handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fettförbränning.


BoozerN
2006-03-05, 17:44
Hej!
Jag är ny här och lika så innom "träningsvärlden".
Har aldrig tränat förut så det är ganska mycket nytt om man säger så..
Skulle vilja bränna några kilo fett innan jag börjar bygga muskler.

Har läst "deff guiden" men det är som sagt ganska mycket nytt så jag fattade nog inte allt riktigt :)

Jag tror att jag har förstått rätt när jag säger att man måste göra sig av med mer energi än man stoppar i sig.. men jag har ju inte en aning om hur mycket energi jag gör mig av med under en dag.

Vore trevligt om någon kunde hjälpa mig lite här :)

dr_stein
2006-03-05, 18:06
I "deff guiden" finns en formel för att räkna ut vad du gör av med.

JaggedAxe
2006-03-05, 18:07
Hej!
Jag är ny här och lika så innom "träningsvärlden".
Har aldrig tränat förut så det är ganska mycket nytt om man säger så..
Skulle vilja bränna några kilo fett innan jag börjar bygga muskler.

Har läst "deff guiden" men det är som sagt ganska mycket nytt så jag fattade nog inte allt riktigt :)

Jag tror att jag har förstått rätt när jag säger att man måste göra sig av med mer energi än man stoppar i sig.. men jag har ju inte en aning om hur mycket energi jag gör mig av med under en dag.

Vore trevligt om någon kunde hjälpa mig lite här :)

Vad är det du inte förstår? Det första du bör göra är att räkna ut ditt basala energibehov vid vila. Det gör du genom formeln som finns i deffguiden.

För att sedan ta reda på hur mycket du stoppar i dig gör du genom att kolla på energiinnehållet i det du äter. Köp en matvåg och väg exempelvis nötfärsen, sen kollar du hur energivärdet per 100 gram och på så vis vet du hur många kcal du får i dig.

Lycka till:)

BoozerN
2006-03-05, 18:09
Kikade lite på denna sidan http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html
Och fick fram att jag bränner ungefär 3,414 kalorier på 24timmar..
Sen vet jag inte hur exakt det där stämmer.

BoozerN
2006-03-05, 18:20
Jag räknade ifrån den där formeln och fick fram 1931,54.
Sen ska man multiplicera med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0

Jag är ju ingen idrottsman och heller ingen soffliggare.
Under en arbetsdag från 07 - 16 står jag och svetsar helatiden.
Men när jag kommer hem kanske jag förvandlas till något av en soffliggare :)
Så vad ska jag multiplicera med ?

Antosh
2006-03-05, 18:47
Jag räknade ifrån den där formeln och fick fram 1931,54.
Sen ska man multiplicera med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0

Jag är ju ingen idrottsman och heller ingen soffliggare.
Under en arbetsdag från 07 - 16 står jag och svetsar helatiden.
Men när jag kommer hem kanske jag förvandlas till något av en soffliggare :)
Så vad ska jag multiplicera med ?

det där är ju knepigt att avgöra..vilken aktivitetsfaktor man har

enklast är väl att prova sig fram, lägg dig på ett visst energiintag under en period, säg 1-2 veckor, sen utvärdera och se vad som hänt med vikten/midjemått/spegelbild. ..och höj/sänk energiintaget (mha ät mer/Mindre eller motionera mer/mindre) beroende på vad som hänt

så hade jag gjort

BoozerN
2006-03-05, 19:12
Okej.

Enligt den där formeln bränner jag 3090,464 kalorier.
Och enligt den där hemsidan bränner jag 3,414 kalorier.

Hur många kalorier ska jag äta för att minska i vikt ?

Och är det viktigt att styrketräna samtidigt ? eller räcker det att cykla en massa på motionscykel ?

DragonOrb
2006-03-05, 22:15
Styrketräningen är till för att motverka muskelförlust.
Äter du -500 kalorier så går du ned ca 0.5kg/veckan.

BoozerN
2006-03-05, 22:47
Okej, tackar och bockar..

Har sett i trådarna att det verkar vara väldigt viktigt att äta rätt mängd fett också..
Vad är egentligen rätt mängd fett ?

Helena B
2006-03-05, 23:04
Okej, tackar och bockar..

Har sett i trådarna att det verkar vara väldigt viktigt att äta rätt mängd fett också..
Vad är egentligen rätt mängd fett ?

Finns nog inget som är rätt, men en rekommendation är 0.8 gram/kg kroppsvikt. Väger du 70 kg rekommenderas det att äta 56 gram fett.

SLVs rekommendationer http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12145

BoozerN
2006-03-06, 13:58
Allright.

Det vore snällt om någon kunde kika lite på mina beräkningar nedan och se om de verkar stämma.

Jag är 181cm lång, väger 78kg och är 20år gammal.

När jag räknar utifrån formeln som står i "deffguiden" är mitt dagsbehov 3054 kalorier.

Och om jag nu har räknat/fattat rätt så ska jag ha i mig:
156g protein
78g fett
200g kolhydrater

Och sen på det omega3,multivitamin och en massa konditionsträning på en motionscykel.
Ser det bra ut? Uppskattar om någon erfaren deffare kunde uttala sig! :)

bubbe
2006-03-06, 16:26
Ett tips rent allmänt, deffa inte än!

Börja med att träna, skapa en grund först. Det enda du får ut av att deffa innan du har byggt någonting är att du kommer se riktigt tunn ut.

BoozerN
2006-03-06, 16:54
hmmnjaa.. Måste bli av med några däck som hänger runt magen först.

Undrar över en annan grej också.
Man kanske ska räkna på att man gör sig av med mer kalorier än vad man får fram ur formeln ?
Jag menar, om jag cyklar och jobbar hela dagen lär jag ju bränna mer än om jag ligger i sängen i 24 timmar.
Hur ska jag veta hur mycket kalorier jag ska plusa den uträkningen ? :|

pragmatist
2006-03-06, 17:01
181 cm och 78 kilo är knappast läge för deff, även om du har en liten missklädsam ring runt midjan. Chansen är ganska stor att den försvinner av sig själv bara du stramar upp kosten och tränar på ordentligt.

Dessutom tycker jag det är overkill att hålla på att räkna gram och kalorier på ett nybörjarstadium - strama upp kosten, ät ordentligt med protein, frukt och grönt, skippa godiset och låt sedan spegeln avgöra om du bör lägga lite mer eller mindre på tallriken.

BoozerN
2006-03-06, 17:55
Jag äter inte specielt onyttigt heller, men fettet sitter där det sitter.
Det gör väl inget att deffa lite då? så man får bort 8 kilo eller nått sånt.

Deceiver85
2006-03-06, 18:13
Skippa deffen och börja träna istället. Ät samma mängd kalorier som du äter nu, men minska på fettet och öka på proteinet istället (äta nyttigt).

Sen med hård styrketräning och när axlar och överkropp kommer igång i storlek så kommer eventuella bilringar att försvinna, eller så kommer man åtminstone inte titta på dem i första taget. Glöm inte heller att träna hela kroppen. Lycka till!

Pepz
2006-03-06, 18:46
Jag äter inte specielt onyttigt heller, men fettet sitter där det sitter.
Det gör väl inget att deffa lite då? så man får bort 8 kilo eller nått sånt.

deffa lite?? 8kg är rätt mycket..

BoozerN
2006-03-06, 19:20
Hehe, jo de e klart. Allting är väl relativt :)

Pepz
2006-03-06, 20:58
Hehe, jo de e klart. Allting är väl relativt :)

Ja ska du deffa bort 10% av din totala kroppsvikt så lär du få köra rätt hårt..

Om du anser att du kan väga 70kg på din längd så är du liten. så träna på och ät mat så du lägger på dig några kilo innan du deffar, Benrangel är inte snyggt.. ;)

BoozerN
2006-03-06, 21:13
Nej det är jävligt sant. Men det känns inte specielt frestande att lägga sig på stranden till sommarn och känna sig fet och jävlig heller.

Min planering var att gå ner i vikt så att kaggen försvinner och efter det börja styrketräna, 8kg var bara nått jag skrev.
Har inte en aning hur många kilon jag behöver bli av med för att kaggen ska krympa en hel del.

Vette tusan hur jag ska göra nu.
Tackar för tipsen iallafall, antar att du vet lite mer vad du pratar om än vad jag gör. :)