handdator

Visa fullständig version : Gore-tex


Yankeee
2006-03-05, 19:12
När det väl slutar att fungera, kan man göra något så att plaggen / skorna blir vattentäta igen eller är det bara glömma?

Wayfaerer
2006-03-05, 19:14
Slutar fungera? Det ska väl impregneras regelbundet för att behålla funktionen?

MasterChief
2006-03-05, 19:20
http://www.gore-tex.se/published/gfe_navnode/se.root.html

Kaboffastar
2006-03-05, 19:26
Börjar vattenavstötningsförmågan försämras ska du impregnera ditt GORE-TEX® plagg. De flesta "spray-on" produkterna fungerar bra. Torktumla eller stryk ditt plagg regelbundet för bästa effekt. Läs alltid tillverkarens tvåttråd.


hihi

sunkan
2006-03-05, 19:27
är inte gore-tex en sorts plast? Plast är ju det sista jag skulle stryka och torktumla :confused:

skaparn
2006-03-05, 19:28
När det väl slutar att fungera, kan man göra något så att plaggen / skorna blir vattentäta igen eller är det bara glömma?

Det här står säkert redan i MC's länk men mina erfarenheter av Gore-Tex är att vattentätheten är i det närmaste evig. Däremot kommer impregneringen försvinna så att plagget slutar stöta från sig vatten och det kan ju vara jobbigt att plagget blir tungt, men fixas lätt genom att du impregnerar ånyo.
Vidare kan du gott tvätta plagget med jämna mellanrum för att bibehålla de andande egenskaperna.

Är det skor så vet jag faktiskt inte riktigt vad som gäller. Jag har ett par Meindl med Gore-Tex och funderar ibland på vad det ska ge på ett par skinnskor. Fettet jag smörjer in dem med borde ju sabotera allt vad andning heter men jag upplevde att ej insmorda skor läckte som såll trots Gore-Tex-märket.

Lustigt att både jag och MasterChief snappat upp den här tråden så fort. Prylbögar indeed. Skål broder!

MasterChief
2006-03-05, 19:29
Lustigt att både jag och MasterChief snappat upp den här tråden så fort. Prylbögar indeed. Skål broder!

Ligger så klart på favoriter. :em:

:cheers:

Metal_boy_
2006-03-05, 19:34
köp polyester och glasfiberväv på Biltema.

Yankeee
2006-03-05, 19:38
Det är alltså ett par skor det är frågan om nu.

http://www.barlou.com/running/img/asics/asics_eagle_pm.jpg

Skoskötselsidan på mc's länk är tom, men ska man torktumla skorna också, och sen impregnera?

Jag anade vilka som skulle svara i den här tråden :D

Metal_boy_
2006-03-05, 19:42
Det är alltså ett par skor det är frågan om nu.

http://www.barlou.com/running/img/asics/asics_eagle_pm.jpg

Skoskötselsidan på mc's länk är tom, men ska man torktumla skorna också, och sen impregnera?

Jag anade vilka som skulle svara i den här tråden :D


Skär ut en bit våtrumstapet och limma dit. Pensla på fuktspärr efteråt.

Nävars, men fan finns det inga byggprylar man kan använda? Nån jävla latex eller nått? :D Nått silikonliknande på spruta borde ju funka.

hulken
2006-03-05, 21:16
Hittade detta:

GORE - TEX ®





Gore-Tex är uppbyggt av ett membran som har över 1 miljard porer per kvadratcentimeter. Varenda por är 20 000 gånger mindre än en vattendroppe men samtidigt 700 gånger större än en vattenmolekyl. Detta innebär att vatten inte ens under tryck kan tränga igenom membranet. Men eftersom porerna är tillräckligt stora så kan fukten/ångan lätt passera ut genom plagget och detta innebär att Gore-Tex har en hög andningsförmåga. Gore-Tex är dessutom tåligt och påverkas inte av solljuset samt åldras inte.

Grunden är att tvättråden i plaggen ALLTID skall följas!

Gore-Tex kan tvättas i en vanlig tvättmaskin i 30 eller 40 grader. Använd INTE skölj- eller blekmedel. Använder man fläckborttagningsmedel så skall plagget tvättas efteråt.

Ett Gore-Tex plagg mår bra av att tvättas och dess egenskaper går inte att tvätta bort. Centrifugering kan göras men skall endast ske helt kort. Skölj noggrannt och gärna flera gånger. Jag brukar ofta (inte jämt) köra tvättmaskinen med enbart sköljprogrammet eller tvätta utan tvättmedel en eller ett par gånger efter ordinarie tvätt. Detta för att skölja ur alla eventuella partiklar som kan finnas kvar av tvättmedlet.

Ett Gore-Tex plaggs impregnering återaktiveras genom att detta torktumlas, torkas i torkskåp eller med ett strykjärn på låg värme (läge 1). Så småningom behöver plagget återimpregneras då detta med tiden försvinner.

Om man får saltvatten på ett Gore-Tex plagg så skall detta sköljas upp i sötvatten så att man får bort saltkristallerna som annars kan binda fukt till plagget.

Om du får skador på ditt Gore-Tex plagg så finns det för mindre lagningar ett Gore-Tex Repair Kit. I andra fall som t.ex. större skador, ändringar eller om du önskar sy på klubbmärken m.m. så kan Gore-Tex Service Center hjälpa till.

Har du några frågor om Gore-Tex så kan du ringa deras kundcenter på telefon:
0200 - 21 38 00.

Yankeee
2006-03-06, 07:31
Ah kanoners, det finns tyvärr inga tvättråd för mina skor, men en tvätt på 30 grader kan inte skada? Ska testa idag och torktumla så får vi se hur det går :) De kan inte bli sämre än vad de är nu iaf.

Laan
2006-03-06, 07:38
Vid ett veck på en sko(fram vid tårna) så kan man när man går/springer trycka in vatten där trots membran.. trycket blir helt enkelt för högt.

om det är på något annat sätt, och membranet har slutat fungera, så är det reklamation som gäller.