handdator

Visa fullständig version : Hur ökar man 70 i bänk på 1 år ?


mr_ping
2002-10-08, 18:02
En kille jag känner har tränat drygt 1½ år.... han är 17 år gammal och påstår att han pressar 2x125 i bänken.... han är varken tjock, snarare smal...

Hur kan man lyckas med en sådan prestation i den åldern på så kort tid ? Är det ens möjligt ?

Jag har då tränat sen jag var 15, är 22 år nu.... och lyfter 2x110 och bänkpress har alltid varit mitt fokus.

Linnet
2002-10-08, 18:11
Det finns de som har bra anlag, jag vet en kille som ökat från ca max 80 till några reps på 115 på ca 1 år! Tough luck! Vi andra kan bara avundsjukt stå vid sidan och se på, träna seriösare och hårdare och hoppas på resultat. Det kan också vara så att han inte talar sanning.

mr_ping
2002-10-08, 20:03
Frågan är hur ofta man lyfte 80 från början ?
Hehe jag lyfte 47.5 när jag börja träna.......

Officer
2002-10-09, 07:07
Att öka så mkt i bänk på ett år är ju mycket imponerande, MEN inte alls omöjligt.
Åldern 15-18 är då man som mest utvecklas muskulöst, får snabbast resultat då från träningen. Sen är det upp till var och ens genetiska anlag hur stark/stor man kan bli på kort tid.

mr_ping
2002-10-09, 08:37
Mmm.... sen frågar man sig... "varför kunde inte jag ha sånna anlag ?" undra vad det är som styr det hela. Om man har mer testosteron i kroppen eller nåt ?

Kjellstroem
2002-10-09, 14:49
Det går ju att göra stora ökningar rent teknikmässigt.

Var själv lite "rädd" för marklyft innan men blev ironiskt nog inspirerad av herr Coleman att ta i lite mer typ.
Ökade 60kg på 4 veckor i marken.
Så 70kg i bänk bör inte vara direkt svårt.

Kör man dessutom styrkelyftsinriktad träning (vilket han kanske gör då du sa han inte var så grov) så är det nästan direkt lätt som nybörjare :)



Själv hatar man bänk och pressar inte ens upp 3 siffrigt :C

palme
2002-10-09, 14:51
Ja vi män har som mest testosterone i kroppen i tonåren det är därför vi svarar så bra på alla former utav träning då.

Munter
2002-10-09, 16:11
Jag gjorde samma sak. På lite knappt två år gick jag från 60kg 1RM till 140kg 1RM, våldsam ökning. Sen tog det stopp och nu efter herrans många år till börjar man närma sig 150kg. Seeeeeeegt :(

Lord_X
2002-10-09, 17:45
Kom ihåg, för att bli bra på Bänkpress så ska du inte bara fokusera dig på att lyfta tungt i bänk, utan även lyfta tungt i Marklyft och Knäböj.. De två är s.k (eller i alla fall vad jag kallar dem för) totalövningar, som aktiverar och stressar hela kroppens alla muskler... Faktum är att du kan nöja dig med att köra bara dem 3 övningarna och fullkomligt rusa iväg i styrka i alla muskelgrupper.
Kort sagt; "The big three´s enough"!!

mr_ping
2002-10-09, 18:36
Lord_X: Hur kan det stämma då... hur många muskler använder du i bänkpress som du anbänder i marklyft eller knäböjj då ?

Jag ska visserligen börja köra ben nu nästa vecka... (har inte gjort det överhuvudtaget... på FEM år...)


Killen som sa det sa precis såhär :"Jag provade på ett annat gym nu och där tog jag bara 1x110kg.... konstigt..."

Ja... inte är det 20kg skillnad för att man är på ett annat gym eller hur hahah!

z_bumbi
2002-10-09, 19:11
mr_ping: Marklyftet, latsen, rutmusklerna, trapsen, baksida axlar, och ländryggen plus lite till, greppet inte att förglömma.

Knäböjen: Mage/ländrygg huvudsakligen plus att knäböjen tar på ungefär varenda liten muskel som finns i kroppen känns det som ibland. :)

Totalt: Båda övningar ger signal att kroppen är överlastad och därför bör växa, har tidigare märkt stor skillnad när jag struntat i ben eftersom jag tycker överkroppen borde växa ikapp och perioder när jag tränar ben.

(Ursäkta användandet av slang och andra konstiga namn på musklerna.)

Lord_X
2002-10-09, 20:00
Du känner säkert till att Knäböj och Marklyft är de övningar man orkar överlägset mest vikt i.. Enkelt förklarat så gör detta att hjärnan mer eller mindre får en chock och på så sätt signalerar till kroppens alla muskler att förbereda sig på att arbeta samt balansera vikten och hålla kroppen upprätt... Och det stärker kroppen enormt mycket.. Man "tränar" hjärnan på att ge signaler till musklerna att ta i mer i olika övningar.. Hur konstigt det än låter så är det faktiskt sant, och det är bl.a det som gör de övningarna så viktiga.. Likaså bänkpress.

palme
2002-10-09, 20:15
Originally posted by z_bumbi

Totalt: Båda övningar ger signal att kroppen är överlastad och därför bör växa, har tidigare märkt stor skillnad när jag struntat i ben eftersom jag tycker överkroppen borde växa ikapp och perioder när jag tränar ben.



Kroppen producerar mest tillväxthormon när du tränar benen tungt. Minns inte varför men så är det.

Örjan
2002-10-10, 02:10
Angående den här snubben som ökat mycket på ett år. Han är ju i tonåren, och vem vet hur mycket han hade ökat om han vilat ett år och sedan kört ett pass igen? Alltså, hur mycket ökning han tränat sig till är ju svårt att veta.

mr_ping
2002-10-10, 17:17
Är det nån som har belägg för detta med benträningen och högre produktion av tillväxthormoner ?

Alltså på nätet

Lord_X
2002-10-10, 21:17
Originally posted by mr_ping
Är det nån som har belägg för detta med benträningen och högre produktion av tillväxthormoner ?

Alltså på nätet



Knäböj och Marklyft, får kroppen att utsöndra mer testosteron, särskilt vid +15 reps.
Minns att jag har läst det på nätet... någonstans, *suck* :(

mr_ping
2002-10-10, 22:12
Vad du konkret menar är att man blir mer aggressiv, mer hår på kroppen och ett mer manligt utseende om man kör 15 reps knäböjj och marklyft då, framför om man inte skulle det ?

För det är ju det det innebär... b.la.

Låter jävligt sjukt...
Kan NÅGON ge mig en confirm ?

palme
2002-10-10, 22:32
Men lyssna. Kroppen utsöndrar mer hormoner = bättre muskeltillväxt. Om du tror du får mer hår på pungen för att du kör knäböj är du ute och cyklar. Har ingen länk att ge dig idag men kan ha om ett par dar.

Officer
2002-10-11, 06:35
Det finns ett ordspråk... "Du kan inte få stora armar om du inte kör knäböj"
Det är mycket sant det, då kroppen utsöndrar massor med testosteron, tillväxthormon när man kör ben, speciellt knäböj eftersom det är den övning som kräver så jävla mycket energi och aktiverar inte bara framsida låren.

So, shut up and squat!! :hbang:

Munter
2002-10-11, 08:13
Det finns ett ordspråk... "Du kan inte få stora armar om du inte kör knäböj" :D

Pegga
2002-10-11, 08:34
Fugerar det?

mr_ping
2002-10-11, 20:35
Men förstår ni inte vad ni säger ??
Ju mer testoseron, desto mer manlighet.

Har du högre eller får du högre nivå, desto manligare blir du. Där finns aggresiviteten, behåringen, rösten, finnar o massa skit med som bi-effekter.

Jag vill veta om det är SANT att det tillverkas mer testoseron ifall man kör större muskelgrupper eller ifall det är skrock!

Ni måste ju fått det från nåt ställe eller hur ?

Muskelsmurfen
2002-10-11, 20:43
Som grundregel kan man väl tänka sig att sammansatta övningar med tunga vikter gör att man utsöndrar mer tillväxthormon än diskoövningar med lätta vikter.

Vilken är den mest sammansatta och tillika tyngsta övningen?
Knäböj och Marklyft!!! :hbang:

Man får bara hålla koll på det hela så att man inte blir övertränad om man kör båda dessa på en och samma vecka.

Örjan
2002-10-13, 02:46
Mr Ping: Sådana ökningar är väl sånt man får när man nyligen börjat? Jag tror inte jag har några goda anlag, men har ökat från 43kg*8 till 65kg*8, på drygt två månader (4 mån. träning innan dess). Tekniken är densamma, och stabiliseringsmusklerna var inkörda vid 43*8. De ökningarna ser jag som en sorts tröstpris för oss n00bs, som har så låga vikter.

Det begriper du väl, att det inte kan fortsätta så? Du har ju kört bänk i fem år. Om jag ökade i samma takt som nu i fem år, alltså runt 10kg/månad, skulle jag ligga på 600-700kg*8. Överarmarna skulle dessutom vara runt 100 cm. :D

Linnet
2002-10-13, 10:17
Då skulle man må!:D

mr_ping
2002-10-13, 12:58
Jo, det e klart man ökar mest i början...

Men vad hände med confirmen på högre testo tillverkning om man kör knäböjj och marklyft ??

Peter
2002-10-13, 13:39
Tycker det är bra att man efterfrågar referenser eller någon förklaring då det är vanligt att folk slänger ur sig säkra påståenden som kanske inte alltid stämmer. Eftersom jag anser att det är mycket troligt att det är så att tunga basövningar ökar testosteronproduktionen blandar jag mig i och hjälper till lite.

Så här skriver Fredrik Paulun i en artikel i B&K 1997. Den går att läsa på följande adress: http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/67/hormoner_del_2.htm

"Styrketräning ökar testosteronproduktionen. Regelbunden träning kan därför sätta fart på sexlivet och verka föryngrande för personer som passerat medelåldern. Det verkar också som om riktigt tung träning ökar testosteronutsöndringen mer än lättare träning. Det kan vara en av orsakerna till att tunga basövningar som knäböj och marklyft anses ge volym åt hela kroppen. För de flesta stora kroppsbyggare gäller att dessa basövningar bygger grunden i en massiv fysik."

Jag vet flera vetenskapliga artiklar som behandlar träningens påverkan på hormonnivåerna, men vet inte om de uttrycker sig så klart som att just den eller den övningen är bättre än någon annan. Däremot att tunga övningar i rätt antal set och reps ger bäst hormonsvar.

Peter

mr_ping
2002-10-13, 15:36
Intressant läsning!

Men det står tyvärr bara att det "verkar" som det är så...
Men det är helt klart att jag kommer prova det.

När ska jag lägga in marklyft ?
Jag kör alla muskelgrupper delat...


rygg, ben, biceps, triceps och bröst

Kjellstroem
2002-10-13, 16:46
Originally posted by mr_ping
När ska jag lägga in marklyft ?
Jag kör alla muskelgrupper delat...



Ehm...vad sägs om i ryggpasset?
Var i ryggpasset är kanske mest intressant. Själv tycker jag och många först i passet så att man verkligen kan lägga sin energi på det. Andra säger sist i passet för annars orkar dom inte de andra övningarna.

Pez
2002-10-13, 17:01
Originally posted by Kjellstroem


Ehm...vad sägs om i ryggpasset?
Var i ryggpasset är kanske mest intressant. Själv tycker jag och många först i passet så att man verkligen kan lägga sin energi på det. Andra säger sist i passet för annars orkar dom inte de andra övningarna.

Det där med att "inte orka de andra övningarna" är ju egentligen skitsnack! Reelt sett är det ju så att de inte orkar köra de andra övningarna lika tungt som om dom inte hade kört marklyft... men det är ju hur pass intensivt/tungt man tränar ryggen i slutändan som är viktigt, så mitt bud är - först i passet och kör så tungt man kan på övriga övningar även om det innebär en viss sänkning av vikter så kommer det ge resultat.

/pez

Cuddly
2002-10-13, 17:39
Originally posted by mr_ping
Lord_X: Hur kan det stämma då... hur många muskler använder du i bänkpress som du anbänder i marklyft eller knäböjj då ?


Jag betraktar det från ett något annorlunda perspektiv. Om man vill bli riktigt stor och stark så bör man fokusera ansenlig tid, i synnerhet i början av träningskarriären, till att använda övningar som utgår från korsrygg, höfter och lår, dvs kroppens kärna. Utan att bygga upp denna "kärna" kommer man aldrig att kunna nå sin fulla potential. Knäböj och marklyft är de främsta övningarna för att uppnå detta.

Egentligen vore det bättre att ställa om din fråga så här: Vilket genererar mest styrka och muskeltillväxt, bänkpress eller en kombination av knäböj och marklyft? Om man även tänker på att kroppen fungerar som en helhet och att alla muskler är beroende av närmaste muskelgrupper så inser man att för att att få en maximalt stor och stark kropp bör man fokusera på de övningar som genererar mest muskler. Det går alltså inte att maximalt utveckla sin styrka i bänkpress om man glömmer bort exempelvis ben och rygg.

Mycket förenklat och i ljuset av ovanstående skulle man kunna säga att vill man ha stora armar ska man köra mycket knäböj.

Originally posted by mr_ping
Jag ska visserligen börja köra ben nu nästa vecka... (har inte gjort det överhuvudtaget... på FEM år...)


Då har du garanterat en hel del potential kvar att utveckla om man ser till kroppen som helhet men även vad gäller bänkpressen.

Originally posted by mr_ping
Killen som sa det sa precis såhär :"Jag provade på ett annat gym nu och där tog jag bara 1x110kg.... konstigt..."

Ja... inte är det 20kg skillnad för att man är på ett annat gym eller hur hahah!

Ett tips: Jämför dig aldrig med andra än dig själv! Det finns ett otal möjliga anledningar till att just den där personen gjorde sådana fantastiska framsteg i bänkpressen. Det kan vara allt ifrån idealisk kroppskonstitution, hormonellt aktiv ålder (tonåren), allmänt bra förutsättningar (genetik), dopning etc. Det väsentliga är att det är irrelevant för din egen framgång. Snarare kan det verka kontraproduktivt att jämföra sig med andra eftersom det kan leda till att man tappar fokus på sin egen träning och tappar sugen.

Thomas

NB Thug
2002-10-19, 14:58
Personligen så tog jag en 3:a på 80kg i bänk när jag var 16. Helt otränad. Vad jag itne visste då var att mina starkaste muskler är bröst, triceps och axlar. KAn ju även nämna att jag aldrig senare har haft en sån träningsverk som jag fick av den 3:an...

Efter 3 månaders träning så tog jag en 2:a på 100 och efter ytterligare 1 månad en 1:a på 115.

Sen slutade jag träna i ett halvår av ngn anledning... :nono:

Min poäng är iaf att jag helt enkelt är byggd för bänkpress. Däremot så kör ajg itne det alls nu. Hantelpress och hantelflies känns mycket bättre.

Håller även med alla andra om att knäböj och marklyft regerar över alla andra övningar. Kombinera dem med chins och hantelpress/änkpress så behöver man inget annat.

michael
2002-10-19, 19:37
Hur bör man dela upp dessa tre basövningar då? t.ex nu kör jag bänkpressen på bröst o triceps dagen. Sedan kör jag korsrygg samma dag som ben, så det blir knäböj & marklyft på samma dag! borde jag lägga in marklyft på min ryggdag ist. då jag kör olika varianter av rodd med fria vikter, chins med mera?

NB Thug
2002-10-20, 10:06
Jag kör:

Rygg, biceps på måndag. Chins ingår här.

Bröst, triceps, axlar på onsdag. Hantepress kör jag här(funderar på att minska den lite och köra bänk också).

Ben, mage på fredag. Benböj och marklyft blir det här.


Man får passa sig så att man inte blir övertränad. Med tanke på
benböjen och marklyften på samma dag. Men eftersom man kan vila lördag och söndag efter så har det gått bra för mig. Jag (och min träningspolare) ökar rätt så mycket varje pass och varje övning.

Lillgrabben
2002-10-20, 18:49
Om det var jag så skulle jag köra marklyften på ryggdagen, visst tar mark även på benen men primärt så är det en kanonövning för ryggen. Satsa på basövningar som grund & ifall ni behöver så kör vissa utvalda koncentrationsövn. för muskler som behöver det.

Cuddly
2002-10-21, 13:24
Originally posted by NB Thug
Man får passa sig så att man inte blir övertränad. Med tanke på
benböjen och marklyften på samma dag. Men eftersom man kan vila lördag och söndag efter så har det gått bra för mig. Jag (och min träningspolare) ökar rätt så mycket varje pass och varje övning.

NB Thug,

Utan att känna till din återhämtningsförmåga och individuella aspekter tycker jag att ditt upplägg har klar grundpotential. Eftersom ni får bra resultat av det så är det ju iofs inga tvivel om att det funkar för er heller.

Överträningsrisken blir mindre när man tränar knäböj och marklyft på samma dag. Den svaga länken i dessa båda övningar och den svagaste länken överlag vad gäller lokal återhämtning är korsryggen.

Jag har själv erfarenhet av att ha tränat knäböj och marklyft intensivt på olika dagar i veckan vilket till slut ledde till att det nästan alltid molade i korsryggen. Jag experimenterade med att utöka vilodagarna mellan passen men det går bara att göra till en viss gräns utan att försämra allmän muskelkondition och optimal uppbyggnad. Lösningen blev att lägga in knäböj följt av marklyft i ett pass vilket gjorde mirakel för korsryggen. Denna lösning gör iofs att korsryggen får mer stryk per pass men eftersom antalet vilodagar för korsryggen blir fler funkar det bättre. I synnerhet, och kanske främst, gäller detta när man börjat närma sig sin styrke- och muskelpotential.

Ett annat sätt att närma sig samma problematik vad gäller den långsamma återhämtningen av korsryggen är att lägga in "lätta" och "tunga" dagar. Med detta menar jag inte strikt att fokusera på de vikter och repsomfång som används utan att inte träna med samma intensitet hela tiden.

Thomas

MiniYates
2002-10-24, 17:06
Jag ökade från 110x4 till 200 x 2 mellan 17 och 19 år gammal. Inga bodybuildingpressar direkt, var lite mer styrkelyft på den tiden... Med bra teknik och ett par lågreps set i veckan föjt av ett par högreps set uppföljt med en jävla massa mat ökar alla.

mr_ping
2002-10-24, 19:00
Jo eller hur...