handdator

Visa fullständig version : Seated Row


Korpral
2006-03-03, 11:04
Vilket grepp bör man ha i seated row i maskin? PÅ mitt gym kan man både hålla horisontellt eller vertikalt, vilket ger bästa resultat?

Jman
2006-03-03, 11:43
Kör det som känns bäst. Variera ibland, eller kör andra maskiner. Jag tycker t.ex. att vissa gymlecomaskiner för ryggen känns helt fel och de undviker jag. Medans de kanske fungerar perfekt för andra.
Maskiner låser rörelsebanan och det passar inte alla. När det gäller fria vikter så kan man inte komma undan med att säga "Den passar inte mig..." :)

Sonny
2006-03-03, 12:21
Variation som sagt.

MasterChief
2006-03-03, 12:50
När det gäller fria vikter så kan man inte komma undan med att säga "Den passar inte mig..." :)

Ehhh, jo det kan man. Det finns massor av fria vikter övningar som inte passar mig.

Syftet med att ha två grepp är för att man ska kunna köra en renodlad bakåtpendling (med vertikalt grepp) och bibehålla en naturlig handposition samt skulderadduktion (med horisontellt grepp) när man vill lägga högre belastning på övre rygg.

Vanligtvis har man armarna intill kroppen vid vertikalt grepp samt armarna pekandes utåt från kroppen vid horisontellt grepp.

Jman
2006-03-03, 13:03
Ehhh, jo det kan man. Det finns massor av fria vikter övningar som inte passar mig.

Anatomi, skador osv. styr lite vad man köra. Men när gäller fria vikter så begränsansas man iaf inte lika mycket av sin kroppsform. Maskiner kan ju vara för stora, för små, korta m.m.