sköta det.. jag lever inte precis för något så livet är väll halft meninslöst.. om man nu inte är rik o köpa sig allt man vill..men då skulle man tröttna mer på livet.

emmzan
2006-03-07, 18:08
FeTTe> gå till farbror dokton igen och låt sköterskan sticka dig i armen. Njurproblem är inget man ska leka med.

Samboy
2006-03-07, 18:09
FeTTe> gå till farbror dokton igen och låt sköterskan sticka dig i armen. Njurproblem är inget man ska leka med.


nej det är sant..iallafall för dom som bryr sig *popcorn*

Yes
2006-03-07, 18:31
Samboy, kan du inte försöka sluta skryta med din oerhörda dumhet? Det är osmakligt och bortom all anständighet.

Samboy
2006-03-07, 18:37
Samboy, kan du inte försöka sluta skryta med din oerhörda dumhet? Det är osmakligt och bortom all anständighet.


jag skryter inte om nått. därimot skryter du om att försöka vara smart ;) för att inte jag bryr mig om mitt liv betyder inte det att jag är dumm...

FeTTe
2006-03-07, 18:38
Jo jag borde kanske göra det? =/ Ja det är nog bud på att söva mig först isåfall, för jag är rädd att jag skulle få ett ryck precis innan sjuksköterskan ska sticka mig, och smälla till henne :S typ panikångerst eller vad det kallas? =/

Samboy
2006-03-07, 18:40
Jo jag borde kanske göra det? =/ Ja det är nog bud på att söva mig först isåfall, för jag är rädd att jag skulle få ett ryck precis innan sjuksköterskan ska sticka mig, och smälla till henne :S typ panikångerst eller vad det kallas? =/


ja då kan du allt ringa någon stor besserweisser här på forumet som kan sticka dig..dom förtjänar lite smällar.. ;)

keffat_liv
2006-03-07, 18:44
Jo jag borde kanske göra det? =/ Ja det är nog bud på att söva mig först isåfall, för jag är rädd att jag skulle få ett ryck precis innan sjuksköterskan ska sticka mig, och smälla till henne :S typ panikångerst eller vad det kallas? =/

Gör så. Ta och fixa tid igen och be dem söva dig. Mycket folk dör/får sjukdomar för att de inte vågar gå till doktorn. Istället intalar de sig själva att det inte är någon fara.

Yes
2006-03-07, 18:47
jag skryter inte om nått. därimot skryter du om att försöka vara smart ;) för att inte jag bryr mig om mitt liv betyder inte det att jag är dumm...
Jag är smart, men det är inget jag behöver skryta med. Du visar däremot upp, nästan stolt, hur dum du är i inlägg efter inlägg. Det är som sagt osmakligt. Finns det ingen gräns för vad du kan skita ur dig i trådarna?

Lillgrabben
2006-03-07, 18:48
ja då kan du allt ringa någon stor besserweisser här på forumet som kan sticka dig..dom förtjänar lite smällar.. ;)


Sluta skriva i tråden, tack.

FeTTe behöver inget tramsande, det hjälper honom föga...

Vastrix
2006-03-07, 19:03
Jo jag borde kanske göra det? =/ Ja det är nog bud på att söva mig först isåfall, för jag är rädd att jag skulle få ett ryck precis innan sjuksköterskan ska sticka mig, och smälla till henne :S typ panikångerst eller vad det kallas? =/

Antar att det krävs så mycket blod att det inte går med ett stick i fingret, annars kunde de ha varit ett alternativ. När du har tagit blodprov tidigare har du då tittat på när de fört in nålen i huden eller tittar du bort?

/V.

polaren
2006-03-07, 19:25
aa då jag är...har samma problem och haft det i 1-2 år nu :D orkar inte gå till läkaren... dör man så dör man.. men varje morgon jag vaknar får jag ont i njurarna...dvs inne i korsryggen...

Samma här (dock inte varje morgon), det löses genom att urinera! Har aldrig tänkt att det är nåt farligt, vilket det säkert inte är.

Decamber
2006-03-07, 19:35
Jo jag borde kanske göra det? =/ Ja det är nog bud på att söva mig först isåfall, för jag är rädd att jag skulle få ett ryck precis innan sjuksköterskan ska sticka mig, och smälla till henne :S typ panikångerst eller vad det kallas? =/

Tjena. Jag har samma problem, blir svimfärdig så fort de tar fram nålen... wooah. Och eftersom jag även har panikångest så förstår jag dig. ;)
Men det som hjälpt mig de gånger jag varit tvungen att ta prover är att be att få ligga ner. Jag får alltså ligga i en säng (det räcker inte att de vickar bak stolen) medan en sjuksyrra sticker mig i armen. Går hur bra som helst. :cool:

Så nu gör du som jag säger. Ring doktorn, säg att du ångrat dig. Åk till vårdcentralen och be om att få ligga ner. Och så låter du syrran ta det där jävla provet! Du klarar det!

polaren
2006-03-07, 19:48
Gör som jag och bli blodgivare, blir lättare och lättare för varje gång, då blir ni säkert av med era fobier :)

Samboy
2006-03-08, 11:04
Gör som jag och bli blodgivare, blir lättare och lättare för varje gång, då blir ni säkert av med era fobier :)


mitt blod kostar! h*lvete heller att jag ger bort blod gratis *innocent*

Nitrometan
2006-03-08, 11:13
mitt blod kostar! h*lvete heller att jag ger bort blod gratis *innocent*
Du får betalt.

Å andra sidan tvivlar jag... Tänk om bristen på intelligens smittar via blodet...

Stanna hemma samboy! Bry dig inte om att lämna blod!

FeTTe
2006-03-08, 11:29
Lillgrabben: Tack! :)

Vastrix: Helt riktigt, mig skulle dom fylla hela 4 (!) stycker provrör med blod. varje provrör var ca. 5cm höga och 1 cm breda! :S

Nitrometan: Hahaha! :D

OT: Jag testade att inte dricka min dagliga proteindryck (Tripple whey fuel) igårkväll och idag morse. Och jag måste säga att magen mår kalasfint idag, och njurarna har jag inte heller lika ont i idag. Kan det vara så enkelt att sluta dricka proteindrycken tror ni?
Jag har ju fortfarande lite värk i njurarna, men inte alls lika ont som igår. :)

Osten80
2006-03-08, 11:30
Du får betalt.

Å andra sidan tvivlar jag... Tänk om bristen på intelligens smittar via blodet...

Stanna hemma samboy! Bry dig inte om att lämna blod!

:thumbup:

mangs
2006-03-08, 11:37
Lillgrabben: Tack! :)

Vastrix: Helt riktigt, mig skulle dom fylla hela 4 (!) stycker provrör med blod. varje provrör var ca. 5cm höga och 1 cm breda! :S

Nitrometan: Hahaha! :D

OT: Jag testade att inte dricka min dagliga proteindryck (Tripple whey fuel) igårkväll och idag morse. Och jag måste säga att magen mår kalasfint idag, och njurarna har jag inte heller lika ont i idag. Kan det vara så enkelt att sluta dricka proteindrycken tror ni?
Jag har ju fortfarande lite värk i njurarna, men inte alls lika ont som igår. :)

-----------
Hmm, dricker du tillräckligt mycket vatten?

FeTTe
2006-03-08, 12:13
hmmm det tror jag, jag dricker minst 4 liter vatten om dagen. Är det för lite?

Decamber
2006-03-08, 12:24
hmmm det tror jag, jag dricker minst 4 liter vatten om dagen. Är det för lite?

Nej, det lär inte vara för lite, såvida du inte svettas som en gris och äter en burk salt om da'n (äter du en burk salt om dagen? I så fall kan det förklara dina njurproblem).

Skämt åsido. Jag vidhåller att du bör gå till läkaren. Men en stor del av problemet verkar du ju ha löst på egen hand. Låt bli proteindrinken en vecka och se om symptomen försvinner.

Melker
2006-03-08, 12:26
Då var man hemma igen =) Doktorn hade inte så mycket att säga. Ang. Magbesvären så sa han att jag skulle testa tabletter som heter Miniform i en vecka, och sen skulle jag komma tillbaka sa han. Ang. njur/ryggbesvären kunde han inte säga alls mycket, han trodde att det var nått vajsing med njurarna. Men eftersom jag totalvägrade ett blodprov i armvecket så kunde han inte göra så mycket mer åt det =/
Och ni som nu undrar och tänker för er själva "vilken kärring, det där gör ju inte alls ont"
så vill jag bara säga att det är inte smärtan jag är rädd för, utan det är just att dom ska pilla på mina ådror som gör mig svimmfördig! :S Hmm, det var nog allt tror jag. Skriv om ni undrar nått, har säkert missat nått :)


Jag sökte tidigare för värk i njurarna. Den gången fick jag lämna urinprov. Borde inte du ha fått det också?

Nitrometan
2006-03-08, 12:37
Det beror ju på vad läkaren misstänker att problemet är.

Fette: hur går det?

FeTTe
2006-03-08, 15:46
jo jag fick lämna ett urinprov också. men det var bra sa dom :)
jag ska testa att inte dricka proteindrycken tills nästa läkarbesök om några dagar och se ifall det blivigt bättre då.

Popeye
2006-03-08, 17:45
Hehe, förstår att en del känner obehag inför att bli stuckna men jag skulle varit glad om det rörde sig om något så lite som 4 rör.
Sist de tog prover på mig så tog det 2 timmar (de tog i omgångar)-> Tror det rörde sig om 24 rör...

Hoppas det löser sig för dig och bra att du tog förnuftet till fånga. :)

Decamber
2006-03-08, 21:31
Hehe, förstår att en del känner obehag inför att bli stuckna men jag skulle varit glad om det rörde sig om något så lite som 4 rör.
Sist de tog prover på mig så tog det 2 timmar (de tog i omgångar)-> Tror det rörde sig om 24 rör...
:eek:
24 rör?! Ett provrör rymmer väl ca 2 cl, så det lär väl ha varit typ en halvliter blod? Vad i helsike skulle de med så mycket blod till? Usch, jag skulle skrika som en stucken gris om jag varit du!

Liten Men Fet
2006-03-08, 21:39
:eek:
24 rör?! Ett provrör rymmer väl ca 2 cl, så det lär väl ha varit typ en halvliter blod? Vad i helsike skulle de med så mycket blod till? Usch, jag skulle skrika som en stucken gris om jag varit du!

Om man lämnar blod är det väl en halvliter eller? Är jag ute och cyklar? :confused:

Decamber
2006-03-08, 21:57
Om man lämnar blod är det väl en halvliter eller? Är jag ute och cyklar? :confused:

Hm, ja det låter ju inte orimligt nu när du säger det. Men fan, min sjukhusfobi är inte att leka med, så nån blodgivare ska jag nog aldrig bli. :S

Decamber
2006-03-13, 11:00
FeTTe: Hur står det till med njurarna idag? :)