handdator

Visa fullständig version : Godisdag?


supersleepy
2006-03-03, 21:12
Hej,

Är så att jag har 1 s.k ätardag. NEJ, tänker inte ändra på det så skriv inte det. Jag äter då riktigt mycket Godis och kanske t.o.m kakor. Men mäst är det godis. Lösvikt. Mycket choklad etc.

Har även mycket nötter och andra naturgodis, d.v.s med yoghurt överdrag etc.


Min fråga är alltså efter att jag inte vill ligga på för hög "energi in" kan man inte då tänka sig att äta riktigt lite mat den dagen?

För godiset mättar i sig, och jag får i mig bra fett genom nötterna och frukterna etc.

Det borde ju fortfarande gälla energi in och ut metoden eller?

Är ju bara en dag?

Hur skulle kroppen påverkas utav det?

Vill inte ha åsikter bara svar på frågorna tack :D

Tackar

Cilia
2006-03-03, 21:15
varför fråga?
Du vet ju redan att godis inte är bra och att riktig mat är bättre.
Du vet att du totalt sett måste ligga på kaloriunderskott över tiden för att gå ner i vikt.

Om du skulle sabba allt på att en dag är skräp tror jag du förstår själv att så inte är fallet.

Hur många tester tror du det har gjorts på att folk äter endast godis en dag och sedan "optimalt" resterande dagar?

ät och njut och sluta ha ångest.

King Grub
2006-03-03, 21:19
kan man inte då tänka sig att äta riktigt lite mat den dagen?


Hur skulle kroppen påverkas utav det?

Du ger kroppen skit 14.2% av året med det upplägget - det går säkert att räkna ut att det inte är bra för kroppen. Det finns mer än kalorier. Näring, t ex.

Ät godis för att del, men att utesluta vettig mat helt och hållet under någon slags frossarperiod låter inte hälsosamt alls, och då inte bara kroppsligt.

supersleepy
2006-03-03, 21:30
Jag får ju i mig en riktigt bra frukost. Havregrynsgröt + proteindrink och sedan ett äpple.

Och kommer sedan hem och på eftermiddagen äter massor. Kanske några mackor + godiset. D.v.s nötter av alla slag. Mycket frukt, russin, aprikoser, jordgubar, hallon, papaya, annanas och mycket fler.

Jag får ju i mig mycker näring och även bra fett.

Vad är felet?

Jag kommer ändå äta lika mycket godis om jag äter en riktig måltid innan eller ej. Har provat innan.

Äter jag 4-5 måltider + godiset så kommer jag med hjälp av nötterna och godiset och allt annat ligga riktigt högt i energi in.

Så varför går det inte att göra så bara en lördag?

Kanske t.o.m får i mig en stor skål sallad. Med broccoli etc.

Tack.

keffat_liv
2006-03-03, 21:35
... Det gör ingen skillnad om du gör det 1 gång, men om du gör det 1 gång varje vecka så gör det ju skillnad. Resonerar man som dig, så skulle man lika bra kunna äta så varje dag, eftersom "får ändå i mig bra frukost o massa bra fett". Men du hade inte själv kunnat tänka dig godis varje dag, eller hur?

blekfet2
2006-03-03, 21:35
men om du äter bra med riktig mat istället då så orkar du kanske inte trycka i dig lika mycket godis/nötter?

lagom är bäst!

supersleepy
2006-03-03, 21:38
godiset går ned ändå. Gick nämligen upp tre kilo förra veckan. d.v.s efter helgen.

Men jag vill ha en frossa dag. Och tror att det skall gå att inte gå lika mycket energi + .

aja thx

King Grub
2006-03-03, 21:39
Klart det går och klart du kan. Du överlever. Det rimmar lite illa med en hälsosam, träningsinriktad livsföring bara. Men som sagt, du kan. Men försök inte "rättfärdiga" det och få det till att vara bra på något sätt. Därför att det är det inte. :) Det finns inga positiva aspekter med saken. Ät godis! Det är naturligtvis helt okej. Alla gillar godis. Men varför inte göra det på ett mer "normalt" och, ja, hälsosamt sätt (återigen inte enbart kroppsligen hälsosamt)? Jag kan ju ha fel, men det låter inte sunt, tankarna kring saken.

blekfet2
2006-03-03, 21:40
godiset går ned ändå. Gick nämligen upp tre kilo förra veckan. d.v.s efter helgen.

Men jag vill ha en frossa dag. Och tror att det skall gå att inte gå lika mycket energi + .

aja thx



men om du enbart vill trycka i dig godis under en hel dag då kan du väl också ha söndagen till att ha ett 18timmars cardiopass *screwy*

supersleepy
2006-03-03, 21:53
saken är den att jag brukar trycka i mig så mycket godis som jag bara kan för att det är så sjukt gott och för att vi har lite myskvällar varje lördag.

Har lagt upp det så att för att inte godiset ska gå över styr så äter jag så mycket jag vill och kan 1 dag i veckan.

Och är det så att jag äter vanligt d.v.s 4-5 ggr + all godis och massa nötter så går jag upp massa kilon igen.

Vill därför hålla nere på energi in och därför få i mig allt annat + nötter och frukt etc. Mycket naturgodis :D

Aja tack iaf.

Aelrik
2006-03-03, 23:36
saken är den att jag brukar trycka i mig så mycket godis som jag bara kan för att det är så sjukt gott och för att vi har lite myskvällar varje lördag.

Har lagt upp det så att för att inte godiset ska gå över styr så äter jag så mycket jag vill och kan 1 dag i veckan.

Och är det så att jag äter vanligt d.v.s 4-5 ggr + all godis och massa nötter så går jag upp massa kilon igen.

Vill därför hålla nere på energi in och därför få i mig allt annat + nötter och frukt etc. Mycket naturgodis :D

Aja tack iaf.

Nu vet jag att du bara ville ha svar på dina frågor och inga synpunkter men...
Du tycker inte att det har gått "över styr" då du vill svulla hela dagen istället för en vanlig "lördagspåse" även om det innebär att du äter mindre mat både under svulldagen och dagen innan?

Angående dina frågor.
Ja, det är energi in mot energi ut som gäller.
Lever du på 1000 kcal en dag och 4000 kcal en dag kommer det långsiktigt sett vara samma som två dagar ā 2500 kcal.

tano
2006-03-04, 17:53
Låter som du trycker i dig otroliga mängder.
Mår man inte dåligt efter det? jag brukar må pyton efter en stor godispåse.

Kroppen lär inte må så bra av att få i sig energi som direkt går ut i blodet på det sättet. Det är ju inte precis den maten vi är gjorda för, kroppen är gjord för att arbeta med maten.

Men kan du inte göra så, om det är godisset som du vill ha, att skita
i torkad frukt och nötter, ät riktig mat istället.
Kanske försöka äta mycket och fiberrik mat alldeles före godistajmen.

Cerberus
2006-03-04, 18:01
Personligen får jag mest ångest och dåligt samvete av ätardagar men ändå har jag dom...vet inte varför.

Har slagit vad med en kompis, ingen ätardag på två veckor. Klantar jag mig så ska han få 200 spänn insatt på sitt konto :D

Ska bli av med den dåliga ovanan med ätardag, blir mest frossa i mitt fall.

ViktorH
2006-03-06, 22:54
Du vräker i dig godis om helgerna, och försöker samtidigt hitta "lätt-alternativ" till det mesta i matväg. Du verkar ha ett väldigt ansträngt förhållande till mat.