handdator

Visa fullständig version : Cykling eller simning?


Emmy
2006-03-04, 03:04
Jag har nyss kommit igång med träningen igen efter 8 månaders frånvaro pga förkylning osv och har då gått upp i vikt.

Nu kör jag morgonpass (cykling) mån-lör.
Styrketräning tis, tors och lördag i 40-50 min+ ca: 30 min i trappmaskinen efteråt.
Har även börjat simma på onsdagar och kör konditionspass på cykeln 60-90 min måndag och fredag.

Om jag nu vill bränna fett och bygga upp och förstärka de muskler som man tappat, vilken träning ska jag köra då?
Ska jag fortfarande träna som jag gör idag eller ska jag byta ut ett cykelnpass mot ett till simningspass?
Min kondition är kass nu också.

Jag äter, sover och dricker bra så att köra 12 pass i veckan är inga problem för mig.

Cyklingen funkade bra för mig förut... det fick jag resultat av.. men har upptäckt att det är ruggigt härligt att simma också.

Pez
2006-03-04, 03:11
Så du går från inga till 12 pass i veckan?

Skulle börjat lugnare och trappat upp vartefter istället om jag vore dig.
Känns som en klassisk periodar-miss annars, stenhårt en period - sen nada nästa period. Träna för framtiden också.

Emmy
2006-03-04, 03:15
Nej.. absolut inte... :-)

Har ökat på eftersom... och denna vecka har jag plockat bort kondispassen helt.

Men frågan var egentligen... vad bränner mest fett? Simning eller cykling?

King Grub
2006-03-04, 05:56
Cykling bränner mer fett än simning. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle. Simning är dock utmärkt och skonsam konditionsträning, och kalorier förbrukade vid simning bidrar också till ett energiunderskott för fettreduktion över dygnet. Variation?

Slartibartfast
2006-03-11, 16:53
Cykling bränner mer fett än simning. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle. Simning är dock utmärkt och skonsam konditionsträning, och kalorier förbrukade vid simning bidrar också till ett energiunderskott för fettreduktion över dygnet. Variation?

Så hur stor praktisk skillnad i fettminskning kan man tänka sig att det blir mellan att springa bort 500 kcal och att simma bort 500 kcal?

Pellefant
2006-03-11, 17:48
Roligt att du mår bättre nu. :) Lycka till med träningen och kampen mot kilona.

Är dina morgonpass innan frukost?

MasterChief
2006-03-11, 19:08
Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle.

Det här var helt nytt för mig! Så inte ens en som håller på med kanotmaror bränner några fettmolekyler i arm- och axelmuskulatur?

Emmy
2006-03-14, 12:16
Tack, vad snällt av dig! :-)
Riktigt överlycklig själv, funkar inte utan min träning.

Jag kör alltid morgonpassen innan frukosten.

Roligt att du mår bättre nu. :) Lycka till med träningen och kampen mot kilona.

Är dina morgonpass innan frukost?

King Grub
2006-03-14, 12:22
Det här var helt nytt för mig! Så inte ens en som håller på med kanotmaror bränner några fettmolekyler i arm- och axelmuskulatur?

Jo, men mängden ökar inte signifikant i jämförelse med i vila. Den ökade energiförbrukningen täcks i stället av ökad kolhydratoxidation, även vid intensiteter som vid underkroppsaktivitet innebär maximal fettförbränning.

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31

http://bjsm.bmjjournals.com/content/vol38/issue1/images/medium/sm2121.f1.gif