handdator

Visa fullständig version : Whey 100, Aspartam


Skrollovicz
2006-03-06, 12:54
Ingredienser
Cross flow Micro filtrerat Whey protein Isolate Instant. Naturliga färg- och smakämnen. Aspartam, fenylananin (ej Naturell) (Instant gör proteinet extremt lättblandat)

Hur illa är detta? , kan man få cancer av w100???

Pepz
2006-03-06, 13:05
Hur illa är detta? , kan man få cancer av w100???

Ja, det är därör det säljs för att folk VILL ha cancer..

Vid ett moderat bruk så lär du inte få cancer.

Skrollovicz
2006-03-06, 13:13
Ja, det är därör det säljs för att folk VILL ha cancer..

Vid ett moderat bruk så lär du inte få cancer.
Kan man ta 3 drinkar om dagen utan o oroa sig??

Sniggel
2006-03-06, 13:15
Omöjligt att svara på. Hur länge hade du tänkt ta 3 drinkar om dagen? 1 år eller varje dag resten av ditt liv?

Skrollovicz
2006-03-06, 13:23
Omöjligt att svara på. Hur länge hade du tänkt ta 3 drinkar om dagen? 1 år eller varje dag resten av ditt liv?
Varje dag :D

Zpliff
2006-03-06, 13:46
Folk har druckit proteindrinkar med aspartam i hur länge som helst, hur många cancerfall har det varit på grund av det? Läsk och massa andra produkter innehåller likaså aspartam, folk dricker och äter sådana produkter varje dag. Lite masshysteri än en gång imo. Kanske är det så att aspartam är ett cancirogent ämne i viss mängd precis som den nya studien visar. Eller så kanske det inte är så, vem vet. Själv har jag precis beställt 4 kg Whey-80 jordgubb med aspartam i som jag tänker använda till 3 drinkar om dagen, yum ;P

Nitrometan
2006-03-06, 14:12
Ja, det är därör det säljs för att folk VILL ha cancer..

Vid ett moderat bruk så lär du inte få cancer.
Men vid ett sousse bruk då?

Att folk orkar oroa sig för allt.

Fairing
2006-03-06, 14:22
Utdrag från livsmedelsverket:

Vad är aspartam egentligen? Är det farligt?
Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra.

Aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost. För majoriteten av konsumenterna finns det inga kända risker med att äta aspartam.

Det finns dock personer som lider av den medfödda sjukdomen fenylketonuri (PKU). Sjukdomen innebär att kroppen inte kan metabolisera fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin."

"Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam per dag (40 mg/kg x 60 kg) utan att överskrida ADI-värdet. Denna mängd aspartam motsvarar i sötningseffekt nästan ett halvt kilo vanligt socker"

"Aspartam har i massmedia påståtts öka risken för uppkomst av olika tumörer, inklusive hjärntumörer, men några tecken på detta har varken synts i djurförsök eller i epidemiologiska studier (5). Inte heller har man trots nästan 20 års användning kunnat visa att aspartam skulle ge några andra biverkningar. Det fastställda ADI-värdet grundar sig på en observation i djurstudier att mycket höga intag av aspartam kan leda till kalkupplagring i njurar och förhöjda halter av kalcium i blod, vilket kan förklaras av det höga extra intaget av proteiner som djuren erhållit (6). "

"Som andra proteiner bryts aspartam ned i magsäckens sura miljö, där pH är ungefär 3. Det innebär att en stor del av aspartamet kommer att brytas ned i mag-tarmkanalen. Det möjliga upptaget av "helt" aspartam minskar därmed kraftigt. Det handlar därför framför allt om ett tillskott av nedbrytningsprodukterna metanol, fenylalanin och asparaginsyra.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

Även fenylalanin och asparaginsyra finns naturligt i proteiner i födan. Upptaget i kroppen av dessa aminosyror skiljer sig inte vare sig de härrör från aspartam eller andra livsmedelskällor."


En person som väger 60kg kan konsumera 1,2kg Complete protein om dagen utan att överskrida ADI-värdet :)

stenis
2006-03-06, 14:44
Snälla.. Förstå att det är helt omöjligt att säga om du kommer få cancer eller inte..

Person nr1 tar 4 proteindrinkar varje dag med aspartam i under hela sitt liv, han får ingen cancer. Tur.

Person nr2 tar 4 proteindrinkar varje dag med aspartam i och han får cancer efter 10år.. Otur.

Det är helt omöjligt att säga vem som kommer få cancer eller inte pga. aspartamet.

Vill du vara säker på att slippa få cancer pga. intaget av aspartam så finns det bara en lösning, ät inget aspartam! Men man kan inte gå runt o oroa sig hela dagarna för om man ska få cancer av vissa produkter eller inte, speciellt inte produkter som folk ätit under flera decennier..

Lindstein
2006-03-06, 17:11
En person som väger 60kg kan konsumera 1,2kg Complete protein om dagen utan att överskrida ADI-värdet :)

Enligt dom senaste forsknings studierna är en dos på 20mg/Kg kroppsvikt farligt. ADI värdet är idag satt till 40mg/kg kroppsvikt...
Livsmedelsverket lär nog snart göra lite uppdateringar i deras siffror om dessa studier stämmer...

Ninjasmurf
2006-03-06, 17:18
Enligt dom senaste forsknings studierna är en dos på 20mg/Kg kroppsvikt farligt. ADI värdet är idag satt till 40mg/kg kroppsvikt...
Livsmedelsverket lär nog snart göra lite uppdateringar i deras siffror om dessa studier stämmer...
så då får man begränsa sig till 600g complete på dag vilket motsvara 8g protein/kg kroppsvikt om man väger 60kg.... :)

keffat_liv
2006-03-06, 17:24
Ja, det är därör det säljs för att folk VILL ha cancer..

Vid ett moderat bruk så lär du inte få cancer.

Jaså? Källa på det?

Vad jag vet så har dom inte direkt kommit fram till någon minimum gräns som man kan få i sig per dag utan risk för cancer.

stenis
2006-03-06, 18:22
Jaså? Källa på det?

Vad jag vet så har dom inte direkt kommit fram till någon minimum gräns som man kan få i sig per dag utan risk för cancer.

Nej någon källa på de kan han _inte_ ha för de fungerar inte så, precis som du antyder!

Folk tål olika mycket, och jag skulle kunna tänka mig att om en person har cancer i släkten så bör den passa sig mer för intag av aspartam än en person som inte har cancer i släkten.

Finns INGEN som kan säga - "äh, tar du en proteindrink om dagen så gör de ingenting, det får du inge cancer utav, det lovar jag".. Då ljuger dom!

Men som jag sa tidigare i tråden - Det finns många saker som sägs vara cancerframkallande som folk trycker endå. Finns bergis många produkter som vanligt folk äter dagligen som är cancerframkallande som forskarna inte vet av.

Jag kommer alla ggr tänka över vad för aspartam jag trycker i mig, proteindrinkarna kommer jag fortsätta med, men läsken blir att gå över till cola light som innehåller sukralos och godis med aspartam kommer jag också sluta med.

Lindstein
2006-03-06, 18:58
så då får man begränsa sig till 600g complete på dag vilket motsvara 8g protein/kg kroppsvikt om man väger 60kg.... :)

Det stog inte att dom sänkt ADI värdet till 20mg/kroppsvikt, utan att det är direkt farligt vid doser på 20mg.

Eftersom ADI har ett gränsvärde på 1/10, blir det istället max 60 Gram Protein/per dag för en person som väger 60kg... (1 gram/kg kroppsvikt)