handdator

Visa fullständig version : Vill blir mer "fit". Kommentera mitt program och kost.


Xtreme
2006-03-04, 12:06
Är nu trött på att känna mig och se otränad ut. Skriver här ett program som jag kört några veckor samt vad jag äter en normal dag. Målet är inte att bli jättestor, snarare en ”fit” kropp.

Så här ser en vecka se ut för mig:

Brukar köra styrketräning 2 gånger i veckan (ex tisdag och torsdag) vilket brukar ta ca 2 timmar. Ett program som jag kört är:

Bänkpress 3*10
Knäböj 3*10
Situps 3*10 (med vikt)
Ryggresningar 3*10 (med vikt)
Pec deck (maskin) 10*3
Latsdrag 10*3
Bencurl 10*3
Växlande hantelcurl stående 10*3
(Pushdowns 10*3)
Sittande rodd 3*10
Hantelpress/axelpress 3*10

Kör med någon form av löpning eller cykling 2 gånger i veckan men inte samma dagar som styrkan.


Vad det gäller mat så ser en normaldag ut så här för mig:

Frukost, 07-08
Fil med flingor och en smörgås.
Ibland smörgåsar med ägg

Lunch, runt 12
Smörgåsar med pålägg

Middag, 16-17
Husmanskost. Ex:
Köttgryta och potatis
Pasta och köttfärssås
Lassange
Kyckling med ris
Olika sorters fisk med ris


Kvällsmat, 19-20
Någon/några frukter ex äpple, annans, apelsin
Känner jag mig hungrig så kan det bli en tonfiskmacka
Har jag tränat brukar det bli rester kvar sedan middagen.

Middagen är det jag har svårast att ändra på då jag äter med mina föräldrar.

Bifogar 2 bilder på hur jag ser ut ;) Mina ben har alltid varit väldigt vältränade. Som ni ser har jag även rätt stor svank samt axlarna är långt fram.

Allan
2006-03-04, 12:09
Snälla - ge dig genast in i Best of.. och leta upp nybörjarprogrammen där. Det finns ingen anledning att sy ihop ett eget program som nybörjare - och framförallt inte för att man hittar övningar man "gillar" eller är stark i.
Därefter ska du snoka så mycket som möjligt på forumet - det finns mycket baskunskaper som är jättebra att ha. Speciellt när det gäller kosten.

allan

jocke-j
2006-03-04, 13:02
Ser bra ut, tycker du käkar bra som det är nu. Försök att köra hyfsat tunga basövningar etc för att bygga lite mer muskelvolym. Vilka dessa övningar är kan du hitta på andra delar av forumet.

Sen är det ju som för alla andra att forsätta köra hårt en längre tid så ska du se att du kommer få ett trevligt resultat. Bara träna på.
Lycka till.
//Mvh Joakim

keffat_liv
2006-03-04, 13:11
Ser bra ut, tycker du käkar bra som det är nu. Försök att köra hyfsat tunga basövningar etc för att bygga lite mer muskelvolym. Vilka dessa övningar är kan du hitta på andra delar av forumet.

Sen är det ju som för alla andra att forsätta köra hårt en längre tid så ska du se att du kommer få ett trevligt resultat. Bara träna på.
Lycka till.
//Mvh Joakim

käkar bra? Det där käkar jag till frukost.

Slartibartfast
2006-03-04, 13:16
Håller med Keffat liv. Kosten är ju skit.

hahavaffan
2006-03-04, 13:32
käkar bra? Det där käkar jag till frukost.Hehe ja ärligt. Den dagskosten har jag fått i mig innan kl.11 på dagarna.
Ät mer!

Sen undrar jag... du skriver att dina ben är "väldigt vältränade". Blir du sur om jag säger att jag tvivlar på det påståendet?

Men det är bra att du börjar tänka på sånt här tidigt. Jag har bara tänkt på vad jag käkar och hur jag tränar de senaste 3-4 månaderna, och har redan gjort framsteg... så fortsätt så, så blir det nog bra ska du se.

Xtreme
2006-03-04, 13:34
Håller med Keffat liv. Kosten är ju skit.

Även om jag inte vill se ut som en julgris?

Tycker mig ha läst rätt mycket på forumet men ska titta igenom "Best of" igen, var faktiskt ett tag sedan jag gjorde det. Några tips på vad jag kan lägga till i min kost då mer än massa tonfisk :) ?

Xtreme
2006-03-04, 13:40
Hehe ja ärligt. Den dagskosten har jag fått i mig innan kl.11 på dagarna.
Ät mer!

Sen undrar jag... du skriver att dina ben är "väldigt vältränade". Blir du sur om jag säger att jag tvivlar på det påståendet?



Väldigt kanske var att ta i men om man jämför med min överkropp ;) Var friidrottare i många år där styrketräningen var 80% ben. Så fort jag börjar träna ökar resultatet rätt snabbt på dem o ser faktiskt rätt stora ut. ;)

jocke-j
2006-03-04, 14:13
käkar bra? Det där käkar jag till frukost.

Missade att han inte åt ngn bra lunch, men annars tycker jag den är helt okej, då han ju enbart vill bli mer fit, och inte bli ngt Monster!.

Är ingen expert, men tycker rent generellt att många på kolozzeum äter alldeles för mycket. Många tänker bara på kilona dom går upp. hur kul är det att gå upp 5kg, och allt är fet?, Man ska ju träna stenhårt och känner man att man inte presterar ngt bra så äter man för lite, men varför ska man äta som en gris och bli flufsig om man ändå presterar lika bra vikter när man äter lite mindre "nyttigare"?

Jag hade en period när jag för 2år sedan, när jag åt som en gris och tog gainer på gainer och gud vet vad. och jag gick upp till min all time high på vågen. Och visst såg jag lite biffig ut (var vad folk sa iallafall).. men konditionen var ju katastrof, och jag fick upp flås när jag typ gick snabbt i trappor.

Så ät med måtta och träna med måtta så kommer du nog bli "fit" med tiden.
sen ju mer du tränar, desto mer kommer du börja äta.

//Joakim.J

sunkan
2006-03-04, 14:22
Även om jag inte vill se ut som en julgris?

Tycker mig ha läst rätt mycket på forumet men ska titta igenom "Best of" igen, var faktiskt ett tag sedan jag gjorde det. Några tips på vad jag kan lägga till i min kost då mer än massa tonfisk :) ?

Mat :eating:

keffat_liv
2006-03-04, 14:44
Missade att han inte åt ngn bra lunch, men annars tycker jag den är helt okej, då han ju enbart vill bli mer fit, och inte bli ngt Monster!.

Är ingen expert, men tycker rent generellt att många på kolozzeum äter alldeles för mycket. Många tänker bara på kilona dom går upp. hur kul är det att gå upp 5kg, och allt är fet?, Man ska ju träna stenhårt och känner man att man inte presterar ngt bra så äter man för lite, men varför ska man äta som en gris och bli flufsig om man ändå presterar lika bra vikter när man äter lite mindre "nyttigare"?

Jag hade en period när jag för 2år sedan, när jag åt som en gris och tog gainer på gainer och gud vet vad. och jag gick upp till min all time high på vågen. Och visst såg jag lite biffig ut (var vad folk sa iallafall).. men konditionen var ju katastrof, och jag fick upp flås när jag typ gick snabbt i trappor.

Så ät med måtta och träna med måtta så kommer du nog bli "fit" med tiden.
sen ju mer du tränar, desto mer kommer du börja äta.

//Joakim.J

Vill man bli fit så vill man antagligen lägga på sig muskler. Muskler lägger du inte på dig genom att äta skitlite och en proteinfattig kost.

keffat_liv
2006-03-04, 14:44
Även om jag inte vill se ut som en julgris?

Tycker mig ha läst rätt mycket på forumet men ska titta igenom "Best of" igen, var faktiskt ett tag sedan jag gjorde det. Några tips på vad jag kan lägga till i min kost då mer än massa tonfisk :) ?

lägg inte till massa tonfisk

Fatalist
2006-03-04, 14:58
Missade att han inte åt ngn bra lunch, men annars tycker jag den är helt okej, då han ju enbart vill bli mer fit, och inte bli ngt Monster!.

Är ingen expert, men tycker rent generellt att många på kolozzeum äter alldeles för mycket. Många tänker bara på kilona dom går upp. hur kul är det att gå upp 5kg, och allt är fet?, Man ska ju träna stenhårt och känner man att man inte presterar ngt bra så äter man för lite, men varför ska man äta som en gris och bli flufsig om man ändå presterar lika bra vikter när man äter lite mindre "nyttigare"?

Jag hade en period när jag för 2år sedan, när jag åt som en gris och tog gainer på gainer och gud vet vad. och jag gick upp till min all time high på vågen. Och visst såg jag lite biffig ut (var vad folk sa iallafall).. men konditionen var ju katastrof, och jag fick upp flås när jag typ gick snabbt i trappor.

Så ät med måtta och träna med måtta så kommer du nog bli "fit" med tiden.
sen ju mer du tränar, desto mer kommer du börja äta.

//Joakim.J

Är du ett troll? Logga ut.

Är du en nybörjare som sitter och chansar? Dela inte med dig av din okunskap, utan läs på istället.

jocke-j
2006-03-04, 19:19
Är du ett troll? Logga ut.

Är du en nybörjare som sitter och chansar? Dela inte med dig av din okunskap, utan läs på istället.

Du var mig en rolig person.
Varför skulle jag vara nybörjare och dela med mig av min okunskap?. troll?.

Självklart vet jag att varken kosten eller träningen var optimal. Men om man vill lägga det på en normal motionsnivå och slippa deffa inför varje sommar. så tycker iallafall jag att det såg helt okej ut. dock skrev jag ju tidigare att jag hade missat att lunchen var väldigt dålig. För ju mer man tränar desto mer äter man ju naturligt, onödigt att behöva pressa i sig massa mat för att vågen ska gå upp fort.

Du som är så duktig i ämnet "Fatalisten", kan ju gärna förklara varför en motionär som tränar lite 2ggr i veckan skulle må dåligt av den kosten (förrutom med lunchen som jag först såg fel).?.
Att den inte är optimal är väll självklart, som jag tidigare skrev i mitt inlägg, men att den inte skulle ge resultat är ju bara skitsnack. det som ger resultat är ju att träna hårt och under en längre period. Sen att folk tycker att man ska käka den ena produkten efter den andra + räkna kalorier etc för att bli optimal. men det var det ju inte frågan om här. utan här var det ju på lite mer lagom nivå än vad många oftast vill lägga sig på detta forum.
Och jag undrar lite om du verkligen följer alla dina egna ideer själv, för vad jag kan se så verkar du ha en ganska vanlig ökningsgrad?!, så hur mycket extra ger det verkligen att optimera i oänlighet?..

Men men, alla har vi olika åsikter. men kom gärna med konkreta fakta, istället för att kalla mig troll, nybörjare etc.
När jag svarar på en person som vill träna på en högst motionär nivå och som man enligt fotona kan se ligger på ett ganska lagom kroppsfett %.

Väntar med spänning på svar från träningsgurun Fatalisten som är vår nästa arnold? :-P

//Joakim

Allan
2006-03-04, 21:58
Nej jocke - du är ute och cyklar. Vill man ha en vältränad kropp ligger så gott som allt i en vettig mix mellan kost och träning, och den kosten som beskrevs är rentav skadlig för nån som vill "satsa" lite. Chanserna för att han skulle bli fet av en annan kost - en mer träningsinriktad - är minimal. Snarare är det väl så att han kommer att bli fet av sin vanliga kost när - och det här är viktigt - hans naturliga förbränning avtar och han blir vuxen. Och då går det fort att bli fet.
Man KAN äta bra mat när man bor hemma, och man ska göra det. Det finns rätt mycket proteinrik mat som man enkelt och billigt kan tillföra. Kvarg, bönor etc. Och framförallt äta oftare. Det är för lite mat - och då riskerar man att hamna i en fas när kroppen ställer in sig på svält och då händer det ingenting.
När det gäller ben - ja, herregud - visa mig ett par fotbollsspelarben som duger? Det ÄR viktigt att träna hela kroppen, och även om man inte tränar hela kroppen ska man träna benen. Enkelt uttryckt sitter kroppens motor i den nedre regionen och utan vettig benträning kommer man att tappa utsöndring av tillväxthormon.
Till råga på allt fungerar kroppen symmetriskt - allt måste tränas för att även smådelar ska växa. Förenklat uttryckt - man kan inte få grova armar utan att träna benen.

Nöjd?

allan

Xtreme
2006-03-06, 19:28
Har nu börjat köra z_bumbi:s program som jag hittade i "Best of" i stället.

Då har vi det här med kosten som jag inte kunde hitta den informationen jag sökte. Vad jag förstått så ska man äta 5-6 måltider om dagen. Frukosten skulle jag kunna göra mer bastant med havregrynsgröt + macka.

Där jag äter lunch har jag inte tillgång till att laga eller värma mat. Tips på vad jag kan äta i stället för mackor?

Sett att många äter frukt till mellanmål. Bra?

Glömde skriva att jag på kvällen ibland brukar äta en tallrik fil med müsli. Hur är det?

När jag (väl) äter så äter jag mycket ;)

Vastrix
2006-03-06, 19:36
Det finns en kategori som enbart handlar om kost & näring samt en om matlagning & recept, en liten hint bara...

/V.