handdator

Visa fullständig version : gainer eller protein?


The Fallen
2006-03-06, 18:23
tja!

jag har kört på gainer ett tag nu men funderar på att köpa protein istället men undrar om det är lika muskel ökande som gainer?

Skrollovicz
2006-03-06, 19:34
Ja!
Om du kompletterar med snabba kolhydrater så är det minst lika bra som en gainer. Mariekex, russin, riskakor, bananer osv bör du ta tillsammans med proteinaren.

Davil
2006-03-06, 20:09
Ja!
Om du kompletterar med snabba kolhydrater så är det minst lika bra som en gainer. Mariekex, russin, riskakor, bananer osv bör du ta tillsammans med proteinaren.
Nej ! Absolut inte om det är snabb glykogeninlagring man är ute efter i samband med ett träningspass ! Då är inget av dina nämnda "minst lika bra" som maltodextrinet som (oftast) finns i gainer.

nordland
2006-03-06, 20:37
Nej ! Absolut inte om det är snabb glykogeninlagring man är ute efter i samband med ett träningspass ! Då är inget av dina nämnda "minst lika bra" som maltodextrinet som (oftast) finns i gainer.

Riskakor är utmärkt efter träningen. Du kommer inte märka någon praktisk skillnad oavsett om du käkar riskakor, russin, ren dextros eller maltodextrin..

Huvudsaken är att du får i dig tillräcklig mängd...

Ett enskilt mål betyder ingenting. Det är helheten som är det viktiga...

Rudis
2006-03-07, 11:10
Om man ska käka riskakor till, så blir det ju typ ett helt paket med riskakor ? (130g)

tigerofsweden
2006-03-07, 11:21
Om man ska käka riskakor till, så blir det ju typ ett helt paket med riskakor ? (130g)

Finns ju nästan enbart fördelar med maltodextrin, billigare, smidigare och få i sig, bättre osv :thumbup:

Ninjasmurf
2006-03-07, 11:48
Finns ju nästan enbart fördelar med maltodextrin, billigare, smidigare och få i sig, bättre osv :thumbup:
Förutom på deff när det är trevligare att få äta kolhydraterna istället för att dricka dom

GymTT
2006-03-07, 12:06
Förutom på deff när det är trevligare att få äta kolhydraterna istället för att dricka dom


Sant, vad äter du nu istället för malto?

tigerofsweden
2006-03-07, 12:06
Nja det kan man ju diskutera :) Jag själv föredrar och inta det flytande för att det är så smidigt, men så är jag ju stillasittandes stora delar av dagen framför skolböckerna! Men visst hade gärna klämt en påse Gott & Blandat efter passet men som sagt så är det ju både dyrare och betydligt sämre!

GymTT
2006-03-07, 12:09
Nja det kan man ju diskutera :) Jag själv föredrar och inta det flytande för att det är så smidigt, men så är jag ju stillasittandes stora delar av dagen framför skolböckerna! Men visst hade gärna klämt en påse Gott & Blandat efter passet men som sagt så är det ju både dyrare och betydligt sämre!

Vad är det som gör det sämre egentligen? förstår dig tiger, och håller med men vill bara ha en redogörelse.

aliquis
2006-03-07, 12:21
Och att det är näring i allt det andra förutom maltodextrin o druvsocker.

GymTT
2006-03-07, 12:27
Och att det är näring i allt det andra förutom maltodextrin o druvsocker.


hur menar du då?

King Grub
2006-03-07, 12:34
Att druvsocker och maltodextrin saknar näringsämnen, förstås. Näringsbefriad ren energi.

GymTT
2006-03-07, 12:38
Att druvsocker och maltodextrin saknar näringsämnen, förstås. Näringsbefriad ren energi.


tack.

tigerofsweden
2006-03-07, 12:51
tack.

När jag menar sämre så menar jag såklart hur snabbt gkylogeninlagringen sker TT och det går ju betydligt fortare med malto än t.ex. frukost och godis.

GymTT
2006-03-07, 13:34
När jag menar sämre så menar jag såklart hur snabbt gkylogeninlagringen sker TT och det går ju betydligt fortare med malto än t.ex. frukost och godis.


aa okej, frågan är om man märker skillnad, vore kul att veta, för det vore inte fel med godis.

King Grub
2006-03-07, 13:37
Fruktos lagras inte in i skelettmuskulaturen alls, och styrketräning förbrukar bara glykogen från skelettmuskulaturen. Fruktos har ingen plats i samband med styrketräning.

Om man bortser från fruktos spelar GI:t på kolhydraterna mindre roll, bara mängden kolhydrat är tillräcklig och det inte är extremt bråttom med återsyntes av muskelglykogenet.

GymTT
2006-03-07, 13:38
Okej men eftersom godis innehåller fruktos så är det alltså klart sämre alternativ?

King Grub
2006-03-07, 13:40
Ja, sackaros - strösocker - ger 50% fruktos.

Apos78
2006-03-07, 14:44
Det blir viktigt med en snabb påfyllning av glykogenlager då man är i behov av energi inom kort t.ex om du har flera pass/tävlingar per dag men annars är det inte så hemskt bråttom.

bengdoktor
2006-03-07, 15:22
Tänkte på det, hade en diskussion med grüben för länge sedan angående kolhydrater, visst var det väl så att Vitargo är mkt snabbare än malto men hemskt dyrt att köra med?

King Grub
2006-03-07, 15:26
Vitargo ger 70-80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin eller druvsocker.

Davil
2006-03-07, 15:38
Vitargo ger 70-80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin eller druvsocker.
...men det spelar ingen roll...för 20st riskakor, eller ett paket russin är minst lika bra.. :)

King Grub
2006-03-07, 16:04
Definitivt inte. Spelar mindre roll för medelmotionären, men russin eller riskakor är definivit inte "minst lika bra". Russin i synnerhet är rikt på fruktsocker och ett undermåligt val.

Rudis
2006-03-07, 16:44
Grub: Dricker du nån form av gainer runt träning? eller käkar du kolhydrater av något slag istället? isåfall, vad?

King Grub
2006-03-07, 17:23
Efter långvarig och hård konditionsträning blir det Vitargo. Märkbar, klart märkbar, skillnad. Vid styrketräning eller kortare kondispass blir det kolhydrat från vanlig mat.

Davil
2006-03-07, 18:08
Definitivt inte. Spelar mindre roll för medelmotionären, men russin eller riskakor är definivit inte "minst lika bra". Russin i synnerhet är rikt på fruktsocker och ett undermåligt val.
Jag skrev det med glimten i ögat eftersom någon tidigare skrev att det inte skulle spela någon roll om man väljer russin eller malto :)

The Fallen
2006-03-08, 11:55
okej så om jag kör på protein efter träningen och drar hem och käkar och försöker få i mig snabba kolhydrater så är det ungefär lika bra som gainer? för som jag har fattat det så är riktig mat bättre eller har jag helt fel?
men vad är maltodextrin? är det något man blandar i proteinen?

King Grub
2006-03-08, 12:33
Maltodextrin är snabba kolhydrater från stärkelse.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Som druvsocker, fast snabbare och bättre.

Apos78
2006-03-08, 13:17
okej så om jag kör på protein efter träningen och drar hem och käkar och försöker få i mig snabba kolhydrater så är det ungefär lika bra som gainer? för som jag har fattat det så är riktig mat bättre eller har jag helt fel?

Om du vill ha en så snabb glykogeninlagring som möjligt efter träning så är malto klart bättre än mat. Om den delen inte är så viktigt så är det klart trevligare och gå hem och äta sig en god middag. Tillskott, vare sig det är protein eller kolhydrat, har den stora fördelen att det är smidigt som f*n men saknar liksom det sociala med en måltid.

Rudis
2006-03-08, 16:03
Grub: Så det är inte så viktigt att få i sig dessa kolhydrater precis efter träningen? man hinner gott o väl hem o laga mat eller?

King Grub
2006-03-08, 16:13
Det är mycket viktigt. Dels kan glykogeninlagringen och återhämtningen nedregleras med upp till 50% om tillförsel fördröjs, dels minskar kolhydratintag den förhöjda muskelnedbrytningen, dels ökar kolhydratintag aminosyreupptag i skelettmuskulaturen 1 h senare. Du måste inte - med det är en klar skillnad.

MilkmaN
2006-03-08, 20:27
Efter långvarig och hård konditionsträning blir det Vitargo. Märkbar, klart märkbar, skillnad. Vid styrketräning eller kortare kondispass blir det kolhydrat från vanlig mat.

Hur stor är skillnaden gentemot maltdextrin? Bör man inta rent malto istället för en blandning med även vassle i?

King Grub
2006-03-08, 20:57
Skillnaden Vitargo/maltodextrin? Runt 70% snabbare, till Vitargos fördel.

Proteinet förstör inte effekten av maltodextrinet, eller tvärtom. Du får både "independent and combined" effekt - både dom individuella och sammanlagda effekterna.

Doctor Snuggles
2006-03-08, 22:22
Att druvsocker och maltodextrin saknar näringsämnen, förstås. Näringsbefriad ren energi.

Helt apropå: Är det vedertagen terminologi rent semantiskt sett inom näringsfysiologin (på svenska)? Att energi inte är näring?

Constipation
2006-12-14, 21:26
OKEJ nog med att vara så petig.. i STORT SETT för en NYBÖRJARE som han och jag...

Hur ska man kompensera för Protein pulver alla kolhydrater? Vad ska man ta som är billigt och naturligt att äta. ingen schwarznegger fasoner nu.

jag har protein pulver och jag är nybörjare. jag vill få i mig kolhydrater
räcker det med en banan som innehåller 20g (en tredjedel av gainer portion)?

Sheogorath
2006-12-14, 21:34
OKEJ nog med att vara så petig.. i STORT SETT för en NYBÖRJARE som han och jag...

Hur ska man kompensera för Protein pulver alla kolhydrater? Vad ska man ta som är billigt och naturligt att äta. ingen schwarznegger fasoner nu.

jag har protein pulver och jag är nybörjare. jag vill få i mig kolhydrater
räcker det med en banan som innehåller 20g (en tredjedel av gainer portion)?

Än en gång. Frukt är förhållandevis dåligt efter träningen eftersom det innehåller mycket fruktsocker. Men det är bättre att käka en banan direkt efter och sen gå hem och äta, än att skippa bananen. Men druvsocker eller maltodextrin är för medelmotionären det mest praktiska/prisvärda valet.

Själv äter jag Eldorado Hallonflygplan, men det gör jag mest för att det är gott. Hade jag varit supermån om att vara Optimal (Tm) hade det blivit maltodextrin. Vitargo har jag inte råd med i de mängderna som jag använder.

alexsingh
2006-12-14, 21:48
Skillnaden Vitargo/maltodextrin? Runt 70% snabbare, till Vitargos fördel.

Proteinet förstör inte effekten av maltodextrinet, eller tvärtom. Du får både "independent and combined" effekt - både dom individuella och sammanlagda effekterna.

ok att vitargo är 70% snabbare. men tror du det kommer ha någon praktisk skillnad efter några år om jag kört vitargo eller om man använt malto efter styrketräningen.

orsak till frågan:

5kg vitargo: 895 kr (179 kr/kg)
9 kg malto: 399 kr (44 kr/kg)

Skrollovicz
2006-12-14, 23:35
Är Vitargo mycket bättre än maltodextrin?

alexsingh
2006-12-15, 02:47
Är Vitargo mycket bättre än maltodextrin?

aa typ som min fråga;)

Hammargren
2006-12-15, 06:55
hej,

en följdfråga: jag har hört om personer som gått upp uppemot 4-7kg på bara en månad när de börjat ta gainer innan och efter träning - kan detta stämma? och om det stämmer: är detta enbart fett eftersom det knappast är muskler eller vätska?

tack i förskott

King Grub
2006-12-15, 07:55
Du går inte upp mer av ett energiöverskott skapat av en "gainer" än ett energiöverskott skapat av ris och kyckling.

Eddie Vedder
2006-12-15, 09:10
Finns de nån negativ effekt av en måltid tätt inpå träningen, vart jag än läser här på forumet så verkar ju dom flesta ta tillskott direkt efter å sen typ en timme senare käka mat. Jag har typ gymmet om hörnet så de tar aldrig längre tid än 30 minuter mellan sista repetitionen på träningen tills jag sitter å äter. Spelar de nån väsentlig roll i glykogeninlagring å proteinsyntes? Va som är de absolut optimala e inget som jag bryr mej så mycke om frågan e om de ens finns nåt som e helt optimalt.

King Grub
2006-12-15, 09:13
Har du tagit kolhydrat+EAA/protein direkt innan passet är det inget speciell brådska efteråt för muskeluppbyggnadens skull. Proteinnedbrytningen är dock större än uppbyggnaden tills du bryter fastan. Har du inte tagit kolhydrat+EAA/protein direkt före passet är det ju snabbare desto bättre, även för nybildningen av muskelprotein. Kan inte säga hur många gram muskelmassa det kan tänkas göra på X veckor att vänta Y minuter.

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on muscle protein.

Intag 1 h senare har större effekt på proteinsyntesen, men innebär 1/24 av dygnet med obehindrad muskelnedbrytning, och proteinbalansen påverkas av både uppbyggnad och nedbrytning.

Constipation
2006-12-15, 18:59
men glömmer ni inte att man KAN bli stor utan allt detta. det är ju bara ett tillskott. hur viktigt är det om man ska tänka på hur snabbt kroppen tar upp det? hur mycket kan man tjäna på det?

Hammargren
2006-12-16, 12:12
Det är mycket viktigt. Dels kan glykogeninlagringen och återhämtningen nedregleras med upp till 50% om tillförsel fördröjs, dels minskar kolhydratintag den förhöjda muskelnedbrytningen, dels ökar kolhydratintag aminosyreupptag i skelettmuskulaturen 1 h senare. Du måste inte - med det är en klar skillnad.

hej,

om jag har förstått allt rätt så är det optimala att få i sig någon form av proteintillskott i samband med kolhydrater direkt efter träning då muskelnedbrytningen är stor efter ett gympass. spelar det stor roll om man tar tex en gainer som innehåller runt 25 gram protein och 65 gram kolhydrater per portion efter träning, eller kan man lika gärna ta en proteindrink som enbart innehåller protein och sen käka ett större mål så snabbt som möjligt? det tar ungefär en timme för mig att ta mig från gymet och hem igen innan jag får i mig nåt att käka. är detta för lång tid? bör jag försöka få i mig kolhydrater i samband med min proteindrink efter träning - och i såna fall kanske ersätta proteindrinken med en gainer?

tack i förskott

Hammargren
2006-12-17, 13:51
ingen som vet? *whistle*

King Grub
2006-12-17, 14:12
Kolhydrat och protein tillsammans är alltid bättre än det ena eller det andra.

Hammargren
2006-12-17, 17:04
Kolhydrat och protein tillsammans är alltid bättre än det ena eller det andra.

ok, men varför? :P tas proteinet upp av musklerna snabbare om man kombinerar det med kolhydrater, eller vad är det som gör det så mycket bättre?