handdator

Visa fullständig version : Vad är bukbråck?


Cupofcoffee
2006-03-06, 21:13
Jag har googlat runt och letat, men hittar inget annat än veterinärartiklar.

Kan någon snälla förklara vad bukbråck är? Min farsa ska uppenbarligen opereras för det inom två veckor, och jag får inte tag på någon där hemma.

Lepras
2006-03-06, 21:33
jag har ljumskbråck,,(samma?) ska operera på torsdag,, der är typ tarmen som har ploppat ut,,sök på ljumskbråck på forumet,, eller kanske inte är samma? *screwy*

bubbe
2006-03-06, 21:36
jag har ljumskbråck,,(samma?) ska operera på torsdag,, der är typ tarmen som har ploppat ut,,sök på ljumskbråck på forumet,, eller kanske inte är samma? *screwy*

jo samma, fast det det är hål genom bukmuskulaturen.

emmzan
2006-03-06, 21:37
Bukbråck är väl att linea alba (mittlinjen) inte slutit sig, dvs samma som navelbråck, medan ljumskbråck är när det är för stor öppning i inguinalkanalen (vägen där testiklarna vandrar från bukhålan ner till hängande position) och tarmar kan puta ut.

Cupofcoffee
2006-03-06, 21:39
Bukbråck är väl att linea alba (mittlinjen) inte slutit sig, dvs samma som navelbråck [...]

Okej. Men vad är det? Hur får man det? Är det farligt?

emmzan
2006-03-06, 21:45
Okej. Men vad är det? Hur får man det? Är det farligt?

Eftersom jag inte är humandoktor eller djurdoktor så blir detta lite spekulerande.

Navelbråck är vanligt på djur och beror på att bukhinnan ej slutit sig fullständigt och tarmar kan puta ut genom öppningen (bråckporten). Detta är medfött.

Enligt vad jag hittar på goggle så är bukbråck på människa något som kan t.ex uppstå efter bukingrepp där man öppnet längs mittlinjen men stygnen i bukhinnan/bukmusklerna ej hållit ihop nog och det har bildats ett mindre hål där tarmar kan puta ut. Kan även uppstå pga medfödd svaghet i vävnaderna som gör att den är mer elastisk än normalt och det kan bildas mindre bråck. Dock råder det i mitt huvud lite begreppsförvirring om man på humansidan kallar alla bråck i bukområdet för "bukbråck" och då även medfödda navelbråck.

Sak samma. Ett bråck innebär att större el mindre bitar av tarm kan slinka ut genom en öppning t.ex i bukhinnan. Risken med bråck är att om stor bit tarm åker ut och ej kan ta sig tillbaka kan tarmbiten bli klämd och få cirkulationsproblem. Detta gör att man (iaf på djursidan om stora bråck) med hjälp av kirurgi öppnar upp bråcket, trycker tillbaka tarmarna till sin rätta position och syr igen själva bråckporten så det ej finns någon öppning kvar där.

Cupofcoffee
2006-03-06, 21:52
Okej, jag förstår. Det är låter (lyckligtvis) som ett hanterbart problem.

Thanks for the info.

emmzan
2006-03-06, 21:53
Okej, jag förstår. Det är låter (lyckligtvis) som ett hanterbart problem.

Thanks for the info.

Om vi snackade om lite mer lätthanterliga djursorter (läs: allt utom människa) kunde jag garanterat gett ett bättre svar! :)