handdator

Visa fullständig version : ASP grejer


Prankie
2006-03-03, 08:48
Ett år i Kina har jag glömt allt om vad programering heter, ASP är nu för mig bara ersponse.write. :D Har dock så mycket dö tid att jag snickra ihop en hemsidan men behöver en funktion som kan slumpmässig välja ut en rad från access databas. Låt säga det är en tävling och man ha en namnlista i access, hur plocka man då ut en och en efter varann slumpmässig som återepas?

Tack i förhand.

Prankie
2006-03-03, 09:30
Jag menar utan återepning, hann inte edita.

Det jag kan komma på är spara de visade värde in i en array, sedan när nästa nummer genereras fram så jämför man det det nya värde med de gamla som man har sparat i arrayen. Det funkar när listan är kort, men om namnlistan är lång så blir det väldig många omslumpning. Så finns det nån smartare sätt?

Nalfaren
2006-03-03, 09:44
Skulle nog ha tagit reda på högsta unika ID nr i tabellen på namnen.
Använt random mellan 1 och högsta nr.
Hämta från tabell där ID = random nr
Om fältet är tomt hämta nästa nr tills ett värde finns.
Skriv ut värde.


Får samma nr komma med flera gånger?
Vad menar du med återupprepa, skall den skriva ut ALLA namn
fast i random ordning eller bara 1?

Nina L
2006-03-03, 09:47
Ett år i Kina har jag glömt allt om vad programering heter, ASP är nu för mig bara ersponse.write. :DDå är det illa.

Nalfaren
2006-03-03, 10:12
Då är det illa.

haha ja :)

adde
2006-03-03, 10:29
Kan du inte sortera om listan efter varje dragning? lägga de dragna sist eller först och sedan bara utesluta dem ur nästa dragning.

Kan det tillkomma flera poster mellan dragningarna? Annars kan du ju bara skapa en statisk lista och plocka därifrån. Du har ju ingen återdragning?!

Prankie
2006-03-03, 13:45
Hur menar du skapa en statisk lista?

Syftet är alla namn ska dras i random ordning utan att samma namn ska komma två gånger, ungefär som man lägger namnlappar i en hatt och dra en efter en.
Problemet jag har nu kan beskrivas som jag drar ett nummer ur hatten, skriver ner det och lägger tillbaka lappen i hatten. Sen om jag få samma lapp igen så lägger jag tillbaka lappen och dra igen. Vilket bli väldig många omdragningar om det är många lappar vilket kan sega ner servern, undrar bara om det finns nån smartare lösning på det hela.

adde
2006-03-03, 14:13
Hur menar du skapa en statisk lista?

Syftet är alla namn ska dras i random ordning utan att samma namn ska komma två gånger, ungefär som man lägger namnlappar i en hatt och dra en efter en.
Problemet jag har nu kan beskrivas som jag drar ett nummer ur hatten, skriver ner det och lägger tillbaka lappen i hatten. Sen om jag få samma lapp igen så lägger jag tillbaka lappen och dra igen. Vilket bli väldig många omdragningar om det är många lappar vilket kan sega ner servern, undrar bara om det finns nån smartare lösning på det hela.

Men om du sorterar om namnen efter varje dragning och lägger de redan dragna namnen sist (eller först) i listan och sen gör en ny dragning på den kortare listan?

Om det inte skall tillkomma flera namn så kan du väl lika gärna slumpa ut en ordning bland namnen och dra dem i den ordningen?