handdator

Visa fullständig version : Illamående vid dips


HanneZ
2006-03-04, 15:22
Halloj!

Jag har dom senaste 2-3 veckor blivit extremt illamående när jag kört dips. Idag va ja på håret att spy redan första setet o dom andra två vågade jag inte ta i ordentligt. Vad kan detta bero på? Andningen är ok, den va sämre förr iaf och då mådde jag inte illa. Min kompis trodde kanske jag klämde ihop bröstkorgen lr nåt? :confused:

Nån som har nån idé?

/ Hannes

muddler
2006-03-04, 15:31
ätit mkt i anslutning till passen?? är dips första öviningen du kör??

tp_88
2006-03-04, 15:58
Jag känner liknande. När jag kör mina tunga set ( 3-6or med en del belastning ) så blir jag riktigt yr efter 1-2 reps. Denna känslan varar under ungefär 1 repetition sedan går det över. Har aldrig mått illa men det kanske beror på samma sak iaf?

J.Saarela
2006-03-04, 16:21
Har då aldrig hört talas om nå sånt under dips.Enda råd jag har är att skit i övningen om du inte får bukt med problemet så du inte skadar dig ordentligt.

HanneZ
2006-03-04, 16:24
Nej idag körde jag ben innan och då mådde jag bra. Jag blir inte direkt yr utan mår bara illa som fan.

HanneZ
2006-03-04, 16:28
Fan jag vill ju inte sluta med dips, tycker den är så jävla bra. Äta hade jag inte gjort direkt mkt, annars brukar jag käka mkt mer innan passen.

heffa
2006-04-12, 11:41
Fan jag vill ju inte sluta med dips, tycker den är så jävla bra. Äta hade jag inte gjort direkt mkt, annars brukar jag käka mkt mer innan passen.

Fundera på om du kan ändra på andningen jag har upplevt liknande problem med böjen och mark ibland men kommer då oftast på mig själv med att hålla andan.

Diggler
2006-04-12, 12:37
Dips är jobbigt och tungt, tar på stora delar av kroppen, men man kan ändå ofta pressa ur sig en hel del reps och hålla igång ett set länge.

Testa att bara köra några få reps/ set, lite tyngre belastning men ändå stanna ett par reps innan fail. Flera set med treor på vikter du hade orkat köra 5-6 reps i en följd på. Då kanske du slipper ta ut dig så att du mår illa?

wahad
2006-04-12, 12:55
Dips är jobbigt och tungt, tar på stora delar av kroppen, men man kan ändå ofta pressa ur sig en hel del reps och hålla igång ett set länge.

Testa att bara köra några få reps/ set, lite tyngre belastning men ändå stanna ett par reps innan fail. Flera set med treor på vikter du hade orkat köra 5-6 reps i en följd på. Då kanske du slipper ta ut dig så att du mår illa?

Är det inte bättre att köra någon annan övning då, lönt att köra om han ändå inte kommer ta ut sig...?

HanneZ
2006-04-12, 13:25
Jag höll upp med dips några veckor och sedan blev det bättre. Det hade kanske sin del i att jag gick ner alldeles för djupt. Numera försöker jag bara gå så att armarna är aningen mer än 90 grader.

MasterChief
2006-04-12, 13:47
Har också fått såna besvär ibland men de försvinner om jag håller benen raka och nedåt. Dra inte upp knäna till hakan (om du nu gör det).

teal
2006-04-12, 13:49
Nu ska jag inte leka professor men kan det ha med att du andas ut väldigt mycket när du kör? Man blir ju yr/illamående om du tar djupa andetag när du samtidigt pressar kroppen...eller om du blåser upp äckliga ballonger väldigt snabbt. Syrebrist helt enkelt?

HanneZ
2006-04-13, 08:03
Har också fått såna besvär ibland men de försvinner om jag håller benen raka och nedåt. Dra inte upp knäna till hakan (om du nu gör det).
Jag håller dom typ snett bakåt.

HanneZ
2006-04-13, 08:04
Nu ska jag inte leka professor men kan det ha med att du andas ut väldigt mycket när du kör? Man blir ju yr/illamående om du tar djupa andetag när du samtidigt pressar kroppen...eller om du blåser upp äckliga ballonger väldigt snabbt. Syrebrist helt enkelt?
Jag andas inte så där jätte hårt, snarare för dåligt skulle jag tippa på. Jag försöker tänka på andningen men det är inte alltid så lätt.

daniel.p
2006-04-13, 13:36
Jag blir snurrig och mår illa när jag kör shrugs, även fast jag prövar lätta hantlar. :(
Kan kanske vara något liknande? Något som hamnar i "klämm"? *flex*

Mvh.