handdator

Visa fullständig version : Överträning?!


Linnet
2002-10-10, 18:10
Jag undrar varför folk som styrketränar talar så mycket om överträning? Jag är 18 år och har tränat hela mitt liv. Från det att jag var 13 till det jag var 16 körde jag 9 pass i veckan( Fotboll, Löpning, Innebandy). Jag tränade inte löst utan ofta såpass hårt att jag spydde efter träning. Jag mådde inte dåligt under denna perioden utan jag utvecklades med löpningen och de andra sporterna gick också bra. Jag skulle nog säga att jag nästan konstant kände av träningsvärk någonstans i kroppen. Jag har styrketränat två år, (går skadad just nu p.g.a. klumpighet på gymmet) och kör tre eller fyr dagar i veckan. Har inte märkt av överträning här heler men jag har ökat bra och utvecklats. Det jag undrar är om det finns någon anledning till att man lättare skulle bli övertränad när man styrketränar eller om mottot: Overtraining was invented by wimps as an excuse for not having the urge to train more! stämmer på många styrketränande?

hulken
2002-10-10, 19:37
En del människor kan träna mer än andra,det är individuellt,och när man är ung så återhämtar man sig mycket fortare,körde själv upp till 2 pass/dag och 15 pass i veckan,fotboll,löpning,innebandy och styrketräning,men nu när man har mer erfarenhet av träning så inser man att det blev lite väl mycket faktiskt,det är inte alltid mängden som är viktig utan kvaliten på träningen och sen vilan och kosten,nog kan man vara övertränad och det går fortfarande framåt i träningen,frågan är att det kanske skulle gå ännu lättare om man inte tränade så mycket,och när det gäller att bygga muskler så ska man då inte träna för ofta,det beror ju också på hur många år man har hållit på,ju mer och ju tyngre man tränar ju mer stressas det centrala nervsystemet,man ska försöka träna tungt men klokt.

Linnet
2002-10-10, 20:35
Jo det har du nog rätt i. Men det jag undrar är om det är något speciellt med styrketräning eftersom så många verkar livrädda för att vara övertränade! Det borde inte vara så svårt menar jag känner man att man inte utvecklas kan man dra ner på träningen och se om utvecklingen kommer igång. Överträning kan inte vara något man går omkring med utan symptom, om man gjorde det skulle det vara helt okej att vara konstant övertränad. Det är inte svårt att bota heller! Jag är väl inte helt ute och cyklar?