handdator

Visa fullständig version : Hur fort tappar man vikt vid svält?


Beecher
2006-03-06, 19:15
Min polare har bestämt sig för att under hela två veckor inte äta något alls... bara dricka vatten.
Hur mycket kommer han gå ner i vikt om han väger ca 90kg fördelat på 185cm och är rätt så otränad?
är lite orolig över att han kommer bli benrangel *grr27*
jag är rätt så säker på att han inte kommer tappa så mycket på två veckor, bara vätska osv, men jag är inte så kunnig ;P vad tror ni?

Helena B
2006-03-06, 19:44
Bara dricka vatten? Varför då? Ärligt talat så tycker jag att du ska hindra honom.

Ninjasmurf
2006-03-06, 19:55
Min polare har bestämt sig för att under hela två veckor inte äta något alls... bara dricka vatten.
Hur mycket kommer han gå ner i vikt om han väger ca 90kg fördelat på 185cm och är rätt så otränad?
är lite orolig över att han kommer bli benrangel *grr27*
jag är rätt så säker på att han inte kommer tappa så mycket på två veckor, bara vätska osv, men jag är inte så kunnig ;P vad tror ni?
han kommer orka ungefär 24-48h beroende på viljestyrka, när glykogenet är slut kommer han bli hungrig och till slut går han och äter...

Beecher
2006-03-06, 20:09
han kommer orka ungefär 24-48h beroende på viljestyrka, när glykogenet är slut kommer han bli hungrig och till slut går han och äter...

men om han inte skulle äta då... och verkligen tvinga sig, skulle han typ gå ner 20 kg och bli skelett eller nåt? *spy*

keffat_liv
2006-03-06, 20:15
Min polare har bestämt sig för att under hela två veckor inte äta något alls... bara dricka vatten.
Hur mycket kommer han gå ner i vikt om han väger ca 90kg fördelat på 185cm och är rätt så otränad?
är lite orolig över att han kommer bli benrangel *grr27*
jag är rätt så säker på att han inte kommer tappa så mycket på två veckor, bara vätska osv, men jag är inte så kunnig ;P vad tror ni?

min polare gick inte ner ett skit på det.

Cerberus
2006-03-06, 20:21
Klart han kommer gå ner i vikt som fan, glykogen och vätska som binds tillsammans blir man snabbt av med, fett men jag tror nog att muskelförlust blir större än fettförlust.

Poänglöst med svält, okej när han gått ner kilona då, vad ska han göra då? Fortsätta svälta tills han dör? Självsvält leder bara till döden, om han vill hålla en vikt så är det bara att lära sig vad man bör äta och så bör han träna(aldrig fel att röra på sig, betydligt hälsosammare att gå ner i vikt på det sättet än att svälta sönder sig).

Be han o bli medlem här på forumet, han kan ju läsa deff-guiden utan att bli medlem också.

Pellefant
2006-03-06, 20:21
Sök på "fasta viktnedgång kg" kanske, men hur tusan står de som fastar ut? Man går ju ändå upp vikten sen när man börjar äta igen(tror jag).

tigerofsweden
2006-03-06, 20:21
men om han inte skulle äta då... och verkligen tvinga sig, skulle han typ gå ner 20 kg och bli skelett eller nåt? *spy*

Kroppen kommer nog anpassa sig rätt snabbt.

Vastrix
2006-03-06, 20:23
men om han inte skulle äta då... och verkligen tvinga sig, skulle han typ gå ner 20 kg och bli skelett eller nåt? *spy*

I försvarsmaktens handbok överlevnad finns det ett exempel på vad som händer under fältförhållanden.
Efter 10 dagar på enbart vatten har personen gått ner 8,5 kg varav 3 kg muskler och 5,5 kg fett. Förutsättningarna är: du dricker 3L vatten/dag, går 10km/dag, bygger bivack och har tillgång till eld, det råder barmarksförhållanden.

Hur applicerbart detta är på din vän får du själv bedöma.

/V.

mini
2006-03-06, 20:24
Kroppen kommer nog anpassa sig rätt snabbt.
Hur menar du nu?

tigerofsweden
2006-03-06, 20:27
Hur menar du nu?

Aha sorry blev lite fel, menade mest att ja tror inte han kommer se ut som ett skelett, utan att kroppen ställer sig rätt snabbt in på svältläge :)

Som sagt jag tror ;)

mini
2006-03-06, 20:32
Aha sorry blev lite fel, menade mest att ja tror inte han kommer se ut som ett skelett, utan att kroppen ställer sig rätt snabbt in på svältläge :)

Som sagt jag tror ;)
Och vad händer vid svältläge och noll kcal om dagen?

tigerofsweden
2006-03-06, 20:38
Och vad händer vid svältläge och noll kcal om dagen?

Korstfäst mig inte när ja spekulerar :)

Kroppen gör väll främst av med muskelmassa och sparar på fettet. Knappast den effekt man vill åt? :)

mangemani
2006-03-06, 20:39
när jag låg på svält när jag gick ner i vikt för första gången,så gick jag ner från 145(nått) till 85 på relativ kort tid(började när sommarlovet började och var klar vid julen samma år nått,kan ha varit nån vecka in på det nya året).
detta är nått som iaf jag INTE rekomenderar,mådde piss då,hade ingen energi på dagarna mer än när jag motionerade då jag nästan tvingade mej själv även fast jag var helt slut.
3 små mål mat samt nått mellanmål om dagen följt av motions pass varje dag(ibland 2 ggr per dag) ledde till total svält men en enorm viktnedgång på kort tid som kroppen sen fick lida utav.

Cilia
2006-03-06, 20:39
Och vad händer vid svältläge och noll kcal om dagen?
då är det fest och man är fylld av glädje och energi.


jag har fastat i min ungdom.
fast inte på vatten iofs. Hungern går över. jag var iofs hungrig varje kväll men vaknar alltid mätt oavsett vad jag har ätit. Sen går man inte upp allt man gått ner beroende på hur man äter efterråt iofs.

men jag tror inte på fasta längre.

låt kompisen göra som han vill tycker jag.
han kommer inte att dö

Callister
2006-03-06, 20:43
Jag skulle säga att det beror på hans personlighet till mat.
Om han är ett matvrak som bara räknar timmarna så kommer han äta som ett svin efter de där två veckorna. Om han däremot är en som inte äter särskilt mycket kommer han kanske börja äta lite grann sen, typ en frukost och inget mer. Då lär han inte gå upp nå fettvikt direkt eftersom han systematiskt (men antagligen ovetande) höjer förbränningen igen.

Jag låg på nutrilett kur i två veckor förut, gick ner 11 kg. Direkt efter åkte jag på ett läger, vi tränade som fan och åt väldigt lite, kanske 1000 kcal om dagen. På lägret gick jag ner 4 kg och kände mig väldigt frisk och nyttig. När jag kom hem gick jag inte upp något. :) Antagligen pga. att min förbränning systematiskt höjts. Om jag varit hemma hade jag antagligen ätit upp mig igen, min karaktär till mat är inte särskilt hälsosam.

Cilia
2006-03-06, 20:46
va vad det för jäkla träningsläger där ni inte fick ordentligt med mat?
även om du ville gå ner i vikt så var det väl inget bantningsläger du var på?

Callister
2006-03-06, 20:47
va vad det för jäkla träningsläger där ni inte fick ordentligt med mat?
även om du ville gå ner i vikt så var det väl inget bantningsläger du var på?
Jo det var ett läger för överviktiga. :) I samarbete med huddinge sjukhus.

Vakna 08.00
Morgon promenad typ 40 min

Aktivitet 3 timmar

Lunch

Aktivitet 3 timmar

Middag

Sen bad, bastu etc..

Kan också säga att de flesta där gick upp allting igen. Jag gjorde det inte, kanske dels pga. att jag körde min taktiska "förbrännings höjare". Hursomhelst så hade jag varit där två ggr tidigare och med misslyckat resultat.

Beecher
2006-03-06, 20:56
hahaha, gissa vem som fick honom att äta kvällsmat? ;)
fick honom att klämma i sig två stycken stekta ägg :eating: :whipped:

han var rädd för att gå upp i vikt efter sin lilla svältrevolution =)

Nobeliten
2006-03-06, 21:03
Helt ärligt, synd för din kompis som inte orkar röra sig, och ska sluta äta mat för att tro att han ska gå ner.
Han får för f*n röra lite på häcken !

Bönne
2006-03-06, 21:11
Kroppen kommer nog anpassa sig rätt snabbt.Förbränningen kan ju ändå inte sjunka hur mycket som helst, kroppen kommer ändå behöva, låt säga åtminstånde 1500kcal per dygn, vilket skulle innebära max 3kg fett på två veckor, vilket känns ganska värdelöst, med tanke på vad man sätter sig in i.

tigerofsweden
2006-03-06, 21:16
Förbränningen kan ju ändå inte sjunka hur mycket som helst, kroppen kommer ändå behöva, låt säga åtminstånde 1500kcal per dygn, vilket skulle innebära max 3kg fett på två veckor, vilket känns ganska värdelöst, med tanke på vad man sätter sig in i.

Självklart men jag syftade mer på kompisens (trådskaparnens) spekulationer om att han skulle se ut som ett skelett :) Det är ju helt fel

Beecher
2006-03-06, 22:04
Självklart men jag syftade mer på kompisens (trådskaparnens) spekulationer om att han skulle se ut som ett skelett :) Det är ju helt fel

jag tycker redan han är rätt fit, smalare än mig iaf *screwy*
nåja, fick honom att börja följa med på en av mina promenader, vi ska ut nu och gå lite nu så...

det lilla jag vet om kost får jag lära honom

Whey
2006-03-06, 23:16
Han skulle snabbt inte orka något alls, vara trött, inte ha någon energi över huvud taget. Bli liggandes i sängen mer än vanligt, eller framför TV'n. Vikten skulle sjunka ja, men det skulle vara både fett och muskelmassa. Hormonnivåerna skulle gå i botten. Efter ett tag skulle han bli extremt introvert och deprimerad. Sen kan det gå åt två håll, antingen åt helvete, eller så tar han sig tillbaka till ruta ett.

mangemani
2006-03-06, 23:39
tillbaks på ruta ett,ja det stämmer.
om han orkar att ligga på svällt och lyckas nå sitt mål så kommer han garanterat att gå upp till den ursprungliga vikten igen,bara en tidsfråga,jojobantning ni vet.

så var det för mej,gick ner,blev nöjd,började käka mera och normalt,dröjde inte länge tills man var uppe i samma vikt igen.
började banta igen och gick än en gång ner lika mycket som första gången,men denna gång så åt man mycket mer och var mer noga med hur kroppen mådde,höll den vikten i några år tills jag började styrketräna.

tinkerbell
2006-03-07, 20:18
Lönt å leva på vatten när man kan få ett mycket bättre resultat med mat och motion.

t