handdator

Visa fullständig version : Magsäckens storlek


Whey
2006-03-05, 03:17
Kanske upprepar mig nu, men för att ta en lång historia kort så har jag mina misstankar att ett års hetsätande satt sina spår - exempelvis en uttänjd magsäck med ganska mkt störra volym än vanligt.

Hur som helst, så vitt jag vet är det möjligt att få magsäcken att återfå sin normala storlek genom att käka normalt. Så jag undrar helt enkelt, är det möjligt? Och om det är möjligt, hur bör jag lämpligen gå till väga för att få magsäcken att återfå en normal storlek så snabbt som möjligt?

Tack på förhand!

King Grub
2006-03-05, 06:24
Så jag undrar helt enkelt, är det möjligt? Och om det är möjligt, hur bör jag lämpligen gå till väga för att få magsäcken att återfå en normal storlek så snabbt som möjligt?

1. Ja.
2. Sluta tänja ut magsäcken med större än normala mål.

Sverker
2006-03-05, 08:22
Din magsäck går snabbt tillbaka till sin vilostorlek, ca 2 dl, så fort den är tom.
Mag säcken är ett kul organ med en extrem förmåga att sträcka ut sig, upp till 1 liter.

Vad du upplever som "uttänjd" är de nervsignaler som magsäcken skickar upp till centrala nervsystemet.

Whey
2006-03-05, 10:36
Låter bra :D

Hur är det med vatten och andra vätskor. Känns som man ibland kan hälla i sig en liter bara sådär utan att känna nån större mättnadskänsla eller liknande. Försvinner vätskan fort från magsäcken, eller hur är det?

King Grub
2006-03-05, 10:38
Försvinner vätskan fort från magsäcken, eller hur är det?

Ja, mycket fort, beroende på mängd och sammansättning. Ju större mängd, desto snabbare magsäckstömning. Rent vatten töms mycket fort, ett exponentiellt förhållande mellan volym och tömningstakt - stora volymer töms exponentionellt fortare än små volymer. Är det inte rent vatten, utan annan vätska som är hyperton, har lågt PH, eller är näringsrik (aminosyror, fett, t ex), så kommer magsäckstömningen att ske betydligt långsammare och icke-exponentiellt än om det hade varit rent vatten. Det går att beräkna magsäckstömningen rätt exakt om man känner till måltidens näringstäthet och volym.

Whey
2006-03-05, 22:34
*yourock*

Mega_man1000
2008-08-11, 14:22
Ja, mycket fort, beroende på mängd och sammansättning. Ju större mängd, desto snabbare magsäckstömning. Rent vatten töms mycket fort, ett exponentiellt förhållande mellan volym och tömningstakt - stora volymer töms exponentionellt fortare än små volymer. Är det inte rent vatten, utan annan vätska som är hyperton, har lågt PH, eller är näringsrik (aminosyror, fett, t ex), så kommer magsäckstömningen att ske betydligt långsammare och icke-exponentiellt än om det hade varit rent vatten. Det går att beräkna magsäckstömningen rätt exakt om man känner till måltidens näringstäthet och volym.

ahaa det är därför t,ex gainern efter passet få en att känna sig full i magen men man har inte kännt något alls av alla liter vatten man druckit under passet:)

Endura
2008-08-11, 15:31
Vad skönt att se att det faktiskt finns de som tar sig tid att söka efter svaren!
Bra Mega_man1000 :thumbup:

xeym
2008-08-14, 23:07
1 liter låter ju sjukt lite att det skulle vara max volymen, händer ofta att jag dricker 3 liter mjölk till lunchen å kanske mat som tar 2 liter utrymme. Hur skulle jag kunna få ner det om magen bara rymmer 1 liter?

Sniggel
2008-08-15, 07:47
Funderade också på detta när jag läste det. 1 liter i volym låter ju lite. Dricker själv upp till 1 liter vatten när jag äter. Lägg till volymen för maten och jag är över 1 liter med råge. Får väl anta att den har anpassat sig till att vara lite större än så hos mig annars får den ju ingen chans att smälta maten ordentligt.

Kinsei
2008-08-15, 08:27
Jag tror inte att så många äter mat med en volym som uppgår till två liter....när den är tuggad och klar och når magsäcken! Mina matlådor rymmer kanske den mängden, eller t.o.m. mer om de innehåller sallad, men om jag hade lagt allt i mixern och malt ihop det först hade det nog inte blivit så många deciliter av det!

Hermanssson
2008-08-15, 10:36
Handlar allt vatten vi dricker i magsäcken då, och stannar där? Tar den sig inte till kissblåsan ganska fort? Jag kan hålla med om att dricka en liter vätska till maten inte är speciellt svårt.

Sniggel
2008-08-15, 11:28
Vattnet hamnar i magsäcken ja. Men om det hamnar mer än vatten där så kommer vattnet att beblandas med det övriga du stoppat i dig, och då kommer allt innehåll att tömmas långsammare, det är inte så att vattnet "passerar före" på något vis.

xOr
2008-08-15, 18:31
Mycket av vattnet går till njurarna som producerar mesta delen av vårat urin.