handdator

Visa fullständig version : Fråga angånde svar på frågorna här på kollo.


Piranha
2006-03-05, 10:56
Ofta när det frågas i både allmänt och träning/kostavdelningarna så dyker det upp.

Jag tror att.
Det är väl bara att.
Och en hel del raka svar som är felaktiga.

Hur kul är det att fråga om jag kan träna med feber i kroppen och få svaret, jafan de är bara å ösa på som vanligt.

Skall svar behöva tolkas, skall man vara klarare på att säga att man tror sig veta ?
Skall man hålla käften om man inte vet säkert ?

Iaf, som tur är har vi grub som ofta kliver in med dokumenterade svar.

J.Saarela
2006-03-05, 11:00
Ingen är väl allvetare,så när det kommer till tränings å mat frågor kan man väl svara med det man tror.Men inte då det kommer till livshotande saker som träna med Feber å dyligt då ska man hålla käft om man inte har fakta.

H.Emanuel
2006-03-05, 11:00
Har också tänkt på det. Särskilt i kost-delen dyker det ibland upp rent idiotiska svar från folk som uppenbart inte vet vad de snackar om.

Grahn
2006-03-05, 11:01
Har också tänkt på det. Särskilt i kost-delen dyker det ibland upp rent idiotiska svar från folk som uppenbart inte vet vad de snackar om.

De som vet lite brukar tycka att de har rätt bra koll medans de som vet lite mer vet att de inte vet så mycket.

H.Emanuel
2006-03-05, 11:03
De som vet lite brukar tycka att de har rätt bra koll medans de som vet lite mer vet att de inte vet så mycket.
Allans svar är det bästa: Ät!

Piranha
2006-03-05, 11:04
Givetvis tror ja knappast någon kommer till skada, men ändock surt å få dåliga svar eller gissningar å sen kasta bort tid på dem.

Pez
2006-03-05, 11:05
Jag brukar försöka flika in här och var att man bör förklara för frågeställaren att det är en åsikt/en teori/etc man ger uttryck för, i vart fall när det gäller exempel liknande det du gav - sjukdom/träning samt skador/skaderisk.
Det är en mognadsfråga tror jag, iallafall om man ser till att ju äldre/mer erfaren man blir desto mer inser man att man måste friskriva sig vid eventualiteten att allt rivs upp och ersätts av en ny sanning. När jag var yngre så hade jag iallafall lättare att se saker i svart och vitt, vad det än gällde.

Deceiver85
2006-03-05, 11:05
Allans svar är det bästa: Ät!

Oavsett situation, det bästa svaret är alltid ät!

"Min deff går dåligt"
"Min fru lämnar mig"
"Jag är 40 år och oskuld"
"Hur får man stora biceps?"

Dumleman
2006-03-05, 11:08
Jag försöker att vara noga med att ange vad jag tror och varför jag tror det och även om jag har egen erfarenhet av det eller ej. Omotiverade åsikter som läggs fram som absoluta sanningar (utan källor) tar jag mycket lätt på och det är jag nog inte ensam om att göra.

Piranha
2006-03-05, 11:17
Jag brukar försöka flika in här och var att man bör förklara för frågeställaren att det är en åsikt/en teori/etc man ger uttryck för, i vart fall när det gäller exempel liknande det du gav - sjukdom/träning samt skador/skaderisk.
Det är en mognadsfråga tror jag, iallafall om man ser till att ju äldre/mer erfaren man blir desto mer inser man att man måste friskriva sig vid eventualiteten att allt rivs upp och ersätts av en ny sanning. När jag var yngre så hade jag iallafall lättare att se saker i svart och vitt, vad det än gällde.


Men slarti då ?

Turas ni om och bevaka ?

villemannen
2006-03-05, 11:23
Det är väl därför att det är en ytterst liten andel av användarna på brädan som verkligen sitter inne med så mycket kunskap. Om endast dessa skulle få svara så skulle det bli mer likt en 'fråga doktorn sida'. Det hela tappar väl sin tjusning då?

Piranha
2006-03-05, 11:30
Det är väl därför att det är en ytterst liten andel av användarna på brädan som verkligen sitter inne med så mycket kunskap. Om endast dessa skulle få svara så skulle det bli mer likt en 'fråga doktorn sida'. Det hela tappar väl sin tjusning då?


Självklar är det kul med diskussioner, men det finns många korkade frågor med likvärdigt korkade svar.

Jag tänkte mest i banorna god tanke ( men felaktiga ) råd om hälsa.

H.Emanuel
2006-03-05, 11:37
Oavsett situation, det bästa svaret är alltid ät!

"Min fru lämnar mig"

"Hur får man stora biceps?"
Skriver man verkligen de sakerna i kostdelen?

myggan
2006-03-05, 11:38
De som vet lite brukar tycka att de har rätt bra koll medans de som vet lite mer vet att de inte vet så mycket.

:thumbup:

Jman
2006-03-05, 11:56
Jag får erkänna att jag ofta inleder med "jag tror .." eller "jag läste någonstans ..." . Men jag skulle aldrig göra ett påstående jag inte själv trodde på eller hade någon grund på. Tyvärr så är det inte så ofta man kommer ihåg källan eller referensen.
Jag försöker ange i inlägget att jag kan var osäker och ofta ställs svaret som en fråga. Man vill gärna få sina tankar bekräftade.

Slutligen så får man hoppas att det finns någon som övervakar så att de grövsta misstagen inte slinker undan. Och även felaktiga påståenden kan få någon klokare att bevisa motsatsen. Tanken är väl att man mot slutet av tråden har kommit fram till ett eller flera korrekta svar.

A.Pahkamaa
2006-03-05, 12:08
Alldeles för många tonåriga experter som inte har en jävla aning om vad dom pratar om som svarar...

"lol, sådär kan du ju inte göra, det är ju inte optimalt"

Många borde släppa datorn och ta sina 30 cm grova överarmar till gymet istället.

Jman
2006-03-05, 13:03
Alldeles för många tonåriga experter som inte har en jävla aning om vad dom pratar om som svarar...

"lol, sådär kan du ju inte göra, det är ju inte optimalt"

Många borde släppa datorn och ta sina 30 cm grova överarmar till gymet istället.
Dock så hämtar de nog mycket inspiration och nyttiga råd härifrån. Kan jag hjälpa någon så gör jag det gärna. (Fast situationen oftast är omvänd :D ). Med endast ca 1.5 års erfarenhet så kanske jag också är ett gränsfall enligt ditt resonemang. Men jag har längre erfarenhet av andra sporter och tar till mig av det jag läser. Det är det väl det viktiga? Att man hela tiden lär sig.
Och här i allmänt är det livserfarenhet som räknas *popcorn*

Herkulez
2006-03-05, 13:06
Alldeles för många tonåriga experter som inte har en jävla aning om vad dom pratar om som svarar...

"lol, sådär kan du ju inte göra, det är ju inte optimalt"

Många borde släppa datorn och ta sina 30 cm grova överarmar till gymet istället.
:thumbup:

Cilia
2006-03-05, 13:09
Fast har man inte lite eget ansvar?
Postar man en fråga på ett forum måste man väl också ha vettet att sålla bland svaren.
Vilken idiot som helst kan ju svara och du kan ju inte förvänta dig att alla ska känna ansvar för frågeställarens hälsa.

Allan
2006-03-05, 13:35
Tyvärr är det så att ett par massiva 45-or inrte med automatik ger vare sig folkvett eller kunskap. Vi minns med fasa andra trådar på andra forum där meriterade tävlingsbyggare på allvar pratar om nedre magen, inre bröstet, om att fler reps bränner fett och att man kan forma toppen på biceps.
Nu gör det ingenting - byggning är knappast hjärnforskning och den viktigaste egenskapen för att bygga muskler är nog mer en nästintill autism gränsande envishet och målmedvetenhet. Kunskapen om det "andra" kan de skaffa sig via folk som är intresserade av den delen.
Med det menar jag inte att rådgivningen från folk som nyss upptäckt skivstängerna till andra som nyss upptäckt den - minns tråden "har ni sett en kille som heter Ronnie Coleman, vilket monster!!!!!! - är riktigt bra.


allan

Metal_boy_
2006-03-05, 13:42
Fast har man inte lite eget ansvar?
Postar man en fråga på ett forum måste man väl också ha vettet att sålla bland svaren.
Vilken idiot som helst kan ju svara och du kan ju inte förvänta dig att alla ska känna ansvar för frågeställarens hälsa.


Hur sållar man svaren när man är okunnig?

Dumleman
2006-03-05, 13:49
Hur sållar man svaren när man är okunnig?
Bara för att man är okunnig inom det ämne som man frågar om så betyder det inte automatiskt att man är oförmögen att avslöja falska argument, rent skitsnack eller omotiverade åsikter.

reinholdsson
2006-03-05, 13:51
Hur sållar man svaren när man är okunnig?

Kolla på antalet posts :D

Nej men ett sätt är väll att kolla på andra svar användaren gett, och titta på hur andras respons blivit av dem, på så sätt kan man ju få ett hum om hur kunnig/seriös personen är.

Bronkitkorv
2006-03-05, 13:54
Jag känner inget som helst ansvar för mina råd, det är helt upp till frågeställaren att avgöra om det är bra eller inte...

Jag råder er alla att bara äta hamburgare till frukost.... t.e.x

Kaboffastar
2006-03-05, 13:55
Värsta jag vet när jag ser någon skriva : "för att bygga optimalt med massa SKA du träna 3 - 3,47 reps".

Vadå ska.. hur vet du det ? du är 15 år, håll keften istället när du inte vet nåt.

skaparn
2006-03-05, 14:51
Värsta jag vet när jag ser någon skriva : "för att bygga optimalt med massa SKA du träna 3 - 3,47 reps".

Men ärligt, hur vanligt är det? Verkar mer som att många målar upp bilden av att det finns ett stort antal tonåringar som sitter och vet allt i träningsdelen, bara för att gemensamt ha något att racka ner på och visa hur mycket bättre man själv är.

Det mest patetiska jag vet är alla som svarar i kost & näring-delen endast för att få en chans att skriva att de minsann ätit sju oxar och två åkrar med vete och råg innan klockan slagit 11:00.

Hur mycket somliga gillar att ondgöra sig över behovet av källa så är detta ett forum på internet. Har man inget sätt att backa upp det man säger väger det faktiskt ganska lätt. Om man talar endast utifrån erfarenhet så kan man iallafall redogöra för var den erfarenheten kommer från och vilka resultat man uppnått med den.

Kwon
2006-03-05, 15:49
Ofta när det frågas i både allmänt och träning/kostavdelningarna så dyker det upp.

Jag tror att.
Det är väl bara att.
Och en hel del raka svar som är felaktiga.

Hur kul är det att fråga om jag kan träna med feber i kroppen och få svaret, jafan de är bara å ösa på som vanligt.

Skall svar behöva tolkas, skall man vara klarare på att säga att man tror sig veta ?
Skall man hålla käften om man inte vet säkert ?

Iaf, som tur är har vi grub som ofta kliver in med dokumenterade svar.

Jag tror att och det är väl bara att det är så det är när man frågar saker på Kolo.

Vad förväntar du dig? :D

Alla vill deltaga och alla svar kanske inte är lika bra! :)

Tänk på att det är en så stor skillnad på folket här, både ålder och erfarenheter.

Du väljer väl själv vilka du vill lyssna på?