handdator

Visa fullständig version : underlig tanke om hår och protein..


zkrappie
2006-03-03, 19:05
Har en vegan, eller annan person som äter väldigt lite protein, tunnare hår än en person som äter mycket/normalt mycket protein?

När man äter proteiner sönderdelas de till fria aminosyror, som i sin tur bildar andra proteiner med olika funktioner i kroppen.
Strukturproteinet svarar för bl.a. bildning av hår.
Om man nu får i sig väldigt lite protein, vad händer då med håret?
Antar att det inte behövs mycket protein för att kroppen ska bilda dessa strukturproteiner, men prioriterar kroppen då att ta de få fria aminosyrorna till att bilda strukturprotiener eller skapar den viktigare proteiner?
Kanske är det redan bestämt vilken aminosyreuppsättning som ska ha vilken funktion och vilka proteiner de ska bilda?
Har proteinerna vi äter överhuvudtaget någonting med de proteinerna som bildas att göra? Och i så fall, hur kan gräsätande djur ha hår?
Eller, har proteinerna ingen viktig funktion för produktion av hår?

mela
2006-03-03, 19:06
men ehm.. är man vegan bör man ju äta bönor så att man få ri sig tillräckligt med protein?

vissa veganer äter säkert mer proteiner än ickeveganer

King Grub
2006-03-03, 19:07
"Stable isotopic (15N, 13C) composition of tissues depends on isotopic pattern of food sources.

We investigated whether the isotopic compositions of human hair protein and amino acids reflect the habitual dietary protein intake.

Hair samples were analyzed from 100 omnivores (selected randomly out of the 1987-1988 German nutrition survey VERA), and from 15 ovo-lacto-vegetarians (OLV), and from 6 vegans recruited separately.

Hair bulk and amino acid specific isotopic compositions were analyzed by isotope-ratio mass spectrometry (EA/IRMS and GC/C/IRMS, respectively) and the results were correlated with data of the 7 day dietary records.

Hair bulk 15N and 13C abundances clearly reflect the particular eating habits. Vegans can be distinguished from OLV and both are significantly distinct from omnivores in both 15N and 13C abundances. 15N and 13C abundances rose with a higher proportion of animal to total protein intake (PAPI).

Individual proportions of animal protein consumption (IPAP) were calculated using isotopic abundances and a linear regression model using animal protein consumption data of vegans (PAPI = 0) and omnivores (mean PAPI = 0.639). IPAP values positively correlated with the intake of protein, meat, meat products, and animal protein.

Distinct patterns for hair amino acid specific 15N and 13C abundances were measured but with lower resolution between food preference groups compared with bulk values.

In conclusion, hair 13C and 15N values both reflected the extent of animal protein consumption. Bulk isotopic abundance of hair can be tested for future use in the validation of dietary assessment methods."

Rapid Commun Mass Spectrom. 2005;19(11):1392-400. Choice of dietary protein of vegetarians and omnivores is reflected in their hair protein 13C and 15N abundance.

Tolkia
2006-03-03, 19:54
Om man lider av näringsbrist kan man tappa hår, ja, och det är inte bara brist på protein som kan orsaka det (jfr anorektiker, som ofta får problem med håravfall). Jag skulle dock tro att det krävs en ordentlig BRIST för att man skall få SYNLIGT tunnare hår; att se på två personer som båda får sina behov täckta vem som äter en större energiprocent protein är nog svårt (och några extra ägg lär inte hjälpa mot annan sorts skallighet ... ;) ).

timoat
2006-03-03, 20:47
Jag råkade ut för håravfall pga av näringsbrist och stress, när jag blev dumpad. Nu är det ju så kul att kroppen är lite sen i att veta vad som händer, så håravfallet inträffade ett par månader efter det värsta. Kommer fortfarande ihåg dagen då jag stod i duschen och helt plötsligt hade händerna fulla av hårstån... Nu, fyra år senare börjar det komma tillbaks, men det är fortfarande väldigt "konstigt". Det mesta tappades uppe på huvudet, emn det är olika för olika personer, vissa får kala plättar, andra får munken. Jag fick mer "vik" där framme.
Jaja, det berodde främst på stressen och hur jag mådde, men det i kombination med att jag knappt åt och levde på cigg, kaffe och sprit gjorde inte saken bättre. Jag gick ner 15 kg på tre veckor, och vägde som minst 63 kilo på 186 cm.