handdator

Visa fullständig version : Radiotips - Pia Kjaersgaard, P1 13:05


skaparn
2006-03-04, 12:49
Kan vara intressant att höra hur frågan utvecklats i Danmark, sett ur den något kontroversiella Kjaersgaard.

Om ogräs i den danska debatten (http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=582865)

Pia Kjaersgaard, ledare för Dansk Folkeparti, intervjuas av Tomas Ramberg.

skaparn
2006-03-04, 13:23
Urk, det var jobbigt med en intervju på Danska. Jag vill ha en textremsa.

skaparn
2006-03-04, 14:19
Ja, efter lite kontemplation konstaterar jag att Pia inte riktigt har plogat ända fram. Det finns logiska luckor i hennes resonemang kring ganska mycket. Till exempel så förfäktar hon ett förbud mot skändning av den Danska flaggan medan hon i samma mening hävdar att Mohammedkarikatyrerna var skyddat av yttrandefrihet, eftersom flaggan ju var en nationell symbol så var den helig. Konsekvens tack!

Nitrometan
2006-03-04, 14:28
Men du kan väl inte komma och ställa krav på en populistisk politiker?

Var glad att hon har åsikter.

Ljuset är på men ingen är hemma...

backflash
2006-03-04, 14:47
Ja, efter lite kontemplation konstaterar jag att Pia inte riktigt har plogat ända fram. Det finns logiska luckor i hennes resonemang kring ganska mycket. Till exempel så förfäktar hon ett förbud mot skändning av den Danska flaggan medan hon i samma mening hävdar att Mohammedkarikatyrerna var skyddat av yttrandefrihet, eftersom flaggan ju var en nationell symbol så var den helig. Konsekvens tack!

utifrån nationsstaters synpunkt är flaggan helig (liksom landets historia, dess nationalhjältar, nationalsång osv.). Detta eftersom då tanken/förverkligandet på/av en 'nation'(tm) kom till så fanns någonting annat i centrum, och när det flyttades ut till periferin så uppstod där ett tomrum i mitten. Snabbt som fan fylldes detta av vad jag nämnde i början. Kort och utan att jag orkar förklara det mycket bättre, så har det lett till tankesättet som Kjaersgaard mfl uppvisar. Så ur hennes synpunkt ÄR hon konsekvent, flaggan ÄR det mest heliga för nationen, religion är däremot ute i periferin (om ens där) och därmed uppstår en diskrepans om vilket som har 'lagens' skydd - som bör ha lagens skydd.

Akilles
2006-03-09, 16:23
Intervjun gick ju i princip bara ut på att "skämma ut" Kjaersgaard inför de begåvade svenska lyssnarna, genom att nämna ett gäng osmidiga citat. *gäääsp*