handdator

Visa fullständig version : halvstekt kyckling


larre
2006-03-06, 18:07
Sitter o kekar min kyckling som vanligt och upptäcker att jag har stekt den för lite, den är halvrå i mitten av fileen, är det lugnt o käka eller kommer jag att få mitt staff på toa under morgondagen?

Pepz
2006-03-06, 18:12
det går inte att säga.
Men för att vara på säkra sidan ska man aldrig äta otillräckligt tillagad kyckling

larre
2006-03-06, 18:13
det går inte att säga.
Men för att vara på säkra sidan ska man aldrig äta otillräckligt tillagad kyckling
Är inte rädd för fågelsjukan då den inte smittar genom så...
Jag var mest fundersam på att få maskar o jävulskap i magen.
När drar du till norge?

emmzan
2006-03-06, 18:22
Är inte rädd för fågelsjukan då den inte smittar genom så...
Jag var mest fundersam på att få maskar o jävulskap i magen.
När drar du till norge?

Salmonellarisken finns och bör tas i beaktande.

Edit: glömde camphylobacteriosen som pepz skriver om nedan.


Slutsats: ät inte halvrå kyckling!

Pepz
2006-03-06, 18:24
finns andra orsaker till att man ska tillaga kycklingen korrekt och vara noga med rengöring av redskap o dyl, Campylobacter som är vanligast hos kyckling men kan finnas i annat kött

Från www.slv.se
Campylobacter

Var finns dessa bakterier? Bl.a. hos fjäderfä, svin, nötkreatur, får, hund, katt, vilda djur samt i vatten.

Hur blir bakterien farlig för oss? Man kan bli ordentligt sjuk även om man bara får i sig ett litet antal bakterier. Bakterien behöver därför inte få tillfälle att föröka sig i livsmedlet för att orsaka sjukdom. Det betyder också att bakterien kan överföras från livsmedlet till köksredskap, skärbrädor o.dyl. och orsaka sjukdom.

Sjukdomstecken Symptomen är kramper, kräkningar, feber och blodiga diarréer som uppträder allt från mildare till mera allvarliga infektioner. Man kan få följdsjukdomar, ibland till och med i form av förlamning.

Hur undviker man att bli sjuk? Genom att upphetta maten ordentligt, dvs. till ca +70°C. Det är också viktigt med bra hygien i samband med matlagningen så att inte bakterier överförs från ett livsmedel till ett annat via redskap eller arbetsytor.

vassle
2006-03-06, 18:31
Alla har en mask i magen.
Varje gång man äter nåt som inte är helt tillagad dvs halv rå,
så växer den här masken :D

emmzan
2006-03-06, 18:32
Alla har en mask i magen.
Varje gång man äter nåt som inte är helt tillagad dvs halv rå,
så växer den här masken :D

Det var också en intressant teori.

Jag upprepar - ät inte halvrå kyckling