handdator

Visa fullständig version : Vader revisited


LCohen
2002-10-10, 20:22
Nu har jag kikat lite på bodybuilders vader och upptäckt att de har mystiska vader :). Det är inte den där ganska runda vaden som t.ex dansare har, utan en mer kantig vad, ungefär som att nån har lagt in något trekantigt bakom smalbenet. Nu har jag både klämt, tryckt och petat på en dansares vader och den var ju stenhård så det kan väl inte vara med deffning att göra?

Så varför så olika utseenden? Jag vill ju inte ha trekantig vad utan en mer rund och stor vad. Olika typer av träning eller är det ändå deffen det hänger på?

spinkoo
2002-10-10, 20:24
Tror det är genetik...;)

Lord_X
2002-10-10, 20:42
Ja, generna är ju det som avgör formen på musklerna i grund och botten.. Men sen så beror det också på hur man tränar dem, att belasta på olika delar av foten när man kör vadpress (enklast när man kör sittande så att inte balansen blir lidande) är helt säkert viktigt.. T.ex ett set då man fokuserar på att belasta insidan på foten och ett på utsidan, ett på tårna och ett mer längre ner på foten, så gott det går. Prova. En anna sak som många bodybuilders glömmer är att träna skenbensmuskeln; om du inte kör det så, ställ dig på en plattform, så långt bak på hälarna som möjligt, sätt händerna mot en vägg för balansens skull.. Sen höjer du tårna upp så långt du kan och så tillbaka ner, ungefär som tåhävningar, fast hälhävningar.. Kan ju vara svårt att belasta ytterligare, ett sätt kan vara att ha med en partner som trycker med sin fot mot dina, på så sätt kan man reglera hjälpen... Eller en annan variant, som kan vara lite pulig, ta ett viktbälte, förhoppningsvis finns det nåon lång kedja du kan kroka på och så mäter du upp exakt så att vikten precis vilar lite lätt på dina fötter i utgångsläget. :kickass:

Cuddly
2002-10-14, 14:32
Originally posted by LCohen
Nu har jag kikat lite på bodybuilders vader och upptäckt att de har mystiska vader :). Det är inte den där ganska runda vaden som t.ex dansare har, utan en mer kantig vad, ungefär som att nån har lagt in något trekantigt bakom smalbenet. Nu har jag både klämt, tryckt och petat på en dansares vader och den var ju stenhård så det kan väl inte vara med deffning att göra?

Så varför så olika utseenden? Jag vill ju inte ha trekantig vad utan en mer rund och stor vad. Olika typer av träning eller är det ändå deffen det hänger på?

LCohen,

Till att börja med så undrar jag var man kan få trycka på dansares (dansösers) vader? ;)

För övrigt finns det ett antal anledningar jag spontant kommer på:


Träningen. Dans är dans och styrketräning är styrketräning. Dansare har ju inte som mål att få stora, muskulösa och starka vader. Styrketränande och byggare har ju oftast som mål att bli stora och starka och belastar då därför specifikt musklerna hårdare än vad en dansare gör.

Genetik. I synnerhet vaderna är ju som bekant ofta en produkt av bra föräldrar.

Silikon. Nuförtiden är det inte helt ovanligt med inlägg både här och där för att skapa ett estetiskt tilltalande (eller åtminstone vinnande) yttre.


Thomas

z_bumbi
2002-10-14, 14:59
Originally posted by Cuddly


Träningen. Dans är dans och styrketräning är styrketräning. Dansare har ju inte som mål att få stora, muskulösa och starka vader. Styrketränande och byggare har ju oftast som mål att bli stora och starka och belastar då därför specifikt musklerna hårdare än vad en dansare gör.

Genetik. I synnerhet vaderna är ju som bekant ofta en produkt av bra föräldrar.

Silikon. Nuförtiden är det inte helt ovanligt med inlägg både här och där för att skapa ett estetiskt tilltalande (eller åtminstone vinnande) yttre.


Thomas

Mina spontana kommentarer är att dansare visst vill ha starka vader, de som dansar balett kör ju t ex upphopp med skivstång på ryggen. Ibland med raka knäleder för att bara träna vaden (Kul övning, kör på ett mjukt underlag och utan viktbelastning. OBS ! Landa med böjd knäled !) Har de de "otur" så växer vaderna och blir i förhållande enorma jämfört med övriga kroppen.

Punkt två håller jag delvis med om, men här går det att göra mycket själv också. Så många som gnäller om vadträningen kan inte ha så dåliga gener för just vader helt enkelt. Kombination av vikträdsla och dålig teknik kan spela stor roll här. En del kör för lätt för att vikterna de borde använda är enorma enligt deras sätt att se på det medans andra kör alldeles för tungt och sträcker aldrig ut vaden i dess fulla längd. Det senare är nog mera vanligt och lättare att åtgärda.

Punkt tre är sorgligt nog sann. Bodybuilding har kommit väldigt långt från att vara en hälsosam hobby numera...

Cuddly
2002-10-14, 15:23
Originally posted by z_bumbi
Mina spontana kommentarer är att dansare visst vill ha starka vader, de som dansar balett kör ju t ex upphopp med skivstång på ryggen. Ibland med raka knäleder för att bara träna vaden (Kul övning, kör på ett mjukt underlag och utan viktbelastning. OBS ! Landa med böjd knäled !) Har de de "otur" så växer vaderna och blir i förhållande enorma jämfört med övriga kroppen.

Alltid kul med inblick i andra områden än de som är strikt relaterade till styrketräning. Sen spelar det nog roll vilken typ av dans och på vilken nivå de befinner sig.

Originally posted by z_bumbi
Punkt två håller jag delvis med om, men här går det att göra mycket själv också. Så många som gnäller om vadträningen kan inte ha så dåliga gener för just vader helt enkelt. Kombination av vikträdsla och dålig teknik kan spela stor roll här. En del kör för lätt för att vikterna de borde använda är enorma enligt deras sätt att se på det medans andra kör alldeles för tungt och sträcker aldrig ut vaden i dess fulla längd. Det senare är nog mera vanligt och lättare att åtgärda.

Jag menade främst de stackare - stackars Arnold ;) - som bestraffats med "höga vader".

Originally posted by z_bumbi
Punkt tre är sorgligt nog sann. Bodybuilding har kommit väldigt långt från att vara en hälsosam hobby numera...

Tyvärr är det så. Men saker och ting kan komma att förändras om bara viljan finns där. Vi får se hur framtiden utvecklar sig.

Thomas

LCohen
2002-10-14, 15:37
Originally posted by Cuddly


LCohen,

Till att börja med så undrar jag var man kan få trycka på dansares (dansösers) vader? ;)

För övrigt finns det ett antal anledningar jag spontant kommer på:


Träningen. Dans är dans och styrketräning är styrketräning. Dansare har ju inte som mål att få stora, muskulösa och starka vader. Styrketränande och byggare har ju oftast som mål att bli stora och starka och belastar då därför specifikt musklerna hårdare än vad en dansare gör.

Genetik. I synnerhet vaderna är ju som bekant ofta en produkt av bra föräldrar.

Silikon. Nuförtiden är det inte helt ovanligt med inlägg både här och där för att skapa ett estetiskt tilltalande (eller åtminstone vinnande) yttre.


Thomas

Ok, dansaren jag pratar om är mitt ex, det är därför jag har fått klämma och trycka på vaden ;).

Det är ju INTE silikon eller nåt, men det kanske man borde ordna åt sig själv :D...

Och om bodybuilders mål är att få stora vader, varför är dansares vader STÖRRE? (det tycker då jag)... man ser ytterst sällan stora vader på bodybuilders. Men varenda dansare verkar ha det. Ingår det i nån dansgen eller? :) Det var det som jag blev så fundersam över, vad dansare gör för att få såna enorma vader när bodybuilders sällan lyckas.

z_bumbi
2002-10-14, 15:44
Cuddly: Arnolds vader var ju inte direkt små (I jämförelse med andra, inte med hans jättearmar) och jag tycker de ser klart bättre ut än av vad många släpar omkring på idag inom proffscirkusen. Snabbkoll i boken, jo de ser okey ut enligt mig :thumbup:
Förövrigt ser nog Arnold bättre ut över huvudtaget än de flesta som är proffs idag.... :naughty:

Fast det där med konstiga fästen ställer ju till det för många och på flera olika muskler men man hör mest gnäll om vaderna. :D

Har dansarna de minsta anlag (Vilket de flesta nu har kom jag nog fram till. :) ) för att bygga volym på vaderna så blir de stora nästan oberoende av nivå. Förutsatt att de får/tillåter sig äta tillräckligt...

Angående inblick i andras träning så saknar jag denna typ på de flesta forum, skulle gilla att få höra hur en hockeyspelare lägger upp sina program osv osv. Har man inte sysslat med så många idrotter så har man nästan ingen aning hur det ser ut, jag kan göra bra gissningar men ibland gissar man helt fel.

Daemon
2002-10-14, 16:06
Jag kan inte förnimma att jag har varit i kontakt med någon balettdansare eller någon elitdansare öht.
En tanke som slog mig när LCohen nämner att bodybuilders har mindre vader än dansare var att, antingen så ser dansare helt otroligt konstiga ut med gigantiska vader eller också beror det på att de helt enkelt har stora vader i förhållande till sina ben medans bodybuilders har ortoligt grova ben vilket får deras otroligt grova vader att se mindre ut.

Har du klämt på någon Proffs byggares vader LCohen? Du kanske skulle bli överraskad, eventuellt av en fet smäll ;)

palme
2002-10-14, 16:16
Dansare har knappast större vader än en proffs bodybuilder...vi snackar omkrest på 40-50+cm.....lycka till att va dansare på 60-70kg(?) och ha såna monster vader. Däremot har de grymt starka vader/fotleder.

Sen så har de ju inte samma former på vaderna som t.ex en cyklist. Men tror det mest beror på att deras vader är just så stora att de får en freakig look. Har aldrig sett en BB med silikon i vaderna (eller nån annanstans) du får gärna visa bild på nån som har det Tomas. Flex använder Synthol i vaderna...

z_bumbi
2002-10-14, 17:40
palme: En kompis förra flickvän hade 40+ vader och hon vägde inte så mycket och var medellång...dansat har hon gjort nästan hela sitt liv däremot.

palme
2002-10-14, 17:57
Var nog mycket genetiskt på henne isf.

LCohen
2002-10-14, 18:13
har inte mätt omkrets på hans vad. Har ingen direkt kontakt längre med honom nu längre, han är borta i madrid på solistkontrakt. Men vaderna var STORA. Låren var också STORA. Ska försöka luska ut omkretsen.

Kan visserligen ha att göra med att en boydbuilder har så pass stor överkropp av låren/vaderna inte ser så stora ut, att ögat lurar sig kanske. Men det verkar knäppt också tycker jag, dansare kanske inte har större vader, men de har inte MINDRE vader, det är jag riktigt säker på (nåja, nästan iaf).

Grejjen är ju den att de inte äter som en bodybuilder heller eftersom de inte vill ha ett uns överflödligt fett på sig.

Så det är nåt konstigt ändå med det där. Kanske för att all deras träning koncentreras kring vader/lår kanske. Så kroppen kan lägga alla proteiner där istället för att sprida ut dom över hela kroppen.

LCohen
2002-10-14, 18:22
Originally posted by Daemon
Jag kan inte förnimma att jag har varit i kontakt med någon balettdansare eller någon elitdansare öht.
En tanke som slog mig när LCohen nämner att bodybuilders har mindre vader än dansare var att, antingen så ser dansare helt otroligt konstiga ut med gigantiska vader eller också beror det på att de helt enkelt har stora vader i förhållande till sina ben medans bodybuilders har ortoligt grova ben vilket får deras otroligt grova vader att se mindre ut.

Har du klämt på någon Proffs byggares vader LCohen? Du kanske skulle bli överraskad, eventuellt av en fet smäll ;)

haha.. jag är för liten för att våga mig på ett slagsmål med en stor bodybuilder ;).

Deras vader är väl inte oproportioneligt stora om man ser på deras ben. Men det är väl tycke och smak. Men man kan lugnt säga att deras vader är större i förhållande till deras lår om man jämför med "vanliga" människor och bodybuilders.

Cuddly
2002-10-14, 21:49
Originally posted by palme
Sen så har de ju inte samma former på vaderna som t.ex en cyklist. Men tror det mest beror på att deras vader är just så stora att de får en freakig look. Har aldrig sett en BB med silikon i vaderna (eller nån annanstans) du får gärna visa bild på nån som har det Tomas. Flex använder Synthol i vaderna...

Sorry, har tyvärr ingen BB på lager som jag vet gjort det. Det som dyker upp som ett dunkelt minne är dock att det gick en hel del rykten om Mike Christian åt det hållet. Misstänker att det inte är så utbrett nuförtiden dock med tanke på vad Synthol och liknande kan hjälpa till med.

Thomas