handdator

Visa fullständig version : Lära sig hantera stress och press


jakke
2006-03-05, 22:28
Finns det några böcker inom ämnet som är bra?
Skulle vara skönt att lära sig slappna av.

H.Emanuel
2006-03-05, 22:53
Du, det lär finnas en jävla massa sådana böcker

jakke
2006-03-05, 22:56
Du, det lär finnas en jävla massa sådana böcker
jo, fast vilka är bra?

Tolkia
2006-03-05, 23:04
Du, det lär finnas en jävla massa sådana böcker
Frågan är nog på sin plats ändå, för det finns en jävla massa CRAP i genren, tycker jag att det verkar som.

jakke
2006-03-05, 23:08
Verkliga tips är också välkommna.

cosmo
2006-03-05, 23:26
Jag har läst lite ur "103 Mentala metoder" av Anders och Johan Plate. Den handlar om mental träning ihop med idrott. Dock har jag kunnat applicera övningar i boken på annat än idrott.

Vet inte om jag kan rekommendera boken direkt, står endel skit, fast några bra övningar finns.

Tolkia
2006-03-05, 23:39
Jag är hemskt dålig på det här med stresshantering och vad som är "bra" i genren. Men jag har ett svagt minne av att det har funnits liknande trådar tidigare, möjligen kan t.ex. z_bumbi bidra med tips (när han vaknar imorgon ...)?

Kwon
2006-03-06, 00:20
Kan den här boken funka månne?

Klickisen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63862)

Liten Men Fet
2006-03-06, 00:21
Åk till ett riktigt jobbigt land där folk kämpar för att överleva och gå runt å kolla hur dom har det, sen kan man lättare strunta i sina egna låtsasproblem.
Prioritera vad som är viktigt och kunna koppla bort småskit.

jakke
2006-03-06, 00:23
Åk till ett riktigt jobbigt land där folk kämpar för att överleva och gå runt å kolla hur dom har det, sen kan man lättare strunta i sina egna låtsasproblem.
Prioritera vad som är viktigt och kunna koppla bort småskit.
jag har varit i Etiopien så håll käften. Du kan undvika denna tråd då du inte har något vettigt att komma med

mini
2006-03-06, 00:33
Åk till ett riktigt jobbigt land där folk kämpar för att överleva och gå runt å kolla hur dom har det, sen kan man lättare strunta i sina egna låtsasproblem.
Prioritera vad som är viktigt och kunna koppla bort småskit.
Shit vilket jävla prettosnack. "Tänk på barnen i Afrika".
Hade du en aning om hur det mäskliga psyket funkade på grundläggande nivå skulle du aldrig tryckt på replyknappen och bajsat ur dig det där.

Nåväl, det finns som sagt en uppsjö böcker, dels sådana som fokuserar på olika typer av/orsaker till stress, dels sådana som ger en (mer eller mindre effektiva) verktyg att lösa stress, exempelvis meditation och avslappning. Jag skulle gå och bläddra lite i några. Det finns en hel del utgivna på pocket, står på faktahyllan.
Det som funkar för vissa är helt fel för andra, varför det är svårt att rekommendera en bok om stress tycker jag.

Fagen
2006-03-06, 00:48
Jag skulle nog vilja göra en viss distinktion mellan stress och avslappning. Stress, enligt mitt sätt att se på det, är när du inte har tillräckliga resurser för att möta ett yttre stimuli. En bra bok på detta tema är "Hälsans mysterium" av Aaron Antonovsky. Rekomenderas starkt. Avslappning är för mig något annat.

Om det nu är så att du lider av stress, identifiera vad det är som gör dig stressad och "ta itu" med detta. För även om du lär dig tusen och åter tusen avslappningsövningar, som skulle göra att du klarade av att levitera i en timma, så kommer samma saker som utlöst stressen initialt att finnas kvar när du landar igen. Därmed dock inte sagt att du inte skulle kunna få ut något av avslappningsövninger, meditation eller liknande.

/ Fagen, din kvasipsykolog i etern.

Liten Men Fet
2006-03-06, 01:18
jag har varit i Etiopien så håll käften. Du kan undvika denna tråd då du inte har något vettigt att komma med

Hej själv. Det jag menade med mitt inlägg var inte att att man ska tänka på de små svältande barnen i afrika och inse hur bra man har det. (Jo lite kanske)

Jag har varit jättestressad över studier och annat men nu för tiden så tar jag den lite lugnt och stressar inte upp mig över små saker. Jag tycker det är viktigt att man har lite perspektiv till sakerna man gör så man inte stressar upp sig i onödan. Det är ju vanligtvis ingen annan som gör att man stressar utan en själv.

Fundera vad det är för grejer ni blir stressade över. Är det riktiga saker som att morsan är svårt sjuk, pengarna är slut, flickvännen är otrogen eller är det saker som vad ni ska välja för kläder till festen ikväll, ni vill inte gå på festen. Ligger ni efter i matten.

Har man problem så finns det inget som är så stressdödande som att göra något åt dom, att oroa sig i onödan när man ska göra andra saker hjälper ju knappast.

[QUOTE=mini]Shit vilket jävla prettosnack. "Tänk på barnen i Afrika".
Hade du en aning om hur det mäskliga psyket funkade på grundläggande nivå skulle du aldrig tryckt på replyknappen och bajsat ur dig det där.[QUOTE=mini]

Hahaha kul att du tycker så, det konstiga är ju att det fungerat väldigt bra för mig att få lite perspektiv till det livet man lever här i fina säkra norden. Det är upp till var och en och styra sitt liv åt det håll man vill och här i sverige har vi STORA möjligtheter att pyssla med lite vad som. Att njuta av dom trevliga stunder jag har i nuet känns mycket bättre än att oroa mig för morgondagen för 99% av alla problem jag stöter på kan jag ändå klara av relativt lätt så varför ska jag oroa mig?

Skaffa lite självdistans.
Njut av vackert väder och trevliga stunder.
Var inte så jävla pretantiös.

Det funkar för mig men det är helt fel då eller vad säger du freud?

mini
2006-03-06, 01:27
Kallar du andras problem (vilka du vet noll och inget om) för låtsasproblem är du långt ifrån insikt. Men grattis till att det du gör funkar för dig. Hade du skrivit vad du menat i din första post hade du fråntagit mig nöjet att få kalla dig prettofjant. (Jaja, jag vet att jag inte kallade dig det, men jag menade det så.)

Dumleman
2006-03-06, 02:23
Jag brukar intala mig själv att jag ska inte oroa mig över sånt som jag inte kan påverka, bara göra så gott jag kan hela tiden, att tänka enkelt och ur ett större perspektiv men inte enkelspårigt, tänka att solen går upp imorgon oavsett hur mycket jag kommer att behöva anstränga mig, att det finns de som har det mycket jobbigare än mig här i världen, att tänka positivt. Det absolut viktigaste är dock inte att kunna hantera stress utan at undvika eller förebygga stress men det här är ju bara vad som jag brukar försöka tänka de få gånger jag känner mig lite stressad men jag har alltid varit en ganska lugn person och har väl inte utsatts för de mest extrema stressituationer heller.

Metal_boy_
2006-03-06, 02:26
Alltså det beror på vilken typ av stress och press det handlar om ju.

Metal_boy_
2006-03-06, 02:35
Hej själv. Det jag menade med mitt inlägg var inte att att man ska tänka på de små svältande barnen i afrika och inse hur bra man har det. (Jo lite kanske)

Jag har varit jättestressad över studier och annat men nu för tiden så tar jag den lite lugnt och stressar inte upp mig över små saker. Jag tycker det är viktigt att man har lite perspektiv till sakerna man gör så man inte stressar upp sig i onödan. Det är ju vanligtvis ingen annan som gör att man stressar utan en själv.

Fundera vad det är för grejer ni blir stressade över. Är det riktiga saker som att morsan är svårt sjuk, pengarna är slut, flickvännen är otrogen eller är det saker som vad ni ska välja för kläder till festen ikväll, ni vill inte gå på festen. Ligger ni efter i matten.

Har man problem så finns det inget som är så stressdödande som att göra något åt dom, att oroa sig i onödan när man ska göra andra saker hjälper ju knappast.

[QUOTE=mini]Shit vilket jävla prettosnack. "Tänk på barnen i Afrika".
Hade du en aning om hur det mäskliga psyket funkade på grundläggande nivå skulle du aldrig tryckt på replyknappen och bajsat ur dig det där.[QUOTE=mini]

Hahaha kul att du tycker så, det konstiga är ju att det fungerat väldigt bra för mig att få lite perspektiv till det livet man lever här i fina säkra norden. Det är upp till var och en och styra sitt liv åt det håll man vill och här i sverige har vi STORA möjligtheter att pyssla med lite vad som. Att njuta av dom trevliga stunder jag har i nuet känns mycket bättre än att oroa mig för morgondagen för 99% av alla problem jag stöter på kan jag ändå klara av relativt lätt så varför ska jag oroa mig?

Skaffa lite självdistans.
Njut av vackert väder och trevliga stunder.
Var inte så jävla pretantiös.

Det funkar för mig men det är helt fel då eller vad säger du freud?


Men vad tror du egentligen? Är du helt psykiskt fuckad så är det svårt att tänka på bra saker bara sådär. En stark känsla av ångest, räddsla och obehag tar dom där tankarna om blommor som luktar gott, krossar dom och skjuter tillbaka dom som en harpun rakt in i hjärtat. Lär dig skillnad på stress och stress.

H.Emanuel
2006-03-06, 06:47
Precis, det beror på vad den (upplevda) stressen handlar om/bottnar i osv. Jag skulle kunna råda dig att meditera regelbundet, ge tips på litteratur jag tycker varit mig till stöd, säga åt dig att rida baklänges på en ko iförd knallgula skor, osv. Men eftersom du frågar har du börjat ditt sökande, och det är bra! Testar du att googla på stresshantering (vilket du antagligen redan gjort?) så lär du få upp en del. Förutom böcker finns också band/cd med avslappningsövningar som åtminstone funkat väldigt bra för mig (stundtals)
Nu talar man mycket om "Mindfulness", vilket inte är något nytt unikt påfund. I korthet går det ut på att lära sig medveten närvaro, kan vara värt att studera närmare?

Mr. Moose
2006-03-06, 07:14
Nu är jag ingen psykolog men....

Generallt kan man kategorisera stress i två grupper.

1. Stress orsakad av saker man kan påverka.

2. Stress orsakad av saker man inte kan påverka.

Vid fall 1 bör man fråga sig:
Har jag gjort allt jag kan för att minska stressen?
Finns det andra vägar till att minska stressen?

Plugga för en tenta kan va stressigt, men mest om man slarvat innan med studierna. Självförvållad stress, klaga inte.

Vid fall 2. Om man nu inte kan påverka situationen, varför stressa upp sig? Gör så gott du kan så kan ingen klaga.

Under regntiden så kan det regna utav bara fan här, det har hänt ett antal ggr att min butik blivit översvämmad. Kan min stress stoppa regnet?? Så varför stressa pga att det regnar? Det är ju bara att lyfta upp allt som är känsligt för vatten till en säker höjd!

(Har fått en hel del komentarer om hur passande det är med en dykbutik under vatten!)

Håller med "liten men fet" i mångt och mycket. Har man varit utomlands och sett hur folk (över)lever i sin misär så ter sig många vardagproblem ganska löjliga.

Min gräsmatta är inte lika grön som grannens och jag har mer maskrosor, vad ska jag göra??

Fan nu har grannen köpt ny bil igen, nu är hans nyare än min. Måste byta upp mig!!!

Löjligt!!

Claes

Liten Men Fet
2006-03-06, 13:40
Tack Mr Moose för det medhållet du uttryckte det nog lite bättre än vad jag gjorde.

Jag generaliserar grovt när jag säger att många som känner sig stressade skapar problemen mest i sitt huvud. Följer man vissa små regler så blir det lättare, var inte så pretentiös, ta inte på dig uppgifter du inte vill ha och om du gör det och inte klarar av dom så be någon om hjälp. Kostar inget och ALLA behöver hjälp ibland, oroa dig dig inte i onödan och ha lite självdistans.
Som någon sa tidigare: vad händer om du inte hinner med eller klarar av saken du ska göra? Går solen fortfarande upp imorgon ändå?

Om det sen är som Metal_boy säger att man är "psykiskt fuckad" så är det inte lite vanlig stress det handlar om utan snarare en depression och då behöver man prata med någon, få professionell hjälp. Då hjälper det knappast att läsa en bok och om jag inte missuppfattat tråden helt så är det inte depressioner den handlar om.

@Mini: Jag vill verkligen inte ta ifrån dig nöjet att kalla mig en pretentiös fjant.

Metal_boy_
2006-03-06, 14:02
Tack Mr Moose för det medhållet du uttryckte det nog lite bättre än vad jag gjorde.

Jag generaliserar grovt när jag säger att många som känner sig stressade skapar problemen mest i sitt huvud. Följer man vissa små regler så blir det lättare, var inte så pretentiös, ta inte på dig uppgifter du inte vill ha och om du gör det och inte klarar av dom så be någon om hjälp. Kostar inget och ALLA behöver hjälp ibland, oroa dig dig inte i onödan och ha lite självdistans.
Som någon sa tidigare: vad händer om du inte hinner med eller klarar av saken du ska göra? Går solen fortfarande upp imorgon ändå?

Om det sen är som Metal_boy säger att man är "psykiskt fuckad" så är det inte lite vanlig stress det handlar om utan snarare en depression och då behöver man prata med någon, få professionell hjälp. Då hjälper det knappast att läsa en bok och om jag inte missuppfattat tråden helt så är det inte depressioner den handlar om.

@Mini: Jag vill verkligen inte ta ifrån dig nöjet att kalla mig en pretentiös fjant.


Jag syftar inte på depression. Är det det enda andra som finns när det gäller psykisk obalans? Panikångest, Agorafobi och Social fobi t.ex. Det kan du ge dig på att det tillhör kategorin "stress".

Liten Men Fet
2006-03-06, 14:23
Jag syftar inte på depression. Är det det enda andra som finns när det gäller psykisk obalans? Panikångest, Agorafobi och Social fobi t.ex. Det kan du ge dig på att det tillhör kategorin "stress".

Jag hoppas dom flesta försöker ändra sin situation innan det går så långt att dom får de här symptomen. Jag hade lätta ångest attacker när jag var stressad av studierna för några år sedan, jag tog ett studieuppehåll och donade med annat ett tag och funderapå vad jag ville göra. Nu har jag det hur bra som helst, knappt någon stress alls.

Jag sitter inte och säger att alla som stressar är töntar som inte kan hantera sin futtiga liv utan att man bör fundera ut vad det är som gör en stressad och försöka göra något åt den grejen istället för att oroa sig i onödan. Det är upp till personen som är drabbad att ändra sin situation för ingen annan kan göra det.

z_bumbi
2006-03-06, 15:16
Böcker

Gå till biblioteket och låna det som finns inne, vilken metod som funkar är så beroende av hur man är som person att jag t ex kan tycka en bok är usel medan någon annan kan tycka att det är det bästa de läst i ämnet.

Metal_boy_
2006-03-06, 15:30
Jag hoppas dom flesta försöker ändra sin situation innan det går så långt att dom får de här symptomen. Jag hade lätta ångest attacker när jag var stressad av studierna för några år sedan, jag tog ett studieuppehåll och donade med annat ett tag och funderapå vad jag ville göra. Nu har jag det hur bra som helst, knappt någon stress alls.

Jag sitter inte och säger att alla som stressar är töntar som inte kan hantera sin futtiga liv utan att man bör fundera ut vad det är som gör en stressad och försöka göra något åt den grejen istället för att oroa sig i onödan. Det är upp till personen som är drabbad att ändra sin situation för ingen annan kan göra det.


I vissa fall kan man vara lyhörd och i andra inte. Det kan komma som ett brev på posten när du minst anar. Jag satt på uppropet i gymnasiet och undrade vad fan det var som helt plötsligt hände i min kropp. Gick ut därifrån och tog en promenad. Helt plötsligt blev det värre och jag sprang in på en resturang för att låna telefonen helt panikslagen. Ägaren där frågade om han skulle ringa efter en ambulans och grejer, men jag sa att det inte behövdes. Jag gick in och skrek att jag behövde vatten och nånstans att lägga mig ner. Det är klart att det ofta grundar sig på tidigare problem som man lidigt av, men man kan ibland tro att man har förträngt det fast att man i själva verket har gått och samlat på sig mer och mer som sedan rinner över.

Jo jag förstår att du inte menar så.

pdc9
2006-03-06, 15:42
Håller med "liten men fet" i mycket av det han skriver. Så länge det rör sig om stress som beror på relativt "löjliga" bekymmer så måste man ta lite distans till livet och inse vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Har man större bekymmer än så behöver man nog söka hjälp för bästa möjliga vård, och trots att det är något som många drar sig för så är det bättre att göra det än att låta problemen bli större.

Har själv haft stora problem med stress och fortfarande lider jag ibland av det. En psykolog kan då vara till väldigt stor nytta. Ibland kan det räcka att man pratar av sig för att man ska må så jävla mycket bättre. Ibland kan psykologen få en att inse att man är helt ute och cyklar genom att kanske bara vrida på det som stressar en och få en att inse hur irrelevant problemet egentligen är. Kan man tänka i olika banor över något som stressar en så inser man väldigt snabbt att det är bara en skitsak som man kan lägga åt sidan !

H.Emanuel
2006-03-06, 17:22
Håller med "liten men fet" i mycket av det han skriver. Så länge det rör sig om stress som beror på relativt "löjliga" bekymmer så måste man ta lite distans till livet och inse vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Har man större bekymmer än så behöver man nog söka hjälp för bästa möjliga vård, och trots att det är något som många drar sig för så är det bättre att göra det än att låta problemen bli större.

Har själv haft stora problem med stress och fortfarande lider jag ibland av det. En psykolog kan då vara till väldigt stor nytta. Ibland kan det räcka att man pratar av sig för att man ska må så jävla mycket bättre. Ibland kan psykologen få en att inse att man är helt ute och cyklar genom att kanske bara vrida på det som stressar en och få en att inse hur irrelevant problemet egentligen är. Kan man tänka i olika banor över något som stressar en så inser man väldigt snabbt att det är bara en skitsak som man kan lägga åt sidan !
Problem man nu har av diverse slag är väl knappast irrelevanta för en själv? Är inte det att be om att trycka ned sig själv ännu mer? Bena ut det, förhålla sig till saker och ting på ett annat sätt, är väl snarare det man kan jobba med? Eller menar du att en psykologs uppgift är att få en att känna sig löjlig med sina problem?

pdc9
2006-03-06, 18:06
är du psykolog själv ? Så som du lyckades vrida på mina ord skulle man ju kunna tro det ...

jag skrev att en psykolog kan genom att säga rätt saker, fråga de rätta frågorna få en själv att inse att problemen som man anser sig ha är löjliga. Det är inte psykologen som säger det (och trycker alltså inte ner någon), det är en själv som inser det genom att psykologen kommer med rätt frågor och tankeställare.

mini
2006-03-06, 18:13
är du psykolog själv ? Så som du lyckades vrida på mina ord skulle man ju kunna tro det ...

jag skrev att en psykolog kan genom att säga rätt saker, fråga de rätta frågorna få en själv att inse att problemen som man anser sig ha är löjliga. Det är inte psykologen som säger det (och trycker alltså inte ner någon), det är en själv som inser det genom att psykologen kommer med rätt frågor och tankeställare.
Nej, det är inte en psykologs uppgift att få sin patient/klient att "inse att problemen man anser sig ha är löjliga". Om en person söker hjälp är problemen aldrig löjliga. Det är inte psykologens uppgift att värdera vilka problem som är löjliga och inte.

pdc9
2006-03-06, 18:28
Har du läsproblem ?

Jag skrev just det du skrev. En psykologs uppgift är inte att döma utan hjälpa. Och genom att ge patienten andra infallsvinklar på problemet inser förhoppningsvis patienten att problemen bara var en bagatell, om vi nu snackar stress och mindre allvarliga psykiska bekymmer ...

mini
2006-03-06, 18:29
Har du läsproblem ?

Jag skrev just det du skrev. En psykologs uppgift är inte att döma utan hjälpa. Och genom att ge patienten andra infallsvinklar på problemet inser förhoppningsvis patienten att problemen bara var en bagatell, om vi nu snackar stress och mindre allvarliga psykiska bekymmer ...
Nej. Du har fel igen. Orka, det är bättre att du är tyst istället.

pdc9
2006-03-06, 18:34
ok... det var ju bra att du kunde komma och säga att jag har fel *rolleyes*

Bara en fråga, har du någonsin varit hos en psykolog för den här typen av problem ?

Jag talar av egen erfarenhet och vad jag ansåg vara ett utmärkt sätt att lösa problemen, nämligen att se dem ur ett annat perspektiv. Att göra det på egen hand kan ibland vara svårt, därför kändes det riktigt bra med någon som kunde hjälpa mig att ta de första stegen i dem tankegångarna...

mini
2006-03-06, 18:43
Det som du gör är att skriva helt åt helvete även fast du menar väl. Ja, en psykolog kan hjälpa en bearbeta sina problem/upplevelser/tankar/känslor/whatever, men inte genom att få klienten att inse det löjliga eller att få problemet att framstå som en bagatell, utan att tillhandahålla verktyg för att börja nysta i härvor, få fatt i lösa ändar, lösa blockeringar, hantera svårigheter osv.

Tolkia
2006-03-06, 18:54
Det är åtminstone för mig en jäkla skillnad på att få någon att inse att vederbörandes problem inte är olösliga, utan hanterbara (om också kanske inte just nu, just så som man tidigare försökt hantera dem etc.), och på att få personen att "inse" att problemen är löjliga. Dessutom är det lite svårt för en utomstående att bestämma vad som är ett "löjligt" problem (och därmed ett problem som man inte "får" ha?) och inte; jag tror att det lätt blir så att det som kommer ut av det blir mest allmänna skuld- och skamkänslor hos den som har problemet i fråga och ganska lite "produktivt"

jakke
2006-03-06, 19:57
Hur jag än vänder och vrider på det, KOMMER jag ha stressiga och jobbiga perioder i livet.. När dessa kommer skulle det vara skönt med "verktyg" som gör att jag kan slappna av någon timme innan jag ska sova+att slippa drömma sjuka drömmar( en natt drömmde jag att min mobildisplay visade ett linjärt ekvationssystem som jag löste== jag stängde av väckaren)

Yankeee
2006-03-06, 20:08
Med risk för att få ett par medlemmar mot mig...

Personligen så tror jag att stress är något man kan påverka rätt mycket själv. Folk som jag har träffat som är stressade har ofta ingen anledning att vara stressade, utan det är de själva som drar igång hela köret. Återigen mitt gamla vanliga kör, vill man inte vara stressad så blir man inte stressad. Inser man att vissa saker inte är värda att stressa för så blir man inte stressad. Det handlar om att ta kontroll över sig själv as usual. Hur man åstakommer det finns det förmodligen lika många sätt som människor, men jag personligen rekommenderar (precis som i anger management-tråden) att man stannar upp och tänker efter "vad tjänar jag på att hetsa upp mig pga detta?" "varför stressar jag nu?".

Liten Men Fet
2006-03-06, 20:34
Med risk för att få ett par medlemmar mot mig...

Personligen så tror jag att stress är något man kan påverka rätt mycket själv. Folk som jag har träffat som är stressade har ofta ingen anledning att vara stressade, utan det är de själva som drar igång hela köret. Återigen mitt gamla vanliga kör, vill man inte vara stressad så blir man inte stressad. Inser man att vissa saker inte är värda att stressa för så blir man inte stressad. Det handlar om att ta kontroll över sig själv as usual. Hur man åstakommer det finns det förmodligen lika många sätt som människor, men jag personligen rekommenderar (precis som i anger management-tråden) att man stannar upp och tänker efter "vad tjänar jag på att hetsa upp mig pga detta?" "varför stressar jag nu?".

Det är inte alltid jag tycker du har alla hästar på loftet men det här var precis det jag ville säga men var oförmögen att göra. Det här fenomenet att jaga upp sig själv har jag sett hos flera av mina kompisar.

H.Emanuel
2006-03-06, 20:48
ok... det var ju bra att du kunde komma och säga att jag har fel *rolleyes*

Bara en fråga, har du någonsin varit hos en psykolog för den här typen av problem ?

Jag talar av egen erfarenhet och vad jag ansåg vara ett utmärkt sätt att lösa problemen, nämligen att se dem ur ett annat perspektiv. Att göra det på egen hand kan ibland vara svårt, därför kändes det riktigt bra med någon som kunde hjälpa mig att ta de första stegen i dem tankegångarna...
Man behöver inte betala dyrt för psykologhjälp för att se problemen ur ett annat perspektiv. Men om du gjorde det så är det ju egentligen ditt problem. Men du är ursäktad.
Psykologen:"Om jag får fråga, vad ser du som ditt största problem just idag?"
pdc9:"Min tjej har gjort slut och jag har varit ledsen i tre dagar nu"
Psykologen" Men det finns ju så många tjejer, du hittar snart en ny. Om du istället lägger all energi som går åt till att hålla dig nedstämd till att öppna ögonen, så kommer du, precis som jag, till insikt om vilket jävla löjligt problem du har"
pdc9:"Åh...du har rätt. Vad blir jag skyldig?"

Trance
2006-03-06, 20:53
Med risk för att få ett par medlemmar mot mig...

Personligen så tror jag att stress är något man kan påverka rätt mycket själv. Folk som jag har träffat som är stressade har ofta ingen anledning att vara stressade, utan det är de själva som drar igång hela köret. Återigen mitt gamla vanliga kör, vill man inte vara stressad så blir man inte stressad. Inser man att vissa saker inte är värda att stressa för så blir man inte stressad. Det handlar om att ta kontroll över sig själv as usual. Hur man åstakommer det finns det förmodligen lika många sätt som människor, men jag personligen rekommenderar (precis som i anger management-tråden) att man stannar upp och tänker efter "vad tjänar jag på att hetsa upp mig pga detta?" "varför stressar jag nu?".

Tror det beror mycket på personen. Kroppen är ju inte direkt gjord för dagens samhälle tyvärr ens hjärna får den att pumpas full av panik-hormon. Jag själv är rätt bra att hantera stress när det gäller kortare perioder, tänker klart och hyfsat rationellt. Men märker att jag mår inte alls bra när det gäller längre perioder av stress, vet inte alls hur jag skall bli bättre på det. Enda som verkar hjälpa som jag märkt är att typ skita i allt en vecka, men det är ju inte så bra metod direkt.

Yankeee
2006-03-06, 20:56
Tror det beror mycket på personen. Kroppen är ju inte direkt gjord för dagens samhälle tyvärr ens hjärna får den att pumpas full av panik-hormon. Jag själv är rätt bra att hantera stress när det gäller kortare perioder, tänker klart och hyfsat rationellt. Men märker att jag mår inte alls bra när det gäller längre perioder av stress, vet inte alls hur jag skall bli bättre på det. Enda som verkar hjälpa som jag märkt är att typ skita i allt en vecka, men det är ju inte så bra metod direkt.

Självklart beror på det personen i fråga. Vissa kanske klarar det galant psykiskt men inte fysiskt eller tvärtom. Däremot så skadar det ju aldrig att stanna upp och tänka på varför man gör och agerar som man gör.

Fagen
2006-03-07, 00:42
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,788270,00.html

jakke
2006-03-07, 00:45
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,788270,00.html
aftonbladet är lika "källsäker" som mitt dasspapper

Mr. Moose
2006-03-07, 08:21
aftonbladet är lika "källsäker" som mitt dasspapper

Den snabba vägen till harmoni är kanske att överdriva en smula!!

Men i detta fallet gav dom faktiskt ganska vettiga råd.

Claes