handdator

Visa fullständig version : Vill du bli föräldrer?


Nina L
2006-03-05, 18:28
Kan man ha ett rikt liv utan barn? Kan man ha en fin ålderdom och en givande vuxentid utan barn och barnbarn omkring sig? Varför vill vissa ha barn och vissa inte? Finns det någon biologisk klocka, och när börjar den i så fall ringa? Är barn meningen med livet?

http://biphost.spray.se/anders.lungsjon/bilder/V%e5ran%20familj.jpg

HenrY
2006-03-05, 18:29
Vill ha barn... Men inte på måååååånga år!:)
Jag är 19 nu, så kanske när jag är 30-35?

toreld
2006-03-05, 18:30
absolut! i framtiden

Ryska_raketen
2006-03-05, 18:32
Nja inte just nu. Men när ja är runt 30 bast kanske. KANSKE.

Larsson
2006-03-05, 18:32
Jag vill ha barn, men jag vill fylla 30 först.

hahavaffan
2006-03-05, 18:32
God no.

reinholdsson
2006-03-05, 18:32
Klart man ska skaffa barn och trygga sin framtid :D

Slartibartfast
2006-03-05, 18:34
Har inga som helst behov av att skaffa barn.

Men antagligen gör jag det nångång i framtiden.

Dumleman
2006-03-05, 18:34
Jag är ganska övertygad om att meningen med livet är att bidra till vår arts fortsatta överlevnad så barn vore väl roligt någongång i framtiden. Men när jag är gammal kommer jag nog ändå bara sitta och spela gamla datorspel och säga 'lol' eller 'wtf nob' så jag klarar mig nog bra utan barn.

Lillgrabben
2006-03-05, 18:35
Jag är det redan & det är inget jag ångrat. Kalasfint med ungar!

Våra två flickor skulle bara haft en lillebror att tampas med. :)

Piranha
2006-03-05, 18:36
Givetvis. http://www.cheesebuerger.de/images/midi/haushalt/l018.gif

MickeN
2006-03-05, 18:37
.................

Arne Persson
2006-03-05, 18:38
Blev pappa när jag var 43. Mitt livs lyckligaste dag! Hon är min totala ögonsten! :D

Angel
2006-03-05, 18:38
jag vill adoptera

userfriendly
2006-03-05, 18:41
jag tror faktiskt att jag skulle vilja ha barn MEN jag tror oxå att det kan vara någon slags norm som är skapad av oss själva. Jag tror att man kan vara lycklig utan barn. Med dagens samhälle lär vi knappt ha tid för att få barn tillslut

skaparn
2006-03-05, 18:43
Typ

Slartibartfast
2006-03-05, 18:46
Saknar alternativet "jag vet inte" i pollen.

Sonny
2006-03-05, 18:47
Ja, nu blir lite kämpigt men säg om en 10 år :D

Destra
2006-03-05, 18:49
I dagsläget känns det inte som jag vill ha det ens i framtiden.
Det är iaf inget jag tänker på.

Menmen läget kan förändras.

Noodles
2006-03-05, 18:54
Absolut. Som det ser ut nu blir det väl om ett par år (är 25 nu). Som tur är så ser både jag och min sambo fram mot det. Hade varit jobbigt om vi inte var överens. :D

fonzie
2006-03-05, 18:58
Kanske.

Rock'nRoll
2006-03-05, 19:00
Absolut nån gång i framtiden.

Dissector
2006-03-05, 19:03
Senare. Kanske i 35-årsåldern. När jag skaffar barn vill jag ha all tid till att ta han om det, så då ska alla andra uppdrag i livet vara klara :D
Sedan har jag bestämt mig för att jag ska ha två barn isåfall. Ensamma barn brukar ofta (av min krets av vänner att döma) bli snäppet mer "snälla" och beroende av sina föräldrar av någon anledning.

Tolkia
2006-03-05, 19:11
Jag vill inte ha barn, och om sanningen skall fram tror jag att det är lika så tur. Jag hoppas med andra ord att man kan ha ett rikt liv även utan barn (annars ligger jag illa till), men på basis av iakttagelser i kompiskretsen verkar det som om man kan trovas med livet både med och utan barn. Vid sidan av tänker jag ägna mig åt att vara Rolig Moster/Faster åt mina syskonbarn; syrran planerar att skaffa en hel hord, och brorsan har ett på gång nu, faktiskt. Den rollen kan jag nog klara.

Om det skulle bli så att jag känner mig väldigt ensam på min ålders höst tycker jag att det verkar vara ett intressant alternativ att vara "låtsasmormor" åt någon annans barn. Man ser ibland (seriösa) "kontaktannonser" av den typen i dagstidningar, både från föräldrar som önskar hjälp med barnpassning och att deras barn skall få lite mer kontakt med äldre människor (det finns ju rätt många barn till ensamstående etc. idag som inte har kontakt med så många äldre släktingar) och från tanter och farbröder som vill ha lite meningsfull sysselsättning. Och varför inte?

Callister
2006-03-05, 19:16
Absolut. Kan tänka mig att skaffa barn innan 25.

HellCat
2006-03-05, 19:21
nej

Metal_boy_
2006-03-05, 19:30
Jag är ganska övertygad om att meningen med livet är att bidra till vår arts fortsatta överlevnad så barn vore väl roligt någongång i framtiden. Men när jag är gammal kommer jag nog ändå bara sitta och spela gamla datorspel och säga 'lol' eller 'wtf nob' så jag klarar mig nog bra utan barn.


:laugh: :laugh: :laugh:

Metal_boy_
2006-03-05, 19:31
Absolut så vill jag ha barn som jag kan lära en massa.

Nina L
2006-03-05, 19:37
Absolut så vill jag ha barn som jag kan lära en massa.Skrämmande. :D

H.Emanuel
2006-03-05, 19:37
De som får barn säger att deras liv i och med det fick en annan mening, måste ju ligga nånting i det. Men jag vet också exempel där man kan tycka att det varit rent oklokt att sätta barn till världen. En kille jag känner hävdar bestämt att hans ena son blev till fast han inte ville, han var på fyllan och tjejen lägrade honom mot hans vilja

Metal_boy_
2006-03-05, 19:38
Skrämmande. :D


Ja inte med min kolozzeumprofil då, den är barnförbjuden :)

Om du skulle prata med nån som vet hur jag är annars så skulle du inte känna igen mig :thumbup:

Nina L
2006-03-05, 19:42
Ja inte med min kolozzeumprofil då, den är barnförbjuden :)

Om du skulle prata med nån som vet hur jag är annars så skulle du inte känna igen mig
Hahhaha. Skrämmande igen, fast på ett annat sätt. :D

Metal_boy_
2006-03-05, 19:46
Hahhaha. Skrämmande igen, fast på ett annat sätt. :D


Närå inte alls. Jag är faktiskt en väldigt lugn, trevlig och sympatisk kille. Uppfattas faktiskt som väldigt bildad och intelligent i mångas ögon/öron :)

Men det är inte det som är meningen på kolozzeum och framför allt inte på Allmänt. :P

H.Emanuel
2006-03-05, 19:50
Närå inte alls. Jag är faktiskt en väldigt lugn, trevlig och sympatisk kille. Uppfattas faktiskt som väldigt bildad och intelligent i mångas ögon/öron :)


:laugh: :laugh: :laugh:

the_PL_man
2006-03-05, 19:50
Har aldrig ångrat en sekund att jag skaffat barn. Min far sa att det var det bästa som hänt honom att få barnbarn (nu fick han bara två år med deminnan han avled). Så enkel poll!

/the_PL_man

Kan man ha ett rikt liv utan barn? Kan man ha en fin ålderdom och en givande vuxentid utan barn och barnbarn omkring sig? Varför vill vissa ha barn och vissa inte? Finns det någon biologisk klocka, och när börjar den i så fall ringa? Är barn meningen med livet?

Nina L
2006-03-05, 19:53
Har aldrig ångrat en sekund att jag skaffat barn. [...] Så enkel poll!
Visst är den enkel. Du kryssar ju bara i sista alternativet.

mangemani
2006-03-05, 20:04
ooo ja,barn är nått jag vill ha,men inte nu under 20 års åldern,men lugnt upp vid 30(kanske blir tidigare ändå,va vet jag).

Metal_boy_
2006-03-05, 20:05
:laugh: :laugh: :laugh:


Beviset på min framgång :thumbup:

Angus
2006-03-05, 20:06
med tanke på pollen så tror jag att ninas biologiskaklocka har börjat att ringa :D

runt 27-28 år så brukar tjejer VERKLIGEN vilja ha barn (fråga mig jag vet) :naughty:

JaggedAxe
2006-03-05, 20:07
Har många gånger tänkt på det... och det må låta grovt men tänk om barnet blir fult? Även om man som förälder ärligt talat är älska sitt barn. Men föräldern lär ju se om barnet blir fult. Jag är väl ingen Slarti men ful är jag inte. Men vem fan vill ha en ful unge?

kimonque
2006-03-05, 20:08
Har många gånger tänkt på det... och det må låta grovt men tänk om barnet blir fult? Även om man som förälder ärligt talat är älska sitt barn. Men föräldern lär ju se om barnet blir fult. Jag är väl ingen Slarti men ful är jag inte. Men vem fan vill ha en ful unge?

taskigt mot ungen hursomhelst, att ha en så dum förälder som dig alltså.

Tolkia
2006-03-05, 20:12
Har många gånger tänkt på det... och det må låta grovt men tänk om barnet blir fult? Även om man som förälder ärligt talat är älska sitt barn. Men föräldern lär ju se om barnet blir fult. Jag är väl ingen Slarti men ful är jag inte. Men vem fan vill ha en ful unge?
Bli inte förbannad nu - men du är inte så gammal, va? Barnets utseende har inget att göra med om du älskar det eller inte (du kan ju t.ex. fundera på om nyfödda ungar är så himla "söta" eller för den delen hur bra det går att se om de kommer att bli fula eller inte som vuxna), på samma sätt som du inte tycker sämre om dina föräldrar eller syskon om de inte ser ut som Brad Pitt och Lindsay Lohan. Och var skall man dra gränsen för vad som är ett "tillräckligt fint" barn?

Det där är inget du behöver oroa dig för; när det blir dags kommer du med största säkerhet att ha vuxit ifrån den sortens funderingar (och skulle du inte ha gjort det så gör du det illa kvickt när du får ett pyre som är ditt eget pyre lämpat i dina armar).

H.Emanuel
2006-03-05, 20:13
Har många gånger tänkt på det... och det må låta grovt men tänk om barnet blir fult? Även om man som förälder ärligt talat är älska sitt barn. Men föräldern lär ju se om barnet blir fult. Jag är väl ingen Slarti men ful är jag inte. Men vem fan vill ha en ful unge?
Hahaha

JaggedAxe
2006-03-05, 20:14
Bli inte förbannad nu - men du är inte så gammal, va? Barnets utseende har inget att göra med om du älskar det eller inte (du kan ju t.ex. fundera på om nyfödda ungar är så himla "söta" eller för den delen hur bra det går att se om de kommer att bli fula eller inte som vuxna), på samma sätt som du inte tycker sämre om dina föräldrar eller syskon om de inte ser ut som Brad Pitt och Lindsay Lohan. Och var skall man dra gränsen för vad som är ett "tillräckligt fint" barn?

Det där är inget du behöver oroa dig för; när det blir dags kommer du med största säkerhet att ha vuxit ifrån den sortens funderingar (och skulle du inte ha gjort det så gör du det illa kvickt när du får ett pyre som är ditt eget pyre lämpat i dina armar).

Anade att det skulle väcka lite reaktioner:) Men det gör inget, det är som sagt bara en fundering. Jag är 18 år btw.

Tolkia
2006-03-05, 20:15
Jag är 18 år btw.
As I said. ;)

kimonque
2006-03-05, 20:15
kanske gick ut lite väl hårt, mena inget illa JaggedAxe, lyssna på Tolkia :)

Sverker
2006-03-05, 20:17
Jag har varit pappa länge nu. 1/3 av livet när jag räknar på fingrarna.



Det finns faktiskt inget som är så fantastiskt som att vara pappa *flex*
Alla väljer sin inriktning på livet. Jag har valt och livet skulle kännas meningslöst och innehållslöst utan barn.

J.Saarela
2006-03-05, 20:18
Vet faktiskt inte,älskar dock småbarn.Så förmodligen lär det bli senare i livet.Först vill jag se en studie på att skaffa barn inte är optimalt,då kan jag bestämma mig.

Cilia
2006-03-05, 20:19
när man ser många föräldrar i sin omgivning så kan man undra varför dom skaffade barn över huvud taget. Idag är det oerhört provokativt och säga att man inte vill ha barn, särskilt för kvinnor. Andra blir upprörda och många kvinnor försöker förklara att det är meningen med livet och om man inte skaffar barn så kommer man aldrig att förstå det och kan därför inte uttala sig om huruvida man har gjort ett korrekt val eller inte.

Många föräldrar verkar sen inte vara så intresserade av sina barn eller i det arbete som det tar att uppfostra dom till fungerande individer i vårt samhälle.

Det jag försöker säga är att det är intressant att det ifrågasätts varför man inte vill skaffa barn och det ska man tänka över noga men sen skaffar andra barn åt höger och vänster utan att tänka efter och det får man inte ifrågasätta.

JaggedAxe
2006-03-05, 20:21
kanske gick ut lite väl hårt, mena inget illa JaggedAxe, lyssna på Tolkia :)

Tack vare dig kommer jag aldrig bli förälder... *cry*











No harm done here :sleep:

Metal_boy_
2006-03-05, 20:25
när man ser många föräldrar i sin omgivning så kan man undra varför dom skaffade barn över huvud taget. Idag är det oerhört provokativt och säga att man inte vill ha barn, särskilt för kvinnor. Andra blir upprörda och många kvinnor försöker förklara att det är meningen med livet och om man inte skaffar barn så kommer man aldrig att förstå det och kan därför inte uttala sig om huruvida man har gjort ett korrekt val eller inte.

Många föräldrar verkar sen inte vara så intresserade av sina barn eller i det arbete som det tar att uppfostra dom till fungerande individer i vårt samhälle.

Det jag försöker säga är att det är intressant att det ifrågasätts varför man inte vill skaffa barn och det ska man tänka över noga men sen skaffar andra barn åt höger och vänster utan att tänka efter och det får man inte ifrågasätta.


Håller med dig som omväxling. Man ser skräckexempel varje dag. Pappor som sliter upp sina skrikande ungar som inte har fått snickers från golvet, i kön på stormarknaden, ruskar om dom och skriker åt dom. Blir så förbannad på sånt, så jag skulle vilja gå fram och göra samma sak med gubbjäveln själv.

Bronkitkorv
2006-03-05, 20:46
Inga barn = Egoist, ytlig, omogen.
Barn = Fast i ansvarsträsket, ingen fritid, aldr4ig vara spontan och oansvarig.

Pest eller kolera. Jag väljer kolera då dör man lindrigare.

Bronkitkorv
2006-03-05, 20:47
Håller med dig som omväxling. Man ser skräckexempel varje dag. Pappor som sliter upp sina skrikande ungar som inte har fått snickers från golvet, i kön på stormarknaden, ruskar om dom och skriker åt dom. Blir så förbannad på sånt, så jag skulle vilja gå fram och göra samma sak med gubbjäveln själv.


Du har inga barn själv märker jag... Även det bästa tålamodet tar slut nån gång.

Helena B
2006-03-05, 20:52
Om du skulle prata med nån som vet hur jag är annars så skulle du inte känna igen mig :thumbup:


:thumbup:

Hmm kanske kanske inte. Om jag inte träffar den rätte och förblir singel hela livet så skulle jag inte välja att bli ensamstående förälder. Träffar jag en kille som kanske inte vill ha barn så skulle jag väl inte ha så mycket problem med det heller, tror jag. Svårt att svara på så här.

Edit: Fast jag gillar barn, andras då.

Jarod
2006-03-05, 20:55
Edit: Fast jag gillar barn, andras då.

När dom inte är i närheten av dig samt tysta!? :D

Metal_boy_
2006-03-05, 20:57
Du har inga barn själv märker jag... Även det bästa tålamodet tar slut nån gång.


Det innebär att det är rätt att slita i en unge och skrika och svära åt den?

Helena B
2006-03-05, 20:57
När dom inte är i närheten av dig samt tysta!? :D

Tjusningen med andras barn är att man kan lämna ifrån sig dom när dom börjar skrika eller när dom behöver bytas på.

mela
2006-03-05, 20:58
jag vill ha barn..
men jag vill inte vara gravid eller föda :D
adoption nästa?

Cilia
2006-03-05, 20:58
Jag har aldrig förstått det där när man säger att man gillar barn alltså rent allmänt. Jag gillar barn som har en personlighet jag gillar precis som med alla andra människor. Barn är inte automatiskt trevliga, söta och gulliga utan det skiljer på samma sätt som mellan vuxna.

ugglan
2006-03-05, 20:59
Fast anställning, sen är det dags ;)

Allan
2006-03-05, 21:10
Hade det bara hängt på mig hade jag haft en hel drös. Nu är det två och de är mina glädjeämnen.

allan
stolt pappa

Semiramis
2006-03-05, 21:29
Jag har aldrig velat ha barn, faktiskt en av de få saker där jag inte ändrat åsikt sedan jag var 15. Det är ju tur för rasens fortlevnad att jag är i en minoritet men jag är tacksam att jag lever i en tid och i ett land där det går att göra detta val, även om det av någon anledning är oerhört provokativt.

bubbe
2006-03-05, 21:29
Jag gillade inte barn eller hade svårt att förså dom, innan jag själv skaffade. Nu har jag fyra och stortrivs, att se dom utvecklas och vara med när saker händer är verkligen en härlig del av livet. Sen att det är bråk och gråt ibland flera ggr om dagen är en annan sida av det hela som dock inte kan värderas mot glädjen.

Metal_boy_
2006-03-05, 21:38
Fast anställning, sen är det dags ;)


FFS, det är ju då du ska köpa fin bil och annat onödigt skräp :)

n1tro
2006-03-05, 21:46
neefan orkar inte..aldrig

Metal_boy_
2006-03-05, 21:53
Jag har aldrig velat ha barn, faktiskt en av de få saker där jag inte ändrat åsikt sedan jag var 15. Det är ju tur för rasens fortlevnad att jag är i en minoritet men jag är tacksam att jag lever i en tid och i ett land där det går att göra detta val, även om det av någon anledning är oerhört provokativt.

Äh fuck rasens fortlevnad, vi lever redan i en överbefolkad värld där det finns tillräckligt med föräldralösa och "föräldralösa" barn. Det är bara bra att det finns folk som inte vill sätta ett skott mitt i prick.

Allan
2006-03-05, 21:56
Dessutom heter det "förälder" och inte "föräldrer"...
Jag kan tänka mig att korrigera det mot en smärre betalning....


allan

HenrY
2006-03-05, 21:58
Dessutom heter det "förälder" och inte "föräldrer"...
Jag kan tänka mig att korrigera det mot en smärre betalning....


allan

E inte du gift? :MrT:

andeN.
2006-03-05, 21:58
Ja det vill jag någongång i framtiden, inget jag går och tänker på i nuläget.

Krokodil
2006-03-05, 22:03
Jag har två, och två till är på väg. :)

Kan inte tänka mig ett liv utan ungar.

Allan
2006-03-05, 22:05
Dessutom heter det "förälder" och inte "föräldrer"...
Jag kan tänka mig att korrigera det mot en smärre betalning....


allan

Lyckligt skild sen fem år tebax


allan

HenrY
2006-03-05, 22:08
Lyckligt skild sen fem år tebax


allan

Jahaja, då var det fritt fram då!:)

mangs
2006-03-05, 22:09
Har sedan en månads tid varit pappa idag faktiskt och det har varit en lång och intreesant månad. Allting börjar falla på plats nu och det känns kanonroligt.

Den kärlek man känner till sitt barn är svår att förklara för någon som inte är i den situationen själv. Jag njuter av varje sekund och föröker fokusera på nuet även om jag vet att det kommer bli ännu roligare framöver. Jag förstå samtidigt folk som väntar med att skaffa barn men vänta inte för länge, det kan bli för sent. Jag har en arbetskamrat som gjorde just det och numera sitter ahn och hans fru i deras hus och firar jul mm helt ensamma.
Jag säger inte att det behöver bli så men om du inte ynglar av dig så kommer din familj avstanna och när du då är gammal och vis finns risken att du blir ensam.

Jag har aldrig varit en barnfantast utan det är något som jag blivit nu på slutet. Jag märker att barn tycker det är kul att leka med mig men det kan bero på att jag försöker tänka som ett barn ibland. Lekarna blir så mycket roligare då.

Min dotter är det bästa som hänt mig och jag/vi kan inte tänka oss ett liv utan henne.

Tricklev
2006-03-05, 22:10
Jahaja, då var det fritt fram då!:)

Go get him :thumbup:


Vill ha barn, men det finns saker o fixa först, och inte under dom närmsta åren.

myggan
2006-03-05, 22:13
jag svarade absolut, men vad är skillnaden på "ja" och "absolut", samt "nej" och "absolut inte" ?

Metal_boy_
2006-03-05, 22:15
Lyckligt skild sen fem år tebax


allan


Det är så jävla skönt att höra nån säga lyckligt skild. Skillsmässa förknippas allt för ofta med elände.

(såklart att det beror på ett elände, men att utgången resulterar i skillsmässa kan faktiskt vara en lättnad och befrielse)

zanzi
2006-03-05, 22:22
Nej, jag vill kunna vara lika "fri" som jag är nu om 30 år. Sen är giftermål är en till sak jag tror jag kan klara mig utan.
Känns som om livet börjar vid 30 och fram till dess är det bara plugg, plugg, plugg som sedan ersätts med jobb. Hur skoj är det då att binda sig till något som kommer hålla kvar en i ytterligare 20+ år?

Krokodil
2006-03-05, 22:32
Nej, jag vill kunna vara lika "fri" som jag är nu om 30 år. Sen är giftermål är en till sak jag tror jag kan klara mig utan.
Känns som om livet börjar vid 30 och fram till dess är det bara plugg, plugg, plugg som sedan ersätts med jobb. Hur skoj är det då att binda sig till något som kommer hålla kvar en i ytterligare 20+ år?Du ska aldrig säga aldrig...

Tolkia
2006-03-05, 22:46
Hur skoj är det då att binda sig till något som kommer hålla kvar en i ytterligare 20+ år?
Ganska rejält skoj faktiskt, tror jag. :)

Jorgen
2006-03-05, 23:02
Ja.

Tills den dagen kommer så lånar jag andras.

zanzi
2006-03-05, 23:20
Du ska aldrig säga aldrig...

Okej, det finns en väldigt liten, liten chans. :)

Ganska rejält skoj faktiskt, tror jag. :)

Det är väl lite personligt det där men jag själv tycker att barn är lite överskattade (nu kommer Allan banna mig :)). Jag har nog inte riktigt förstått vad man "får ut" av att ha barn. Lycka av att se "något" man skapat utvecklas? Visst, men kan jag inte finna samma lycka i att jag själv utvecklas? Säg att jag nu väljer en andlig väg istället och hänger mig själv helt åt att hitta en inre frid. Kommer jag inte vara lika lycklig då (om inte lyckligare)?

cosmo
2006-03-05, 23:22
Absolut!

Jay-Z
2006-03-05, 23:22
Jag har nog inte riktigt förstått vad man "får ut" av att ha barn.

Det slår allt annat ska du se. :)

Helgon1
2006-03-05, 23:25
"Jag tror inte det"

Är 27, fyller 28 och har inte en enda dag i hela mitt liv varit sugen på att skaffa barn. Har väl inte hittat den rätta osv, men som det känns just nu, så fortsätter jag mitt ego-liv. Jag gillar barn, det är inte det, men jag skulle inte kunna se mig själv som mamma, kan knappt ta hand om mig själv!!

Men som sagt, man ska väl aldrig säga aldrig. Drömprinsen kanske gör mig sugen på familjelivet? *rolleyes*

ugglan
2006-03-05, 23:28
FFS, det är ju då du ska köpa fin bil och annat onödigt skräp :)

Kan man ju göra ändå, kvinnan tjänar ju pengar för att försörja henne och barnet medan jag köper leksaker

Tolkia
2006-03-05, 23:31
Det är väl lite personligt det där men jag själv tycker att barn är lite överskattade (nu kommer Allan banna mig :)). Jag har nog inte riktigt förstått vad man "får ut" av att ha barn. Lycka av att se "något" man skapat utvecklas? Visst, men kan jag inte finna samma lycka i att jag själv utvecklas? Säg att jag nu väljer en andlig väg istället och hänger mig själv helt åt att hitta en inre frid. Kommer jag inte vara lika lycklig då (om inte lyckligare)?
Du säger det själv: Det är personligt (inte bara lite). Jag tror inte att det är vettigt av oss som inte vill ha barn att säga att det är "överskattat" bara för att vi inte vill det själva. Det blir ju lite som att försöka komma fram till huruvida bananer är goda eller inte, om rosa är en snygg färg eller inte etc. Jag antar att det man får ut av att ha barn är ungefär detsamma som man får ut av att ha föräldrar eller en partner: Kärlek och gemenskap, typ. Att väldigt många förr eller senare kommer fram till att de vill ha barn känns för mig rätt naturligt; om det inte fanns nedlagt i oss att vilja föröka oss skulle ju människan ha dött ut rätt snabbt. Men den "biologistiska" förklaringen till vad det (kanske) beror på att den berömda "biologiska klockan" börjar ticka säger ju ingenting om hur det är att ha barn, eller vad man får ut av det, sedan man väl har fått barnet - då finns det ju där, och är en egen individ, som man nog i de allra, allra flesta fall älskar (även om det skulle vara fult :D ). Jag tror f.ö. inte alls att de enda som finner "inre frid" är de som ägnar sig åt att odla sin "ande" på heltid; det finns säkert många föräldrar som känner att deras barn är det som ger livet mening, och som är tillfreds på alla sätt med sin tillvaro (att lacka ur på ungen i ica-kön någon gång utesluter nog inte en inre "grundläggande" frid). Känner man att man inte vill ha barn är det rätta att inte skaffa några, vill man är det rätta att skaffa (om man kan).

Solros
2006-03-06, 00:02
Kör med Tamagoichi, duger åt mig.

sissa
2006-03-06, 00:37
Jag tror det. Jag har svårare att tänka mig att jag skulle välja bort det än tvärtom, men jag vet som sagt inte.

Jag vet inte om det beror på att jag har svårt att se mig själv som mamma nu, eller snarare så vill jag inte bli mamma nu, jag har inte kännt mig redo för det varken rent praktiskt eller känslomässigt, vad jag känner framöver det vet jag inte. Jag känner ingen övertygelse åt nåt håll faktiskt.

Nina L
2006-03-06, 06:38
Ja.

Tills den dagen kommer så lånar jag andras.Vilken min! Det syns att du är barnkär på riktigt.

Davil
2006-03-06, 07:33
Jag vill, och skall bli pappa i framtiden helt klart.

Cinna
2006-03-06, 07:37
Självfallet, men det kommer dröja ett par år innan jag är redo!

Yankeee
2006-03-06, 07:40
Vet inte riktigt. Jag vet iaf att jag vill ha barn relativt tidigt om jag ska ha det. Efter 30 känns rätt uteslutet faktiskt, iallafall för första. Börjar bli lite ont om tid för det dock :)

Pingu
2006-03-06, 09:01
Har redan 2 barn *popcorn*

grisbil3n
2006-03-06, 09:06
Känns skapligt jävla avlägset.

Krokodil
2006-03-06, 09:17
Vet inte riktigt. Jag vet iaf att jag vill ha barn relativt tidigt om jag ska ha det. Efter 30 känns rätt uteslutet faktiskt, iallafall för första. Börjar bli lite ont om tid för det dock :)
Det finns fördelar med att vänta med att skaffa barn också. Du är mera mogen, har (förhoppningsvis) bättre ekonomi och framför allt har gjort allt du vill göra och känner dig redo att slå dig till ro och bilda familj. Det kan nog kännas svårt för en 20 åring att sitta hemma i blöjträsket när polarna sticker på partyresor till Ibiza.

Nina L
2006-03-06, 09:27
Jag och min pojkvän har kommit överens om att inte skaffa barn. Han har haft den inställningen sedan länge, och det kände jag till innan vi blev tillsammans. Själv har jag aldrig kunnat se mig som en mamma, och har aldrig känt någon sådan längtan. Jag tycker om barn och bebisar är söta små knytt. Jag är övertygad om att jag om jag fick ett barn skulle älska detta och bli en helt ok mamma, men jag vill inte skaffa barn utan att längta efter det. Jag vill inte skaffa barn bara för att "det är det man gör" eller för att alla andra gör det. Om jag skall skaffa barn så skall det vara för att jag verkligen vill. I så fall lämnar jag min pojkvän och hittar en man som vill ha barn. Jag hoppas att detta inte händer, eftersom jag är väldigt lycklig i min relation, och har svårt att tänka mig att jag skall kunna hitta någon i samma klass. Jag tror och hoppas att man kan klara sig gott på ett rikt socialt liv och många intressen. Om jag hamnar på hem när jag blir gammal så skall jag snacka med mina systersöner och be dem att se till så att personalen inte behandlar mig illa, rör min dator, eller något annat som skulle orsaka mig lidande. Klarar jag inte av att gå upp ur sängen så vill jag gärna få hjälp att åka till Holland för en sista injektion.

Yankeee
2006-03-06, 09:28
Det finns fördelar med att vänta med att skaffa barn också. Du är mera mogen, har (förhoppningsvis) bättre ekonomi och framför allt har gjort allt du vill göra och känner dig redo att slå dig till ro och bilda familj. Det kan nog kännas svårt för en 20 åring att sitta hemma i blöjträsket när polarna sticker på partyresor till Ibiza.

Självklart finns det fördelar. Den största är det du nämner, som jag känner just nu också (jag har iof inte ens någon flickvän, så det är inte ens i närheten), skaffar man barn blir man så jävla uppbunden, och det vill jag inte nu.

Anledningen till att jag är lite kräsen med åldern är mest med respekt för barnet, är mamman för gammal ökar riskerna för diverse sjukdomar och annat, dessutom så vill jag kunna umgås och vara hyfsat "med" i barnets liv. Alltså, jag vill kunna göra allt med mina eventuella barn och inte begränsas av diverse sjukdomar eller annat. Dessutom har man svårare att ta till sig nya saker ju äldre man blir, personligen tror inte att man får samma kontakt med sin 15-åring om man är 55 som man skulle få om man var 40. Men naturligtvis finns det undantag, som med allt annat.

Stoltz
2006-03-06, 09:31
Jag vill verkligen ha barn någon gång i framtiden, om jag anser mig själv vara i säker situation att skaffa :)

Krokodil
2006-03-06, 09:34
Självklart finns det fördelar. Den största är det du nämner, som jag känner just nu också (jag har iof inte ens någon flickvän, så det är inte ens i närheten), skaffar man barn blir man så jävla uppbunden, och det vill jag inte nu.

Anledningen till att jag är lite kräsen med åldern är mest med respekt för barnet, är mamman för gammal ökar riskerna för diverse sjukdomar och annat, dessutom så vill jag kunna umgås och vara hyfsat "med" i barnets liv. Alltså, jag vill kunna göra allt med mina eventuella barn och inte begränsas av diverse sjukdomar eller annat. Dessutom har man svårare att ta till sig nya saker ju äldre man blir, personligen tror inte att man får samma kontakt med sin 15-åring om man är 55 som man skulle få om man var 40. Men naturligtvis finns det undantag, som med allt annat.Det finns risker med allt och om man vill finns det fosterdiagnostik. Nuförtiden är 30 att betrakta som ungt, 45 är inte ens gammalt. Våran generation åldras långsammare än tex våra föräldrar.

Sedan tycker jag inte att man ska vara bästa kompis med sina ungar när de är uppe i tonåren, man ska vara förälder och då hör det till att vara mossig. :D

the_PL_man
2006-03-06, 09:43
Några bilder räcker väl för att visa hur kul man kan ha?

Här sitter min dotter(två år) & tittar på VM i bänkpress med mig! :)
http://karlstadsak.se/lars/PC040041.JPG

Här är min son (två år) med på vårt KM i Tyngdlyftning ;)
http://karlstadsak.se/lars/P9240001.JPG

/the_PL_man

Yankeee
2006-03-06, 09:43
Det finns risker med allt och om man vill finns det fosterdiagnostik. Nuförtiden är 30 att betrakta som ungt, 45 är inte ens gammalt. Våran generation åldras långsammare än tex våra föräldrar.

Sedan tycker jag inte att man ska vara bästa kompis med sina ungar när de är uppe i tonåren, man ska vara förälder och då hör det till att vara mossig. :D

Jo, men det är sjukt stor skillnad på att föda barn vid 20 och vid 40 om man ser till riskerna för att barnet ska födas med någon sjukdom / skada. Har tyvärr ingen källa i skallen ;) Dessutom är det också större risk att mamma råkar ut för något.

Jag vill vara polare med eventuella barn kanske inte bästa men jävligt bra, hur kul vore det annars? Jag tror utan tvekan att det går att kombinera bra föräldraskap med bra vänskap. Fast du skämtade väl förmodligen, men iaf :)

the_PL_man
2006-03-06, 09:43
Och så här coola är man när man 1,5 år:
http://karlstadsak.se/lars/P8140018.JPG
http://karlstadsak.se/lars/P8140020.JPG


/the_PL_man

Pingu
2006-03-06, 09:46
Och så här coola är man när man 1,5 år:
http://karlstadsak.se/lars/P8140018.JPG
http://karlstadsak.se/lars/P8140020.JPG



/the_PL_man


:thumbup:

the_PL_man
2006-03-06, 09:48
Problemet för kvinnorna är att fertiliteten minskar med åldern, och att det kanske INTE är så självklart att du blir gravid vid 35. Har kompisar som råkat ut för det.

Sedan ökar risken för problem, fostervattensprov tas vid olika tidpunkter beroende på landsting, men vanligast är att de börjar erbjudas när kvinnan är mellan 35-37 år.

Några vänner som NU är lyckliga föräldrar, fick genomgå en abort i 22:a veckan då det visade sig att fostret var svårt utvecklingsskadat.
En sådan upplevelse önskar man inte ens sin värsta fiende....
Hon är närmare 40....

Så vänta inte för länge.

/the_PL_man

Det finns risker med allt och om man vill finns det fosterdiagnostik. Nuförtiden är 30 att betrakta som ungt, 45 är inte ens gammalt. Våran generation åldras långsammare än tex våra föräldrar.

Sedan tycker jag inte att man ska vara bästa kompis med sina ungar när de är uppe i tonåren, man ska vara förälder och då hör det till att vara mossig. :D

the_PL_man
2006-03-06, 09:49
Yep, han skall bli styrkelyftare (ev kanske han kan få bli tyngdlyftare om han är snäll) :)

/the_PL_man

:thumbup:

Nina L
2006-03-06, 09:50
Och så här coola är man när man 1,5 år:


/the_PL_manDu hittade inte större bilder?

Nina L
2006-03-06, 09:53
med tanke på pollen så tror jag att ninas biologiskaklocka har börjat att ringa :D

runt 27-28 år så brukar tjejer VERKLIGEN vilja ha barn (fråga mig jag vet) :naughty:Jag fyller 29 år i sommar, och än har ingen klocka ringt. Jag tror och hoppas att det inte finns något som heter "biologisk klocka" och att ringsignalerna kommer att utebli framöver också.

Yankeee
2006-03-06, 09:54
Jag fyller 29 år i sommar, och än har ingen klocka ringt. Jag tror och hoppas att det inte finns något som heter "biologisk klocka" och att ringsignalerna kommer att utebli framöver också.

Bara att dra ur kontakten i tid annars?

Krokodil
2006-03-06, 09:58
Jo, men det är sjukt stor skillnad på att föda barn vid 20 och vid 40 om man ser till riskerna för att barnet ska födas med någon sjukdom / skada. Har tyvärr ingen källa i skallen ;) Dessutom är det också större risk att mamma råkar ut för något.

Jag vill vara polare med eventuella barn kanske inte bästa men jävligt bra, hur kul vore det annars? Jag tror utan tvekan att det går att kombinera bra föräldraskap med bra vänskap. Fast du skämtade väl förmodligen, men iaf :)Självklart ska man vara kompis med sina barn men jag menade allvar med att tonåringar ska frigöra sig från sina föräldrar och då hör det till att tycka att de är mossiga idioter som inte fattar nåt. Den processen är nog mer smärtsam om vuxen-barnrelationen är vänskapsbaserad.

Vi får se vad Allan säger sen, han är expert på tonåringar. :D

jimcg
2006-03-06, 10:08
Jag har varit pappa länge nu. 1/3 av livet när jag räknar på fingrarna.



Det finns faktiskt inget som är så fantastiskt som att vara pappa *flex*
Alla väljer sin inriktning på livet. Jag har valt och livet skulle kännas meningslöst och innehållslöst utan barn.

Jag håller med helt och hållet (har varit pappa i snart 15 år).

//Jim

the_PL_man
2006-03-06, 10:10
Nepp :)
Orkade inte formattera om, dem storleksmässig, mn för din skull kan jag väl göra det då. :)

/the_PL_man
Du hittade inte större bilder?

haiduc
2006-03-06, 10:11
Utbildar mig till barnskötare nu och har ambitionen att plugga vidare på lärarhögskolan senare.
Ska absolut ha barn, gärna flera.
Sen lär det ju inte hända på det traditionella sättet eftersom jag är bög..
Men det går att lösa :)

Nina L
2006-03-06, 10:29
Nepp :)
Orkade inte formattera om, dem storleksmässig, mn för din skull kan jag väl göra det då. :)

/the_PL_manTackar. Ett tips för lata: http://www.resize2mail.com/

Eller så kan du ju lägga dem på imageshack.us och välja autoresize. Jag får svettningar och klåda av att scrolla på bredden.

Ironbabe
2006-03-06, 10:32
Självklart ska man vara kompis med sina barn men jag menade allvar med att tonåringar ska frigöra sig från sina föräldrar och då hör det till att tycka att de är mossiga idioter som inte fattar nåt. Den processen är nog mer smärtsam om vuxen-barnrelationen är vänskapsbaserad.

Been there..done that *rolleyes*

Fast ibland så tycker tonårssonen faktiskt att jag är ganska så cool :D

Shadow Warrior
2006-03-06, 10:33
NOOOHOOOOOOOOOOOOOO!!!!

Eh... jag är eh... munk... mm så e d.

Melker
2006-03-06, 10:42
Har en grabb på snart 15 månader och en till kommer i juli :cool:


/ Stolt pappa *flex*

Lasse Kongo
2006-03-06, 10:55
Beror på Palme, men förmodligen svarar jag ja på den frågan.

tinus
2006-03-06, 11:33
Jag fyller 29 år i sommar, och än har ingen klocka ringt. Jag tror och hoppas att det inte finns något som heter "biologisk klocka" och att ringsignalerna kommer att utebli framöver också.

Jag har inte heller någon ringande klocka..inte alls. Tvivlar faktiskt på att den någonsin kommer att ringa *rolleyes*

Nina L
2006-03-06, 11:58
Jag har inte heller någon ringande klocka..inte alls. Tvivlar faktiskt på att den någonsin kommer att ringa *rolleyes*Tänk om det bara är en myt.

Man kan ju skaffa ändå, och lita på att man växer in i det, men frågan är varför. Kan man skaffa barn bara för sin egen skull, för att ha någon att umgås med när man är gammal? Och för att ha någon som föder barnbarn åt en. Det känns lite ego, tycker jag. Fler människor är knappast vad den här världen behöver. Och tänk på alla barn som går utan föräldrar idag bara för att de flesta gärna vill se sina egna gener föras vidare.

bladhet
2006-03-06, 11:59
Kan helt klart se mig själv som förälder inom ett par år, bara jag träffar den där rätta.

Har en gudson på drygt 2 år och han är det absolut bästa som hänt i livet, kan ju bara föreställa mig hur det ska bli när man själv får ett barn.

the_PL_man
2006-03-06, 12:00
Om du ser på BigBrother så inser du varför du skall skaffa barn....
Annars blir det bara deltagarna där som gör det, och vill du leva i en värld bara befolkad av sådana ? :laugh:

/the_PL_man
Tänk om det bara är en myt.

Man kan ju skaffa ändå, och lita på att man växer in i det, men frågan är varför. Kan man skaffa barn bara för sin egen skull, för att ha någon att umgås med när man är gammal? Och för att ha någon som föder barnbarn åt en. Det känns lite ego, tycker jag. Fler människor är knappast vad den här världen behöver. Och tänk på alla barn som går utan föräldrar idag bara för att de flesta gärna vill se sina egna gener föras vidare.

Nina L
2006-03-06, 12:03
Om du ser på BigBrother så inser du varför du skall skaffa barn....
Annars blir det bara deltagarna där som gör det, och vill du leva i en värld bara befolkad av sådana ? :laugh:

/the_PL_manM'kay... Jag kanske kan donera några av mina pigga små ägg? For the good of mankind, alltså.

mini
2006-03-06, 12:10
Jag har alltid sagt nej, men det är ju inte hugget i sten.
Den som påstår att kvinnors klockor ofelbart börjar ticka vid 27-28 måste bo på landet.

grisbil3n
2006-03-06, 12:11
M'kay... Jag kanske kan donera några av mina pigga små ägg? For the good of mankind, alltså.

Åk till USA o kräng ett gäng istället.

sissa
2006-03-06, 12:13
Kan man skaffa barn bara för sin egen skull

För vems skull skulle man annars göra det?

elan
2006-03-06, 12:16
Den som påstår att kvinnors klockor ofelbart börjar ticka vid 27-28 måste bo på landet.

Ja här tickas det inte det minsta och jag är precis 27-28. :D

Nina L
2006-03-06, 12:18
För vems skull skulle man annars göra det?
Hahaha. Fan, det har du rätt i. Ja, det är ett litet dilemma. Vad jag menade var att skaffa barn för att man själv inte skulle ångra sig, och för att trygga sin ålderdom, utan att kanske tänka på barnet eller på att man längtade efter en familj.

sissa
2006-03-06, 12:25
Hahaha. Fan, det har du rätt i. Ja, det är ett litet dilemma. Vad jag menade var att skaffa barn för att man själv inte skulle ångra sig, och för att trygga sin ålderdom, utan att kanske tänka på barnet eller på att man längtade efter en familj.



Jo, man skaffar väl barn av olika anledningar antar jag. En del mindre lyckade än andra. Men i alla fallen är det nog en "egogrej":-)

Piranha
2006-03-06, 12:31
Jo, man skaffar väl barn av olika anledningar antar jag. En del mindre lyckade än andra. Men i alla fallen är det nog en "egogrej":-)


Hur kan ett sammanlagt utlägg på ca 500.000 och bajsblöjor vara en egogrej ?

Det är ingen ferarri vi snackar om utan en liten bajsmaskin.

Nina L
2006-03-06, 12:32
Hur kan ett sammanlagt utlägg på ca 500.000 och bajsblöjor vara en egogrej ?

Det är ingen ferarri vi snackar om utan en liten bajsmaskin.Det är precis som att säga att det inte är en egogrej att köpa en ferarri eftersom den drar en j-a massa bensin. :D

Krokodil
2006-03-06, 12:34
Det är precis som att säga att det inte är en egogrej att köpa en ferarri eftersom den drar en j-a massa bensin. :D
Köper man en Ferrari får man ligga mycket... och det är ju bra.

Piranha
2006-03-06, 12:34
Det är precis som att säga att det inte är en egogrej att köpa en ferarri eftersom den drar en j-a massa bensin. :D


En ferrarri har ljuddämpare.

aliquis
2006-03-06, 12:36
Ja, vad skulle man annars leva för? Barn är väl den enda meningen med livet? Men jag kan inte säga att jag är sugen på att ha en unge nu.

Krokodil
2006-03-06, 12:38
Jag tror inte att någon kan svara på varför man skaffar barn, men för mig var det så att när jag blev pappa föll en pusselbit på plats liksom. Helt plötsligt var det alldeles självklart... svårt att förklara med ord.

Piranha
2006-03-06, 12:40
Jag tror inte att någon kan svara på varför man skaffar barn, men för mig var det så att när jag blev pappa föll en pusselbit på plats liksom. Helt plötsligt var det alldeles självklart... svårt att förklara med ord.


Jag tror inte riktigt man hajja förrän man står där.

sissa
2006-03-06, 12:50
Hur kan ett sammanlagt utlägg på ca 500.000 och bajsblöjor vara en egogrej ?

Det är ingen ferarri vi snackar om utan en liten bajsmaskin.


Ja, nåt är det iallafall. Vi är egoister hela bunten.

Jag misstänker att det kan vara så att det här med att skaffa barn innebär mer än bajsande och att bli halvt ruinerad. Men jag vet inte. :)

Noodles
2006-03-06, 16:34
Jag själv längtar verkligen efter att skaffa barn men jag förstår de som inte gör det. De som inte verkligen vill det gör rätt i att låta bli. Det finns alldeles för många barn som inte har engagerade föräldrar och mer ser sina barn som en belastning. Jag hoppas att vi idag inte har samma sociala press att skaffa barn.

Beror säkert mycket på bekantskapskrets också. De av mina barndomsvänner som inte har pluggat har redan skaffat barn. Bland de som pluggar/har pluggat finns det inga planer på att skaffa före 35 års ålder. Sedan finns det väl statistik som visar att det är vanligare med äldre förstagångsföräldrar i storstäder. Kanske är den gamla, sociala pressen mindre där. Själv har jag både pluggat och bor i storstad men vill ändå ha barn snart. Tills dess har jag en underbar guddotter vars utveckling är härlig att följa.

En lite följdfråga apropå Ninas inlägg om partner och barn. Hur skulle ni göra om ni vill ha barn men er partner inte vill?

JJ
2006-03-06, 16:39
En liten son har jag och ett barn till blir det nog. Dock inte riktigt än.

Juliette
2006-03-06, 16:53
Har en son redan, och vill gärna ha fler barn.