handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag äta under natten?


Natalie
2006-03-06, 12:23
Hejsan!

Jag är en tjej på 18 år som nu försöker minska lite i fettvikt. Jag har ingen övervikt (55kg 163 cm) men vill känna mig lite snyggare till sommaren!
Jag äter 4-5 måltider per dag och styrketränar 3ggr/vecka, konditionstränar 2-3ggr/vecka samt går morgonpromenader.
Jag går i skolan på vardagarna och jobbar natt på helgerna. Nu undrar jag hur jag bör äta när jag jobbar för att inte förstöra viktnedgången?
Jag jobbar på McDonalds så det är ett ganska aktivt arbete. Bör jag äta som en vanlig måltid eller bör jag koncentrera mig på protein? Jag äter aldrig maten på McDonalds, utan tar alltid med mig matlåda (mycket godare också =)

Sen undrar jag ifall det går bra att träna på fredagen, när jag börjar kl 19 och slutar 04, eller sabbas återhämtningen?

Skulle vara evigt tacksam för svar!

MVH// Natalie

nemd
2006-03-06, 12:31
Du kan äta på som vanligt det enda som kan sabba deffningen är om du äter för mycket det dygnet.. bara du håller energiintaget på minsu så deffar du..

Det beror ju på när du tränade senast.. tränade du torsdagen tycker inte jag du ska träna iaf.. Beror ju också på vad du tränadep å torsdagen också.. Känn efter själv hur du känner till träningen då och ifall du känner att du bryter ner dig själv. Inte alltid det finns ett riktigt svar på allt utan ibland får man lyssna på kroppen. :D

aliquis
2006-03-06, 12:38
natten är väl din dag om du nu jobbar natt, så ät en vanlig måltid?

Natalie
2006-03-07, 11:31
Det blir inte riktigt som min dag, eftersom att jag går i skolan under fredagen och då vaknar vid 07.00 så blir min första dag på ca 22 tim. Hoppas ni förstår vad jag menar! Eftersom att jag är vaken 8 tim mer än vanligt borde jag kanske äta på natten, som om det vore en extra dag? Eller blir det helt fel då?

Tack för hjälpen!

m1kael
2006-03-08, 18:41
Kolla in här, det kanske hjälper

Länk (http://www.polistidningen.org/start/article.cfm?Art_ID=932)

:eating: :sleep:

villie
2006-03-14, 23:30
Man har sett att de som äter på natten generellt sett har sämre värden än de som inte gör det, säger Maria Lennernäs, docent i näringslära. Blodsockerregleringen försämras, blodfett och blodtryck höjs, och det blir en ökad risk för typ II diabetes, förr kallad åldersdiabetes.
Från polistidningen i länken posten innan.

Jag har läst detta på några ställen innan. Kan någon svara på om det verkligen stämmer. jag gillar att käka en del på natten typ vanlig måltid, ska jag försöka anpassa mig att inte äta något och svälta fram till morgonen?

Så som det sett ut den senaste gångerna jag har jobbat natt har jag
ätigt när jag vaknat, typ som vanligt fast allting är vridet. Frukosten är vid 1500 istället för klockan 0800. Sista måltiden för mig har blivit vid 03.30 och då äter jag inte "frukost" innan jag har går och lägger mig.

De skriver att man kan ta ett mellanmål vid midnatt för att inte bli för hungrig, jobba 6 timmar sen på ett mellanmål är inte roligt...
Men finns det ökad risk för typII diabetes så kanske man borde tänka om.

I Grubs deffguide står det ju att kroppen inte kan klockan och att det är en seglivad myt som lever kvar. Det kanske inte innefattade att man är uppe och jobbar och äter på nätterna utan att det var antaget om man levde som en vanlig svensson som jobbar 0800-1700?

King Grub
2006-03-15, 06:27
Det kanske inte innefattade att man är uppe och jobbar och äter på nätterna utan att det var antaget om man levde som en vanlig svensson som jobbar 0800-1700?

Ja, givetvis. Att vända på dygnet har många och kända problem.

villie
2006-03-15, 13:30
allrighte then då ska man försöka lägga om kosten lite när man jobbar natt då.
Får se hur jag klarar det ;)

Snake
2006-03-15, 15:00
Om inte jag skulle äta något när jag jobbar natt då skulle jag gå under. Jag äter som vanligt - dvs. jag äter när jag är hungrig.

no1fitness
2006-03-17, 06:04
Jag går verkligen mot strömmen och trivs mycket bra med att jobba natt och träningen går kanonbra. Är inne på mitt 4 år som nattjobbare, men jobbar färre nätter nuförtiden dock.
Att alltid vara pigg på träningen är jätteskönt. :)
Äter som jag brukar göra på dagen.

m1kael
2006-03-17, 10:48
Jag går verkligen mot strömmen och trivs mycket bra med att jobba natt och träningen går kanonbra. Är inne på mitt 4 år som nattjobbare, men jobbar färre nätter nuförtiden dock.
Att alltid vara pigg på träningen är jätteskönt. :)
Äter som jag brukar göra på dagen.
Har inte heller några problem med att jobba skift, har gjort det i snart 8 år, i och för sig bara 5-7 nattpass i månaden.
Äter som om det vore dag förutom när jag vaknar på eftermiddagen, kan inte få i mig varm mat, typ lunch eller middag, utan brukar börja med ett lite större mellanmål.
Detta fungerar utmärkt för mig.