handdator

Visa fullständig version : Språkproblem!


cosmo
2006-03-05, 22:33
Språkproblem!

Säger man ett stimulus eller ett stimuli, alt. en stimulus/en stimuli?

Exempel:

"X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av ett stimulus..."
"X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av ett stimuli..."
"X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av en stimulus..."
"X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av en stimuli..."

Vad är rätt, och varför? *screwy*

Dumleman
2006-03-05, 22:42
Jag är inte helt säker men -um och -us är latinska böjningsformer och sådana ord böjs på svenska som ordet hus. så det borde va ett stimuli.

Tolkia
2006-03-05, 22:43
Jag har sett både "en stimulus" och "ett stimulus" och jag måste säga att jag inte riktigt vet vad som är "mest rätt" (jag skulle nog säga "ett", men det är inga garantier för att det är det riktiga). Däremot aldrig, aldrig, ALDRIG "ett stimuli"; stimuli är pluralformen av stimulus, helt enkelt, och "X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av ett stimuli..." blir alltså som att säga "X skulle förklara Y's depression som en reaktion som utlöst av en faktorer ..."

F.ö är jag lite tveksam till användningen av "stimulus" i sammanhanget överhuvudtaget (alltså som utlösande faktor bakom en depression). Vad handlar det om?

Tolkia
2006-03-05, 22:44
Jag är inte helt säker men -um och -us är latinska böjningsformer och sådana ord böjs på svenska som ordet hus. så det borde va ett stimuli.
Ett "hui" då, eller? :confused:

cosmo
2006-03-05, 22:45
"denna stimulus" då?

cosmo
2006-03-05, 22:47
Tolkia: jag skriver en essä om depressioner sett ur olika psykologiska perspektiv.

Dumleman
2006-03-05, 22:47
Ett "hui" då, eller? :confused:
Sant, jag får dra ner på knarket.

Dumleman
2006-03-05, 22:52
Enligt saob är det en stimuli http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/25/71721.html om jag kan läsa rätt.

cosmo
2006-03-05, 22:57
Var ser du "en stimuli" där?

Jag hittar: "Nackdelen med en stimulus är att den ofta har skadliga efterverkningar. SvHandordb. (1966)."

Kör nog på "en".

Edit: "en stimulus".

Tolkia
2006-03-05, 23:02
Kör på "en", det verkar vettigast. Se framför allt till att hålla dig till den du bestämmer dig för. ;)

Ang. själva ordvalet så känns "stimulus" för míg som något med lite för kort utsträckning i tid; mer som klockan som får Pavlovs hund att dregla (snabb reaktion och omedelbar koppling mellan stimulus och respons). En depression kommer ju kanske inte så ofta direkt som en omedelbar respons på samma sätt som den hungriga hundens dreglande. MEN (stort men här!) jag är inte särskilt bekant med vokabuläret inom psykologin, så det är mycket möjligt att man där använder "stimulus" just som du beskriver. Det lär ju du ha bättre koll på än mig om du läser psykologi, för övrigt.

cosmo
2006-03-05, 23:17
Nej, du är inte helt ute och cyklar. Jag skriver utifrån en mängd olika teorier samt egna tolkningar. I slutändan finns det alltså inget "rätt eller fel", utan det viktiga är att försöka se kopplingar till en depression från en mängd olika perspektiv.