handdator

Visa fullständig version : Vilken gudsuppfattning har du?


Progzilla
2006-03-05, 11:46
"Tror ni på gud"-tråden har varit mycket fascinerande, men pollen var svår att besvara med ja/nej alternativ. Så vilken -ism passar bäst för dig?

keffat_liv
2006-03-05, 11:47
ignorism

mela
2006-03-05, 11:47
Jag tror inte på att det finns någon Gud.
Ska jag sympatisera med någon världsreligion skulle
det nog vara Buddismen.. Om man tar bort Nirvana och så..

Sonny
2006-03-05, 11:48
Odinism..
























:D
Ateism

Sonny
2006-03-05, 11:49
Ska jag sympatisera med någon världsreligion skulle
det nog vara Buddismen.. Om man tar bort Nirvana och så..Sen när är det en religion?

mela
2006-03-05, 11:50
Sen när är det en religion?

Är inte Buddismen är religion?

hahavaffan
2006-03-05, 11:51
Ateist utan tvekan.

Sonny
2006-03-05, 11:55
Är inte Buddismen är religion?Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.

Pudzianovski
2006-03-05, 11:58
Agnostic...men jag skulle vilja utveckla dittt alternativ till "och jag kan inte få kunskap om en gud finns eller inte heller".

Loke
2006-03-05, 12:02
Jag bryr mig inte. Bortkastat att gå och fundera över den här typen av saker om man inte har haft någon religiös upplevelse själv. Jag antar att det gör mig till en sorts agnostiker.

För övrigt borde väl detta ha varit en flervals poll?

bass
2006-03-05, 12:02
agnosticism är det enda rätta imo

Rockhard
2006-03-05, 12:04
agnostiker ja. ateism är en tro och jag gillar inte sådana.

Zakath
2006-03-05, 12:05
Ateist.

Jag vet inte om jag missuppfattat agnosticismen, men är det inte väldigt dumt att inte kunna avgöra ifall det finns någon gud för att det inte finns några bevis? Det handlar ju om att tro.

Progzilla
2006-03-05, 12:12
Agnostic...men jag skulle vilja utveckla dittt alternativ till "och jag kan inte få kunskap om en gud finns eller inte heller".

Jo, det skulle jag också! :) Var lite lös i definitionerna annars också, angående deism kan jag referera till den engelska wikin, den svenska var helt kass.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deism

Progzilla
2006-03-05, 12:14
Ateist.

Jag vet inte om jag missuppfattat agnosticismen, men är det inte väldigt dumt att inte kunna avgöra ifall det finns någon gud för att det inte finns några bevis? Det handlar ju om att tro.

Det är ju det som är grejen. Alla övriga handlar om tro, förutom deismen kanske som innefattar en filosofisk rationell motivering men ingen religiös tro.

Cilia
2006-03-05, 12:15
Jag har min egen relion som jag delvis kallar för ödet.
Det är inget jag har som mål eller ambition att pracka på andra utan jag är ganska nöjd med den som min och har ett förhållningssätt till livet och andra "makter" som passar mitt liv.

Nu behöver ni inte gå in och analysera vad ödet är för ödet i min "religion" är inte nödvändigtvis det ni menar med ödet.

Progzilla
2006-03-05, 12:16
För att förtydliga, om du inte tror på nåt är du agnostiker, INTE ateist! Förutsatt att du funderat över saken, då. ;)

Sheogorath
2006-03-05, 12:17
För att vara korrekt så är ateism "avsaknaden av gudstro" eller att "inte tro på gudar" (samma sak). Det du beskriver, den positiva/aktiva testen "att tro att gudar inte finns" är ett specialfall av ateism som kallas för "stark" eller "positiv" ateism. Den kräver ett aktivt ställningstagande och en motivering.

Progzilla
2006-03-05, 12:21
För att vara korrekt så är ateism "avsaknaden av gudstro" eller att "inte tro på gudar" (samma sak). Det du beskriver, den positiva/aktiva testen "att tro att gudar inte finns" är ett specialfall av ateism som kallas för "stark" eller "positiv" ateism. Den kräver ett aktivt ställningstagande och en motivering.

Suck, jag visste att ni skulle börja gnälla om alternativen, jag kunde inte ta med ALLA. Att jag bara tog med den starka ateismen var väl för ge er nåt att tänka på.

jwzrd
2006-03-05, 12:26
Ja du, jag vet inte hur det definieras mest korrekt. Det går iallafall ut på att alla gudar någon tror på har personen på ett eller annat sätt skapat själv eller indoktrinerats att tro på. Det gör inte gudar mindre verkliga (för dem), bara att de inte existerar för mig på annat vis än genom andra.

Det finns inget tomrum som behöver fyllas med något gudomligt eller något jag känner får sin förklaring bara jag lägger mig till med en gudatro.

Progzilla
2006-03-05, 12:28
Hmm, inte en enda kristen ännu? Det var oväntat. Är inte typ 80% av svenska befolkningen skrivna som kristna? ;)

jwzrd
2006-03-05, 12:30
Hmm, inte en enda kristen ännu? Det var oväntat. Är inte typ 80% av svenska befolkningen skrivna som kristna? ;)

Tja, vet du inte skillnaden så kanske du borde ha haft med

( ) Ignoramus.

Grahn
2006-03-05, 12:32
Jag tror inte att det finns någon gud, fast jag kan givetvis ha fel.

80% i sverige kanske är skrivna som kristna men det betyder inte att 80% är kristet troende iofs.

Progzilla
2006-03-05, 12:34
Tja, vet du inte skillnaden så kanske du borde ha haft med

( ) Ignoramus.

HAHA, ja absolut, den farligaste sorten!

Progzilla
2006-03-05, 12:34
Jag tror inte att det finns någon gud, fast jag kan givetvis ha fel.

80% i sverige kanske är skrivna som kristna men det betyder inte att 80% är kristet troende iofs.

Nej, jag vet, det var medvetet provocerande, skriv ut er ur kyrkan då! (Ska jag säga... *innocent* )

Grahn
2006-03-05, 12:36
Nej, jag vet, det var medvetet provocerande, skriv ut er ur kyrkan då!

Att vara med i svenska kyrkan är iofs lite mer än att tro på gud, giftemål begravning etc.

Dante
2006-03-05, 12:36
Sen när är det en religion?


Det finns väldigt många grenar i Buddhism, vissa en religon medans andra mer ett tankesätt.

Progzilla
2006-03-05, 12:36
Att vara med i svenska kyrkan är iofs lite mer än att tro på gud, giftemål begravning etc.

Ja, för mig är det att betala kyrkskatt och få kyrkpressen i brevluckan.

Rataxes
2006-03-05, 13:06
Positiv ateism då, som i att jag tycker att idén med Gud är ologisk.

Garnax
2006-03-05, 13:07
Att vara med i svenska kyrkan är iofs lite mer än att tro på gud, giftemål begravning etc.

Är man inte religös finner man väl ingen anledning att gifta sig inför Gud?

Sen att människor har något sjukt behov att ta upp 2-3 m2 i 50 år efter sin död
kommer jag aldrig begripa.

Nitrometan
2006-03-05, 13:12
Buddhismen, ingen religion?
Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.
Ja, vad ska man kalla det om inte en religion?

De har tempel. De har flera trosinriktiningar inom Buddhismen. Den räknas som huvudsaklig statsreligion i flera länder. De finns munkordnar.

Ett antal miljoner troende i världen som säger att den religion de bekänner sig till är Buddhismen.

Vad grundar du ditt påstående på?

Zakath
2006-03-05, 13:14
Buddhismen, ingen religion?

Ja, vad ska man kalla det om inte en religion?

De har tempel. De har flera trosinriktiningar inom Buddhismen. Den räknas som huvudsaklig statsreligion i flera länder. De finns munkordnar.

Ett antal miljoner troende i världen som säger att den religion de bekänner sig till är Buddhismen.

Vad grundar du ditt påstående på?



Jag tror mer att han menar att buddhismen är mer av en livsfilosofi jämfört med andra religioner.

mela
2006-03-05, 13:15
Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.

Buddismen är en religion.

Nitrometan
2006-03-05, 13:16
Jag tror mer att han menar att buddhismen är mer av en livsfilosofi jämfört med andra religioner.
Men det sa han inte. Han sa att inte var en religion.

Grahn
2006-03-05, 13:18
Är man inte religös finner man väl ingen anledning att gifta sig inför Gud?

Tydligen gör man det, varför tror du alla tänker som du? Eller varför tycker du att de borde det?

Sen att människor har något sjukt behov att ta upp 2-3 m2 i 50 år efter sin död
kommer jag aldrig begripa.

Tungt.

Zakath
2006-03-05, 13:18
Men det sa han inte. Han sa att inte var en religion.



Men det är väl ändå inte något att hänga upp sig på, vi vet ju att det är en religion och förmodligen vet han också det nu.

Nitrometan
2006-03-05, 13:31
Men det är väl ändå inte något att hänga upp sig på, vi vet ju att det är en religion och förmodligen vet han också det nu.
Nej. Självklart inte. Reagerade lite på att han påstod att en av de stora världsreligionerna inte var en religion. Och sen kom du och försvarade honom och påståendet.

Men det är soft.

Grippa lugnt.

Zakath
2006-03-05, 13:53
Nej. Självklart inte. Reagerade lite på att han påstod att en av de stora världsreligionerna inte var en religion. Och sen kom du och försvarade honom och påståendet.

Men det är soft.

Grippa lugnt.


Det var nog lite dumt sagt av mig, får tänka lite mer innan jag postar ibland känns det som :)

Bronkitkorv
2006-03-05, 13:59
Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.
Men ändå så är det med i skolans undervisning under ämnet religion *screwy*

Ring genast till Ibrahim Baylan och förklara att han har fel..

Nitrometan
2006-03-05, 14:01
Det var nog lite dumt sagt av mig, får tänka lite mer innan jag postar ibland känns det som :)
Då är vi två! *kissass*

Bönne
2006-03-05, 14:16
Jag tror inte på att det finns någon Gud.
Ska jag sympatisera med någon världsreligion skulle
det nog vara Buddismen.. Om man tar bort Nirvana och så..
Nirvana är ju det fina!
Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.Alla religioner är "way of life", det är en religion.

Garnax
2006-03-05, 14:22
Tydligen gör man det, varför tror du alla tänker som du? Eller varför tycker du att de borde det?

Tungt.

Säger man att man inte är religös och sedan gifter sig i kyrkan inför Gud och
en präst så ljuger man.

Så antingen så tycker man som jag, eller så är man religös. Simpelt.

Tolkia
2006-03-05, 14:33
Säger man att man inte är religös och sedan gifter sig i kyrkan inför Gud och
en präst så ljuger man.

Så antingen så tycker man som jag, eller så är man religös. Simpelt.
Du ljuger alltså (för du är ju inte religiös och det är ju de två alternativ du ger)? ;)

Religiös är man om man anser sig tillhöra någon religion; man blir inte mer religiös av att gifta sig i kyrkan än man blir en kroppsbyggare av att gå in på gymmet en gång i sitt liv.

Fartman
2006-03-05, 17:47
Agnostiker, jag vet inte. Och det är heller ingenting jag funderar speciellt mycket över.

hejhopp
2006-03-05, 17:50
hm.. dietist

Fartman
2006-03-05, 17:50
Säger man att man inte är religös och sedan gifter sig i kyrkan inför Gud och
en präst så ljuger man.

Så antingen så tycker man som jag, eller så är man religös. Simpelt.
Gifta sig i kyrkan och så gör man ju mest för traditionens skull, det är ju liksom en rätt fin tillställning där i kyrkan (och kyrkan är ju en tjusig byggnad).

JaggedAxe
2006-03-05, 18:12
Nej, snarare en "way of life" eller vad man ska kalla det.

Snarare en jävla modefråga nuförtiden.

Kwon
2006-03-05, 18:28
Om man inte är tillfreds med sin vanliga tillvaro och inte nöjer sig med den utan strävar efter någonting annat, ja, då är religion ett alternativ för att komma ifrån vardagen.

Jag kan behandla medmänniskor på ett positivt sätt och försöka vara en så bra människa som möjligt utan att behöva tro på någon högre makt eller ha någon religion.

Sen kan man ju också fira julafton (och allt vad det innebär, behandla människor på ett speciellt sätt, ge gåvor etc et al) varje dag också.

Dissector
2006-03-05, 19:11
Gnosticist (läs INTE agnostiker) är väl åt rätt håll. Jag tror att det finns en skapare av universum/kosmos, men jag sympatiserar inte med denne.

m1kael
2006-03-05, 19:43
Sen när är det en religion?

Jag hade nog kallat det för en religion...
Religious tolerance (http://www.religioustolerance.org/buddhism.htm)

Själv? Agnostiker... :bow:

- Mikael -

Progzilla
2006-03-06, 19:14
Gnosticist (läs INTE agnostiker) är väl åt rätt håll. Jag tror att det finns en skapare av universum/kosmos, men jag sympatiserar inte med denne.

En gnosticist på 2000-talet, vad intressant! Tror du att skaparen ännu gör fel i dag eller tycker du att bara själva skapelsen som var ett misstag?

Progzilla
2006-03-06, 19:17
För övrigt ville jag inte blanda in religion i pollen, jag vill bara veta vad ni har för åsikt om den "högre existentiella sfärer" eller vad ni vill kalla det ifall "gud" känns påträngande.

TCOG
2006-03-06, 20:37
Deist