handdator

Visa fullständig version : Konstig kroppsform?


robert86
2006-03-06, 11:23
Jag vet inte vart denna fråga skulle passa så jag postar den här för säkerhetsskull :D

Jag har "precis" börjat träna ordentligt, ca 9 månader. Dock så började jag tämligen på noll så jag har väl inte hunnit bygga så mycket massa än :(

Men jag tycker min kroppsform är onormal, på ett negativt sätt. Kolla på dessa mått och avgör själva:

Längd: 172 vikt: 66kg

Stussmått: 88 cm
midja: 70 cm
Bröstkorgsmått: 86cm(mätte precis under axlarna)

Det bredaste och största stället på kroppen ligger precis runt röven vilket ser otroligt fult ut. Nu undrar jag hur vanligt detta är och vilka övningar metoder man kan ta till för att få bukt på problemet, dvs göra kroppen mer v-formad och mindre x-formad. Samt att få partiet kring höfterna/rumpan mindre. Några tips?

Pepz
2006-03-06, 11:24
träna styrketräning för hela kroppen så löser det sig med tiden.

robert86
2006-03-06, 11:29
Dessutom en annan sak som jag märker av detta problem är när jag provar jeans, det är alltid storleken kring rumpan som avgör vilket midjemått jag måste ha. Just nu har jag storlek 31 i midjan och dom sitter väldigt tajt kring rumpan(som alla mina andra par) men dock så kan jag stoppa i en hel knytnäva utan problem precis vid midjan( och det utan att dra in magen och hålla på)

Tricklev
2006-03-06, 11:58
PM;a Kwon.

Fast seriöst så verkar det bara som om du har en stor rumpa, hur du ska fixa det väntar jag på mer kunniga att kliva in o svara på.

Jman
2006-03-06, 12:01
Jag vet inte vart denna fråga skulle passa så jag postar den här för säkerhetsskull :D

Jag har "precis" börjat träna ordentligt, ca 9 månader. Dock så började jag tämligen på noll så jag har väl inte hunnit bygga så mycket massa än :(

Men jag tycker min kroppsform är onormal, på ett negativt sätt. Kolla på dessa mått och avgör själva:

Längd: 172 vikt: 66kg

Stussmått: 88 cm
midja: 70 cm
Bröstkorgsmått: 86cm(mätte precis under axlarna)

Det bredaste och största stället på kroppen ligger precis runt röven vilket ser otroligt fult ut. Nu undrar jag hur vanligt detta är och vilka övningar metoder man kan ta till för att få bukt på problemet, dvs göra kroppen mer v-formad och mindre x-formad. Samt att få partiet kring höfterna/rumpan mindre. Några tips?
Det låter som ganska normala mått. Det beror lite på vad du gjort innan och vilka genetiska anlag för fettlagring du har.

Jag cyklade innan jag började med styrketräning. Jag hade då röv därefter :) NU när jag har tränat ett tag så ligger bröstmåttet på endast några cm större. Jag mest behållit X-formen eftersom jag kör allsidig träning.
Jag har det blygsamma stussmåttet på 107cm =). Bröstmåttet är bara 7cm större.

Det kan vara ide att träna benen (t..ex. benspark, bencurl) utan att involvera gluteus alltför mycket för att få bättre proportioner.
Du kan köra mycket roddövningar tillsammans med den andra träningen förstås. Du kommer att växa snabbt. Lycka till.

PS. Grova ben är snygg!

robert86
2006-03-06, 12:06
Det låter som ganska normala mått. Det beror lite på vad du gjort innan och vilka genetiska anlag för fettlagring du har.

Jag cyklade innan jag började med styrketräning. Jag hade då röv därefter :) NU när jag har tränat ett tag så ligger bröstmåttet på endast några cm större. Jag mest behållit X-formen eftersom jag kör allsidig träning.
Jag har det blygsamma stussmåttet på 107cm =). Bröstmåttet är bara 7cm större.

Det kan vara ide att träna benen (t..ex. benspark, bencurl) utan att involvera gluteus alltför mycket för att få bättre proportioner.
Du kan köra mycket roddövningar tillsammans med den andra träningen förstås. Du kommer att växa snabbt. Lycka till.

PS. Grova ben är snygg!

Benen är inte speciellt grova :D

54cm lår
39cm vader

Dock så är armarna bara 29cm :(

Dessutom är mitt stuss STÖRRE än bröskorgsmåttet, man får ju samma form som en bowling-käggla då :(


Just nu tränar jag mycket rygg/bröst, tror ni det hjälper?

Jman
2006-03-06, 12:25
Benen är inte speciellt grova :D

54cm lår
39cm vader

Dock så är armarna bara 29cm :(

Dessutom är mitt stuss STÖRRE än bröskorgsmåttet, man får ju samma form som en bowling-käggla då :(

Just nu tränar jag mycket rygg/bröst, tror ni det hjälper?
Det är ingenting fel med lite discoträning ibland. Bänkpressen är en bra basövning, men det är rygg och axlar som bygger bredden.

Om du i dagsläget kör helkroppspass så kan du börja köra två delad eller tre delat träningsupplägg. Kör rygg på seperat dag osv...

Du har inte angett hur gammal du är. Växer du fortfarande?

Anonym112
2006-03-06, 13:16
Benen är inte speciellt grova :D

54cm lår
39cm vader

Dock så är armarna bara 29cm :(

Dessutom är mitt stuss STÖRRE än bröskorgsmåttet, man får ju samma form som en bowling-käggla då :(


Just nu tränar jag mycket rygg/bröst, tror ni det hjälper?

Hur har du fått så mke ben och inga armar alls?
Typ fotboll eller? iaf vaderna var väääldigt mke bättre än armarna ^^

robert86
2006-03-06, 13:33
Hur har du fått så mke ben och inga armar alls?
Typ fotboll eller? iaf vaderna var väääldigt mke bättre än armarna ^^

Att armarna är som spagetti beror väl på dåliga gener antar jag. Låren var förresten 52cm.

Jag är 19 år nu.

Dessutom har jag alltid haft kvinnoform på kroppen *cry*
Breda höfter, liten bröstkorg och smala axlar. Det var därför jag började med BB träning, för att få manliga proportioner :)

Min träning ser ut så här nu (bestämde den efter att ha kollat på Blood & Guts, cottrell Porter workout, ronnie coleman 1 och cost of redemption, abbas khatami HIT training, flex wheeler mass construction) :hbang:


Varje övning kör jag 4 set; 1 uppvärming, 2 hårda, 1 failure.
Pass 1
rygg 5 övningar
biceps 2 övningar

pass 2
axlar 3 övningar + dips
traps 1 övning
triceps 2 övningar

pass 3
bröst 4 övningar
mage 3 övnigar

pass 4
quads 3 övningar
hamstrings 2 övningar
vader 2 övningar

Kosten har jag också hållt seriöst sen december

Men grejen är inte att jag är missnöjd med resultatet utan missnöjd med förrutsättningar. Att ha en enorm stuss och liten bröstkorg känns inte så bra när man håller på med Bodybuilding träning, dvs vill skaffa sig schysst fysik.

Ytterligare en fråga, kan min bröstkorg fortfarande växa?

Bönne
2006-03-06, 14:39
Du kan i alla fall definitivt fixa till formen rätt ordentligt igenom att styrketräna :)

Jman
2006-03-06, 14:41
Men grejen är inte att jag är missnöjd med resultatet utan missnöjd med förrutsättningar. Att ha en enorm stuss och liten bröstkorg känns inte så bra när man håller på med Bodybuilding träning, dvs vill skaffa sig schysst fysik.

Ytterligare en fråga, kan min bröstkorg fortfarande växa?
Det verkar som resultaten inte varit lika bra på överkroppen. Jag tror inte programmet som du har nu passar i det stadium du befinner dig i. Testa något annat med mer priotering på överkroppen. Jag kommer inte på något just nu. Men kolla runt lite.

Timme
2006-03-06, 17:15
hehe oj då, Jag har en Meter runt röven (stussen) och 0.99m runt bröstkrogen. Illa! Jag har lagt på mig lite väl mycket fett nu. Måste gå ner i vikt!

Yes
2006-03-06, 17:28
Ytterligare en fråga, kan min bröstkorg fortfarande växa?
Japp, det kan den.
http://web.archive.org/web/20050205235505/http://drdarden.com/readTopic.do?id=384997

gustavk
2006-03-06, 19:56
Nog för att alla här förespråkar att du ska träna benen, träna tungt på alla sätt, äta som en tok och att de ska lösa sig med tiden TROR JAG att det sättet du snababst får bort rumpan är att hålla den borta från all sorts tung belastning. Kör mycket chins och axlar för en mer v-formad överkropp, gå mkt på löpband för att bränna bort det ev. fett du har! På så sätt är Jag helt övertygad om att man iaf Snabbast fixa bort röven/får mer y istället för x-formad kropp.

erks
2006-03-06, 21:53
Japp, det kan den.
http://web.archive.org/web/20050205235505/http://drdarden.com/readTopic.do?id=384997

så de där övningarna skulle alltså få bröstkorgen att växa? Går det verkligen?

roge
2006-03-06, 22:06
Längd: 172 vikt: 66kg

Stussmått: 88 cm
midja: 70 cm
Bröstkorgsmått: 86cm(mätte precis under axlarna)


Du har precis samma mått som jag hade när jag började träna. Hade samma problem som dig. Nu väger jag tio kilo till och har 100/101... Så det har blivit bättre.

Enda slutgiltiga, totala lösningen är väl deff eller fettsugning :) .. Fast det kommer nog inte på tal förrän man är lite grövre.

Yes
2006-03-07, 02:34
så de där övningarna skulle alltså få bröstkorgen att växa? Går det verkligen?
Tja, det kommer ju bland annat stretcha/töja och träna musklerna kring revbenen så det verkar inte alls orimligt att bröstkorgen vidgas av det.
Själv har jag bara märkt att jag blivit mer "elastisk" av det, alltså att jag kan blåsa upp bröstkorgen mer. Får väl se hur det blir med tiden. "Breathing squats" och pullovers är annars riktigt bra övningar så jag lägger gärna ned lite tid på dem i vilket fall som helst. Jag ser dock ingen anledning till att det inte skulle funka.

robert86
2006-03-07, 08:31
Tja, det kommer ju bland annat stretcha/töja och träna musklerna kring revbenen så det verkar inte alls orimligt att bröstkorgen vidgas av det.
Själv har jag bara märkt att jag blivit mer "elastisk" av det, alltså att jag kan blåsa upp bröstkorgen mer. Får väl se hur det blir med tiden. "Breathing squats" och pullovers är annars riktigt bra övningar så jag lägger gärna ned lite tid på dem i vilket fall som helst. Jag ser dock ingen anledning till att det inte skulle funka.

låter bra att kunna vidga bröstkorgen, men kan det vara farligt? Kan det bli några negativa följdeffekter att hålla på så?

Yes
2006-03-07, 08:52
låter bra att kunna vidga bröstkorgen, men kan det vara farligt? Kan det bli några negativa följdeffekter att hålla på så?
Det tvivlar jag på, men jag är inte expert. Isåfall borde det vara farligt för barn/ungdomar att idrotta, eftersom bröstkorgen växer och utvecklas bättre av sådana aktiviteter. Han som skrivit artikeln jag länkade till är annars över 60 år och tycks vara vid anmärkningsvärt god hälsa(han är starkare och kan förmodligen träna hårdare än mig som är 23 år, och jag som tycker jag börjar komma i rätt god form...). Så några risker är iaf inget jag oroar mig för. Fast sedan kan man väl implementera detta med viss måtta i träningen, så musklerna i varje fall hinner återhämta sig ordentligt mellan varven.

erks
2006-03-07, 18:16
Det tvivlar jag på, men jag är inte expert. Isåfall borde det vara farligt för barn/ungdomar att idrotta, eftersom bröstkorgen växer och utvecklas bättre av sådana aktiviteter. Han som skrivit artikeln jag länkade till är annars över 60 år och tycks vara vid anmärkningsvärt god hälsa(han är starkare och kan förmodligen träna hårdare än mig som är 23 år, och jag som tycker jag börjar komma i rätt god form...). Så några risker är iaf inget jag oroar mig för. Fast sedan kan man väl implementera detta med viss måtta i träningen, så musklerna i varje fall hinner återhämta sig ordentligt mellan varven.

Hur många gånger i veckan kör du dessa övningar?

Yes
2006-03-07, 18:25
Jag kör böj och pullovers 1-2ggr/vecka, och 1-2 set per övning. Ibland kör jag också stretching för hela kroppen.
Men jag tränar i övrigt väldigt lite, så det är därför det ser ut som det gör.

Krille 87
2006-03-08, 12:40
Om du vill minska röven i propotion, träna hamstings !! Hade själv ganska stor röv när jag börja träna.. Efter nått års träning av hela kroppen så är det bara det bara snyggt me en vältränad ganska stor röv, I tell ya :thumbup:..

Batman
2006-03-08, 16:05
Stor och tight röv är bra, brudarna gillar det.

"Bum so tight he was bouncing of the walls"
Absolutely fabulous