handdator

Visa fullständig version : Kost och näring för att gå ner i vikt


psiL
2006-03-06, 20:47
Hej

Jag har suttit lite förmycke framför datorn nu i några år och hade tänkt att börja träna lite, samt börja dansa breakdance igen.

När jag höll på med breakdance så var jag väldigt ung (Inte för att jag är så gammal nu) och liten samt smidig så jag behövde inte tänka på så mycke träning för att min vikt skulle vara låg.

Men nu flera år samt kilon senare så behöver jag komma i form igen, och nu tänkte jag börja träna för att gå ner i vikt och sen träna för att vara smidig och stark, alltså inga stora baywatch muskler :P

Och nu behöver jag veta vad som är bra att äta medans man tränar för att tappa vikt, och sen när jag har nått min målvikt, vad jag ska äta för att hålla mig kvar på den vikten.

Bondlurk
2006-03-06, 21:01
Uppskatta din BMR(Hur mycket energi du omsätter), ta det värdet minus ca 500, där vet du vilket kalorivärde du bör eftersträva, genom att träna mer gör du av med mer energi, vilket innebär att du kan äta lite mer för att ligga 500 minus din kalori omsättning.

Om du vill veta lite mer vad du ska äta bör du ta dig tiden att läsa på lite näringsfysiologi på egen hand råder jag dig till.

keffat_liv
2006-03-06, 21:11
Eftersom muskler inte är viktigt hos personen, och styrkan som jag kan utläsa det redan är relativt låg så tycker jag nog allt att han kan ligger på ett underskott som är mer än 500.

Whey
2006-03-06, 23:40
Eftersom muskler inte är viktigt hos personen, och styrkan som jag kan utläsa det redan är relativt låg så tycker jag nog allt att han kan ligger på ett underskott som är mer än 500.

Förstår inte var du utläser det. Sen så finns det många nackdelar med att gå för lågt. Är man inte van så tror jag -500 räcker gott och väl eftersom det annars finns risk att man inte får i sig allt man behöver. Och man vill ju fortfarande kunna leva, eller?