handdator

Visa fullständig version : Supergoda kycklingburgare


Jacky
2006-03-04, 09:37
Trött på kycklingfärs med 7-8% fett?
Köp kycklingfilé, fryst.
Låt ligga framme 15 min. De skall fortfarande vara hårda.
Tag ett rivjärn. Riv kycklingfileérna. Lovar - det går med lite envishet!
Hacka lök, pressa vitlök och blanda med den rivna kycklingen.
Strö i salt, peppar och grilkrydda i smeten.
Hetta upp en stekpanna. Vänta tills den är tokvarm.
Forma biffar/burgare, lägg i pannan. Låt dem få en hård yta på båda sidorna. Sänk därefter värmen rejält. Låt dem ligga i pannan tills de är klara.

SKITGOTT! Lite meckigt. Man får dock in snitsen efter ett par gånger. Billigt också.

nemd
2006-03-04, 15:32
Låter helt okej... men annars gör man så att man tar en hyffsat tjock kyckling file och delar den i mitten som man gör med frallor.. då har du två börjare ;P

gothen
2006-03-04, 15:37
Låter helt okej... men annars gör man så att man tar en hyffsat tjock kyckling file och delar den i mitten som man gör med frallor.. då har du två börjare ;P

Om man kör på det sättet kan det vara svårt att ta "tuggor" av burgaren, hela filen brukar typ hänga med.
Ska testa dina burgare ikväll!

Pellefant
2006-03-04, 15:40
Tror ni det går att mala ner kycklingen till färs i en matberedare? (Blender)

Jacky
2006-03-04, 16:46
Matberedare fungerar tyvärr ej. Bli för finfördelat och vattnigt. Jag har testat. Ej lika bra.
Skillnad med att göra dessa burgare mot att klyva en kycklingfilé på mitten är att dessa blir sjuuuuuuuuukt saftiga!

MyungChul
2006-03-05, 14:33
Tror ni det går att mala ner kycklingen till färs i en matberedare? (Blender)

Du får köra ner några ägg då, så att det binder sig. Ägg/Äggvita/Äggula, någon skvätt grädde också.. Fast nu kanske hela idéen med receptet försvann. :D

Pumpitup
2006-03-05, 15:53
Varning för fågelinfluensan, exprimentera INTE med fåglar, snälla.

DragonOrb
2006-03-05, 16:16
Viruset sprids inte genom mat och värmer man upp maten till 70c så är viruset dött.

z_bumbi
2006-03-05, 20:37
Jag skulle aldrig stå ut så länge det tar att riva ner ett kilo kycklingfile med ett rivjärn när jag vet att det går på några få minuter med köttkvarnen.

Receptet i övrigt verkar bra även om jag personligen skulle krydda lite annorlunda.

Bolio
2006-03-05, 20:37
Ibland älskar jag dig, Metal Boy.

PePPinO
2006-03-05, 22:34
Som sagt, skulle använda en köttkvarn o sen typ mörktbröd för utfyllnad o lite ägg för att binda d hela=)