handdator

Visa fullständig version : Hjälp med hantelpress


jaag
2006-03-06, 01:26
När jag kör plan hantelpress är det i princip endast armarna som blir trötta av övningen. Känner nästan ingenting i bröstmusklerna. Kan någon lista ut vad problemet kan tänkas bero på?

Anonym112
2006-03-06, 01:56
När jag kör plan hantelpress är det i princip endast armarna som blir trötta av övningen. Känner nästan ingenting i bröstmusklerna. Kan någon lista ut vad problemet kan tänkas bero på?

Du kör kanske för smalt me armarna och därefter använder mer triceps?

Bönne
2006-03-06, 04:24
Du kör kanske för smalt me armarna och därefter använder mer triceps?Tror det är svårt att träffa fel i hantelpress. Handlar kanske helt enkelt om att hans armare är klenare än brösten och därför är det jobbigt nu?

Bolio
2006-03-06, 04:36
Tror det är svårt att träffa fel i hantelpress. Handlar kanske helt enkelt om att hans armare är klenare än brösten och därför är det jobbigt nu?

Håller med.

Damien Thorne
2006-03-06, 05:11
Tror det är svårt att träffa fel i hantelpress. Handlar kanske helt enkelt om att hans armare är klenare än brösten och därför är det jobbigt nu?

Håller med dig. Det är enda anledningen jag kan komma på.

hahavaffan
2006-03-06, 09:26
Ser många nybörjare på gymmet som bara går ner nån dm från toppläget. Testa gå djupare så du känner stretchen riktigt i bröstmusklerna. Annars är det nog bara dina klena triceps som behöver mer träning.

muffe85
2006-03-06, 12:50
Ser många nybörjare på gymmet som bara går ner nån dm från toppläget. Testa gå djupare så du känner stretchen riktigt i bröstmusklerna. Annars är det nog bara dina klena triceps som behöver mer träning.

mmm, precis. jag brukar gå ned lite längre ned än vad jag gör i bänkpress, så får jag verklige kontakt i brösten.

Anonym112
2006-03-06, 13:10
Tror det är svårt att träffa fel i hantelpress. Handlar kanske helt enkelt om att hans armare är klenare än brösten och därför är det jobbigt nu?

Okej, SKA man hålla så nära kroppen de går eller? jag har alltid gått ut lite utåt för att få det mer likt bänkpress, är det fel eller?

Slimfit
2006-03-06, 13:15
Är ingen expert men jag skulle tro att det inte är så bra för axlarna att hålla hantlarna FÖR långt ut från kroppen, otäck belastning där.

Ett knep för att minska är väl att inte gå ända upp med hantlarna utan sluta rörelsen lite tidigare precis innan tricept börjar ta vid. (eller motsäger detta allt prat om att bibehålla full rörelselängd i alla övningar? Vad säger experterna.)

jaag
2006-03-06, 19:28
Det där med armarna är nog ingen omöjlighet. :em:
Ska testa att gå lite längre ner med hantlarna också. Återkommer med rapport imorgon efter bröstpasset.

Jonny_88
2006-03-06, 20:47
Är ingen expert men jag skulle tro att det inte är så bra för axlarna att hålla hantlarna FÖR långt ut från kroppen, otäck belastning där
Så det är inte lika stor belastning om man håller hantlarna vid sidan om kroppen som långt ut? Och är det samma "otäcka" belastning vid bänkpress?

*bs*

Slimfit
2006-03-06, 21:24
Så det är inte lika stor belastning om man håller hantlarna vid sidan om kroppen som långt ut? Och är det samma "otäcka" belastning vid bänkpress?

*bs*

Momentet på axelleden blir ju naturligtvis större ju längre ut från axeln man för hanteln och därmed ökas också belastningen. Tillräckligt långt ut och man har den här övningen: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBDeclineFly.html

Vid bänkpress har man en stång att hålla i som (så länge man håller kvar greppet) fixerar avståndet mellan händerna så det är känns inte relevant att jämför med den. Visst kan man vingla ut åt något håll med en skivstång men det känns betydlig mindre troligt än med ett par hantlar.

Tjabo
2006-03-07, 11:01
Jag har märkt på mig att om hantlarna hålls högre upp mot hakan till så tenderar axlarna att oxå åka "upp" när man ligger där, och då får jag inte alls samma tryck i bröstet. Jag brukar liksom pressa ner axlarna och får därmed mer tryck..
Pröva det :thumbup:

MiniMicke
2006-03-07, 11:14
Tjena, jag får samma problem när jag inte har kört hantelpress på ett tag troligtvis för att man kämpar ganska mycket med balansen då, det blir bättre när man har vant sig så det är bara att köra på.

Gällande bredden tror jag att det är lagom att köra så att hanteln precis kommer ner vid "sidan om" bröstet, jag själv går ner till ett djup där hantelstången är strax under bröstets översta del.

/Micke

jaag
2006-03-07, 19:38
Var ingen större skillnad nu när jag försökte gå lite längre ner. Bör jag ersätta hantelpressen med t.ex cable-cross?
Det skulle innebära att jag kör bänkpress, flys och cable-cross på bröstpasset.

Jonny_88
2006-03-07, 19:59
Momentet på axelleden blir ju naturligtvis större ju längre ut från axeln man för hanteln och därmed ökas också belastningen. Tillräckligt långt ut och man har den här övningen: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBDeclineFly.html

Vid bänkpress har man en stång att hålla i som (så länge man håller kvar greppet) fixerar avståndet mellan händerna så det är känns inte relevant att jämför med den. Visst kan man vingla ut åt något håll med en skivstång men det känns betydlig mindre troligt än med ett par hantlar.
Jag uppfattade det som att vi diskuterade om hur vinkeln skulle vara i axeln, alltså om överarmen ska peka rakt ut från kroppen eller mer inåt längs kroppen.

Och det där med att inte hålla underarmen lodrätt med golvet tycker jag inte är någon bra ideé, då ökar ju belastningen på biceps ( Det vill inte jag ha iaf ), bättre höja vikten isf.

Var ingen större skillnad nu när jag försökte gå lite längre ner. Bör jag ersätta hantelpressen med t.ex cable-cross?
Det skulle innebära att jag kör bänkpress, flys och cable-cross på bröstpasset.
Tycker inte jag, jag skulle alldrig köra cable-cross.

The Draf
2006-03-08, 10:59
Prova ta ett par hantlar som du gör åtminstonde 15 reps i och gå ner med hantlarna 5-10 cm utanför axlarna. Försök klämma ihop skulderbladen som i bänkpress och pressa rakt upp, prova att ha en rörelsebana som ett upp och nervänt U. Inte som upp och nervänt V vilket många rekomenderar.
Rörelsen blir mer flys liknande men tar betydligt bättre på mig. Var dock försiktig, går du för långt ut kan axlarna ta skada

Jonny_88
2006-03-08, 19:24
Vad är det för komplicerat med hantelpress, det är ju bara att gå ända ner och pressa raka vägen upp!