handdator

Visa fullständig version : Optimal fettförbränning - Ligga kvar i sängen


hasse36
2006-03-05, 08:31
Den procentuella fettförbränningen är som bekant som störst när man befinner sig i vila. Vad händer nu, en söndag som denna då gymmet öppnar kl 14, om jag skippar frukosten och ligger kvar i sängen. Nu kan jag inte ligga så länge men säg att jag går upp och och sätter mig framför datorn och slösurfar - utan att äta frukost.

När så gymmet öppnar, kör jag min fastekardio och därefter går jag hem och äter. Jag har därmed krympt ättiden till kanske max 8 timmar och jag har dessutom nästan bara bränt fett fram till frukosten. Eftersom ättiden är krympt till 8 timmar, borde det vara enkelt att begränsa energiintaget.

Det finns några hundra här på brädan som nu säger att man får muskelförluster om man gör så.

Varför skulle man få det?

Finns det några studier gjorda?

Vilka erfarenheter har ni?

King Grub
2006-03-05, 08:42
I fastande läge är proteinbalansen negativ och förblir så tills du bryter fastan. Ju fler timmar fastande, desto större tid i negativ proteinbalans och desto större risk att 24-timmarsbalansen närmar sig +-0 strecket eller t o m under.

GymTT
2006-03-05, 09:21
Vad är detta för bantningsmetod egentligen, ät mycket, träna mycket tror jag är bäst.
Kör en morgoncardio precis innan frukost.

hasse36
2006-03-05, 11:38
Den underförstådda tanken, som jag borde har skrivit, var att koncentrera proteinintaget till timmarna efter styrketräning - de dagar man styrketränar.

Proteinsyntesen är, enligt Grub, beroende av mängden EAA efter styrketräningen.

King Grub
2006-03-05, 11:42
Ja, men proteinnedbrytningen är en faktor som inte skall underskattas och som i högsta grad påverkar proteinbalansen. I fastande vilotillstånd är proteinnedbrytning större än proteinsyntesen. Proteinsyntesen ligger inte på noll bara för att man inte just har tränat, utan den är fortgående dygnet runt, och allt fullvärdigt protein kan användas till muskeluppbyggnad. Snabbt protein uppreglerar proteinsyntesen över normala nivåer, men ökar samtidigt aminosyreoxidationen. Långsamt protein (kasein, t ex), uppreglerar inte proteinsyntesen över normala nivåer (men kan givetvis användas av den fortgående proteinsyntesen), men tas upp i muskulaturen över en längre tid och reducerar den likaledes fortgående proteinnedbrytningen, varigenom långsamt protein, i en ren jämförelse med ett snabbt protein över en given tidsperiod, ger en bättre proteinbalans, och att regelbundet tillföra kolhydrat+EAA även i vila ger en proteinbalans på minst +-0, medan att fasta ger en negativ.