handdator

Visa fullständig version : Kim Martin i herrlaget!


Allan
2006-03-06, 19:43
Kim Martin står mot Bofors herrar


På onsdag tar Kim Martin ytterligare
ett steg i sin redan historiska
karriär. Som första kvinna spelar hon
mot männen i svensk elitishockey.

Då tar hon plats mellan Malmös
stolpar mot Bofors i allsvenskan.

-Det ska bli jättekul och de andra
målvakterna (i Malmö) har sagt
grattis, säger Martin till SVT Sport.

Malmös tränare Lars "Osten" Bergström
tror det går utmärkt: -Hon har ju
tränat med oss en gång i veckan och
har varit bra, säger han. -Annars
skulle vi aldrig släppt fram henne.


Grattis tycker
allan

Kaboffastar
2006-03-06, 19:44
OooooH ! bofors är ju här i stan :D kanske ska gå på den matchen då !

BOFORS IK klapp klapp klapp
hahaha

Gurk-Burk
2006-03-06, 19:44
Riktigt strongt! Hoppas det går bra för henne också.

Larsson
2006-03-06, 19:44
Ska bli intressant att se hur hon står sig mot bra herrmotstånd. Hoppas att det går bra för henne.

Solros
2006-03-06, 19:44
Får damlagen plocka in herrar i matcher?

kimonque
2006-03-06, 19:46
Får damlagen plocka in herrar i matcher?
antagligen inte, gissa varför

kul :thumbup:

sulle_bulle
2006-03-06, 19:48
Har träffat henne ett par tillfällen och måste säga att hon är jätte trevlig ! ;)

hampaN
2006-03-06, 19:49
Har träffat henne ett par tillfällen och måste säga att hon är jätte trevlig ! ;)

jag mötte lassie :D

Yankeee
2006-03-06, 19:50
Har träffat henne ett par tillfällen och måste säga att hon är jätte trevlig ! ;)

Hur stor är hon?

Fultjack
2006-03-06, 19:54
känns som att skillnaden på skotten mellan herr och damhockey är ganska stor..

tror hon kommer klara sig bra den matchen med tanke på hjälpen hon får av backarna och att bofors inte är det bästa laget direkt..

skulle hon stå i elitserien mot nåt topplag där skulle hon lätt släppa in 20 skott

Noodles
2006-03-06, 20:03
Ska bli riktigt intressant att se. Kul att hon får chansen. Frågan är hur Bofors kommer agera i anfallet. Har inga siffror på hur tung hon är men hon borde vara betydligt mindre än genomsnittlig herrspelare. Undrar om det blir några knuffar på henne som det blir i herrhockeyn. Skulle vara så kul om hon visar sig vara bättre än Malmös ordinarie målvakter.

Slimfit
2006-03-06, 20:26
Kul att hon får chansen, ska bli kul att se sporten ikväll för de lär ha bevakning annars blir jag besviken...

Vore jag tränare i Bofors hade jag beordrat skott, skott och skott från alla vinklar och sen skickat två spelare in på returerna. Men hey, thats me!

Mr Top Dog
2006-03-06, 20:29
Tycker det hela känns skitfjantigt. Är det inte dags att acceptera att kvinnor och män är olika bra på olika saker? Hon kan väl hålla sig till att vara bland dom bästa i damhockeyn istället för att bli någon slags kvinnokampsymbol och förstöra herrhockeyn. *bs*

Yankeee
2006-03-06, 20:30
Tycker det hela känns skitfjantigt. Är det inte dags att acceptera att kvinnor och män är olika bra på olika saker? Hon kan väl hålla sig till att vara bland dom bästa i damhockeyn istället för att bli någon slags kvinnokampsymbol och förstöra herrhockeyn. *bs*

Sörenstam har ju redan gjort ett försök, men jag håller med dig.

Allan
2006-03-06, 20:36
Tycker det hela känns skitfjantigt. Är det inte dags att acceptera att kvinnor och män är olika bra på olika saker? Hon kan väl hålla sig till att vara bland dom bästa i damhockeyn istället för att bli någon slags kvinnokampsymbol och förstöra herrhockeyn. *bs*

Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Mr Top Dog
2006-03-06, 20:40
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.

Pja.. jag vet inte... du har nog rätt. Då kan ju alla spelare från herrlagen hoppa in och förstärka sin dam-motsvarighet. Dom platsar ju trots allt?

Att hålla på och korsa gränser hela tiden bara för att slå ett slag för jämlikheten känns fortfarande fjantigt för mig.

reinholdsson
2006-03-06, 20:40
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Ska dåliga herrar spela i damlaget?

Krokodil
2006-03-06, 20:41
Det fanns en tjejmålis i nhl en gång. Visserligen stod hon bara i träningsmatcher men var rätt hyffsad.

Från nhl.com

"Woman to play an NHL game
On Wednesday, September 23rd, 1992, Manon Rheaume made sports history by being the first woman to play in one of the four major sports leagues in the United States. She goaltended for the Tampa Bay Lightning of the National Hockey League in a pre-season game against the St. Louis Blues."

Metal_boy_
2006-03-06, 20:41
Kanonkul! Hoppas det blir fight vid buren och hon får smaka på jämställdhet :D

Nävars, henne skulle man ha på en liten filt.( vad det nu hade med saken att göra)

skaparn
2006-03-06, 20:41
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Såg du straffläggningen USA-Sverige?

Men visst, jag ser gärna att hon står hela KS.

Yankeee
2006-03-06, 20:45
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Uppenbarligen? Att EN dammålvakt kanske tar plats som 3.e målvakt känns inte direkt som ett uppenbarligen. Dessutom undrar jag som många andra fan vad damer har i herrlagen att göra.

Mental
2006-03-06, 20:46
Uppenbarligen? Att EN dammålvakt kanske tar plats som 3.e målvakt känns inte direkt som ett uppenbarligen. Dessutom undrar jag som många andra fan vad damer har i herrlagen att göra.

Lika mycket som herrar har i damlagen antar jag?
Det vore kul med en mixad liga...

Mr Top Dog
2006-03-06, 20:49
Det vore kul med en mixad liga...

Bröderna Sedin hade blivit överlyckliga.

Pingu
2006-03-06, 20:56
Det känns fel hela "Sörenstam syndromet"

GymTT
2006-03-06, 20:56
Ja, vad ska man säga, hon gick ju Walthers Gymnasium, klart hon är grym!

Snake
2006-03-06, 21:06
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Fel fel och åter fel. Det skulle förvåna mig om hon skulle platsa i ett J-18 lag tom.

Det här är inget annat än en PR-grej.

Krokodil
2006-03-06, 21:08
Fel fel och åter fel. Det skulle förvåna mig om hon skulle platsa i ett J-18 lag tom.

Det här är inget annat än en PR-grej.Nja, Hayley Wickenheiser spelade med herrarna i div 3 i Finland (HC salamat) och gjorde inte bort sig alls.

Edit: Hayley Wickenheiser är inte målis utan forward och det är ännu mera imponerande! :hbang:

Noodles
2006-03-06, 21:13
Klart det är en PR-grej från Malmös sida. De är den klubb man kunde förvänta sig det ifrån. Trots att det är en PR-grej tycker jag det är kul att hon får chansen.

När det gäller herrar mot damer så fattar jag inte varför en del blir så upprörda. När Sörenstam var med i Colonial classic var hon betydligt bättre än vissa machograbbar trodde. Hon var märkbart tagen av all upståndelse och borde försöka igen. Hon har slagit herrspelare i andra tävlingar, däremot inte i någon tourtävling.

Jag tror inte att en enda av utespelarna från damhockeylandslaget skulle ha en chans mot herrarna. Kim Martin är den som har störst chans att hävda sig. Jag fattar bara inte varför folk måste vara så anti hela tiden. Om hon släpper in tvåsiffrigt håller hon uppenbarligen inte samma klass som herrarna men då har hon åtminstone fått visa vad hon går för.

Jense
2006-03-06, 21:16
fan vad trevligt, kul att hon är såpass bra att hon kan stå i herrarnas lag

sunkan
2006-03-06, 21:17
fan vad trevligt, kul att hon är såpass bra att hon kan stå i herrarnas lag
eller att herrarnas lag är såpass dåligt, det är ju en tolkningsfråga ;)

Allan
2006-03-06, 21:21
Fel fel och åter fel. Det skulle förvåna mig om hon skulle platsa i ett J-18 lag tom.

Det här är inget annat än en PR-grej.

Kan jag inte tänka mig. Varför skulle hon behöva det???? Jag tror att hon faktiskt vill spela mot killar för att hon klarar det. Och om hon fixar det är det jättekul. Att kräva motsatsen - att en kille skulle gå in och ta en plats i ett tjejlag - är bara töntigt. Och dessutom skulle ingen kille våga det. jag hörde på radio idag en känd svensk herrmålvakt som anonymt hade sagt att han aldrig skulle våga det - tänk om de skulle göra mål på honom....


allan

Yankeee
2006-03-06, 21:21
Klart det är en PR-grej från Malmös sida. De är den klubb man kunde förvänta sig det ifrån. Trots att det är en PR-grej tycker jag det är kul att hon får chansen.

När det gäller herrar mot damer så fattar jag inte varför en del blir så upprörda. När Sörenstam var med i Colonial classic var hon betydligt bättre än vissa machograbbar trodde. Hon var märkbart tagen av all upståndelse och borde försöka igen. Hon har slagit herrspelare i andra tävlingar, däremot inte i någon tourtävling.

Jag tror inte att en enda av utespelarna från damhockeylandslaget skulle ha en chans mot herrarna. Kim Martin är den som har störst chans att hävda sig. Jag fattar bara inte varför folk måste vara så anti hela tiden. Om hon släpper in tvåsiffrigt håller hon uppenbarligen inte samma klass som herrarna men då har hon åtminstone fått visa vad hon går för.

Det är mest "tjejer kan"-mentaliten som är så fånig. Damer ÄR sämre än herrar på många saker och tvärtom. Jag ser inte varför man ska kvotera in en person (pr i detta fallet då) som normalt sett inte skulle ha en chans bara för att försöka bevisa något. Vad är det man vill bevisa? Att damer under perfekta omständigheter skulle kunna spela med herrar?

Allan
2006-03-06, 21:24
Vad är det man vill bevisa?

Anatgligen ingenting. Förutom att svenska gossar antagligen känner testiklarna krympa när ytterligare en tjej bevisar att den beryktade manliga överlägsenheten kanske inte är så naturlagsgiven som man kunde tro. Man ger Kim Martin en chans att spela mot ett bättre motstånd. Vad är konstigt med det?


allan

Yankeee
2006-03-06, 21:26
Anatgligen ingenting. Förutom att svenska gossar antagligen känner testiklarna krympa när ytterligare en tjej bevisar att den beryktade manliga överlägsenheten kanske inte är så naturlagsgiven som man kunde tro. Man ger Kim Martin en chans att spela mot ett bättre motstånd. Vad är konstigt med det?


allan

Tror du att det är någon som verkligen är orolig för att den manliga överlägsenheten inom fysiska sporter är hotad? Inget kommer ju ändras efter detta, precis som efter annika.

Allan
2006-03-06, 21:27
Tror du att det är någon som verkligen är orolig för att den manliga överlägsenheten inom fysiska sporter är hotad? Inget kommer ju ändras efter detta, precis som efter annika.

Så varför gnäller du då? Tyck att det är kul att en tjej faktiskt är så bra att hon platsar i ett herrlag i ettan istället. Eftersom hon faktiskt helt uppenbart gör det.


allan

apa_ola
2006-03-06, 21:27
vi får väl vänta och se, bofors är ju trots allt ett av topplagen i allsvenskan, så det blir en rejäl värdemätare.

Men jag tror att hon kommer få duktigt med hjälp av sina medspelare, annars går det nog ganska illa. Det är som att kasta in en juniormålvakt i A-lagskassen...

Spiffy
2006-03-06, 21:29
Men jag tror att hon kommer få duktigt med hjälp av sina medspelare

Tänk om man tänkt på det innan. Fan vad matcher man vunnit då!

Snake
2006-03-06, 21:29
Kan jag inte tänka mig. Varför skulle hon behöva det???? Jag tror att hon faktiskt vill spela mot killar för att hon klarar det. Och om hon fixar det är det jättekul. Att kräva motsatsen - att en kille skulle gå in och ta en plats i ett tjejlag - är bara töntigt. Och dessutom skulle ingen kille våga det. jag hörde på radio idag en känd svensk herrmålvakt som anonymt hade sagt att han aldrig skulle våga det - tänk om de skulle göra mål på honom....


allan

Stefan Liv ställde upp och tränade med damkronorna under OS, ingen match, men de bilder jag såg från träningen så såg han inte ut att ha det speciellt svettigt.
Det är mycket möjligt att hon kan göra en hygglig match OM nu hon får mycket hjälp av försvaret. Förhoppningsvis går båda lagen för fullt eftersom båda lagen kommer stöta på varandra igen i kvalserien, så det kommer göra matchen intressant ur hennes synvinkel.

Det ÄR j*vligt stor skillnad på skott och dragningar mellan herrar och damer, det ser alla som har lite erfarenhet av hockey.
Ska bli intressant att se hur hon klarar sig!

Tolkia
2006-03-06, 21:30
Tror du att det är någon som verkligen är orolig för att den manliga överlägsenheten inom fysiska sporter är hotad?
Kanske inte bland utövarna. Däremot bland åskådarna, av reaktionerna att döma.

Yankeee
2006-03-06, 21:31
Så varför gnäller du då? Tyck att det är kul att en tjej faktiskt är så bra att hon platsar i ett herrlag i ettan istället. Eftersom hon faktiskt helt uppenbart gör det.


allan



Det är mest "tjejer kan"-mentaliten som är så fånig.


Hade hon tagit en plats som vem som helst hade jag varit den förste som hade gratulerat till en grym prestation, nu däremot känns det som sagt bara fånigt.

Yankeee
2006-03-06, 21:32
Kanske inte bland utövarna. Däremot bland åskådarna, av reaktionerna att döma.

Det säger väl mer om åskådarna än om något annat?

trasan
2006-03-06, 22:05
Jag vet inte riktigt vad som skrivits i tråden men att en tjej får spela i ett herrlag är helt sjukt. Ni kan ta vilket P15 lag i Sverige som helst, och de skulle krossa svenska damlandslaget. Jag har själv varit med och sett 14åringar spela skiten ur damlandslaget och vid 4-0 fick de inte göra mer mål för att brudarna skulle ha kvar självförtroendet innan OS lol.

Karl_alfred
2006-03-06, 22:07
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan
:laugh: :laugh: :laugh:

trasan
2006-03-06, 22:09
:laugh: :laugh: :laugh:

word

Allan
2006-03-06, 22:10
Jag vet inte riktigt vad som skrivits i tråden men att en tjej får spela i ett herrlag är helt sjukt. Ni kan ta vilket P15 lag i Sverige som helst, och de skulle krossa svenska damlandslaget. Jag har själv varit med och sett 14åringar spela skiten ur damlandslaget och vid 4-0 fick de inte göra mer mål för att brudarna skulle ha kvar självförtroendet innan OS lol.

Läs i tråden då. Så lång är den inte. Och ja, dammålvakter verkar kunna ta plats i mediokra herrlag. Var glad för det.


allan

Karl_alfred
2006-03-06, 22:10
Av det jag sett har hon inget bland herrar att göra, man ska veta att tempot i damhockey även på landslagsnivå är extremt lågt.

trasan
2006-03-06, 22:15
Läs i tråden då. Så lång är den inte. Och ja, dammålvakter verkar kunna ta plats i mediokra herrlag. Var glad för det.


allan

Jag tror mer det är nåt himla reklamjippo för att locka publik. Allan jag kan LOVA dig att tittar du runt i diverse P15-16 lag så hittar du ett dussintal med smågrappar som faktiskt är bättre.

Alltså inget ont om damhockey, även om jag tycker att det är dötrist. Att folk ska hålla på att jämföra dam- och herrhockey när det f-n inte är samma sport.

Allan
2006-03-06, 22:16
Att folk ska hålla på att jämföra dam- och herrhockey när det f-n inte är samma sport.

Gör inte det då.


allan

trasan
2006-03-06, 22:20
Gör inte det då.


allan

SLuta säg att kvinnor platsar i herrhockey ?

Karl_alfred
2006-03-06, 22:20
Jag tror mer det är nåt himla reklamjippo för att locka publik. Allan jag kan LOVA dig att tittar du runt i diverse P15-16 lag så hittar du ett dussintal med smågrappar som faktiskt är bättre.

Alltså inget ont om damhockey, även om jag tycker att det är dötrist. Att folk ska hålla på att jämföra dam- och herrhockey när det f-n inte är samma sport.
Håller med helt o hållet :thumbup:

Allan
2006-03-06, 22:29
SLuta säg att kvinnor platsar i herrhockey ?

En dam platsar tydligen. Enstaka damer har platsat förr. Vad är problemet? Hon får chansen - det är väl kul?????


allan

Diana
2006-03-06, 22:30
moralis?

trasan
2006-03-06, 22:31
En dam platsar tydligen. Enstaka damer har platsat förr. Vad är problemet? Hon får chansen - det är väl kul?????


allan

nej

sunkan
2006-03-06, 22:32
INTE SAMMA SPORT? Vafan, det är ju fortfarande så att pucken ska i motståndarens mål eller har jag missat nått?

trasan
2006-03-06, 22:37
INTE SAMMA SPORT? Vafan, det är ju fortfarande så att pucken ska i motståndarens mål eller har jag missat nått?

Så bandy och hockey är också samma sport då eller? Lägg ner...
Det jag syftade på är att de har tagit bort den mest vesentliga regeln av de alla, tacklingar. Det är som att man skulle få för sig att ta bort hörnor i damfotboll för att damerna skulle kunna skada(?) sig på något vis.. Larvigt.

Karl_alfred
2006-03-06, 22:37
En dam platsar tydligen. Enstaka damer har platsat förr. Vad är problemet? Hon får chansen - det är väl kul?????


allan
Gör hon verkligen de? Skulle de sätta in henne i målet om de var en match de inte bara vill spela av med? Nej just det tror inte de, det här är bara en sån tön tig Sörenstamgrej, skillnaden var väll den att man kunde tänka sig att Sörenstam skulle kunna mäta sig, men beviserligen inte. Undrar hur detta kommer gå om de går för full maskin, tyvär är det ju ingen match av betydelse så det lär vi aldrig få veta.

sunkan
2006-03-06, 22:38
Så bandy och hockey är också samma sport då eller? Lägg ner...
Det jag syftade på är att de har tagit bort den mest vesentliga regeln av de alla, tacklingar. Det är som att man skulle få för sig att ta bord hörnor i damfotboll för att damerna skulle kunna skada(?) sig på något vis.. Larvigt.

haha, sämsta liknelsen idag. Ja damerna får inte tacklas, om vi bortser från det så är det ju samma skit.

Karl_alfred
2006-03-06, 22:40
moralis?
Har du börjat med hockey?:(

Pretender
2006-03-06, 22:42
Ja damerna får inte tacklas, om vi bortser från det så är det ju samma skit.

Plus att kvalitetsskillnaderna mellan spelarna är enorma... det och inga tacklingar gör det till en minst sagt tam tillställning.

Kim Martin har ju tränat med Redhawks ett tag så helt värdelös är hon nog inte... ska bli kul att se :)

sunkan
2006-03-06, 22:43
Plus att kvalitetsskillnaderna mellan spelarna är enorma... det och inga tacklingar gör det till en minst sagt tam tillställning.

Kim Martin har ju tränat med Redhawks ett tag så helt värdelös är hon nog inte... ska bli kul att se :)

men det är fortfarande samma sport :furious:

Diana
2006-03-06, 22:43
INTE SAMMA SPORT? Vafan, det är ju fortfarande så att pucken ska i motståndarens mål eller har jag missat nått?
tänk: marklyft vs. böjjskorna? *popcorn* :D

fan va fyndig man är ibland :laugh:

Pretender
2006-03-06, 22:43
men det är fortfarande samma sport :furious:


Jaja klart :D Sorry

Diana
2006-03-06, 22:43
Har du börjat med hockey?:(
:em: :(

sunkan
2006-03-06, 22:44
tänk: marklyft vs. böjjskorna? *popcorn* :D

fan va fyndig man är ibland :laugh:

Du är för klurig för mig, vad nu? jag hade rätt om skorna det vet jag iaf:D

sunkan
2006-03-06, 22:46
nu jävlar, nu har jag det...ni vet sporten golf...där slår man från olika "tees" beroende på hur duktig man är. Dem som slår från grön tee spelar golf men vad gör dem andra för det lär ju inte va samma sport å slå från vit om det nu är vit den är.

Diana
2006-03-06, 22:55
Du är för klurig för mig, vad nu? jag hade rätt om skorna det vet jag iaf:D
Hehe man har en tendens att göra sina intelligentast inlägg här när man är trött.. :angel:

filosofisk tolkning av mitt tidigare inlägg: båda är 'skor' men ack så olika *popcorn*

Noodles
2006-03-06, 23:14
Var det någon av de som klagar som faktiskt såg Annika Sörenstam spela mot herrarna i Colonial? Det var någon av gubbarna på PGA-touren som sa att enda chansen för henne att nå green var om bollen fick lifta med en bil. Hon gav rejält svar på tal. Även om hon inte klarade cuten så var hon knappast så långt ifrån som vissa förutspådde. Det märktes att hon var rejält nervös. Åter igen: Hon har slagit högt rankade herrspelare i andra tävlingar.

Jag skulle inte vara förvånad om Martin har riktigt svårt att hålla nere siffrorna. Skillnaderna mellan herr- och damhockey är generellt sett milsvida. Men då har hon åtminstone fått chansen. Varför blir alla så upprörda innan hon ens har fått visa något? Med tanke på hur långt ifrån sanningen många "experter" var innan Sörenstams gästspel så kan väl Kim Martin åtminstone få en chans.

Jag tror inte att hon är ute efter att bevisa någon "tjejer kan". Hon vill väl ha utmaningen som det innebär att möta herrspelare i en riktig match. Annika Sörenstam sa att hon tyckte det var jobbigt att bära hela kvinnofrågan på sina axlar. Hon gjorde det just för att få nya utmaningar.

Kim Martin ska inte dömas i förhand för att ett antal elittyckare i media kommer att göra det här till en "kvinnor kan"-kampanj.

sunkan
2006-03-06, 23:15
Hehe man har en tendens att göra sina intelligentast inlägg här när man är trött.. :angel:

filosofisk tolkning av mitt tidigare inlägg: båda är 'skor' men ack så olika *popcorn*
å det där va det tänkt att jag skulle koppla såhär sent på kvällen :laugh:

Snake
2006-03-06, 23:22
men det är fortfarande samma sport :furious:

Nä.

sunkan
2006-03-06, 23:35
Nä.
haha, kom med ett motargument till varför då :laugh:

*Flash*
2006-03-06, 23:36
Åh vad roligt, en tråd där alla "män" som tror att dom är så macho och bättre än kvinnor kan få gnälla högt över att vi aldrig kan nå upp till deras nivå istället för att glädjas åt en som iaf får chansen att försöka.

Lillgrabben
2006-03-07, 00:40
Kul att hon får prova!


Ifall hon varit alldeles för "värdelös" hade hon knappast fått chansen kan man tycka! :)

sundvall
2006-03-07, 00:45
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.

allan


... Nej

Trance
2006-03-07, 00:50
Jag tror en hel blir upprörda för att man inte tar deras sport på "allvar". Nu vet jag inte hur stor skillnad det är när det gäller hockey-målvakter men kan ta fotboll som exempel. Då kom det upp att Hanna Ljungberg(?) eller någon kanske börja spela för ett lag i Serie A nere i Italien. Fotbollsfantaster snackade såklart skit om det eftersom det var så uppenbart ett PR-jippo. I fotbollen är det enorm skillnad och ett 16-årigt pojklag skulle storspöa svenska damlandslaget. Men det fanns fortfarande sådana som ville ta det på allvar och tycka det var ok att hon kunde prova på och "vad är ni rädda" för fanns då också. Men jag tror de flesta fanatikerna blev mer eller mindre förolämpade efter som de var så säkra på att det enbart var ett jippo och inget annat.

Lite som om en kvinnlig byggare skulle upp på en Olympia-scen med manliga byggare. Hon kan vara hur duktig som helst men om de går efter samma kriterier så har hon inte en chans. Så jag antar att flera skulle tycka att hon inte har där att göra.

Dock finns ju också Annika som faktiskt klarade sig riktigt bra och tror golfen som helhet tjänade på det. Även man förstod Singhs kritik om att hon knuffade undan en man utan att behöva kvala.

Men egentligen, vem fan bryr sig om hocky...i skåne. Låt de locka 76 mer personer till sin match och hoppas att Kim storspelar. Vore coolt och framför allt bra träning för henne att spela med herrar.

Karl_alfred
2006-03-07, 00:51
Åh vad roligt, en tråd där alla "män" som tror att dom är så macho och bättre än kvinnor kan få gnälla högt över att vi aldrig kan nå upp till deras nivå istället för att glädjas åt en som iaf får chansen att försöka.
Har tränat o spelat med 2 från landslaget som 17-18 åring därför har jag belägg.

Diana
2006-03-07, 01:08
å det där va det tänkt att jag skulle koppla såhär sent på kvällen :laugh:
Vad vore kolo utan nattmänniskorna :D

Pellefant
2006-03-07, 01:40
haha, sämsta liknelsen idag. Ja damerna får inte tacklas, om vi bortser från det så är det ju samma skit.

Men hur fungerar det i den kommande matchen, alla spelare på planen får tacklas utom henne? (Inte så vanligt att målvakten tacklas kanske(?), men ändå)

Mental
2006-03-07, 01:52
Men hur fungerar det i den kommande matchen, alla spelare på planen får tacklas utom henne? (Inte så vanligt att målvakten tacklas kanske(?), men ändå)

Spelar man med gossarna så lär det vara gosseregler som gäller.

Pellefant
2006-03-07, 01:55
Spelar man med gossarna så lär det vara gosseregler som gäller.

Aha, okej, tackar för svaret. :)

Yankeee
2006-03-07, 07:48
Jag skulle inte vara förvånad om Martin har riktigt svårt att hålla nere siffrorna. Skillnaderna mellan herr- och damhockey är generellt sett milsvida. Men då har hon åtminstone fått chansen. Varför blir alla så upprörda innan hon ens har fått visa något? Med tanke på hur långt ifrån sanningen många "experter" var innan Sörenstams gästspel så kan väl Kim Martin åtminstone få en chans.

Jag tror inte att hon är ute efter att bevisa någon "tjejer kan". Hon vill väl ha utmaningen som det innebär att möta herrspelare i en riktig match. Annika Sörenstam sa att hon tyckte det var jobbigt att bära hela kvinnofrågan på sina axlar. Hon gjorde det just för att få nya utmaningar.

Kim Martin ska inte dömas i förhand för att ett antal elittyckare i media kommer att göra det här till en "kvinnor kan"-kampanj.

Fast det är ju inte Martin som person som någon stör sig på? Och det handlar inte om hurvida hon gör en bra match eller inte. Ska hon spela så får hon väl kvalificera sig som alla andra och inte kvoteras in, precis som överallt annars (iof så kvoteras det friskt i samhället). Men jag vet inte, jag vill gärna se att det är de bästa personerna som blir utnämnda, antagna osv vad det än handlar om. Det är inget emot kvinnor i sig, men nu är det så att i detta fallet har kvinnor inte en suck mot herrar och har därmed inget med herrar att göra.

Dock förstår jag Malmö, detta är utmärkt pr och de kommer garanterat göra allt för att släppa in så få mål som möjligt. Det blir dock kul att se vad de gör om det droppar in 5 mål i första perioden.

Melker
2006-03-07, 08:24
Varför ska hon inte få spela där hon platsar? Just dammålvakter är helt uppenbart i stort sett likvärdiga med herrmålvakter.


allan

Knappast! :laugh:

Jag såg en hel del kvinnliga OS-målvakter och tyckte de var skrämmande dåliga. Det borde inte vara sådan stor skillnad som det faktiskt är. Tjejerna får ju mycket lättare skott på sig dessutom...
Kim Martin är dock bland de bästa kvinnliga målvakterna jag sett.

Detta är rent PR-jippo från MIF´s sida.
Kim ska stå 1 period i en helt betydelselös match. MIF lär spela väldigt defensivt denna period...

Hoppas dock att det går bra för henne!

hangatyr
2006-03-07, 08:59
man kan ju verkligen undra varför damhockey har lägre klass än herrhockey. det kanske har ngt litet att göra med att medan killarna tränar,tävlar och kör bil gratis (till och med så får de lön för det) så måste damer på elitnivå sälja korv på p15-matcherna och sen skynda tillbaka till jobbet...

apa_ola
2006-03-07, 09:16
man kan ju verkligen undra varför damhockey har lägre klass än herrhockey. det kanske har ngt litet att göra med att medan killarna tränar,tävlar och kör bil gratis (till och med så får de lön för det) så måste damer på elitnivå sälja korv på p15-matcherna och sen skynda tillbaka till jobbet...

Det håller inte att jämföra på det viset. Med största sanolikhet skulle damernas landslag få stryk av svensk div.2, kanske t.o.m. div.3..Och i de divisionerna är det varken bra betalt, gratis bil eller liknande..Många i de serierna betalar både medlemsavgift och utrustning själva, + säljer bingolotter...


Ska hon bara stå en period?
Isf blir det svårt att bevisa både det ena och det andra (för nån av "sidorna"). Malaga hade sin tredjemålvakt i buren, i helgen, han höll nollan (!) trots att han bla missade när han skull tjonga bort bollen (kunde blitt en tavla) och missade två(!) bollar han enkelt skulle plocka ned, som tur är fick han bollarna i skallen båda ggr..Som, sagt nollan höll han...

Melker
2006-03-07, 09:29
Ska hon bara stå en period?
Isf blir det svårt att bevisa både det ena och det andra (för nån av "sidorna").

Lars "Osten" Bergström (MIF´s tränare) har sagt att hon ska få stå minst en period. Jag tror inte att det blir så mycket mer. Det beror ju på hur matchen utvecklar sig.

Att Kim får stå är mer ett PR-jippo än ett test på om hon håller i Allsvenskan.
Det är vad jag tror iaf :cool:

Metal_boy_
2006-03-07, 09:40
Jävla avdankade hockeyspelare, ni är bara avundsjuka på det faktum att Kim har nått framgång. :)

Yankeee
2006-03-07, 09:42
Jävla avdankade hockeyspelare, ni är bara avundsjuka på det faktum att Kim har nått framgång. :)

Jag har iof aldrig ens lirat hockey, och om man ska vara avundsjuk finns det ett par tusen andra personer som man hellre skulle vara avundsjuk på.

Metal_boy_
2006-03-07, 09:45
Jag har iof aldrig ens lirat hockey, och om man ska vara avundsjuk finns det ett par tusen andra personer som man hellre skulle vara avundsjuk på.


Syftade inte på dig, du får gnälla. Det är ditt uppdrag på kolo och du gör det bra *popcorn*

Klart det finns bättre målvakter som man borde vara mer avundsjuk på, men faktum att det är en tjej det handlar om nu gör det hela lite känsligare. Grabbarna som inte lyckades med karriären är ju såklart avundsjuka på att en brud platsar bättre än dom :)

Yankeee
2006-03-07, 09:46
Syftade inte på dig, du får gnälla. Det är ditt uppdrag på kolo och du gör det bra *popcorn*

Klart det finns bättre målvakter som man borde vara mer avundsjuk på, men faktum att det är en tjej det handlar om nu gör det hela lite känsligare. Grabbarna som inte lyckades med karriären är ju såklart avundsjuka på att en brud platsar bättre än dom :)

Men hon platsar ju inte, hon får spela bara för att hon är tjej inte för att hon är bättre än de andra.

Metal_boy_
2006-03-07, 09:48
Men hon platsar ju inte, hon får spela bara för att hon är tjej inte för att hon är bättre än de andra.


Jasså? Vem säger det?

Yankeee
2006-03-07, 09:55
Jasså? Vem säger det?

Alla med lite vett bakom pannbenet?

Pingu
2006-03-07, 10:12
Det håller inte att jämföra på det viset. Med största sanolikhet skulle damernas landslag få stryk av svensk div.2, kanske t.o.m. div.3..Och i de divisionerna är det varken bra betalt, gratis bil eller liknande..Många i de serierna betalar både medlemsavgift och utrustning själva, + säljer bingolotter...


Div 2 eller 3 skulle krossa damkronorna. Sundsvalls a pojkar mötte damkronorna i fjol och det blev oavgjort och det berodde på Kim Martin som storspelade. Nu är Sundsvall inget topplag i a-pojkshockeyn heller men det är den nivån dom ligger på.

Pingu
2006-03-07, 10:20
Håller med dig Yankeee, pr gippo lyser överallt.

Frida Nevalinen heter en av damkronorna och hon var med i Västrerbottens tv puck lag för 3 år sedan, det stod i tidningar och var med på tv. Kruxet var bara att hon platsade inte, det fanns massor med killar som var mycket bättre än hon men som ratades. Tränade Clemensnäs hc a-pojkar då så vi mötte Björklöven där hon spelade 4 -5 gånger per år, jag han se ganska mycket av henne alltså. Hon var skitduktig som tjej men tillhörde hellre den sämmre skaran av spelarna på isen då vi möttes.

Snake
2006-03-07, 10:50
Jag har spelat mot Therese Sjölander (hon som spelade OS) en jävla massa gånger, ända upp tills vi blev 15 år då höll hon inte måttet längre. Glappet blir för stort när vi småpojkar förvandlas till hormonstinna pubertetsmonster.

Det är fakta, DEN som tror att en dammålvakt är lika bra som en herrmålvakt kan i princip ingenting om hockey, alternativt är denne ute efter att provocera.

Som jag sa tidigare, hon kan säkert göra en hyffsad match men om det nu vore så, som allan envisas att skriva, att hon håller allsvensk klass, varför står hon då inte hela matchen? Eller jag vet, varför står hon inte i kvalserien?

Melker
2006-03-07, 10:58
Som jag sa tidigare, hon kan säkert göra en hyffsad match men om det nu vore så, som allan envisas att skriva, att hon håller allsvensk klass, varför står hon då inte hela matchen? Eller jag vet, varför står hon inte i kvalserien?

ho ho Kim Martin i KS? :laugh:

Jag gissar att Västerås junisar, som är 2:a och 3:e målvakt, slår Kim i en målvaktsduell alla dagar i veckan och de platsar inte i Allsvenskan idag.

Karl_alfred
2006-03-07, 11:29
man kan ju verkligen undra varför damhockey har lägre klass än herrhockey. det kanske har ngt litet att göra med att medan killarna tränar,tävlar och kör bil gratis (till och med så får de lön för det) så måste damer på elitnivå sälja korv på p15-matcherna och sen skynda tillbaka till jobbet...
Du tror inte det har med förutsättningar att göra med? :)

Karl_alfred
2006-03-07, 11:32
Syftade inte på dig, du får gnälla. Det är ditt uppdrag på kolo och du gör det bra *popcorn*

Klart det finns bättre målvakter som man borde vara mer avundsjuk på, men faktum att det är en tjej det handlar om nu gör det hela lite känsligare. Grabbarna som inte lyckades med karriären är ju såklart avundsjuka på att en brud platsar bättre än dom :)
Försök sätta dig in lite i situationen istället för att slänga ur dig en massa skit :laugh: *screwy* :laugh:

Karl_alfred
2006-03-07, 11:34
Det är fakta, DEN som tror att en dammålvakt är lika bra som en herrmålvakt kan i princip ingenting om hockey, alternativt är denne ute efter att provocera.

Allan? :)

sunkan
2006-03-07, 12:22
Jag har spelat mot Therese Sjölander (hon som spelade OS) en jävla massa gånger, ända upp tills vi blev 15 år då höll hon inte måttet längre. Glappet blir för stort när vi småpojkar förvandlas till hormonstinna pubertetsmonster.



Enligt dem som fortfarande spelar med henne ibland så är hon fortfarande jävligt bra ;)

Yankeee
2006-03-07, 12:23
Enligt dem som fortfarande spelar med henne ibland så är hon fortfarande jävligt bra ;)

Jävligt bra enligt vilka kriterier?

sunkan
2006-03-07, 12:30
Jävligt bra enligt vilka kriterier?

Men herregud, tror du jag frågade min kompis det eller, vi snackade allmänt om damhockey å jag frågade om hur bra hon va å han sa att hon va jävligt bra bara. Är det den svenska jantelagen som skiner igenom här eller vad är det för fel på folk

Dumleman
2006-03-07, 12:35
Hoppas verkligen att det går bra för henne och att hon dominerar och får ett kontrakt i elitserien men tyvärr tror jag att hon blir:
http://img223.imageshack.us/img223/4281/tysonkidowned9wk.jpg

Snake
2006-03-07, 12:35
Enligt dem som fortfarande spelar med henne ibland så är hon fortfarande jävligt bra ;)

Då kan man ju fråga sig vilka det är som spelar med henne som tycker hon är så jävla bra, dom som spelar med henne i MoDo tycker säkert det och deras åsikt är befogad. Om det råkar vara dina polare från Sollefteå som spelar med henne, då är dina polare inte duktiga på hockey och då är deras åsikt ganska irellevant i det här sammanhanget.

Metal_boy_
2006-03-07, 12:35
Försök sätta dig in lite i situationen istället för att slänga ur dig en massa skit :laugh: *screwy* :laugh:

Jag har svårt att sätta mig in i en föredetting som inte lyckades komma högre än division 1 i sin karriär, men du kanske kan ge mig tips?

Yankeee
2006-03-07, 12:35
Men herregud, tror du jag frågade min kompis det eller, vi snackade allmänt om damhockey å jag frågade om hur bra hon va å han sa att hon va jävligt bra bara. Är det den svenska jantelagen som skiner igenom här eller vad är det för fel på folk

Lägg ner jantelagssnacket nu, det är bara jobbigt. Jag är inte det minsta avundsjuk, jag kollar inte och har aldrig spelat hockey. Jag är inte det minsta intresserad, och som sagt. Ville jag vara avundsjuk finns det otaliga människor som jag skulle välja före en damhockeyspelare, om jag ens öht skulle kunna bli avundsjuk på en damhockeyspelare.

Det hela handlar om att damhockeyspelare SUGER jämfört med herrar, de är inte BRA jämfört med herrspelare. Det är så jävla fånigt hela grejen, och sen ni som tror att det handlar om avundsjuka, vakna upp va?

sunkan
2006-03-07, 12:37
Då kan man ju fråga sig vilka det är som spelar med henne som tycker hon är så jävla bra, dom som spelar med henne i MoDo tycker säkert det och deras åsikt är befogad. Om det råkar vara dina polare från Sollefteå som spelar med henne, då är dina polare inte duktiga på hockey och då är deras åsikt ganska irellevant i det här sammanhanget.

Dem är från sollefteå ja, å om han är dålig eller ej vet jag inte. Vad som gör det irrelevant om han spelar med sollefteå får du gärna förklara

Snake
2006-03-07, 12:40
Dem är från sollefteå ja, å om han är dålig eller ej vet jag inte. Vad som gör det irrelevant om han spelar med sollefteå får du gärna förklara

Ok, en liknelse eftersom vi befinner oss på Kollo:

Jag som är klen som en mygga skulle kunna säga att världsmästaren i damernas styrkelyft är jävligt bra (stark). Skulle det uttalandet från mig per automatik betyda att hon då skulle klara sig bra i herrarnas tävling?

hangatyr
2006-03-07, 12:40
Du tror inte det har med förutsättningar att göra med? :)


jo, på två sätt: dels så har kvinnor sämre förutsättningar rent fysiskt, eftersom kvinnor genrellt sett är svagare än män. detta är nu ett faktum, däremot så finsn det kvinnor som bevisligen trots det klarar sig på vissa positioner inom herrhockeyn.

MEN det har även med förutsättningar avseende istid, tränarens kompetens, hur pushade de blir av sin omgivning etc. som sagt: varöfr måste inte elitherrarna sälja korv och mongolotter när elitdamerna måste det?

Yankeee
2006-03-07, 12:41
varöfr måste inte elitherrarna sälja korv och mongolotter när elitdamerna måste det?

För att det är fler människor som vill se herrarna spela, vilket ger mer sponsorpengar, vilket ger mer pengar till klubben, som kan satsa mer på att få bra spelare att stanna så att fler människor vill se dem spela?

apa_ola
2006-03-07, 12:42
jo, på två sätt: dels så har kvinnor sämre förutsättningar rent fysiskt, eftersom kvinnor genrellt sett är svagare än män. detta är nu ett faktum, däremot så finsn det kvinnor som bevisligen trots det klarar sig på vissa positioner inom herrhockeyn.

MEN det har även med förutsättningar avseende istid, tränarens kompetens, hur pushade de blir av sin omgivning etc. som sagt: varöfr måste inte elitherrarna sälja korv och mongolotter när elitdamerna måste det?

för att herrarna spelar mer attraktiv hockey för den stora massan och drar därigenom in mer pengar-->behöver ej sälja lotter.
oklarheter?

edit: damn! beaten wiht seconds

hangatyr
2006-03-07, 12:45
För att det är fler människor som vill se herrarna spela, vilket ger mer sponsorpengar, vilket ger mer pengar till klubben, som kan satsa mer på att få bra spelare att stanna så att fler människor vill se dem spela?


ja, men om vi är intresserade av att även kvinnor ska ha en chans att elitsatsa (för det är vi väl?) så borde vi se över VARFÖR nu män är så jävla mkt bättre. det kan ju inte ENBART vara att de har ishockey i blodet?

du besvarar för övrigt bara en av mina frågeställningar.

på tal om vad som är mest populärt att kolla på: jag tvivlar på att beachvolleyherrarna säljer korv och läsk på dammatcher.

Yankeee
2006-03-07, 12:47
ja, men om vi är intresserade av att även kvinnor ska ha en chans att elitsatsa (för det är vi väl?) så borde vi se över VARFÖR nu män är så jävla mkt bättre. det kan ju inte ENBART vara att de har ishockey i blodet?

du besvarar för övrigt bara en av mina frågeställningar.

Fler män spelar hockey, bättre fysiska förutsättningar, män har större intresse på fritiden kanske?

Noodles
2006-03-07, 12:47
jo, på två sätt: dels så har kvinnor sämre förutsättningar rent fysiskt, eftersom kvinnor genrellt sett är svagare än män. detta är nu ett faktum, däremot så finsn det kvinnor som bevisligen trots det klarar sig på vissa positioner inom herrhockeyn.

MEN det har även med förutsättningar avseende istid, tränarens kompetens, hur pushade de blir av sin omgivning etc. som sagt: varöfr måste inte elitherrarna sälja korv och mongolotter när elitdamerna måste det?

Att damhockeyn saknar samma resurser som herrarna är solklart. Självklart känns det orättvist men det finns förklaringar. Pengarna och resurserna finns där publiken finns. Trots OS-finalen var det ingen direkt rusning till damhockeyn efter OS.

Vissa sporter ligger efter ekonomiskt och det kan tyckas tråkigt men de flesta är nog väl medvetna om det när de börjar sin karriär. Är det något som är tröttsamt så är det bittra människor inom icke penningstinna sporter som pratar om hur jobbigt de har det. När de valde att elitsatsa visste de vad som gällde så det kan inte vara en överraskning.

Det handlar om att ha tur med profilerna. Titta på sjukampen i friidrott. Det var inte en käft som brydde sig om det i Sverige innan Klüft kom fram. Nu är det mycket bevakning och därmed kommer sponsorpengarna. Likadant med skidskyttet som i princip dog efter Magdalena Forsberg. Anna-Carin Olofssons framgångar räcker antagligen inte för att skapa samma drag igen.

Dumleman
2006-03-07, 12:49
ja, men om vi är intresserade av att även kvinnor ska ha en chans att elitsatsa (för det är vi väl?) så borde vi se över VARFÖR nu män är så jävla mkt bättre. det kan ju inte ENBART vara att de har ishockey i blodet?
Män är djur som har djurgenen i blodet vilken de använder i den barbariska sporten hockey.

Noodles
2006-03-07, 12:50
ja, men om vi är intresserade av att även kvinnor ska ha en chans att elitsatsa (för det är vi väl?) så borde vi se över VARFÖR nu män är så jävla mkt bättre. det kan ju inte ENBART vara att de har ishockey i blodet?

du besvarar för övrigt bara en av mina frågeställningar.

på tal om vad som är mest populärt att kolla på: jag tvivlar på att beachvolleyherrarna säljer korv och läsk på dammatcher.

Det är självklart att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar när det gäller statligt stöd till idrotten. Det samma gäller tider i hallar och liknande. Förhoppningsvis kommer det förbättras så att killarna inte får alla bra tider. Däremot kan vi aldrig styra marknadskrafterna och näringslivets intresse för en idrott. Det är förklaringen till att vissa får sälja bingolotter.

Titta på herrbandy. De spelarna blir inte heller rika på sin sport. Det har inte alltid med killar och tjejer att göra.

Karl_alfred
2006-03-07, 12:50
Jag har svårt att sätta mig in i en föredetting som inte lyckades komma högre än division 1 i sin karriär, men du kanske kan ge mig tips?
Jag lade av med hockey vid 19 års ålder ;) Men jag tycker du kan ta o skaffa dig lite fakta o framförallt insikt i hockey innan du öppnar käften, för uppenbarligen kan du inte ett smack!

Karl_alfred
2006-03-07, 12:52
jo, på två sätt: dels så har kvinnor sämre förutsättningar rent fysiskt, eftersom kvinnor genrellt sett är svagare än män. detta är nu ett faktum, däremot så finsn det kvinnor som bevisligen trots det klarar sig på vissa positioner inom herrhockeyn.

MEN det har även med förutsättningar avseende istid, tränarens kompetens, hur pushade de blir av sin omgivning etc. som sagt: varöfr måste inte elitherrarna sälja korv och mongolotter när elitdamerna måste det?
Vilken dam platsar på vilken position inom herrhockeyn? Nu hoppas jag du pratar högre nivå än div 3. Kom inte o säg att Martin gör det nu bara!

sunkan
2006-03-07, 12:52
Ok, en liknelse eftersom vi befinner oss på Kollo:

Jag som är klen som en mygga skulle kunna säga att världsmästaren i damernas styrkelyft är jävligt bra (stark). Skulle det uttalandet från mig per automatik betyda att hon då skulle klara sig bra i herrarnas tävling?

Men vad vet du om hur duktig han är å inte.

hangatyr
2006-03-07, 12:55
Titta på herrbandy. De spelarna blir inte heller rika på sin sport. Det har inte alltid med killar och tjejer att göra.

nej, men för ofta för att det skulel kunna beskrivas som en slump.

inom bandy blir ju inte damerna så värst feta på sin sport heller...

Yankeee
2006-03-07, 12:56
nej, men för ofta för att det skulel kunna beskrivas som en slump.


Men det är ju som med mycket annat, tjejer har inte alltid fått eller haft möjlighet att utöva alla idrotter. Klart de ligger mycket längre efter än vad de skulle ha gjort om de hade fått träna och utveckla sporten efter deras förutsättningar lika länge som killar.

qubie
2006-03-07, 12:56
ja, men om vi är intresserade av att även kvinnor ska ha en chans att elitsatsa (för det är vi väl?) så borde vi se över VARFÖR nu män är så jävla mkt bättre. det kan ju inte ENBART vara att de har ishockey i blodet?

du besvarar för övrigt bara en av mina frågeställningar.

på tal om vad som är mest populärt att kolla på: jag tvivlar på att beachvolleyherrarna säljer korv och läsk på dammatcher.

Det är klart att hockeysverige prioterar killhockey framför damhockey! Som tidigare sagts så har killar bättre genitisk massa och därav lättare att bli bättre för det är klart en hockeyspelare som har lika bra skridskoteknik som en lagkompis, väger lika mycket på samma längd men har BETYDLIGT starkare ben och starkare i kroppen kommer åka snabbare än sin lagkompis.

Du vet svaret på beachvolleyboll frågan, mer killar är sportintresserade och vem säger nej tjejer som skuttar i sanden, blir inoljade av sin svett och har oftast fina välbehag :naughty:

Snake
2006-03-07, 12:57
Men vad vet du om hur duktig han är å inte.

Jag skrev "om". Jag antar att du förstod min liknelse eftersom argumenten verkar tryta.

hangatyr
2006-03-07, 12:58
Vilken dam platsar på vilken position inom herrhockeyn? Nu hoppas jag du pratar högre nivå än div 3. Kom inte o säg att Martin gör det nu bara!

vart skrev jag att jag talar om elitserien etc?

ni missar målet, mina herrar: jag hävdar att kvinnors extrema underlägsenhet inom hockeyn i stor utsträckning inte BARA beror på fysiska skillnander, utan de förusättningar som ges avseende träningstider, tränare, spons, förväntningar, stöd från familj och samhälle etc etc.


men det är tydligen som att tala emot en vägg, så jag skiter i det.

Noodles
2006-03-07, 12:59
nej, men för ofta för att det skulel kunna beskrivas som en slump.

inom bandy blir ju inte damerna så värst feta på sin sport heller...

Men dambandyn är ju ett skämt. I "VM" som gick i Sverige vann Svenskorna varje match och släppte inte in ett enda mål. Det var nästan tvåsiffrigt i varje match. Om herrbandy är en minimal sport internationellt så är dambandyn ännu värre.

Om du vill se det omvända då. Titta på alpint. Där har Sverige en enorm profil i Anja Pärsson. Jag kan lova dig att resurserna i damlaget är betydligt större. Hennes stab av medarbetare är inte liten. På herrsidan har vi bara massor åkare som kämpar för topp 10-placeringar.

Det har blivit bättre och mer utjämnat när det gäller förutsättningarna i övrigt. Förut fick tjejerna nöja sig med de tider som blev över när killarna hade bokat hallen. Du får inte dra in privata intressen i diskussionen. Där är det marknadskrafterna som styr.

Sedan handlar det om förebilder också. Hur många fler kvinnliga friidrottare har vi inte fått tack vare bra prestationer från Bergqvist, Klüft och systrarna Kallur?

Karl_alfred
2006-03-07, 12:59
vart skrev jag att jag talar om elitserien etc?

ni missar målet, mina herrar: jag hävdar att kvinnors extrema underlägsenhet inom hockeyn i stor utsträckning inte BARA beror på fysiska skillnander, utan de förusättningar som ges avseende träningstider, tränare, spons, förväntningar, stöd från familj och samhälle etc etc.


men det är tydligen som att tala emot en vägg, så jag skiter i det.
Ja i viss mån, men största anledningen är förutsättningarna, jag lovar dig att de finns kvinnor som nästan lever fr att bli bra på hockey med som inte har nått i herrlag att göra.

hangatyr
2006-03-07, 13:00
Du vet svaret på beachvolleyboll frågan, mer killar är sportintresserade och vem säger nej tjejer som skuttar i sanden, blir inoljade av sin svett och har oftast fina välbehag :naughty:

självklart, men du har inte förstått vart jag ville komma: innebär det att herrarna inom sporten får stå ut med förnedrande läskförsäljningsgrejer som hockeydamer tvingas till? nej givetvis inte.

Yankeee
2006-03-07, 13:00
ni missar målet, mina herrar: jag hävdar att kvinnors extrema underlägsenhet inom hockeyn i stor utsträckning inte BARA beror på fysiska skillnander, utan de förusättningar som ges avseende träningstider, tränare, spons, förväntningar, stöd från familj och samhälle etc etc.


Finns det någon (fysiskt krävande) sport där kvinnor har samma möjligheter som män, där de inte ligger mil efter?

hangatyr
2006-03-07, 13:00
Ja i viss mån, men största anledningen är förutsättningarna, jag lovar dig att de finns kvinnor som nästan lever fr att bli bra på hockey med som inte har nått i herrlag att göra.

jag lovar dej att det finns män som lever för att bli bra på hockey men som itne har i ett herrlag att göra.

Karl_alfred
2006-03-07, 13:02
jag lovar dej att det finns män som lever för att bli bra på hockey men som itne har i ett herrlag att göra.
Jag snackade iof om Landslagsspelare :)

hangatyr
2006-03-07, 13:02
Jag snackade iof om Landslagsspelare :)

jag också. :D

Noodles
2006-03-07, 13:02
vart skrev jag att jag talar om elitserien etc?

ni missar målet, mina herrar: jag hävdar att kvinnors extrema underlägsenhet inom hockeyn i stor utsträckning inte BARA beror på fysiska skillnander, utan de förusättningar som ges avseende träningstider, tränare, spons, förväntningar, stöd från familj och samhälle etc etc.


men det är tydligen som att tala emot en vägg, så jag skiter i det.

Börja inte snacka om att du talar med en vägg innan du har sopat framför egen dörr.

Jag håller till fullo med om att det är yttre förutsättningar som styr damidrottens kvalitet. Alltså inte bara genetiska förutsättningar. Det jag har försökt säga är att idrotten är så beroende av privata intressen och därför får herridrotten mer pengar. Annars skulle många inte kunna idrotta alls. Däremot finns det som sagt idrotter där tjejerna har det bättre än killarna. Exempel på det är alpina landslagen.

Snake
2006-03-07, 13:03
Ja i viss mån, men största anledningen är förutsättningarna, jag lovar dig att de finns kvinnor som nästan lever fr att bli bra på hockey med som inte har nått i herrlag att göra.

Hangatyr har rätt i det han skriver, vi kan inte blunda för att herrarna har det mycket bättre än damerna i alla saker som spelar in runtomkring. Och du också har rätt i det du skriver.

Men det är och har alltid varit männen som är/varit bättre när det kommer till fysiskt krävande idrotter, att säga nått annat är ju bara enormt korkat.

Grahn
2006-03-07, 13:05
Om det fanns en stor kvinnlig publik som ville se dam hockey kanske det skulle bli lite mer fart på den fronten med.

hangatyr
2006-03-07, 13:06
Men det är och har alltid varit männen som är/varit bättre när det kommer till fysiskt krävande idrotter, att säga nått annat är ju bara enormt korkat.

ja jag håller med dig om det, vilket vem som helst kan läsa i ngt av mina inlägg ovan.

men om kvinnor fick samma stöd som män, så skulle fler kvinnor så klart platsa i herrhockeyn (som om det nu skulel vara ngt självandamål). men framför allt skulle damhockeyn få sån kvalitet att det blev kul att titta på även för er hockeykonässörer, vilket i sin tur skulle generera spons osv osv.

Karl_alfred
2006-03-07, 13:06
jag också. :D
Fan *cry*

Karl_alfred
2006-03-07, 13:09
Om det fanns en stor kvinnlig publik som ville se dam hockey kanske det skulle bli lite mer fart på den fronten med.
Grejen är den att de flesta kvinnor tycks hellre se på herrhockey, frågade väldigt många om det under OS i turin. Argumenten var ungefär: Självklart! inte väljer man att se på småpojkar om man kan se elitserien. :)

Yankeee
2006-03-07, 13:10
men om kvinnor fick samma stöd som män, så skulle fler kvinnor så klart platsa i herrhockeyn (som om det nu skulel vara ngt självandamål). men framför allt skulle damhockeyn få sån kvalitet att det blev kul att titta på även för er hockeykonässörer, vilket i sin tur skulle generera spons osv osv.

Nej, kvinnor skulle inte platsa i herrhockeyn oavsett stöd. En kvinna kommer aldrig kunna mäta sig med en man i en fysisk sport (om vi antar att båda är på topp och ingen dopning förekommer).

Noodles
2006-03-07, 13:10
ja jag håller med dig om det, vilket vem som helst kan läsa i ngt av mina inlägg ovan.

men om kvinnor fick samma stöd som män, så skulle fler kvinnor så klart platsa i herrhockeyn (som om det nu skulel vara ngt självandamål). men framför allt skulle damhockeyn få sån kvalitet att det blev kul att titta på även för er hockeykonässörer, vilket i sin tur skulle generera spons osv osv.

Stödet från statligt håll måste också vara relaterat till antalet som utövar idrotten. Hur många herr- respektive damspelare finns det i hockey?

Vi kan inte tvinga folk till arenorna. Det är lite av ett moment 22. Fler folk kommer inte innan kvaliteten blir högre osv...

Jag tycker att damerna ska få exakt samma förutsättningar som herrarna. Däremot med hänsyn till antalet utövande. Om det sker på bekostnad av herrhockeyn tycker jag det är värt det för att få lika villkor.

Snake
2006-03-07, 13:11
ja jag håller med dig om det, vilket vem som helst kan läsa i ngt av mina inlägg ovan.

men om kvinnor fick samma stöd som män, så skulle fler kvinnor så klart platsa i herrhockeyn (som om det nu skulel vara ngt självandamål). men framför allt skulle damhockeyn få sån kvalitet att det blev kul att titta på även för er hockeykonässörer, vilket i sin tur skulle generera spons osv osv.

Ja dom skulle platsa i herrhockeyn, det skulle Yankeee också göra. Han som aldrig spelat hockey, men det skulle nog vara en väldigt låg division både för Yankeee och quinnsen.

Allting är relativt, folk verkar inte (vilja?) förstå det ibland dock.

hangatyr
2006-03-07, 13:11
Nej, kvinnor skulle inte platsa i herrhockeyn oavsett stöd. En kvinna kommer aldrig kunna mäta sig med en man i en fysisk sport (om vi antar att båda är på topp och ingen dopning förekommer).

vi får väl se.

Yankeee
2006-03-07, 13:13
vi får väl se.

Jag antar du fortfarande pratar landsladsnivå, alltså de bästa männen. Naturligtvis kan kvinnor redan idag platsa i herrhockeyn, frågan är på vilken nivå.

Grahn
2006-03-07, 13:13
Grejen är den att de flesta kvinnor tycks hellre se på herrhockey, frågade väldigt många om det under OS i turin. Argumenten var ungefär: Självklart! inte väljer man att se på småpojkar om man kan se elitserien. :)

Mjo sant...

Karl_alfred
2006-03-07, 13:14
Jag antar du fortfarande pratar landsladsnivå, alltså de bästa männen. Naturligtvis kan kvinnor redan idag platsa i herrhockeyn, frågan är på vilken nivå.
Div 3-4 skulle jag gissa, att få chansen i en betydelselös match är inte samma sak :)

Trance
2006-03-07, 13:15
Kim Martin spelar tillsammans med Hammarbys pojklag 86 läste jag någonstans. Bättre än jag trodde.

Snake
2006-03-07, 13:22
Kim Martin spelar tillsammans med Hammarbys pojklag 86 läste jag någonstans. Bättre än jag trodde.

Det var 3-4 år sen, just nu så tränar hon med Malmös J18 och J20 lag. Statsen från Hammarby var inte särkskilt imponerande heller, ganska dålig räddningsprocent. Förvånande? Nej, inte ens på den nivån.

Metal_boy_
2006-03-07, 14:26
Jag lade av med hockey vid 19 års ålder ;) Men jag tycker du kan ta o skaffa dig lite fakta o framförallt insikt i hockey innan du öppnar käften, för uppenbarligen kan du inte ett smack!


Ja precis, du slutade för att du inte platsade. Vad hade insikt och fakta i hockey med din avundsjuka att göra? Att du brusar upp gör den ju bara mer uppenbar.

Karl_alfred
2006-03-07, 14:41
Ja precis, du slutade för att du inte platsade. Vad hade insikt och fakta i hockey med din avundsjuka att göra? Att du brusar upp gör den ju bara mer uppenbar.
Vad vet du om de? Jag brusar upp för att du sätter dig emot på ett korrkat sätt o har beviserligen dessutom inga större kunskaper om hockey. Det handlar inte om avundsjuka, jag vet att damer inte har nått med herrhockey att göra! Har själv spelat o tränat med landslagsdamer i ett jun-lag, de var medelmåttor i ett lag som knappast kan ses som särskillt bra.

Cilia
2006-03-07, 14:47
Vad vet du om de? Jag brusar upp för att du sätter dig emot på ett korrkat sätt o har beviserligen dessutom inga större kunskaper om hockey. Det handlar inte om avundsjuka, jag vet att damer inte har nått med herrhockey att göra! Har själv spelat o tränat med landslagsdamer i ett jun-lag, de var medelmåttor i ett lag som knappast kan ses som särskillt bra.
nu är ju damhockeyn fortfarande i sin linda.
om du la av med hockey för några år sen så tror jag att den har utveckats en del sedan dess så det går nog inte helt att jämföra.

sen är det roligt hur upprört det blir bara för en tjej fick chansen.
om dom bedömde att hon skulle få chansen kan man inte bara grattulera henne och önska henne lycka till istället för ifrågasätta hennes kompetens direkt?

Karl_alfred
2006-03-07, 14:53
nu är ju damhockeyn fortfarande i sin linda.
om du la av med hockey för några år sen så tror jag att den har utveckats en del sedan dess så det går nog inte helt att jämföra.

sen är det roligt hur upprört det blir bara för en tjej fick chansen.
om dom bedömde att hon skulle få chansen kan man inte bara grattulera henne och önska henne lycka till istället för ifrågasätta hennes kompetens direkt?
Ja visst 3 år sedan var de, har väll hänt lite med damhockeyn så fullt uppdaterad kan jag ej vara, men rent generellt om de så skulle gått till att va bland de bättre i det juniorlaget skulle de inte va mycket att hurra för? Kan tilläggas att dessa räknas till de bättre i landslaget med :)

Upprördheten handlar snarare om att jag stör mig på detta "kvinnor kan tävla med herrar" som dykt upp på senare år, löjligt att de ska behöva visas igen att nej de kommer inte gå.

Cilia
2006-03-07, 15:08
Upprördheten handlar snarare om att jag stör mig på detta "kvinnor kan tävla med herrar" som dykt upp på senare år, löjligt att de ska behöva visas igen att nej de kommer inte gå.
fast varför sluta försöka?
hade vi haft den inställningen när det gäller allt annat hade vi inte kommit långt från stenåldern.
sen finns det en del forskning (nej hag sitter inte på ngra rapporter just nu) som visar att kvinnors utvecklingen inom idrotten går fortare än männens som rent teoretiskt så bör vi vara ikapp er om x antal år.

Sen handlar det väl också om att om man tränar med dom som är bättre så blir man bättre själv och utvecklas snabbare.

Det finns också idrotter där kvinnor tävlar på samma villkor som männen.

Yankeee
2006-03-07, 15:11
sen finns det en del forskning (nej hag sitter inte på ngra rapporter just nu) som visar att kvinnors utvecklingen inom idrotten går fortare än männens som rent teoretiskt så bör vi vara ikapp er om x antal år.

Det finns också idrotter där kvinnor tävlar på samma villkor som männen.

Kvinnorns utveckling går snabbare för att idrott är relativt nytt för kvinnor, självklart går utvecklingen snabbare i början. Kvinnor kommer aldrig att komma ikapp män i fysiska idrotter, men du kanske menar att kvinnor kommer till motsvarande nivå för männen.


Vilka fysiska idrotter tävlar kvinnor och män på samma villkor?

Dumleman
2006-03-07, 15:12
fast varför sluta försöka?
hade vi haft den inställningen när det gäller allt annat hade vi inte kommit långt från stenåldern.
sen finns det en del forskning (nej hag sitter inte på ngra rapporter just nu) som visar att kvinnors utvecklingen inom idrotten går fortare än männens som rent teoretiskt så bör vi vara ikapp er om x antal år.

Sen handlar det väl också om att om man tränar med dom som är bättre så blir man bättre själv och utvecklas snabbare.

Det finns också idrotter där kvinnor tävlar på samma villkor som männen.
Jag har "hört" att kvinnor har bättre genetiska förutsättningar än männen när det gäller konditionsidrotter. Kan du nämna en idrott där kvinnor och män tävlar mot varandra? Till och med i darth, biljard och curling så är det herr- och damklasser.

Mr Top Dog
2006-03-07, 15:25
Jag har "hört" att kvinnor har bättre genetiska förutsättningar än männen när det gäller konditionsidrotter. Kan du nämna en idrott där kvinnor och män tävlar mot varandra? Till och med i darth, biljard och curling så är det herr- och damklasser.

Hästsporter, segling.

sunkan
2006-03-07, 15:26
Hästsporter.
motocross

Trance
2006-03-07, 15:26
sen finns det en del forskning (nej hag sitter inte på ngra rapporter just nu) som visar att kvinnors utvecklingen inom idrotten går fortare än männens som rent teoretiskt så bör vi vara ikapp er om x antal år.


...nej det borde inte kvinnorna "teoretiskt" vara. Vet inte hur du får fram det.

Förstår inte varför detta är så känsligt, män är som sönderdopade kvinnor..minst. Så i väldigt många sporter där det krävs styrka etc så kommer inte kvinnorna komma ikapp. Men varför skall de göra det? Låt kvinnorna kämpa mot sitt eget max istället för herrarnas max.

Lillgrabben
2006-03-07, 15:36
Ok, en liknelse eftersom vi befinner oss på Kollo:

Jag som är klen som en mygga skulle kunna säga att världsmästaren i damernas styrkelyft är jävligt bra (stark). Skulle det uttalandet från mig per automatik betyda att hon då skulle klara sig bra i herrarnas tävling?


Okej, lite fakta då eftersom att du tar in SL i resonemanget:


Anna Olsson är bäst i Sverige i damernas klass 56 & skulle vara det även i herrarnas klass 56 så ja, hon klarar sig jäkligt bra även i herrklassen. *flex*

Nu ligger det visserligen inte till så i de allra flesta klasserna, men det finns fler damer än Anna som presterar fruktansvärt bra.

Stoltz
2006-03-07, 15:38
Anatgligen ingenting. Förutom att svenska gossar antagligen känner testiklarna krympa när ytterligare en tjej bevisar att den beryktade manliga överlägsenheten kanske inte är så naturlagsgiven som man kunde tro.

:laugh: Konstigt nog precis den tanke som for genom mitt huvud på vägen hem medan jag lyssnade på radion om det.

Va fan, jag är mest glad för henne, det är ju skitkul för henne. Jag hade gärna sett blandade ligor, utan tvekan.
Men jag förstår att den mer inbitne räven är lite konservativ till hela grejen, det är jävligt konstigt att en dam ska spela i ett herrlag, när det finns damlag. Frågan är ju hur mycket av den konservatismen som egentligen beror på att hon äger vissa herrmålvakter...

hangatyr
2006-03-07, 15:38
Okej, lite fakta då eftersom att du tar in SL i resonemanget:


Anna Olsson är bäst i Sverige i damernas klass 56 & skulle vara det även i herrarnas klass 56 så ja, hon klarar sig jäkligt bra även i herrklassen. *flex*

Nu ligger det visserligen inte till så i de allra flesta klasserna, men det finns fler damer än Anna som presterar fruktansvärt bra.

coolt.

Karl_alfred
2006-03-07, 15:41
fast varför sluta försöka?
hade vi haft den inställningen när det gäller allt annat hade vi inte kommit långt från stenåldern.
sen finns det en del forskning (nej hag sitter inte på ngra rapporter just nu) som visar att kvinnors utvecklingen inom idrotten går fortare än männens som rent teoretiskt så bör vi vara ikapp er om x antal år.

Sen handlar det väl också om att om man tränar med dom som är bättre så blir man bättre själv och utvecklas snabbare.

Det finns också idrotter där kvinnor tävlar på samma villkor som männen.
Det kommer aldrig att hända tro mig, men fortsätt försöka ni :D

Ja ridsport mm Sen tävlar vi väll på samma vilkor men däremot räcker inte resurserna?

Errko
2006-03-07, 16:59
Jag hoppas det går bra för henne, vore kul för hennes del! Hon verkar vara en bra förebild också så en bra insats kan säkert inspirera fler hockeytjejer.

Lägger till en fysisk sport där kvinnor kan prestera lika bra som män, racing. Danica Patrick hade snabbast varvtid i kvalet till Indy 500, snitthastighet över 330 km/h med grymt höga g-krafter. Det krävs en enormt vältränad kropp för att klara den påfrestningen. Lite som att köra motocross, låter enkelt men grym påfrestning på överkroppen framför allt.

Kaboffastar
2006-03-07, 17:34
Snackade med en spelare i bofors idag.. han sa att det skulle bli som för oss att göra frukost. haha.. hahahhaha.

( oss = en restaurang med överskillade kockar som har ungefär 2 frukostgäster )

Pretender
2006-03-07, 18:44
http://www.geocities.com/verdrahciretop/hockey1.jpg

LoLLiboLL
http://i22.photobucket.com/albums/b348/kronikdj/whiteflamessuit.gif

Pingu
2006-03-07, 18:54
Hon ska stå en period och kommer att vara heltänd. Killarna i laget kommer nog att tagga till lite extra också så hon kommer nog att göra ett helt ok inhopp. Bofors är ju inte ett topplag om vi säger så, så hon lär nog inte få alltför mycket att göra heller.

Yankeee
2006-03-08, 15:45
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_12038149.asp

tinus
2006-03-08, 16:07
Jag hoppas det går bra för henne! :thumbup: Tycker hon verkar vara en alldeles lysande förebild för yngre idrottande tjejer,hon tar den svåra vägen och PRESTERAR för att få uppmärksamhet. Istället för att vika ut sig i café eller slitz (obs! absolut inte något negativt om dessa tidningar..så don´t bother!)

Kaboffastar
2006-03-08, 16:11
men vafan.. spelar dom i malmö ? jäla skit ja trode det var hemma...

Kaboffastar
2006-03-08, 16:15
http://www.mifredhawks.com/

sunkan
2006-03-08, 17:03
Ja de sög ju.

Nitrometan
2006-03-08, 17:03
Stackars Kim riskerar att missa sin plats i ett amerikanskt collegelag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=527362&previousRenderType=6

- De ringde från hennes college i natt och sa att hon inte fick spela. Kim är väldigt ledsen just nu, säger Jenny Henrichson, informationsansvarig inom Mif Redhawks.

Martins blivande collegeklubb Minnesota Duluth kontaktade sent igår kväll Martin och lämnade det dystra beskedet. Om hon ska få spela för collegelaget måste hon vara helamatör och klubben oroas över att andra klubbar kan komma att lämna in protester mot Martin om hon deltar i kvällen match i herrallsvenskan.

Mighty
2006-03-08, 17:46
Bofors är ju inte ett topplag om vi säger så, så hon lär nog inte få alltför mycket att göra heller.
Ehhh... inget topplag?
Dom ligger ju trea i Allsvenskan....

Pingu
2006-03-08, 17:50
Ehhh... inget topplag?
Dom ligger ju trea i Allsvenskan....

Haha vad fel det blev då, Sundsvall har jag hela tiden tänkt på

Metal_boy_
2006-03-08, 17:53
jahopp det blidde inget.

Mighty
2006-03-08, 17:54
Haha vad fel det blev då, Sundsvall har jag hela tiden tänkt på
Det var ju en liten skillnad :D

Yankeee
2006-03-08, 18:41
Stackars Kim riskerar att missa sin plats i ett amerikanskt collegelag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=527362&previousRenderType=6

Sen som vanligt :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1393834&postcount=163