handdator

Visa fullständig version : Tuggtobak


aquaman
2006-03-06, 23:56
Jag hade tänkt att dela med mig av dagens steg mot slutgiltig och fullbordigad visdom.

Jag och en vän hade precis varit för att besöka KTH (Kungliga Tekniska Högskolan för nyinvandrade eller mindre allmänvetande), besöket var för i övrigt alldeles ypperligt och båda våra minds were blown. Under vår lättsamma strapats ned mot tuben märkte vi till vår stora förskräckelse att varken jag eller min följeslagare skulle hinna till våra träningar. I vredesmod bestämde vi oss för att köpa cigarrer, vi ändrade oss dock när vi märkte att vår budget troligtvis skulle spräckas av en cigarr. Tilläggas kan att ingen utav oss någonsin köpt cigarrer, men det måste ju vara dyrt. En nykärlek till amerikanska bonnläppar uppstod ur tomma intet vid kön till Pressbyråns kassa där vi genast införskaffade tuggtobak. Japp, ni läste rätt, tuggtobak!

Vi satte oss på lämplig bänk för att bida underjordsvagnen mot city. Väntan gjorde oss äventyrsbenägna och vi öppnade den fnuttiga burken som kostat oss hela trettiotvå bagis. Fina grejor alltså. Innehållet både luktade och såg ut som russin. Ingen match, tänkte vi och stoppade i oss varsin redig bit till att tugga på. Det smakade gott i ungefär tre sekunder, sen brakade helvetet lös. I princip hela munnen inklusive svaljet var plötsligt halvt avdomnat. Den sjukt starka smaken brände hej vilt runt i min mun och saliven flödade, plötsligt insåg jag varför spottkopp kan vara något vitalt vid tobakstuggning. Där stod vi, spottandes brunt klegg över hela golvet vid bänken. Folk glodde som aldrig förr. Min käre vän varnade mig för att svälja vilket gjorde mig på tok för sugen för att stå emot. Nu hade obehaget spridit sig från munnen hela vägen ner till magen, jag mådde hemskt och spottade genast ut skiten. Vännen hade kvar sitt ungefär hela resan till city vilket gjorde honom en aning spyfärdig, han klarade sig dock. Jag rapporterade om en helt vansinnig placeboeffekt av nikotinet och log åt att det värsta var över. Vi hade ju iaf godis.

So, lesson learned. Cowboysar och rednecks är superhårda grabbar vilkas status jag troligtvis aldrig kommer nå.

Vad tycker ni om dessa hemskheter? Tuggtobak, bu eller bä, bra eller anus?

Loke
2006-03-07, 00:02
Intressant. Det där kanske man skulle pröva nån gång.

Mental
2006-03-07, 00:05
Har provat det, och russin är precis vad det luktar och smakar, dock var det i löspåse och som sega klibbiga blad, inte i block eller bitar villket jag sett innan, tuggade och spottade och hadde mig, och jag gillad det värkligen, så av den anledningen har jag inte köpt det igen.

Tolkia
2006-03-07, 00:06
Hehe, inte helt ovanligt att man mår lite illa första gången man provar tuggtobak, efter vad jag har förstått; särskilt om man tar en rejäl bit. *spy*

aquaman
2006-03-07, 00:11
Intressant. Det där kanske man skulle pröva nån gång.
Det tycker jag absolut att du skall göra, den som inte prövar får aldrig veta.
Det kan liknas vid att tugga baksnus, vilket jag visserligen aldrig gjort.

Mental
2006-03-07, 00:12
Hehe, inte helt ovanligt att man mår lite illa första gången man provar tuggtobak, efter vad jag har förstått; särskilt om man tar en rejäl bit. *spy*

Samma sak när jag provade snusa :D

9år gammal förklarade jag för min far (som varken röker eller snusar) att jag skulle börja snusa. (hade sett någon tuff hockeyspelare göra det tror jag)
Han tycker det låter skitkul och köper det starkaste grövsta lössnus han kommer över och hjälper mig baka en jätte bamsing till prilla. Sen asgarvar han åt mina fontänspyor, fick rännskita som ett brev på posten med. det var mitt livs enda prilla.

Min far trodde benhårt på den hårda skolan, så jag frågade aldrig om jag fick börja röka :D

Karkiainen
2006-03-07, 00:17
Det tycker jag absolut att du skall göra, den som inte prövar får aldrig veta.
Det kan liknas vid att tugga baksnus, vilket jag visserligen aldrig gjort.

Det låter ju som en höjdare. Det berättade du ju aldrig på msn, hela historien är ju förövrigt mer detaljerad än den jag fick ta del av över msn. Jag trodde att du var på KTH som ligger ett par hundra meter ifrån ditt hus.
Fast jag har full förståelse för att du inte vill skriva samma historia i detalj två gånger. *yourock*

Loke
2006-03-07, 00:18
Samma sak när jag provade snusa :D

9år gammal förklarade jag för min far (som varken röker eller snusar) att jag skulle börja snusa. (hade sett någon tuff hockeyspelare göra det tror jag)
Han tycker det låter skitkul och köper det starkaste grövsta lössnus han kommer över och hjälper mig baka en jätte bamsing till prilla. Sen asgarvar han åt mina fontänspyor, fick rännskita som ett brev på posten med. det var mitt livs enda prilla.

Min far trodde benhårt på den hårda skolan, så jag frågade aldrig om jag fick börja röka :D

Så ska jag också göra med mina barn =)

Jag snusade (ordentligt, testade lite innan också) en gång i mitt liv när jag var 11, ettan bak var det. Stoppade in en ordentlig prilla under läppen. Woah, skitkul, världen snurrar och jag kan inte stå! Sen spydde jag lite och blev sittandes där någon timma eftersom jag inte kunde stå. Sen dess har jag inte snusat nåt mer, lukten av snus ger mig kväljningar nuförtiden =)

Tolkia
2006-03-07, 00:30
Samma sak när jag provade snusa.
När jag gick i åttan åkte vi på en liten "klassresa" till spökprästgården i Borgvattnet. Någon gång på småtimmarna kom någon lätt beskänkt person på att de skulle ha snustävling, d.v.s. se vem som kunde ha flest prillor inne längst. Han var inte den ende som var lite rund under fötterna, och flera stycken som aldrig snusat förr (inte så få av klassens "prydliga flickor" bland andra) anmälde sig omedelbart. Vi som inte deltog kände oss extremt ointresserade av att testa snus efter att ha beskådat showen ... *spy*

Lillgrabben
2006-03-07, 00:32
Kappsnusning kan aldrig vara bra på något vis! :laugh:


Hur gick det för de andra, är de numer ansvariga för liknande lekar på alla reunions er klass haft?

Fartman
2006-03-07, 00:36
Tuggtobak är faktiskt rätt gott. Tål inte snus något vidare men tuggtobak har jag inte haft problem med, nu var det iofs rätt bra längesedan som jag tuggade sist.

På tal om "alternativa tobakskällor": Någon som har prövat på "snuff-snus"?(man drar in det i näsan ala coke).
Det är rätt soft ändå.

mathor
2006-03-07, 01:27
Någon som har prövat på "snuff-snus"?(man drar in det i näsan ala coke).
Det är rätt soft ändå.

Ja, aprikos är favoriten.

aquaman
2006-03-07, 20:46
Jag kan tillägga att vi glömde bort att kolla upp hur man gjorde med tuggtobak. Man ska tydligen använda det som snus, en gissning är att man tar ner det nån gång ibland och tuggar lite grann.
Snuffmojängen har jag hört ska vara en höjdare, men det känns lite larvigt.

Gurk-Burk
2006-03-07, 20:51
Hehe jepp, har testat på det, Oliwer Twist var märket har jag för mig. Gjorde inte misstaget som du gjorde och tuggade på det direkt. Är mer behagligt om du snusar "russinet".

Även testat snuff, en hel del polare + mig själv, snuffade en hel del för ett tag sedan.

Jense
2006-03-07, 20:56
tuggade när jag va smed :D


fanns i olika smaker så jag blev lite nyfiken. känner inte igen känslan du beskriver dock. men jag snusade även på den tiden, så det kanske inte är konstigt

aitamaa
2006-03-07, 20:58
fick 2 påsar picaneller?! av min farfar då hans kärring lurat han å sluta med dem.. tyckte dom var sådär inget jag tänker fortsätta med när påsarna är slut iaf.. länge leve general!

Jense
2006-03-07, 20:59
fick 2 påsar picaneller?! av min farfar då hans kärring lurat han å sluta med dem.. tyckte dom var sådär inget jag tänker fortsätta med när påsarna är slut iaf.. länge leve general!


lös?

keep up :thumbup:

aquaman
2006-03-07, 21:06
fick 2 påsar picaneller?! av min farfar då hans kärring lurat han å sluta med dem.. tyckte dom var sådär inget jag tänker fortsätta med när påsarna är slut iaf.. länge leve general!
Vad är picaneller?

DragonOrb
2006-03-09, 19:32
Tuggtobak är fina saker :)
Oliver Twist som köps på OK... Mums

Liten Men Fet
2006-03-09, 20:42
Samma sak när jag provade snusa :D

9år gammal förklarade jag för min far (som varken röker eller snusar) att jag skulle börja snusa. (hade sett någon tuff hockeyspelare göra det tror jag)
Han tycker det låter skitkul och köper det starkaste grövsta lössnus han kommer över och hjälper mig baka en jätte bamsing till prilla. Sen asgarvar han åt mina fontänspyor, fick rännskita som ett brev på posten med. det var mitt livs enda prilla.

Min far trodde benhårt på den hårda skolan, så jag frågade aldrig om jag fick börja röka :D

Ja jävlar nu blev jag glad igen! :D