handdator

Visa fullständig version : Ungefär hur mycket grönsaker resp bär är lagom


Fredrik_S
2006-03-05, 09:48
Säg att man äter grönsaker som har mellan 20 och 40 kcal per 100 gram, och det är blandningar av fryst spenat, broccoli, brysselkol, blomkol, morötter, paprika, wokgrönsaker osv. Alltså de flesta blandningar man kan hitta i frysdisken.
Hur mycket bör man då äta per måltid om man äter grönsaker vid två eller tre tillfällen under dagen?

Vid ett eller två tillfällen på dagen äter man bär istället till målet och då är det frysta blåbär hallon och jordgubbar. Hur mycket bär är då lagom?

exempel
Frukost gröt bröd mjölk bär(mängd)?
lunch potatis kyckling grönsaker
Middag 1 potatis torsk grönsaker
Middag 2(kvällsmål) gröt mjölk bär eller potatis kyckling grönsaker

nemd
2006-03-05, 09:54
Det beror ju på hur många kcal du ska ligga på per dygn och hur mycket kcal du vill avvara till grönsaker och bär...

King Grub
2006-03-05, 10:00
Några sådana siffror på grammet går inte att ge. Grönsaker bör ingå i varje mål, förutom i samband med träning. Gärna mer än mindre.

Susanne
2006-03-05, 10:12
Livsmedelsverkets rekommendation om 500 g frukt/grönt per dag klarar man enkelt genom:

1 dl juice till frukost
1 frukt på som mellanmål på förmiddagen och 1 på eftermiddagen
100 gram blandade grönsaker till lunch och middag

Det ger ca 250 kcal.

nemd
2006-03-05, 10:16
Några sådana siffror på grammet går inte att ge. Grönsaker bör ingå i varje mål, förutom i samband med träning. Gärna mer än mindre.


hur kommer det sig??

King Grub
2006-03-05, 10:31
Varför skulle du vilja ha bulkgivande, fiberrika, platstagande grönsaker i magen som saktar ned magsäckstömning när du skall anstränga eller har ansträngt dig?

Fredrik_S
2006-03-05, 10:48
Några sådana siffror på grammet går inte att ge. Grönsaker bör ingå i varje mål, förutom i samband med träning. Gärna mer än mindre.

1 kg per dag går det åt ungefär (bär plus grönsaker).

Jag förstår att det inte går att ge nått exact gram anvisning men om man utgår från RDI på vitaminer och mineraler och inte vill hamna under dom borde man kunna få en ungefärlig siffra.

livsmedelsverkets 500 g per dag kanske är baserad på just det?

Tolkia
2006-03-05, 11:05
Det skulle inte förvåna mig om livsmedelsverkets rekommendationer är en minimirekommendation; "så här mycket bör du äta ÅTMINSTONE"; satt för att peka ut för det inte SÅ grönsaksälskande svenska folket att man faktiskt behöver äta grönsaker. Jobbigt för vegetarianer annars för den delen ... :D

nemd
2006-03-05, 15:17
Varför skulle du vilja ha bulkgivande, fiberrika, platstagande grönsaker i magen som saktar ned magsäckstömning när du skall anstränga eller har ansträngt dig?


Det skulle jag ju inte..visste jö inte det om grönsaker.. hehe. Tack så.

KRILLE!
2006-03-05, 16:19
http://www.styrkelyft.se/files/%7B33B688A9-5495-467A-8D6A-DE19A2B51094%7D.pdf

sidan 8

tycker det är rätt intressant läsning och försöker hålla mig till dom riktlinjerna som Anki skriver om.

Cerberus
2006-03-05, 16:32
Jag är inte sååå förtjust i grönsaker dock så tycker jag att spenat, broccoli och wok-blandningar är helt okej.

Räcker det eller kommer jag dö en ond bråd död inom en snar framtid?

Fredrik_S
2006-03-05, 18:13
http://www.styrkelyft.se/files/%7B33B688A9-5495-467A-8D6A-DE19A2B51094%7D.pdf

sidan 8

tycker det är rätt intressant läsning och försöker hålla mig till dom riktlinjerna som Anki skriver om.

Oj vad höga ORAC poäng spenaten fick, undra hur högt fryst spenat och frysta blåbär hamnar.
Billigaste färska spenaten jag hittat är på 130 kr kilot :(.

Lizard
2006-03-05, 22:08
Livsmedelsverkets rekommendation om 500g bär/frukt/grönsaker per dag är ett önskat minimimått och myndigheten ser gärna att vi äter bortåt 1kg.

Lizard

KRILLE!
2006-03-06, 11:28
Oj vad höga ORAC poäng spenaten fick, undra hur högt fryst spenat och frysta blåbär hamnar.
Billigaste färska spenaten jag hittat är på 130 kr kilot :(.

Undrar detsamma. Någon som vet om grönsaker påverkas negativt om de är frysta?

Apos78
2006-03-06, 12:11
Ska inte påverkas speciellt mycket vid frysninig.

MyungChul
2006-03-06, 12:48
Oj vad höga ORAC poäng spenaten fick, undra hur högt fryst spenat och frysta blåbär hamnar.
Billigaste färska spenaten jag hittat är på 130 kr kilot :(.

MEN det är en väldigt mycket större volym på färsk spenat, samt att den frysta brukar vara "vattnig" och brukar smälta bort när man fräser det. Blir nog ungefär samma mängd ändå. Hmm, undrar vad jag hade för poäng.

Fredrik_S
2006-03-06, 18:22
Ska inte påverkas speciellt mycket vid frysninig.

Blåbären verkar klara sig bra enligt slvs lista vid frysning, värre för spenaten där hälften av c vitaminet försvinner.
Förutsatt att grönsakerna blancheras innan frysning så klarar dom det mycket bättre än om dom inte blancheras.

Spenaten äger för övrigt ut blåbären på alla minerlaer och vitaminer.

Fredrik_S
2006-03-06, 18:29
MEN det är en väldigt mycket större volym på färsk spenat, samt att den frysta brukar vara "vattnig" och brukar smälta bort när man fräser det. Blir nog ungefär samma mängd ändå. Hmm, undrar vad jag hade för poäng.

Den färska spenaten är precis lika vattnig den, så vida inte den frysta spenaten förvarats länge i frysen och fått massa frost på sig. Hackar du och fräser 100 gram färsk resp 100 g fryst blir det samma volym på det, vilket du eof sa i din andra mening.

z_bumbi
2006-03-06, 18:33
Spenaten äger för övrigt ut blåbären på alla minerlaer och vitaminer.

Men blåbären är sååå mycket godare. :eating:

Välj inte grönsaker och frukt bara efter vad de har för värden, blanda olika sorter och typer som smakar bra så blir resultatet troligtvis också ganska nyttigt. 500 g totalt är ju inte så svårt att få i sig och i den mängden ingår det att man inte bara väljer efter "bästa" näringsvärdena.

Fredrik_S
2006-03-06, 20:11
Men blåbären är sååå mycket godare. :eating:

Välj inte grönsaker och frukt bara efter vad de har för värden, blanda olika sorter och typer som smakar bra så blir resultatet troligtvis också ganska nyttigt. 500 g totalt är ju inte så svårt att få i sig och i den mängden ingår det att man inte bara väljer efter "bästa" näringsvärdena.

Exempel 1
100 g banan
100 g päron
200 g äpple
100 g blåbär
tot 500g 298 kcal
B6 51%, C 82% av RDI Övriga vitaminer och mineraler <25% av RDI

Exempel 2
100 g Röd Paprika
200 g Spenat
100 g Broccoli
100 g morot
tot 500g 128 kcal
A 289%, B1 26%, B2 51%, B3 25%, B6 71%, Folsyra 208%, C 505%, E 101%, Kalcium 38%, Järn 31%, Kalium 49%, Fosfor 30%, Magnesium 50%, Zink 26%, Övriga < 25%.

Jag tycker det kan vara värt att ta en koll om man äter mycket frukt och bär iställlet för grönsaker.

z_bumbi
2006-03-06, 20:52
Exempel 1
100 g banan
100 g päron
200 g äpple
100 g blåbär
tot 500g 298 kcal
B6 51%, C 82% av RDI Övriga vitaminer och mineraler <25% av RDI

Exempel 2
100 g Röd Paprika
200 g Spenat
100 g Broccoli
100 g morot
tot 500g 128 kcal
A 289%, B1 26%, B2 51%, B3 25%, B6 71%, Folsyra 208%, C 505%, E 101%, Kalcium 38%, Järn 31%, Kalium 49%, Fosfor 30%, Magnesium 50%, Zink 26%, Övriga < 25%.

Jag tycker det kan vara värt att ta en koll om man äter mycket frukt och bär iställlet för grönsaker.


Frukt och grönsaker, inte bara frukt.

Lizard
2006-03-06, 21:50
Grejen, precis som z_bumbi skriver, är att det inte är innehåll ditten eller innehåll datten som gör att LMV ger rekommendationen om minst 500g frukt och grönt varje dag utan den sammantagna effekten av alla kända, och de ännu fler hitills okända, micronäringsämnena som de olika varianterna innehåller.

Att sitta och tabellslå för att möta de många gånger okända kroppsliga behoven är helt lönlöst och även om du är prof. Stephan Rössner så lär du inte komma sanningen speciellt nära. I synnerhet inte med alla variablerna.

Lizard

Fredrik_S
2006-03-06, 22:15
Grejen, precis som z_bumbi skriver, är att det inte är innehåll ditten eller innehåll datten som gör att LMV ger rekommendationen om minst 500g frukt och grönt varje dag utan den sammantagna effekten av alla kända, och de ännu fler hitills okända, micronäringsämnena som de olika varianterna innehåller.

Att sitta och tabellslå för att möta de många gånger okända kroppsliga behoven är helt lönlöst och även om du är prof. Stephan Rössner så lär du inte komma sanningen speciellt nära. I synnerhet inte med alla variablerna.

Lizard

Men att tro att bär och frukt kan ersätta grönsaker är nog inget vidare. Nu föreslår varken du SLV eller z_bumbi det, men jag tror att många inklusive jag tror eller har trott att frukt och bär och grönsaker är likvärdiga och därför föredrar frukt och bär på grund av att dom gillar det mer.

Tolkia
2006-03-06, 22:24
Men att tro att bär och frukt kan ersätta grönsaker är nog inget vidare. (...) ... jag tror att många inklusive jag tror eller har trott att frukt och bär och grönsaker är likvärdiga och därför föredrar frukt och bär på grund av att dom gillar det mer.
Nä. Det är inget vidare. Men det måste man tyvärr säga är dessa personers eget fel, om det är så. Det är ingen som har drivit någon medveten lögnkampanj vad jag vet; att man behöver bådadera torde man kunna läsa i även den absolut mest jätte-jätte-basic bok om kost, näringslära eller för den delen (ofta) om träning. Man kan t.o.m. lära sig detta i ViktVäktarnas utbildningsmaterial, som det annars är rätt poppis attt ondgöra sig över här. Inga problem att lära sig att en banan inte är samma sak som en morot, om man vill, med andra ord. ;)