handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning


ABC123
2002-10-10, 22:44
Vilket är egentligen det bästa "kolhydrats pulvert" efter träning? Nu kör jag med dextropur, finns det något annat som anses vara bättre?

Muskelsmurfen
2002-10-10, 22:49
Maltodextrin sägs vara bra också men jag kör själv med dextropur.
Mjölk tillsammans med glukos ger en mycket stor insulinutsöndring.

Sverker
2002-10-11, 06:23
Vassleprotein och O´boy:D

90 % rent socker i O´boy = 30 g glukos och 30 g fruktos i min drink efter träningen. Funkar för mig i alla fall.
Tandläkaren måste ha lite jobb också


( små bokstäver, mindre än 30 kr / kg ):D

Filthy
2002-10-11, 08:31
Sojamjöl med filmjölk. Ta en miljard riskaka till :thumbup:

z_bumbi
2002-10-11, 09:03
Sverker: Jag använder bara oboy som smaksättare till gainers men du kör bara oboy och protein ? Blir det inte lite mycket chokladsmak ?
Vänta nu det kan aldrig bli för mycket chokladsmak..glöm det.:D

Sverker
2002-10-11, 11:54
Jag är nog lite svag för söta saker:em: .

Proteinet i drinken brukar annars göra drinken lite tjockare och runda av den söta smaken något.

z_bumbi
2002-10-11, 12:59
Jag nöjer mig med att förstärka en chokladgainer med extra oboy men å andra sidan håller jag inte på att tävlingsdeffa så jag kan ju äta sötsaker oftare :)

John M
2002-10-11, 20:36
O´boy har ett glykemiskt index på 49....inte några snabba kolhydrater där inte

spinkoo
2002-10-11, 21:05
John M: Det är för mjölk plus oboypulver...mjölken sänker GI:t för drycken som i folkmun kallas "oboy"...:)

Muskelsmurfen
2002-10-11, 23:11
Som Tinner påpekade i en annan tråd så ger mjölk en mycket högre utsöndring av insulin än dess GI indikerar.
Alltså... lågt GI men ändå högt II.

z_bumbi
2002-10-13, 19:57
John M: Mjölk sänker givärdet, givärdet är det medelvärde på hur snabbt man reagerar även på sammansatta kolhydratkällor. Oboypulver innehåller rörsocker som består av 50/50 druvsocker och frukstsocker.

Sen tro jag inte att Herr Sverker vill ha så supersnabba kolhydrater heller då jag har för mig det finns en diabetes med i bilden ?

Sverker: Hur funkar det ? Kör du mer snabba efter träningen i vanliga fall eller är detta standard varianten ? Några mer skillnader tränings eller kostmässigt ?

PS Alla som ser ut som Sverker kallar jag automatiskt för Herr. :D

Sverker
2002-10-14, 06:55
Skrev nyss ett svar men det försvann tydligen i den digitala dimensionen:confused: .

Jag behöver som alla andra snabba kolhydrat efter träningen. Rörsocker är en utmärkt källa för mig. Gainers är jag faktiskt lite försiktig med eftersom motsvarande mängd maltodextrin är lite för snabbt för mig. Inga stora skillnader men något.
Den största orsaken är faktiskt att O´boy är billigt att blanda med och ger hyfsad smak:)
60 g rörsocker och 25 g vassleprotein är standard, året runt.


Andra skillnader ? Visst diabeteskost är ju så där klämmkäckt ordentligt tråkigt men nyttigt. Ät regelbundet, ät mat med låg fetthalt, ät mycket långsamma kolhydrat = lågt GI, se till att det är mede lite fett / protein / kolhydrat vid varje måltid som därmed sänker GI ytterligare, undvik snabbt socker osv, osv.

Man vänjer sig.

z_bumbi
2002-10-14, 07:51
Originally posted by Sverker
Andra skillnader ? Visst diabeteskost är ju så där klämmkäckt ordentligt tråkigt men nyttigt. Ät regelbundet, ät mat med låg fetthalt, ät mycket långsamma kolhydrat = lågt GI, se till att det är mede lite fett / protein / kolhydrat vid varje måltid som därmed sänker GI ytterligare, undvik snabbt socker osv, osv.

Man vänjer sig.

Det låter det ganska bra för att bygga på den kosten.

Sen är förvånadsvärt vad lite kryddkunskaper kan höja vilken tråkig typ av diet som helst vilket du antagligen märkt för länge sedan.

John M
2002-10-14, 08:05
Ok....fruktsockret förklarar ju varför O´boy har så lågt Gi, även om mjölken hjälper till att sänka det lite.