handdator

Visa fullständig version : Urrrrk!!!


Krokodil
2006-03-07, 08:58
http://www.expressen.se/index.jsp?a=540437

"Isen i din läsk kan vara rena bakteriefällan. Det visar de laboratorieanalyser av is från de tre stora hamburgerkedjorna som Expressen låtit göra.
Till och med toalettvattnet på restaurangerna var renare."

Sheogorath
2006-03-07, 09:01
http://www.expressen.se/content/1/c6/54/03/80/4e92f950.jpg

grisbil3n
2006-03-07, 09:02
Hörrö du det var litet äckligt faktiskt men samtidigt blev jag jävligt sugen på hamburgare :(

Metal_boy_
2006-03-07, 09:10
Jaha förvånad? Har ni sett hur det ser ut inne på mcdonalds vid läskautomaterna eller?

Jävla pulver som dom späder ut(antagligen i skitigt, ljummet vatten) och hålls med skitiga slangar. Fy fan man vill inte beställa läsk där om man ser hur det ser ut.

Yankeee
2006-03-07, 09:12
"Siffran anger antalet mikroorganismer i en odling under tre dygn vid 22 grader."

Har de låtit sakerna ligga framme i tre dagar, sen kollat antal mikroorganismer?

OggeP
2006-03-07, 09:13
http://www.expressen.se/content/1/c6/54/03/80/4e92f950.jpg

http://www.fivebuckstofriday.com/museum/hit/kirk.jpg

Sheogorath
2006-03-07, 09:17
"Siffran anger antalet mikroorganismer i en odling under tre dygn vid 22 grader."

Har de låtit sakerna ligga framme i tre dagar, sen kollat antal mikroorganismer?

De har antagligen låtit medierna tillväxa i en helt steril miljö under tre dygn och sen kollat antalet mikroorganismer, ja. Ofta använder man värmeskåp för att låta bakterier och annat tillväxa vid runt 37 grader, men här ville de uppenbarligen se vilka bakterier som trivs och frodas vid rumstemperatur.

Jay-Z
2006-03-07, 09:19
De har antagligen låtit medierna tillväxa i en helt steril miljö under tre dygn och sen kollat antalet mikroorganismer, ja. Ofta använder man värmeskåp för att låta bakterier och annat tillväxa vid runt 37 grader, men här ville de uppenbarligen se vilka bakterier som trivs och frodas vid rumstemperatur.


Fan, och jag som trodde du var fontänorgasmer för hela slanten.

Dude got skillz0r!

Melker
2006-03-07, 09:19
"Siffran anger antalet mikroorganismer i en odling under tre dygn vid 22 grader."

Har de låtit sakerna ligga framme i tre dagar, sen kollat antal mikroorganismer?


Ja, men förmodligen i kontrollerad labbmiljö.

Edit: Se Sheogorath´s svar.

Yankeee
2006-03-07, 09:21
De har antagligen låtit medierna tillväxa i en helt steril miljö under tre dygn och sen kollat antalet mikroorganismer, ja. Ofta använder man värmeskåp för att låta bakterier och annat tillväxa vid runt 37 grader, men här ville de uppenbarligen se vilka bakterier som trivs och frodas vid rumstemperatur.

Känns som ett rätt värdelöst test isåfall, vem låter is ligga framme i tre dagar innan man använder den? Restaurangerna brukar ju ha rätt tighta scheman på allt, så jag ser inte varför de inte skulle ha det på isen.

Sheogorath
2006-03-07, 09:25
Känns som ett rätt värdelöst test isåfall, vem låter is ligga framme i tre dagar innan man använder den? Restaurangerna brukar ju ha rätt tighta scheman på allt, så jag ser inte varför de inte skulle ha det på isen.

Fast det hela handlar om att bakterier, i rätt miljö, tillväxer exponentiellt. Genom att låta dem växa några dagar är det lättare att göra korrekta beräkningar på hur många fler bakterier det var från början. Du kan aldrig räkna ALLA bakterier i ett medium, och därför är det bättre att odla dem en tid, för att sedan jämföra hur många bakterier du har per kvadrat-cm, till exempel. Sen kan du göra en enkel procent-beräkning och säga att: "i våra ursprungliga prov fanns 400% fler mikroorganimser i isen än i toalett-vattnet", till exempel.

Yankeee
2006-03-07, 09:33
Fast det hela handlar om att bakterier, i rätt miljö, tillväxer exponentiellt. Genom att låta dem växa några dagar är det lättare att göra korrekta beräkningar på hur många fler bakterier det var från början. Du kan aldrig räkna ALLA bakterier i ett medium, och därför är det bättre att odla dem en tid, för att sedan jämföra hur många bakterier du har per kvadrat-cm, till exempel. Sen kan du göra en enkel procent-beräkning och säga att: "i våra ursprungliga prov fanns 400% fler mikroorganimser i isen än i toalett-vattnet", till exempel.

Mja jo iof, men sen gör de ju ingen skillnad på vad för bakterier det är. Det är ju lite som "du har mer bakterier under naglarna än i toaletten", säger ingenting.

Sheogorath
2006-03-07, 09:46
Mja jo iof, men sen gör de ju ingen skillnad på vad för bakterier det är. Det är ju lite som "du har mer bakterier under naglarna än i toaletten", säger ingenting.

Sant. Men det är ändå anmärkningsvärda resultat, särskilt om de hittade E. coli-bakterier i isen, som bara hör hemma i tarmarna. Sen är de ju i sig inte farliga (du kan äta E.coli-bakterier med sked om du vill utan att bli sjuk: det luktar dock FÖR DJÄVLIGT) sålänge du inte gnider in dem i urinröret. Då blir det urinvägsinfektion. Flickor, torka rumpan BAKÅT, och inte FRAMÅT när ni gjort nummer två ;).

tigerofsweden
2006-03-07, 09:48
Sant. Men det är ändå anmärkningsvärda resultat, särskilt om de hittade E. coli-bakterier i isen, som bara hör hemma i tarmarna. Sen är de ju i sig inte farliga (du kan äta E.coli-bakterier med sked om du vill utan att bli sjuk: det luktar dock FÖR DJÄVLIGT) sålänge du inte gnider in dem i urinröret. Då blir det urinvägsinfektion. Flickor, torka rumpan BAKÅT, och inte FRAMÅT när ni gjort nummer två ;).


:laugh:

Yankeee
2006-03-07, 09:51
Sant. Men det är ändå anmärkningsvärda resultat, särskilt om de hittade E. coli-bakterier i isen, som bara hör hemma i tarmarna. Sen är de ju i sig inte farliga (du kan äta E.coli-bakterier med sked om du vill utan att bli sjuk: det luktar dock FÖR DJÄVLIGT) sålänge du inte gnider in dem i urinröret. Då blir det urinvägsinfektion. Flickor, torka rumpan BAKÅT, och inte FRAMÅT när ni gjort nummer två ;).

Jag tycker inte att det är så anmärkningsvärt, trots att jag inte är ett dugg insatt. På McD t.ex tvättar de ju toaletten var 30:e minut eller vad det är, medans de kanske gör rent is-behållare en gång om dagen, och den är dessutom "oskyddad" och står ute i köket, alltså det är fritt fram för partiklar av olika sorter att ramla ner däri.

Vektor
2006-03-07, 09:53
jag knegar helgtid i snabbmatsbranchen, jag skulle dock inte vilja påstå att isen behandlas sämre än något annat. Den töms och rengörs varannan dag eller var det är.

Något jag dock märk är att ca 30% av alla som beställer läsk gör det utan is...

En annan detalj, vilken snabbmatskedja håller värmen 22 grader?
+40 är det nog på de flesta ställen :thumbup:

Sheogorath
2006-03-07, 09:53
Jag tycker inte att det är så anmärkningsvärt, trots att jag inte är ett dugg insatt. På McD t.ex tvättar de ju toaletten var 30:e minut eller vad det är, medans de kanske gör rent is-behållare en gång om dagen, och den är dessutom "oskyddad" och står ute i köket, alltså det är fritt fram för partiklar av olika sorter att ramla ner däri.

Det är i det fallet troligen bristande handhygien som är boven. Troligen är det ju ingenting att oroa sig för (det finns väl inte särskilt många som blir magsjuka av McDonalds) men det finns ju regler som tydligen ska följas, men som inte följs.

Sheogorath
2006-03-07, 09:57
...vad jag försöker säga är väl egentligen att om det finns bajsbakterier i isen, så är någonting fel.

MasterChief
2006-03-07, 09:57
Eftersom jag aldrig blivit magsjuk av McDonalds läsk så måste jag kunna dra slutsatsen att jag kan dricka toalettvatten utan att bli sjuk.

Yankeee
2006-03-07, 09:58
...vad jag försöker säga är väl egentligen att om det finns bajsbakterier i isen, så är någonting fel.

Fast bajsbakterier står det ju inget om :)

Jo, det gjorde det visst :D

Sheogorath
2006-03-07, 10:01
"Vi har till och med hittat farliga bakterier som e-coli och koliforma bakterier i isen"


E.coli = bajsbakterier :)

Yankeee
2006-03-07, 10:02
E.coli = bajsbakterier :)

Jo, såg när jag läste hela artikeln :em:

MasterChief
2006-03-07, 10:05
E.coli = bajsbakterier :)

Alltså..Jag tvivlar ju på att någon sitter och gör tvåan i ismaskinen när det är stängt så det ger väl bara två möjligheter:

1. Vattnet är förorenat
2. Någon tvättar inte händerna efter toalettbesöket och därefter går han/hon direkt till ismaskinen och gör rent rören med sina skitiga fingrar.


Kanske ett alternativ till:

3. Någon har fuckat upp testet


Men jag är inte mikrobiolog så jag borde hålla käften.

Kebab-Arne
2006-03-07, 10:19
Bara att beställa utan is! :thumbup:

Ät och var glad. Tar man med is så blir ju bakterierna i tarmarna glada åt att lite polare kommer på besök.

Dipshit
2006-03-07, 10:35
Hatar is i läsken ändå, måste alltid beställa mer läsk då... förbaskat törstig alltid..

TrasMannen
2006-03-07, 11:00
Sant. Men det är ändå anmärkningsvärda resultat, särskilt om de hittade E. coli-bakterier i isen, som bara hör hemma i tarmarna. Sen är de ju i sig inte farliga (du kan äta E.coli-bakterier med sked om du vill utan att bli sjuk: det luktar dock FÖR DJÄVLIGT) sålänge du inte gnider in dem i urinröret. Då blir det urinvägsinfektion. Flickor, torka rumpan BAKÅT, och inte FRAMÅT när ni gjort nummer två ;).

Hur skall Piruana göra när han gör hennes nummer två då?

Sheogorath
2006-03-07, 11:05
Hur skall Piruana göra när han gör hennes nummer två då?

Han ska inte stoppa in den i hennes nummer ett efteråt.

TrasMannen
2006-03-07, 13:46
Han ska inte stoppa in den i hennes nummer ett efteråt.

Tänkte mer på piruettens urinrör
edit: hmm, det är Inte så att jag går runt och tänker på hans urinrör, men asså för hans egen skull, ja ni fattar




:D

jwzrd
2006-03-07, 13:51
jag knegar helgtid i snabbmatsbranchen, jag skulle dock inte vilja påstå att isen behandlas sämre än något annat. Den töms och rengörs varannan dag eller var det är.

Något jag dock märk är att ca 30% av alla som beställer läsk gör det utan is...

En annan detalj, vilken snabbmatskedja håller värmen 22 grader?
+40 är det nog på de flesta ställen :thumbup:

Och i runda tal 100% av fallen så fattar inte burgar-flipparn att man menar att man inte vill ha is.

Grahn
2006-03-07, 13:52
Det visar väl på att något inte står helt rätt till med rutinerna....

Fast vet inte om jag skulle gå och dricka ur toan bara pga denna artikeln.

Fartman
2006-03-07, 14:12
Bara jag som alltid skippar isen om möjligheten finns? Den spär ju bara ut drickan så att den blir blaskig.

Kwon
2006-03-07, 14:37
Bara att dricka Börje Kungs läsk och is och toalettvattnet från McDonalds!