handdator

Visa fullständig version : hur mycket ipren kan man knapra?


acke_t
2006-03-07, 07:28
Jag har ett stort problem. Det har kommit mycket snö nu under eftermiddagen och mer kommer falla inatt. Så imorgon kommer bli feta puderdagen. Problemet är bara att jag har så förbannat ont i ryggen. Vet inte om det är ryggskott lr nått annat. Är extremt stel i korsryggen och det hugger lite när kroppen får ta emot stötar.
Men jag måste ju ut å åka imorgon, så hur mycket ipren kan man egentligen inmundiga på en gång? Hade tänkt mig en kombo 200+400, tror ni det blir lagom för att ryggen ska hålla ett par timmar?

sen har jag ngn salva, Orudis, är det bra att smeta på den? Går den bra att kombinera med tigerbalsam?

Ngra andra tips för att få bort smärtan i ryggen?

Nina L
2006-03-07, 08:04
saxat ur fass:

"Vanlig dos för vuxna och barn över 12 år: 1–2 tabletter (200–400 mg) som enkeldos eller 3–4 gånger per dygn, dock högst 6 tabletter (1 200 mg) per dygn. Mer än 2 tabletter (400 mg) åt gången ger ej bättre smärtstillande effekt."

Om jag har väldigt ont, och inte har tillgång till starkare tabletter så varvar jag ipren och alvedon. Jag tar dem då med 3 h mellanrum. Fast jag måste säga att jag tycker att du skall gå till doktorn.

acke_t
2006-03-08, 02:31
Det blev en 400mg på morgonen och sen plussade jag på med en 200mg efter 2h. Så länge ryggen är igång så funkar det hyffsat nu. Men att sitta i liften är verkligen en pina. Ett doktorbesök är inte aktuellt, inte än iaf. Befinner mig i Kanada, så jag orkar inte riktigt kolla upp om försäkringsbolaget täcker eventuella kostnader. Kör lite övningar här hemma på kvällarna och hoppas det går över :)

CoKEmaN
2006-03-09, 23:26
Orudis är samma sak som Siduro (titta bakofram), ett billigare alternativ till Zon, som innehåller ketoprofen om jag inte har helft fel, ketoprofen ska vara smärtlindrande, men inte smärtstillande. Personligen tycker jag inte det har någon stor effekt mot smärtan, men har märkt att jag återhämtar mig snabbare om jag smörjer på det.
Jag tycker inte du ska tveka att gå till läkare, ryggen är det viktigaste du har typ. Bär upp hela kroppen, skadad rygg = du nästan död :o
Om det känns allvarligt tycker jag du ska skita i om de kostar eller inte, hälsan borde gå före allt.

HookersUnited
2006-03-09, 23:33
Snacka med Nidning, hans polare vet säkert.

acke_t
2006-03-12, 16:33
Blir sakta men säkert bättre nu. Skidåkning går bra. Det är mest sitta i lift som är ren djävulskap. Nätterna är inte så kul heller. Får väl ta å gå till en läkare när jag kommer hem om det inte har blivit bättre. Bara tre veckor kvar nu ju :/

grabben i skogen
2006-03-12, 17:44
saxat ur fass:

"Vanlig dos för vuxna och barn över 12 år: 1–2 tabletter (200–400 mg) som enkeldos eller 3–4 gånger per dygn, dock högst 6 tabletter (1 200 mg) per dygn. Mer än 2 tabletter (400 mg) åt gången ger ej bättre smärtstillande effekt."

Om jag har väldigt ont, och inte har tillgång till starkare tabletter så varvar jag ipren och alvedon. Jag tar dem då med 3 h mellanrum. Fast jag måste säga att jag tycker att du skall gå till doktorn.


Det roligaste med den texten är ju frågan om varför det isåfall finns 600mg tabletter.

acke_t
2006-03-13, 01:25
Det roligaste med den texten är ju frågan om varför det isåfall finns 600mg tabletter.

Ja det var så jag tänkte när jag körde min 200+400 kombo

Tolkia
2006-03-16, 21:04
Det roligaste med den texten är ju frågan om varför det isåfall finns 600mg tabletter.
Förskrivs av läkare i mer extrema fall än pudersnöåkningshämmande ont i ryggen, typ vid reumatisk värk, efter operation i vissa fall (t.ex. av tandläkare efter blodigare visdomstandsoperationer) etc. Gissingsvis bedömer man att förbättringen där är stor nog för att man skall kunna ta biverkningarna (pajad mage etc.).

grabben i skogen
2006-03-17, 18:56
själv tycker jag ipren är klart överskattad. bättre smärtstillande är treo eller ännu hellre treo comp, med kodein. ett par sådana dämpar den mest ihärdiga värk.