handdator

Visa fullständig version : varför kliar det?


apa_ola
2006-03-05, 18:53
är det ngn som vet? Både kvalitativa gissningar och vetenskapliga teorier är välkomna.

Allt jag vet är att det är jäkligt irriterande, speciellt när man ska sova eller när man har grav träningsvärk i bröst och armar..

Liten Men Fet
2006-03-05, 19:10
Djur under huden? Kvalificerad gissning :)

hampaN
2006-03-05, 19:11
löss....

Tolkia
2006-03-05, 19:15
Om du talar om VAR det kliar är det möjligen lite lättare att ge ett vettigt svar.

apa_ola
2006-03-05, 19:20
det lär varken vara löss eller loppor iaf, i mitt fall.

det som är jobbigt är när det kliar på ryggen, framförallt

Tolkia
2006-03-05, 19:23
Alltså, kliar det på stora hudpartier eller på mindre? Hur ser huden ut (röd, eksem, etc.)? Kliar det efter att du har duschat?

Edit: Nä, vore det småkryp skulle du inte behöva fråga.

Kaboffastar
2006-03-05, 19:24
Alltså, kliar det på stora hudpartier eller på mindre? Hur ser huden ut (röd, eksem, etc.)? Kliar det efter att du har duschat?

Edit: Nä, vore det småkryp skulle du inte behöva fråga.

Hur orkar du när han spelar dum i huvet med flit ?

Tolkia
2006-03-05, 19:27
Hur orkar du när han spelar dum i huvet med flit ?
Därför att jag är dum i huvudet. :D
Samt för att jag inte vet om även trådskaparen larvar sig eller om det bara är svararna. Det ställs åtskilliga frågor här som får den här att verka väldigt genomtänkt (ta en titt i kostforumet, t.ex. ...).

apa_ola
2006-03-05, 19:29
Hur orkar du när han spelar dum i huvet med flit ?
vem spelar dum?

tolkia: inga eksem lr sådant överhuvudtaget..

Alltså: vanligt kli, vad beror det på?

H.Emanuel
2006-03-05, 19:30
är det ngn som vet? Både kvalitativa gissningar och vetenskapliga teorier är välkomna.

Allt jag vet är att det är jäkligt irriterande, speciellt när man ska sova eller när man har grav träningsvärk i bröst och armar..
du skakar väl lakanet varje dag? brödsmulor och snus tenderar att ge upphov till rent förfärlig klåda

Tolkia
2006-03-05, 19:33
Om det kliar på stora delar av kroppen skulle jag gissa på torr hud. Om du tränar duschar du säkert rätt ofta, och möjligen överkonsumerar du inte direkt hudkräm, yngre kille som du är (fördom, fördom :D ). Torr luft (vilket vi har så här års), kyla och mycket tvättning brukar göra huden torr och då kliar den. Testa att smörja in dig med någon hudlotion efter dusch.

apa_ola
2006-03-05, 19:36
smörjer mig sällan, men ibland iaf. Men om man söker essänsen av själva klit (kliet?), varför kliar det då mer om man har torr hud?

Scratch89
2006-03-05, 19:52
Testa byta tvättmedel. Jag höll på att klättra på väggarna av galenskap innan vi kom på att det var tvättmedlet som fick min hud att gå bananas.

Metal_boy_
2006-03-05, 19:54
Kliar jämt på min rygg när jag ska sova. Så jävla irriterande är det också om man har värsta V-ryggen och inte når.

Jishuku
2006-03-05, 20:00
Kliar jämt på min rygg när jag ska sova. Så jävla irriterande är det också om man har värsta V-ryggen och inte når.

http://home.no.net/urbanask/Images/Ryggkliare.jpg <- ett tips.. det är som sänt från ovan ibland.

Tolkia
2006-03-05, 20:00
Men om man söker essänsen av själva klit (kliet?), varför kliar det då mer om man har torr hud?
Oj, det skulle jag behöva repetera lite fysiologi för att förklara. Men väldigt kort kan man säga att det kliar för att vissa receptorer i huden (jämför med receptorer som registrerar tryck, värme, kyla, smärta etc.) reagerar när de stimuleras på olika sätt, varpå de avger "klådsignaler" till hjärnan via nervsystemet. Stimuli kan vara kroppsegna substanser, t.ex. histamin, eller sådant som kommer i kontakt med huden utifrån (t.ex. "giftet" i brännässlor). Det kan även vara sådant som tryck (t.ex. kan det iblan klia i handflatorna när man bär tungt) eller membranskada på nerver. Exakt hur systemet är organiserat tror jag inte att man vet; bl.a. är man osäker på om det finns särskilda "klådreceptorer" eller om det är smärtreceptorer det är fråga om. Att det kliar när man blir torr har förmodligen att göra med att ytterhuden då spricker och det kommer in saker genom hudens ytterskikt som inte skall vara under huden, vilket leder till irritation.

mela
2006-03-05, 20:01
jag tror att det är till viss det psykiskt..
om du tänker att det alltid kliar på ryggen när du ska sova; så kliar det alltid på ryggen när du ska sova.. och liknande
kliandet försvinner ju om du slutar tänka på det

Metal_boy_
2006-03-05, 20:02
http://home.no.net/urbanask/Images/Ryggkliare.jpg <- ett tips.. det är som sänt från ovan ibland.


Jag körde faktiskt med en såndär makaron-slev istället, funkar den med :D

apa_ola
2006-03-05, 20:03
Oj, det skulle jag behöva repetera lite fysiologi för att förklara. Men väldigt kort kan man säga att det kliar för att vissa receptorer i huden (jämför med receptorer som registrerar tryck, värme, kyla, smärta etc.) reagerar när de stimuleras på olika sätt, varpå de avger "klådsignaler" till hjärnan via nervsystemet. Stimuli kan vara kroppsegna substanser, t.ex. histamin, eller sådant som kommer i kontakt med huden utifrån (t.ex. "giftet" i brännässlor). Det kan även vara sådant som tryck (t.ex. kan det iblan klia i handflatorna när man bär tungt) eller membranskada på nerver. Exakt hur systemet är organiserat tror jag inte att man vet; bl.a. är man osäker på om det finns särskilda "klådreceptorer" eller om det är smärtreceptorer det är fråga om. Att det kliar när man blir torr har förmodligen att göra med att ytterhuden då spricker och det kommer in saker genom hudens ytterskikt som inte skall vara under huden, vilket leder till irritation.

:thumbup: nåt sånt jag var ute efter

Fatalist
2006-03-05, 20:34
...vad är det som framkallar kliandet? :devil: :D

Tolkia
2006-03-05, 20:36
...vad är det som framkallar kliandet? :devil: :D
Frågar du rent allmänt eller frågar du trådstartaren specifikt? :D