handdator

Visa fullständig version : 700 kcal i underskott.


sulle_bulle
2006-03-04, 14:51
Nu kommer mina nybörjarfrågor igen *rolleyes*

hur många kg tappar man om man ligger i ca 700 kcal i underskott per dag, i ca 1 månad?


min sista fråga .. vet ni någon sida där man kan räkna ut hur mycket kalorier man förbrukar per dag?

fortsätt och *popcorn*

Callister
2006-03-04, 14:56
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

Typ 2.5 kg.

sulle_bulle
2006-03-04, 15:20
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

Typ 2.5 kg.
ok d var inte så värst mycket.. men jag tror att jag kommer att ligga i underskott ca 1200 kcal varje dag + att jag motionerar och utför andra aktviteter.. då d ska nog gå bra..

Callister
2006-03-04, 18:56
ok d var inte så värst mycket.. men jag tror att jag kommer att ligga i underskott ca 1200 kcal varje dag + att jag motionerar och utför andra aktviteter.. då d ska nog gå bra..
1200 kcal är ganska mycket. Fast jag har legat lägre än så iofs..

muffe85
2006-03-05, 12:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Ett kilo fett = 7000-7500kcal.
underskott på 700 ger 700*7=4900 på en vecka. 4900/7250=0.68kg
en månad = 0.68*4 = 2.72kg.

Ett underskott på 700 är inte helt fel om du inte har superbrådis.
med ett underskott på 1200 är det stor risk att man tappar muskelmassa om man inte är ett "proffs" inom deff och kost. Optimalt är väl att ha så mycket muskelmassa som möjligt kvar! det går fortare att deffa bort 5kg fett än att återuppbygga 1kg muskler...

sulle_bulle
2006-03-05, 13:48
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Ett kilo fett = 7000-7500kcal.
underskott på 700 ger 700*7=4900 på en vecka. 4900/7250=0.68kg
en månad = 0.68*4 = 2.72kg.

Ett underskott på 700 är inte helt fel om du inte har superbrådis.
med ett underskott på 1200 är det stor risk att man tappar muskelmassa om man inte är ett "proffs" inom deff och kost. Optimalt är väl att ha så mycket muskelmassa som möjligt kvar! det går fortare att deffa bort 5kg fett än att återuppbygga 1kg muskler...
jag vill tappa mycket så att jag kan bygga sen.. mitt mål är att gå ner för tillfället prioritet nr 1 att gå ner.

Cilia
2006-03-07, 10:44
jag vill tappa mycket så att jag kan bygga sen.. mitt mål är att gå ner för tillfället prioritet nr 1 att gå ner.
men om du väger mindre men har kvar fett men inga muskler vad vinner du på det?

mysassygirl
2006-03-07, 11:09
jag vill tappa mycket så att jag kan bygga sen.. mitt mål är att gå ner för tillfället prioritet nr 1 att gå ner.

Hej
jag har tappat ca 15kg på 7mån(70kg-56kg, 167cm). Gick fr 40%fett(handmätare)-17%(samma mätare), vilket eg inte säger så mkt om min fetthalt men ger indikation på förändring. Synbart har kroppen HELT förändrats. Kan inte riktigt förstå när folk säger att det är omöjligt att bygga samtidigt som man minskar i vikt. Jag fattar inte bulkning för att sen deffa. Det bästa är att gå ner i vikt framförallt fett och samtidigt bygga en muskulös kropp genom hård styrketräning, enligt mig.

Den hårda sanningen är maten. Jag har levt på fisk och grönsaker ganska länge, äter var tredje-fjärde timme, havregrynsgröt, minimjölk, kesella och fullkornsknäcke typ ryvita, miniyoghurt utan socker. Unnade mig en dag i veckan då jag fick äta EN onyttig sak, märk väl, 1 sak. Inte obegränsat.

Jag har kört strikt träning hela tiden. Ett konditionspass om dagen, spinning, promenader, bodycombat, dance etc, numera springer jag mest vilket är mest effektivt tycker jag. Styrketränar strikt! Oftast tungt men varvar med lättare pass. Jag är stenhård med min styrketräning och jag har lärt mig strunta i att killarna stirrar på mig i styrketräningsrummet, jag blir inte psykad längre. Stör de mig ber jag dom att lägga av, direkt! Jag är där för att träna, prio 1. Det är väldigt viktigt att verkligen fokusera på vad man gör. I början körde jag två helkroppspass i veckan men nu kör jag olika muskelgrupper varje dag i princip. Är noga med vassleshaken blandad med maltodextrin e varje träningspass.

Idag kan jag unna mig mycket mer i matväg. Nu är jag ganska smal men fortsätter faktiskt att tappa i vikt, det går väldigt långsamt men jag blir mer definierad och musklerna blir större och snyggare. Jag kan mycket väl äta en semla eller två utan att det påverkar nämnvärt. Men det bör tilläggas att jag sköter maten och ser till att jag får i mig näring 95% av tiden. Framförallt är jag noga med proteinerna.

Du kan uppnå ditt mål med större lätthet än vad du tror, kom ihåg att det enda som behövs är bara att göra det som krävs! När det känns deppigt och motigt, tänk på vad du vill uppnå istför att banna dig för ett felsteg. Lycka till i din viktnedgång! :)

King Grub
2006-03-07, 11:14
Hej
jag har tappat ca 15kg på 7mån(70kg-56kg, 167cm). Gick fr 40%fett(handmätare)-17%(samma mätare), vilket eg inte säger så mkt om min fetthalt men ger indikation på förändring. Synbart har kroppen HELT förändrats. Kan inte riktigt förstå när folk säger att det är omöjligt att bygga samtidigt som man minskar i vikt.

En stor del av den visuella förändringen beror ju på att musklerna är så mycket synligare, inte att det finns mer av dom.

Cilia
2006-03-07, 14:05
Hej,
jag har tappat ca 15kg på 7mån(70kg-56kg, 167cm). Gick fr 40%fett(handmätare)-17%(samma mätare)
du gick under den här perioden ner ca 2 kg/mån vilket är cirka 0,5 kg/vecka. Det är lite skillnad mot att ligga på ett underskott på 1200 kcal per dag.

mysassygirl
2006-03-07, 14:39
ok d var inte så värst mycket.. men jag tror att jag kommer att ligga i underskott ca 1200 kcal varje dag + att jag motionerar och utför andra aktviteter.. då d ska nog gå bra..

Det kommer alltid att finnas kritiker när man avslöjar sina mål. Det är viktigt att inte tala om vad man vill uppnå för folk som bara KAN kritisera. Gör det du finner rätt och det som passar dig och din kropp. Akta dig för kritiker och självgoda förståsigpåare. Jag fick höra hundra gånger att jag inte skulle kunna uppnå mitt mål men har vida passerat alla kritiker genom att vara ihärdig och bara fortsatt. Kör hårt, håll dina mål för dig själv och var rädd om dig! :)

sulle_bulle
2006-03-07, 14:53
Hej
Den hårda sanningen är maten. Jag har levt på fisk och grönsaker ganska länge, äter var tredje-fjärde timme, havregrynsgröt, minimjölk, kesella och fullkornsknäcke typ ryvita, miniyoghurt utan socker. Unnade mig en dag i veckan då jag fick äta EN onyttig sak, märk väl, 1 sak. Inte obegränsat.
:)

Tänkte fråga lite saker ang din kost.. åt du inga som helst kolhydrater?
Och jag har tillgång till hantlar så det blir väl mest hantelövningar varje dag hemma.. Tack för dina råd ! de värmer verkligen! :)

mysassygirl
2006-03-07, 15:41
Tänkte fråga lite saker ang din kost.. åt du inga som helst kolhydrater?
Och jag har tillgång till hantlar så det blir väl mest hantelövningar varje dag hemma.. Tack för dina råd ! de värmer verkligen! :)

Hej
Jag äter fullkornskolhydrater, potatis undantagsvis, en näve till lunch och middag. Råris som kokas i 40 min, jättegott men finns bara i vissa affärer och fullkornspasta framförallt. I början åt jag lite kolhydrater men har ökat på allt eftersom. Jag brukar äta mer kolhydrater när jag tränat hårda konditionspass. Märk väl att jag aldrig svultit men känt mig sugen. Kom ihåg att vi alla är olika och har olika näringsbehov. Du skall hitta det som passar just dig. Det gäller allt eg.

Styrketräning är a och o för muskelmassan som hjälper till att höja metabolismen när du är stillasittande och gör att du kan äta mer och "komma undan" med det. Jag skulle råda dig att köra styrkträningspass i början kombinerat med lättare konditionspass, typ raska promenader och aerobics el. spinning. Hantlar är bra men du bör nog kombinera med typ armhävningar, plank-övningar, situps, knäböj, utfall etc, i början kanske inte vikter krävs men förr eller senare bör du gå den vägen. När du blir lättare och får bättre kondition kan du böjar springa.(du kanske redan har bra kondis?)

Detta forum är jättebra för man kan lära sig en hel del om näring & få tips. När det gäller styrketräning så använder jag mig jättemkt av exrx.net. Jag har verkligen fått superhjälp där. Fö läser jag allt jag kommer över om närings-och träningslära.

Vill du, kan du kolla min träningsdagbok som jag fört sen jag började styra upp mitt liv. Där kan du se exakt vad jag äter och där för jag även ganska noga upp vad och hur jag tränar. SKicka ett meddelande till mig så mejlar jag över länken!

SOm jag sa innan så är psyket jätteviktigt under en så omfattande förändring som du verkar vilja göra därför är det viktigt att bara tala med människor som också har tydliga mål i livet och som är positiva. Keep your eyes on the ball! :)

muffe85
2006-03-07, 22:15
jag vill tappa mycket så att jag kan bygga sen.. mitt mål är att gå ner för tillfället prioritet nr 1 att gå ner.

Utseende = lite fett och mycket muskler
Att ha Lite fett och mycket muskler är väl fan bättre än att ha lite fett o lite muskler....? men du bestämmer själv. du verkar ju ändå ha bestämt dig när du inte verkar lyssna på alla vettiga råd du får (eller?)
Nu är väl inte 1200Kcal totalt ÖVERDRIVET, men det är så pass stort underskott att du högst troligt tappar muskler.

Exempel (påhittat men jag tror jag har grund för vad jag säger...)
Underskott 700Kcal -0.65kg fett, -0.05kg muskler
Underskott 900Kcal -0.80kg fett, -010kg muskler
Underskott 1200kcal -1.00kg fett, -0.2kg muskler
Underskott 1500Kcal -1.00kg fett, -0.5kg muskler

Enligt mig finns det ingen som helst anledning att gå över ett underskott på 900, helt sanslöst.

Ju snabbare du går ned, ju mer muskler förlorar du. om jag bara hade tålamod skulle jag ha ett underskott på 500-600Kcal om dagen istället för 900, du får gärna ha ett underskott på 1200 om du vill, 2400 om du nu så även vill, men ju större underskott du har ju mer muskler förlorar du. bara att välja om du vill se ut som en deffad biff eller anorexiagrabb till sommaren.

Tack för visat intresse

Sniggel
2006-03-07, 23:09
Vad väljer du? att gå ner jättefort i 3 månader och behöva 2 år på dig att bygga upp den muskelmassa du har satt som första mål...

eller

Gå ner i normal takt under 6 månader och behöva 1 år på dig att bygga på den muskelmassa du har satt som första mål?

muffe85
2006-03-08, 12:35
Vad väljer du? att gå ner jättefort i 3 månader och behöva 2 år på dig att bygga upp den muskelmassa du har satt som första mål...

eller

Gå ner i normal takt under 6 månader och behöva 1 år på dig att bygga på den muskelmassa du har satt som första mål?

word :hbang:

muffe85
2006-03-08, 12:41
som sagt, 1200 borde fungera om du sköter allt perfekt.
Men det vi(jag) hakar upp mig på är att om du inte bryr dig om du tappar muskler, borde du kalla det "svält" eller "bantning".

Deff = viktminskning utan(minimal) muskelförlust.

pragmatist
2006-03-08, 12:49
Hej
jag har tappat ca 15kg på 7mån(70kg-56kg, 167cm). Gick fr 40%fett(handmätare)-17%(samma mätare), vilket eg inte säger så mkt om min fetthalt men ger indikation på förändring. Synbart har kroppen HELT förändrats. Kan inte riktigt förstå när folk säger att det är omöjligt att bygga samtidigt som man minskar i vikt. Jag fattar inte bulkning för att sen deffa. Det bästa är att gå ner i vikt framförallt fett och samtidigt bygga en muskulös kropp genom hård styrketräning, enligt mig.


Har du 40% underhudsfett och dessutom är nybörjare när det gäller träning så är det mycket enklare att bygga muskler samtidigt som du går ner i vikt än om du är smalare och mer erfaren. De som menar att man inte kan bygga muskler och minska fett samtidigt, eller att det i alla fall är väldigt osannolikt, talar om människor som dels har betydligt mindre underhudsfett till att börja med och dels har större träningsvana.