handdator

Visa fullständig version : Mjölk...


goa_killen
2002-10-10, 18:37
Dricker runt 2-3liter lättmjölk om dagen, ända sättet att få i sej protein som mamma betalar =)

men vad ja har märkt är att ja på nått sätt känner mej svullen, mest i ansiktet när ja dricker så mycket mjölk.

Någon annan som märkt något liknande?

John M
2002-10-10, 19:33
Du kanske har blivit fetare? =)....dricker själv liknande mängder mjölk varje dag. Har väl kanske också blivit lite svullen i ansiktet, men det har ju midjan också så det är väl inget konstigt.

250cc
2002-10-10, 20:12
Du kanske inte får i dig tillräckligt med mjölk, prova att dricka minst 5 liter om dan. Fungerar utmärkt! :thumbup:

goa_killen
2002-10-10, 20:15
Jo, men på nått sätt så käns de inte som fett lixom...
de känns bara... svårt att beskriva...uppblåst..

Hmmm, fetare???
Nja..

Hörde nån gång att huden blir tjockare vid mjölkintag..
Kan de va detta som gör att man känner ser svullen?

Jarod
2002-10-10, 20:16
Originally posted by 250cc
Du kanske inte får i dig tillräckligt med mjölk, prova att dricka minst 5 liter om dan. Fungerar utmärkt! :thumbup:

:D :D :D

spinkoo
2002-10-10, 20:28
Originally posted by goa_killen
Jo, men på nått sätt så käns de inte som fett lixom...
de känns bara... svårt att beskriva...uppblåst..

Hmmm, fetare???
Nja..

Hörde nån gång att huden blir tjockare vid mjölkintag..
Kan de va detta som gör att man känner ser svullen?


Kanske vattning e ordet du söker.


Mjölk innehåller ett ämne (fråga nån annan vad det är) som gör huden tjockare. Har med östrogen att göra.

Dricker själv 3-4 liter mjölk om dagen och är lite plufs fast ändå rippad i ansiktet. Försvinner om man slutar äta så mycket men vem vill det...:confused: :rolleyes:

Daemon
2002-10-11, 07:41
Spinkoo...

He he rippad i ansiktet :) kan du inte lägga upp en bild :thumbup:

Filthy
2002-10-11, 08:28
Enligt Lars Frölander så urhålkar mjölk skelettet... Bara så ni vet...

Sen det där med svullnad får man när man dricker för mycket vättska. Det e offtast magen som svullnar och blir hängig. Ölmage har lite med det här att göra.

Jag antar att även ansiktet svullnar lite. Men mjölk inehåller en del fett oxå.:angel:

spinkoo
2002-10-11, 13:21
Originally posted by Daemon
Spinkoo...

He he rippad i ansiktet :) kan du inte lägga upp en bild :thumbup:
:angel: Hehe...:angel:

z_bumbi
2002-10-11, 13:29
Svullen i ansiktet....har för mig det kan vara lätt fall av laktosintollerans. Finns alltid ägg också...

Jarod
2002-10-11, 15:30
Originally posted by Filthy
Enligt Lars Frölander så urhålkar mjölk skelettet... Bara så ni vet...

Det är den tillsatta vitamin A som ur-kalkar skelettet... Därför har vi Svenskar flest fall av benskörhet i hela världen eftersom vi dricker mest mjölk i hela världen..

Satsa på kalk-tillskott utöver mjölken!

Mvh

bob
2002-10-12, 01:43
Mjölk suger...inte för att det är en dålig proteinkälla...men därför att laktos är ett ämne som kroppen har svårt att bryta ner...vissa har lätt för att bryta ner laktos andra inte...jag tillhör den senare gruppen... Förmodligen är jag något laktosintolerant..när jag låtit bli att dricka mjölk på säg en vecka så mår jag allmänt mycket bättre...nä mjölk är en bra proteinkälla men överskattad pga. dess negativa effekter...

focus
2002-10-12, 18:28
Varför dricker du mjölk? Mjölk är för barn och kalvar. Behöver du protein är det bättre, billigare och hälsosammare att köpa ett bra mjölkprotein. Mjölk är slembildande och en vuxen människa behöver absolut ingen mjölk. Titta på andra länder runt medelhavet. De dricker inte mjölk i vuxen ålder. Du tycks ju inte må bra av mjölken och varför då fortsätta med det.
Skillnad om du skulle få en massa fördelar.

bob
2002-10-12, 21:46
Du har alldeles rätt...jag har slutat dricka mjölk efter att jag läst en artikel i en tidning...jag har under min 4:a åriga student period druckit mjölk som en kalv :D...jag gick upp i vikt samt att jag mådde allmänt sämre...så jag la av å dricka mjölk under en 3 veckors period och vips så mådde jag allmänt mycket bättre ....no more milk for me!!!!

Sverker
2002-10-13, 07:09
Nej ! Nu kan jag inte sitta tyst längre utan måste skriva !!

Mjölk är en fantastisk källa till många, inte alla, näringsämnen.

Av tradition, bevisad med fynd av att vi höll kor i norden från vikingatiden och järnåldern, dricker vi mjölk i norden.
En mycket stor del av befolkningen har alltså enzymet laktas i tarmslemmhinnan och dricker mjölk helt utan besvär.
En liten del av befolkningen är allergisk mot mjölkproteinet Dessa personer har naturligtvis problem att undvika mjölk eftersom det finns på många ställen som bröd, korv, såser, många olika " färdig mat " men också i kex, skorpor, grynblandningar osv.

Skulle jag av någon anledning inte må helt bra i magen av mjölk skulle jag metodiskt pröva, fil, yougurt, låglaktosmjölk och sist vanlig ost.

I det ögoblicket man väljer bort mjölk måste man istället välja andra födoämnen för att väga upp proteinet, kalken, vit-B12 etc, etc. Detta ställer då stora krav på ens näringskunskaper så länge man växer upp till 20-års åldern eller när man skall skaffa egna barn.
Vuxna personer som inte tränar klarar sig säkert utan mjölk men de flesta personer på forumet har ju lite högre krav än att bara överleva.

spinkoo
2002-10-13, 09:27
Tack Sverker:kickass: Känns bra när nån som man vet kan det här kommer fram och lyfter på locket:thumbup:

Men om mjölk nu ska ges till kalvar och småbarn kan man ju fråga sig vad deras gemensamma uppgift är med oss....

...Jo...VÄXA...:devil:

dared
2002-10-13, 10:49
Originally posted by focus
Titta på andra länder runt medelhavet. De dricker inte mjölk i vuxen ålder.

de runt medelhavet har en dålig snitt livslängd också, jag tror det är mycket bättre och dricka mjölk än vin till maten


:cheers:

Filthy
2002-10-13, 19:20
Originally posted by Jarod


Det är den tillsatta vitamin A som ur-kalkar skelettet... Därför har vi Svenskar flest fall av benskörhet i hela världen eftersom vi dricker mest mjölk i hela världen..

Satsa på kalk-tillskott utöver mjölken!

Mvh

Ja Urkalkar var det =).. :cheers: