handdator

Visa fullständig version : DC frågor


mange_
2006-03-05, 11:09
Hade eb fråga angående den här window maker

* Värm upp ordentligt.
* Kör 1 set 4-8 reps till failure
* Sänk vikten till en vikt som du klarar 12 reps i sträck på (8 reps för hårdingar). Kör så många du klarar till failure. Stanna i toppläget, ta 2-3 djupa andetag. Gör så många du klarar igen, ta 2-3 djupa andetag osv tills du gjort 20 reps. Tex 12, 4, 2, 1, 1.
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)

När man har kört det första arbetsettet ska man sänka vikten å köra 20 repparn direkt el ska man vila först? känns om maninte vilar så blir det uppemot 30 reppare och det känns ju lite mer som uthållighetsträning.

Måndag
Sne Bänkpress x 1 set 8/15 Rest-Pause
Militärpress x 1 set 8/15 Rest-Pause
Smal bänkpress x 1 set 8/15 Rest-Pause
Chins x 1 set 8/15 Rest-Pause
Cable rodd x 1 set 8/15 Rest-Pause

Onsdag
Bicepscurl x 1 set 8/15 Rest-Pause
Hammer Curl x 1 set 8/15 Rest-Pause
Stående tåhävningar x 1 set 8/15
Lårcurl x 1 set 8/15 Rest-Pause
Benpress x 1 set 10/20 Rest-Pause

Fredag
Hantelpress x 1 set 8/15 Rest-Pause
Drag till hakan x 1 set 8/15 Rest-Pause
Dips x 1 set 8/15 Rest-Pause
Latsdrag x 1 set 8/15 Rest-Pause
Marklyft x 1 set 10 reps Rest-Pause

Måndag
Scott curl x 1 set 8/15 Rest-Pause
Underarms curl x 1 set 8/15 Rest-Pause
Stående tåhävningar x 1 set 8/15
Raka mark x 1 set 8/15 Rest-Pause
Knäböj x 1 set 8/15 Rest-Pause

UNdrar angående uppvärmningseten som han pratar om har det nån effekt förutom att bli uppvärmd? (kanske dum fråga) :)=

Här kommer mitt uplägg detta kommer jag köra igenom sedan börjar jag om från början, några anmärkningar? el några tips?

sitsena
2006-03-05, 11:54
windowmaker.. hehe de e widowmaker
kör bara någon vikt gör 20 reps.. nästa gång höj vikten.. till slut så når man absolut failure. men det betyder inte att du ska inte fortsätta höja vikten :)

klart att du ska vila innan 20 repparn.. efter du har gjort ett par, där man tror att man har kommit till failure vid repetition #11, och sedan 12... 13... 14, känns som om du kommer att dö.. 15.. 16.. vill bara sluta med styrketräning och borde ha valt volleyboll iställlet.... 20, så lägger du tbax stången med svårighet i knäböjsracket, ramlar ner på golvet och kan inte gå upp igen. Så ska det kännas :)

dessutom så ska man inte göra RP på underarmar, en set 12 reps..
inte raka mark heller.. 3 set 6 reps, höj vikten varje set, exempel:
40
45
50
nästa gång du kör raka mark:
42,5
47,5
52,5 etc etc

och vart är din tredjerotation? ser bara 2 övningar

och om jag får fråga, hur länge har du tränat? jag var tillräckligt dum att tro att jag var redo för sån träning efter 1,5 års tränandet.. men det gick inte bra, även fast jag körde inte äns rest pause.. det tar många många år, tills man verkligen är redo, tills man vet hur sin kropp fungerar, vart gränsen är, utförandet av övningar som passar just din struktur (skaderisken med rest pause och 20 reppare är enormt..)
om du är ganska ny så spara DC till många år senare, när du har verkligen utmattat alla andra träningsstil och har massor med erfarenhet.

fonzie
2006-03-05, 13:28
windowmaker.. hehe de e widowmaker
kör bara någon vikt gör 20 reps.. nästa gång höj vikten.. till slut så når man absolut failure. men det betyder inte att du ska inte fortsätta höja vikten :)

klart att du ska vila innan 20 repparn.. efter du har gjort ett par, där man tror att man har kommit till failure vid repetition #11, och sedan 12... 13... 14, känns som om du kommer att dö.. 15.. 16.. vill bara sluta med styrketräning och borde ha valt volleyboll iställlet.... 20, så lägger du tbax stången med svårighet i knäböjsracket, ramlar ner på golvet och kan inte gå upp igen. Så ska det kännas :)

dessutom så ska man inte göra RP på underarmar, en set 12 reps..
inte raka mark heller.. 3 set 6 reps, höj vikten varje set, exempel:
40
45
50
nästa gång du kör raka mark:
42,5
47,5
52,5 etc etc

och vart är din tredjerotation? ser bara 2 övningar

och om jag får fråga, hur länge har du tränat? jag var tillräckligt dum att tro att jag var redo för sån träning efter 1,5 års tränandet.. men det gick inte bra, även fast jag körde inte äns rest pause.. det tar många många år, tills man verkligen är redo, tills man vet hur sin kropp fungerar, vart gränsen är, utförandet av övningar som passar just din struktur (skaderisken med rest pause och 20 reppare är enormt..)
om du är ganska ny så spara DC till många år senare, när du har verkligen utmattat alla andra träningsstil och har massor med erfarenhet.

Word! Är du helt säker på att du är redo för DC? Här är det träna tills du kräks som gäller! Man kan träna hårt på ett traditionellt schema också.

mange_
2006-03-05, 15:20
windowmaker.. hehe de e widowmaker
kör bara någon vikt gör 20 reps.. nästa gång höj vikten.. till slut så når man absolut failure. men det betyder inte att du ska inte fortsätta höja vikten :)

klart att du ska vila innan 20 repparn.. efter du har gjort ett par, där man tror att man har kommit till failure vid repetition #11, och sedan 12... 13... 14, känns som om du kommer att dö.. 15.. 16.. vill bara sluta med styrketräning och borde ha valt volleyboll iställlet.... 20, så lägger du tbax stången med svårighet i knäböjsracket, ramlar ner på golvet och kan inte gå upp igen. Så ska det kännas :)

dessutom så ska man inte göra RP på underarmar, en set 12 reps..
inte raka mark heller.. 3 set 6 reps, höj vikten varje set, exempel:
40
45
50
nästa gång du kör raka mark:
42,5
47,5
52,5 etc etc

och vart är din tredjerotation? ser bara 2 övningar

och om jag får fråga, hur länge har du tränat? jag var tillräckligt dum att tro att jag var redo för sån träning efter 1,5 års tränandet.. men det gick inte bra, även fast jag körde inte äns rest pause.. det tar många många år, tills man verkligen är redo, tills man vet hur sin kropp fungerar, vart gränsen är, utförandet av övningar som passar just din struktur (skaderisken med rest pause och 20 reppare är enormt..)
om du är ganska ny så spara DC till många år senare, när du har verkligen utmattat alla andra träningsstil och har massor med erfarenhet.

varför ska man inte köra RP på raka mark? nån tanke bakom det? då ska man väl inte köra RP på vanlig mark heller?

Jo jag ska lägga in 3 övningar senare orkade inte bara skriva ner dom :)...

jag har väl tränat i ca 3-4 år, och jo jag vet om skaderisken och överträningsrisken. Tänkte förstbara testa detta i en månad för att testa på skulle vara skoj.

z_bumbi
2006-03-05, 18:41
varför ska man inte köra RP på raka mark? nån tanke bakom det? då ska man väl inte köra RP på vanlig mark heller?

Jag skulle inte köra rest paus i vanliga mark heller, i alla fall inte den varianten som är med i DC.

Skaderisken är rejält hög om man gör det.

Fatcan
2006-03-05, 22:25
varför ska man inte köra RP på raka mark? nån tanke bakom det? då ska man väl inte köra RP på vanlig mark heller?

Skaderisken blir rätt stor som sagt. Man ska inte respausa knäböj, marklyft, stångrodd, T-bar osv. I dom övningarna är det ett rakt sett som gäller.

mange_
2006-03-05, 23:42
Skaderisken blir rätt stor som sagt. Man ska inte respausa knäböj, marklyft, stångrodd, T-bar osv. I dom övningarna är det ett rakt sett som gäller.

är detta nåt som du har kommit på el som du har läst? för varför ska man tex inte rest-pausa T-bar är ju inte hjätte stor skade risk.

sitsena
2006-03-07, 18:14
är detta nåt som du har kommit på el som du har läst? för varför ska man tex inte rest-pausa T-bar är ju inte hjätte stor skade risk.
Efter du kör en set på en övning som stångrodd, tbar, mark, knäböj så tröttnar man ut en massa andra muskler, speciellt korsryggen. Kör du en set efter att bara du andas 15 gånger så hinner inte alla muskler återhämta, och då lär du köra övningen ganska slarvigt...
Man blir också väldigt mentalt trött efter en set till failure, och sen ska man köra en till set efter att ha andats 15 gånger, och sen en till. Det blir jävligt svårt att hålla skitbra fokus och utföra marklyft och knäböj på det sättet. jag skulle inte äns kunna tänka mig göra det LOL
men mange tycker du att du är redo så kör på bara :)
hur ser kosten ut? tänk på att du kommer att behöva mycket mer mat när du kör DC än ett annat enkelt program, i mitt fall så var det 4g protein, 6g kolhydrater per kg kroppsvikt för att kunna återhämta mig, och jag körde bara raka set LOL och var tvungen att ta en veckas lätt träning efter 4 veckors träning. Min återhämtning suger rejält, duger ej för något som DC tyvärr

Fatcan
2006-03-07, 20:29
är detta nåt som du har kommit på el som du har läst? för varför ska man tex inte rest-pausa T-bar är ju inte hjätte stor skade risk.

Det har jag läst i Dc-manualerna, har testat att restpausa marklyft och stångrodd och det kändes inte bra.