handdator

Visa fullständig version : Koncentration


grisbil3n
2006-03-04, 12:35
Jag vet inte riktigt inte hur jag ska formulera mig men jag undrar lite över en sak. När jag läser en text så kan jag liksom inte koncentrera mig med vilje riktigt, i varje fall inte till den grad att jag verkligen ägnar texten 100% uppmärksamhet och verkligen tar in all information. Det gör inte så mycket iom att jag inte går i skolan men ibland när jag känner för att läsa en bok så börjar jag tänka på annat även om det är skapligt gripande. Ibland är jag helt fokuserad men så börjar jag fundera på det faktum att jag är fokuserad och då är jag liksom inte fokuserad längre. Om jag verkligen ger mig fan på att läsa nånting faktabaserat så går det helt ok även om jag blir rätt rastlös efter ett par minuter, om texten inte är väldigt intressant vill säga. Problemet är egentligen främst att jag har svårt att koncentrera mig på skönlitterära texter, jag gillar att läsa och brukade plöja igenom böcker under vissa perioder förr i tiden. Det hela kan ju bero på att jag läser för lite men jag vet inte. Vore kul om nån hade lite tips o grejer, måste ju finnas tekniker för att kunna ägna all tankeverksamhet åt läsandet.

Grahn
2006-03-04, 12:36
Är du månne för trött eller har ngt du grunnar på?

grisbil3n
2006-03-04, 12:38
Är du månne för trött eller har ngt du grunnar på?

Nej, brukar vara rätt tomt i skallen för det mesta. Kan vara så att jag sitter o läser nån text på dataskärmen och så tappar jag koncentrationen helt o minimerar fönstret ett tag o tänker på ingenting typ. Rastlöshet är väl vad det handlar om.

Skapligt snabbt svar :D

Grahn
2006-03-04, 12:41
Nej, brukar vara rätt tomt i skallen för det mesta. Kan vara så att jag sitter o läser nån text på dataskärmen och så tappar jag koncentrationen helt o minimerar fönstret ett tag o tänker på ingenting typ. Rastlöshet är väl vad det handlar om.

Skapligt snabbt svar :D

Har iofs svårt att fokusera på saker som jag är ointresserad av men en bra bok får jag bara problem med om jag har ngt jag tänker på eller är ordentligt trött.
Koncentrationssvårigheter pga rastlöshet....tja droppa och gör ett knippe armhävningar när du svävar iväg. :D

grisbil3n
2006-03-04, 12:43
Hehe fast kan inte bara vara det, även om jag är helt död i kroppen så kvarstår problemet.

Grahn
2006-03-04, 12:45
Tja då vet jag icke. *cry*

grisbil3n
2006-03-04, 12:45
Haha, du ska ha tack för terapistunden i vilket fall!

Grahn
2006-03-04, 12:46
Haha, du ska ha tack för terapistunden i vilket fall!

Ingen orsak :)