handdator

Visa fullständig version : Vad e taket för fettinlagring på ett dygn?


Cerberus
2006-03-04, 17:09
Hur mycket fett kan man lägga på sig på ett dygn(maximalt), finns det hormoner eller något som gör att man inte lägger på sig sjukt mycket fett eller blir 7000kcal över energiförbrukningen sexiga bilringar? :D

Sniggel
2006-03-04, 20:17
Ta reda på det genom experiment? Halsa 1 liter rapsolja per dag o mät vikten efter en vecka :D

Fredrik_S
2006-03-05, 09:26
Jag frågade exact samma sak för några månader sen.. hittar inte posten, men jag fick följande svar.

Kroppen är inte dummar än att du kan lagra in allt du äter vilket var nödvändigt när vi inte hade regelbunden tillgång på föda, och skulle man äta mer än kroppen kan lagra in skulle man kräkas.

Någon dietist jag pratade med för ett halvår sedan sa 2-3 kilo, men var han fått det ifrån har jag ingen aning om.

Sverker
2006-03-05, 10:23
3 kg kroppsfett är 19 000 kcal :confused:

Dietisten pratade nog om ökad kroppsvikt, dvs fett, glykogen och vatten, och inte enbart kroppsfett.
Det ligger säkert bortom dietistens horisont att någon kan äta 19 000 kcal :D



Hur mycket kroppsfett kroppen kan lagra in på en dag ? Inte den blekaste. Ligger säkert kring det kg fett som kroppen kan ta upp under en dag. Det finns ju begränsningar i matspjälkningen hur mycket som kan absorberas och inte komma ut i andra ändan.

Fredrik_S
2006-03-05, 18:19
3 kg kroppsfett är 19 000 kcal :confused:

Dietisten pratade nog om ökad kroppsvikt, dvs fett, glykogen och vatten, och inte enbart kroppsfett.
Det ligger säkert bortom dietistens horisont att någon kan äta 19 000 kcal :D



Hur mycket kroppsfett kroppen kan lagra in på en dag ? Inte den blekaste. Ligger säkert kring det kg fett som kroppen kan ta upp under en dag. Det finns ju begränsningar i matspjälkningen hur mycket som kan absorberas och inte komma ut i andra ändan.

Oj jag missade att skriva per vecka, alltså han påstod 2-3 kg kroppsfett i veckan var en trolig övre gräns.

Hur mycket är det kg fett kroppen kan ta upp under en dag. Vad finns för begrännsning i matspjälkningen?

Det är inte alls svårt att få i sig stora mängder olja >1 liter, det går att göra goda iskalla drinkar med bär mjölk havregryn sötningsmedel och massa olja.

Tolkia
2006-03-05, 18:57
Det är inte alls svårt att få i sig stora mängder olja >1 liter, det går att göra goda iskalla drinkar med bär mjölk havregryn sötningsmedel och massa olja.
Jag skulle tro att litervis med olja får även en härdad matsmältningsapparat att spurta a la Björn Lind.

Sverker
2006-03-05, 20:21
En liter olja *spy* Visst de första munnarna går säkert ned men sedan :D

Tolkia
2006-03-05, 20:32
En liter låter som ingenting, särskilt när man är van att dricka mycket vatten om dagarna, men det kan kännas som en kubikmeter ... När jag läste humanfysiologi gjorde vi en "diureslabb" som i stort sett gick ut på att alla drack en liter av olika vätskor och sedan jämförde man i vilken takt de kom ut. Jag åkte på fysiologisk koksaltlösning; trodde att det skulle vara en baggis och förstod inte riktigt labbassistentens råd att blanda den lite starkare så att jag hade lite rent vatten kvar på slutet att skölja ner med, men jag gjorde det i alla fall. Vilket jag efter ett par dl saltlösning var VÄLDIGT glad att jag gjorde ... *spy*

z_bumbi
2006-03-05, 20:39
Jag åkte på fysiologisk koksaltlösning; trodde att det skulle vara en baggis och förstod inte riktigt labbassistentens råd att blanda den lite starkare så att jag hade lite rent vatten kvar på slutet att skölja ner med, men jag gjorde det i alla fall. Vilket jag efter ett par dl saltlösning var VÄLDIGT glad att jag gjorde ... *spy*

Var det ljumet? Det är nämligen mycket vidrigare än att dricka det kallt..

Sverker
2006-03-05, 20:46
Ljumet saltvatten kan få vem som helst att spy.

Tolkia
2006-03-05, 21:32
Var det ljumet? Det är nämligen mycket vidrigare än att dricka det kallt..
Oh yeah. Mums. *spy*
Misstänker dock att du har erfarenheter av det som är värre - pappa gjorde en datortomografi för ett tag sedan och fick hinka i sig en liter kontrast, och han är inte kräsen, men det var tydligen ungefär så äckligt som något kunde bli.

TrasMannen
2006-03-06, 13:36
3 kg kroppsfett är 19 000 kcal :confused:

Dietisten pratade nog om ökad kroppsvikt, dvs fett, glykogen och vatten, och inte enbart kroppsfett.
Det ligger säkert bortom dietistens horisont att någon kan äta 19 000 kcal :D



Hur mycket kroppsfett kroppen kan lagra in på en dag ? Inte den blekaste. Ligger säkert kring det kg fett som kroppen kan ta upp under en dag. Det finns ju begränsningar i matspjälkningen hur mycket som kan absorberas och inte komma ut i andra ändan.

Tja, en sån hära kan man ju köpa :D
http://www.boingboing.net/2006/01/26/drunken_gluttons_ord.html

Spiffy
2006-03-06, 18:51
Oh yeah. Mums. *spy*
Misstänker dock att du har erfarenheter av det som är värre - pappa gjorde en datortomografi för ett tag sedan och fick hinka i sig en liter kontrast, och han är inte kräsen, men det var tydligen ungefär så äckligt som något kunde bli.

En på jobb gjorde det nyligen. På frågan om hur det smakade fick jag. "Äh det smakar inte speciellt illa" :D Vad olika man kan tycka.

Hur något kan vara äckligare än ljumet saltvatten förstår jag inte.

Robban
2006-03-06, 19:04
Hur mycket fett kan man lägga på sig på ett dygn(maximalt), finns det hormoner eller något som gör att man inte lägger på sig sjukt mycket fett eller blir 7000kcal över energiförbrukningen sexiga bilringar? :D
Vet inte svaret på din fråga men jag har bulkat 17kg på 17 dagar. Tror det var en hel del fett! :D

Cerberus
2006-03-06, 20:06
Vet inte svaret på din fråga men jag har bulkat 17kg på 17 dagar. Tror det var en hel del fett! :D

Varför om jag får fråga? :D